אמיר בן-דוד  
 
9 בתשע: סדר יום חדש עם אמיר בן-דוד
יום ראשון, 22 ינואר 2023
 
דגל שחור

מתחת לרדאר הציבורי נשמע אמש בתל אביב אחד הנאומים החריפים והבוטים ביותר שנשמעו אי פעם בישראל.

בהפגנה מתחת למשרד הממשלה בתל אביב (ומול משרד הביטחון בקריה), שר הביטחון והרמטכ"ל לשעבר, משה (בוגי) יעלון, הגדיר את הממשלה החדשה "משטר עבריינים שמנסה להפוך את ישראל שלחמנו עבורה לדיקטטורה".

משה (בוגי) יעלון נואם בהפגנת הענק בתל אביב נגד המהפכה המשטרית של הממשלה, 21 בינואר 2023 (צילום: אבשלום ששוני/פלאש90)
משה (בוגי) יעלון נואם בהפגנת הענק בתל אביב נגד המהפכה המשטרית של הממשלה, 21 בינואר 2023 (צילום: אבשלום ששוני/פלאש90)

יעלון הצהיר כי זהו "משטר שמתנוסס מעליו דגל שחור" – ביטוי שמצדיק, כידוע, סירוב פקודה. ולמקרה שהדברים לא היה ברורים לרבבות הרבות שהאזינו לו, יעלון הסביר: "בכל קורס פיקודי מלמדים, שפקודה בלתי חוקית בעליל אסור לבצע".

יעלון לא הסתפק בכך והשווה בין הממשלה החדשה לממשלה בגרמניה הנאצית:

"העם היהודי שילם בשישה מיליוני ילדיו, נשיו, גבריו וזקניו, ביניהם סבי משה ז"ל, שאני נקרא על שמו. העם היהודי שילם מחיר כבד, על העובדה שבגרמניה עלה בבחירות דמוקרטיות שלטון שביטל את הדמוקרטיה, ודבר ראשון ביטל את העיקרון הדמוקרטי הבסיסי של עצמאות הרשות השופטת, ולהפוך את הדמוקרטיה לדיקטטורה – הרי זו מדינת ישראל. כמובן שאלו מקרים היסטוריים שונים, אך זו המשמעות של: לעולם לא עוד!".

נואם נוסף בהפגנה בתל אביב, הסופר דויד גרוסמן, דיבר על "הזמן השחור" (כפרפרזה על ספרו הידוע "הזמן הצהוב") ואמר: "אני מסרב להיות גולה בארצי".

 
צרות בקואליציה
אריה דרעי מחוץ לביתו אחרי פרסום פסק הדין של בג"ץ שפסל אותו מלכהן כשר, 19 בינואר 2023 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
אריה דרעי מחוץ לביתו אחרי פרסום פסק הדין של בג"ץ שפסל אותו מלכהן כשר, 19 בינואר 2023 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

אירוע חסר תקדים עשוי להתרחש בישיבת הממשלה הבוקר: שר הפנים והבריאות אריה דרעי צפוי להיכנס לישיבה כשר ולצאת ממנה כחבר כנסת.

שר הפנים והבריאות אריה דרעי צפוי להיכנס לישיבה כשר ולצאת ממנה כחבר כנסת

על פי החלטת בג"ץ מיום רביעי שעבר, דרעי פסול מלשמש כשר. היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה כתבה לראש הממשלה בנימין נתניהו כי בהתאם לפסיקה, עליו לפטר את דרעי מתפקידו, וההערכה שזה בדיוק מה שיקרה הבוקר: דרעי יגיע לישיבה, ונתניהו יודיע לו שהוא מפוטר.

ישיבת הממשלה הבוקר תהיה מתוחה מאוד מסיבה נוספת: פינוי המאחז הבלתי חוקי "אור חיים" מאדמה פלסטינית פרטית בהוראת שר הביטחון יואב גלנט, בניגוד מוחלט לעמדתו של "השר במשרד הביטחון" בצלאל סמוטריץ', עניין שמעורר היום מתח רב בתוך הקואליציה.

 
אנחנו לא לבד
שער מגזין "האקונומיסט" על טורקיה, 20 בינואר 2023 (צילום: האקונומיסט)
שער מגזין "האקונומיסט" על טורקיה, 20 בינואר 2023 (צילום: האקונומיסט)

"האקונומיסט" מקדיש השבוע כתבת שער נרחבת לתחקיר על הנעשה בטורקיה תחת שלטונו של הנשיא רג'פ טאיפ ארדואן, לקראת הבחירות שאמורות להיערך שם ב-14 במאי.

על פי הערכת העיתון, טורקיה – מעצמה אזורית בעלת הצבא השני בגודלו בברית נאט"ו, שממלאת תפקיד מכריע בסוריה ובמערב הבלקן, וממלאת תפקיד חשוב בים השחור ובמלחמתה של רוסיה באוקראינה – נמצאת על סף אסון, ועלולה להידרדר בקרוב לדיקטטורה מלאה.

גם מפרו מגיעות חדשות דומות. ערים שלמות במדינה משותקות בגלל הפגנות ענק, כשהמפגינים דורשים לבחור נשיא חדש, לכתוב חוקה חדשה ולשנות את שיטת הממשל. סיסמת המפגינים בפרו תישמע מוכרת לאוזניים ישראליות: "הדמוקרטיה חדלה להיות דמוקרטיה".

סיסמת המפגינים בפרו תישמע מוכרת לאוזניים ישראליות: "הדמוקרטיה חדלה להיות דמוקרטיה"

בסוף השבוע הודיעה הממשלה בלימה כי הגישה לאתר ההיסטורי מאצ'ו פיצ'ו נחסמה, מחשש להתפשטות המהומות האלימות באזור. מאות תיירים נותרו תקועים באתר.

 
הגברת הזקנה מתמוטטת
יובנטוס באצטדיון סמי עופר במשחק מול מכבי חיפה, 11 באוקטובר 2022 (צילום: אורן בן חקון/פלאש90)
יובנטוס באצטדיון סמי עופר במשחק מול מכבי חיפה, 11 באוקטובר 2022 (צילום: אורן בן חקון/פלאש90)

הבוקר, גם החדשות המסעירות ביותר בעולם הכדורגל הן בכלל חדשות משפטיות: בית הדין של התאחדות הכדורגל האיטלקית גזר ביום שישי על יובנטוס הפחתה מיידית של 15 נקודות, כעונש על המניפולציות ברווחי הון שביצעה הנהלת הקבוצה.

ב-2005 נענשה יובנטוס בשלילת האליפות ובהורדה לליגה השנייה בעקבות עבירות שחיתות. ההנהלה ששיקמה את הקבוצה מאז, סייעה לה להתגבר על אותה פרשה והובילה אותה לשלל תארים, כולל זכייה בתשע אליפויות רצופות באיטליה, היא זו שעומדת עכשיו במרכז החקירה הנוכחית.

ההנהלה ששיקמה את יובנטוס והובילה אותה לשלל תארים, כולל תשע אליפויות רצופות באיטליה, עומדת עכשיו במרכז החקירה הנוכחית

נגד מועדון הפאר ו-12 מבכיריו, הוגשו בחודש שעבר כתבי אישום על מניפולציות בשוק ההון, זיוף במסמכי תאגיד, זיוף חשבוניות ועוד.

 
הפרובוקציה של מדונה
מדונה בצילומים פרובוקטיביים ב"ואניטי פייר" (צילום: ואניטי פייר)
מדונה בצילומים פרובוקטיביים ב"ואניטי פייר" (צילום: ואניטי פייר)

 מדונה תהיה השנה בת 65. היא חוגגת השנה 40 שנה ללהיט הראשון שלה, "הולידיי", ומתכוונת לציין את האירוע בסיבוב הופעות עולמי.

כבר מזמן מדונה לא כיכבה בשערורייה פרובוקטיבית ומקדמת מכירות, מהסוג שאפיין את שנות הקריירה הראשונות שלה. גם למגזינים הבינלאומיים זו תקופה קשה – המכירות צוללות, הקהל מתבגר, והצעירים מעדיפים את הרשתות החברתיות.

מה עושים? מתאמצים למשוך תשומת לב.

החודש מדונה מככבת על שערי המהדורה הבינלאומית של המגזין האמריקאי "ואניטי פייר" שחוגג את "האיקונים הגדולים שעיצבו את התרבות המודרנית".

במהדורות שמופצות באיטליה, ספרד וצרפת, מככבת מדונה בשלושה שערים שונים של צמד הצלמים לואיג'י ולנגו. היא מצולמת כמריה הבוכה, כשבמרכז התמונה לב משופד בחרבות; כישו ממין נקבה, המוקף נשים בלבד בסעודה האחרונה; ובמחוך, כשהיא מוקפת לוחמי שוורים.

הרשת סוערת, נו מה. ובתוכניות הבידור בכל העולם מחפשים הבוקר מרואיינים מתאימים להגיב על "השערורייה". לפחות הצילומים יפים.

הרשת סוערת, נו מה. ובתוכניות הבידור בכל העולם מחפשים הבוקר מרואיינים מתאימים להגיב על "השערורייה". לפחות הצילומים יפים

 
קטף למענה את הירח
באז אולדרין וד"ר אנקה פאור ביום חתונתם, 21 בינואר 2023 (צילום: עמוד הטוויטר של באז אולדרין)
באז אולדרין וד"ר אנקה פאור ביום חתונתם, 21 בינואר 2023 (צילום: עמוד הטוויטר של באז אולדרין)

אף אחד אולי לא זוכר את הסגן של בר כוכבא, אבל את הסגן של ניל ארמסטרונג דווקא לא שוכחים.

באז אולדרין, האדם השני שצעד על הירח, חגג בסוף השבוע את יום הולדתו ה-93 במה שרק מעטים מבני גילו זוכים לעשות: הוא התחתן.

בהודעה שפירסם בטוויטר, דיווח אולדרין שהוא נשא לאישה את ד"ר אנקה פאור, הצעירה ממנו ב-30 שנה, וסיפר כי הם "מתרגשים כמו שני בני נוער שבורחים ביחד".

אולדרין נשא לאישה את ד"ר אנקה פאור, הצעירה ממנו ב-30 שנה, וסיפר כי הם "מתרגשים כמו שני בני נוער שבורחים ביחד"

פאור משמשת מאז 2019 כסגנית נשיא בכירה בחברת ההשקעות של אולדרין, היחיד מבין שלושת האסטרונאוטים של אפולו 11 שעדיין בחיים.

אחרי ששבו לכדור הארץ מהטיסה ההיסטורית ב-20 ביולי 1969, ניל ארמסטרונגג – מפקד הטיסה והאדם הראשון שצעד על הירח – חזר לחיים שקטים יחסית. אולדרין הפך לסלב בינלאומי. הוא התחתן והתגרש שלוש פעמים, וגם היום, בגילו המופלג, הוא מצהיר: "אני מקווה להמשיך לשרת מטרה גדולה יותר והרבה מהפכות סביב השמש".

הנה משהו לשאוב ממנו תקווה לעתיד.

 
על סדר היום
דנה מודן, יחזקאל לזרוב ויניב ביטון בסדרה "אבירם כץ" (צילום: כאן 11)
דנה מודן, יחזקאל לזרוב ויניב ביטון בסדרה "אבירם כץ" (צילום: כאן 11)
  • הערב בטלוויזיה: תאגיד השידור "כאן" יזכיר הערב שוב למה אסור בשום אופן לסגור אותו או לפגוע לו בתקציב, עם סדרה קומית-בלשית חדשה של היוצרת המוכשרת דנה מודן ("אהבה זה כואב", "ככה זה") – שגם תשחק בסדרה לצד יניב ביטון, יחזקאל לזרוב ואחרים. הפרק הראשון יוקרן הערב ב"כאן 11" ב-21:15. הביקורות כבר מהללות.
  • תחזית מזג האוויר להיום: מעונן חלקית עד בהיר. בבוקר ישררו הגבלות ראות לאורך מישור החוף המרכזי והדרומי, בשפלה ובצפון הנגב אשר יתפוגגו בהדרגה, לצד רוחות מזרחיות ערות שתנשבנה בהרי הצפון. הטמפרטורות תהיינה גבוהות מהרגיל לעונה. הלילה: בהיר עד מעונן חלקית. במישור החוף המרכזי והדרומי, בשפלה ובצפון הנגב ישררו הגבלות ראות עקב ערפילים. בהרי הצפון ינשבו רוחות מזרחיות ערות.
 
למקרה שפספסת
 
זירת הבלוגים
 
 
סגירה
בחזרה לכתבה