אמיר בן-דוד  
 
9 בתשע: סדר יום חדש עם אמיר בן-דוד
יום שלישי, 17 ינואר 2023
 
משהו חדש מתחיל

בוקר טוב,

האימייל הזה נשלח אליך הבוקר כי מתישהו – אולי אפילו לפני פרוץ הקורונה – נרשמת באתר זמן ישראל.

אז כן, לקח קצת זמן עד שהניוזלטר הזה התגבש וקיבל צורה. אבל הנה, היום אנחנו מתחילים.

החל מהבוקר ינחת בתיבת הדואר שלך בכל יום חול, בסביבות השעה תשע בבוקר, הניוזלטר החדש "9 בתשע". המהדורה תכיל תמיד תשעה דברים שכדאי לשים אליהם לב – מעניינים ברומו של עולם או כאלה שעומדים בראש סדר היום הלאומי, ועד המלצות תרבות, שממש לא כדאי לפספס. מרפרוף זריז ומקצועי בכותרות הראשיות והמאמרים המרכזיים בישראל ועד הצצה במגזינים ובאתרים בינלאומיים.

בקיצור: קריאה אידיאלית לקפה השני של הבוקר.

 
המרצע והשק
המחאה נגד הממשלה בהבימה, 7 בינואר 2023 (צילום: אבשלום ששוני/פלאש90)
המחאה נגד הממשלה בהבימה, 7 בינואר 2023 (צילום: אבשלום ששוני/פלאש90)

הוויכוחים הציבוריים על רפורמה במערכת המשפט לא נולדו אתמול. גם חלק מהרעיונות שמסתובבים עכשיו אינם חדשים.

חיים רמון, שהיה שר המשפטים בתחילת המאה, ניסה לשנות את שיטת הסיניוריטי בבית המשפט העליון, עד ש"פרשת הנשיקה" סיימה את הקריירה שלו. כשאיילת שקד היתה שרת המשפטים, היא ניסתה לשנות את הרכב הוועדה לבחירת שופטים וקידמה פיסקת התגברות.

בנימין נתניהו היה אז בין אלה שגוננו על מערכת המשפט, ובכמה הזדמנויות דיבר על החשיבות של מערכת משפט חזקה ועצמאית.

גם הטענות שנשמעות מצד המתנגדים לתוכנית לוין, כאילו היוזמה החדשה של שר המשפטים היא "מחטף" שהבוחרים לא ידעו שהם מצביעים עליו, לא ממש מתיישבות עם העובדות.

הרי בעשרות הפגנות בבלפור ובגשרים נשמעה – לפעמים בצרחות – בדיוק הטענה הזו: שאם נתניהו ייבחר, הוא ישנה את כללי המשחק הדמוקרטי כדי לחמוק ממשפטו הפלילי.

שר המשפטים יריב לוין נואם במליאת הכנסת, 16 בינואר 2023 (צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)
שר המשפטים יריב לוין נואם במליאת הכנסת, 16 בינואר 2023 (צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)

אתמול שר המשפטים אישר (בפליטת פה?) שזה בדיוק מה שקורה עכשיו. בדיון שנערך במליאת הכנסת אמר לוין: "כשדיברתי על הנושא בפעם הראשונה אמר לי עיתונאי להתעסק בנושא אחר, כי זה לא מעניין אף אחד".

בדיון שנערך אתמול במליאת הכנסת אמר יריב לוין: "כשדיברתי על הנושא בפעם הראשונה אמר לי עיתונאי להתעסק בנושא אחר, כי זה לא מעניין אף אחד"

ח"כ מירב כהן ענתה לו, "איזה קטע שעכשיו זה כן מעניין את ראש הממשלה", וחברתה לסיעת יש עתיד אורנה ברביבאי הוסיפה: "כנראה שיש קשר לכתבי האישום נגד ראש הממשלה".

לוין הפתיע ואישר: "שלושה כתבי אישום מהסוג הזה באמת תרמו להבנה ציבורית רחבה מאוד שיש כשלים במערכת שצריך לתקן אותם".

 
3,054 ימים בשבי
האם זהו אברה מנגיסטו? מתוך סרטון ששחרר חמאס ב-16 בינואר 2023 (צילום: צילום מסך)
האם זהו אברה מנגיסטו? מתוך סרטון ששחרר חמאס ב-16 בינואר 2023 (צילום: צילום מסך)

43 שניות – זהו אורך הסרטון שחמאס שחרר אתמול, ובו נראה גבר הפונה למצלמה בעברית, מציג עצמו כאברה מנגיסטו, ומוחה על התנהלות מדינת ישראל.

האם זה אכן מנגיסטו, השבוי בידי חמאס? האם זו מניפולציה שנועדה להתסיס את הרחוב הישראלי? לשבש את כניסתו של הרצי הלוי ללשכת הרמטכ"ל? (אגב, פוסטר של הרמטכ"ל החדש מצורף היום ל"ידיעות אחרונות", אם אתם מתגעגעים לשנות השבעים).

הטקסטים שנאמרו על ידי המצולם בסרטון שפורסם הם בעברית עילגת, ונשמעים כאילו הוכתבו על ידי מישהו שהשתמש בתוכנת תרגום. חלק מבני משפחת מנגיסטו אמרו אתמול, שהם מאמינים שהמצולם הוא אכן אברה, שנמצא בשבי החמאס כבר כמעט תשע שנים.

חלק מבני משפחת מנגיסטו אמרו אתמול, שהם מאמינים שהמצולם הוא אכן אברה, שנמצא בשבי החמאס כבר כמעט תשע שנים

בצה"ל שמרו אתמול על עמימות. "נדמה שהערפול שנוקטת ישראל מכוון", כותב הבוקר עמוס הראל ב"הארץ". "חמאס ביקש לנער את ערוץ המשא ומתן באמצעות תרגיל לוחמה פסיכולוגית, וישראל מנסה שלא לשחק לפי התכתיבים שלו. גורמים מדיניים אף קראו לתקשורת לגלות אחריות ולא להיגרר אחרי תרגילי חמאס".

 
יש מה לראות
"האחרונים ביננו", סדרה חדשה של HBO (צילום: HBO)
"האחרונים ביננו", סדרה חדשה של HBO (צילום: HBO)

הסדרה "האחרונים בינינו", עיבוד טלוויזיוני למשחק פלייסטיישן שנושא את אותו שם, עלתה אתמול ב-HBO ותהיה זמינה בישראל החל מהיום ללקוחות יס, הוט וסלקום-טיוי.

הסדרה צפויה להיות אחת המדוברות של 2023, וזוכה כבר עכשיו למטח ביקורות מהללות בעולם. המבקרים עפים על העומק הפסיכולוגי והרגשי של הסדרה, והשילוב המבריק שבין אימה ואכזריות – המאפיינות את המשחק המקורי – לדיון עמוק בשאלה מה הטעם להמשיך את החיים אם כל מה שיש בהם זה מאבק הישרדות אינסופי.

 
מי יודע מדוע ולמה

זוכרים את משחת השיניים "זברה"? אם חציתם את גיל 50 התשובה כנראה חיובית (והשיניים שלכם כנראה בוהקות). גם הלוגו השמנמן והחמוד של שבועון הילדים "פילון" אולי ייראה לכם מוכר, כמו גם הלוגו המזוהה מאוד של עיתון הנשים "את" – או העיצוב האיקוני של הספר "מהמטבח באהבה" של רות סירקיס.

את כולם עיצב עמרם פרת, אחד ממעצבי המוצר המרכזיים והדומיננטיים שפעלו בישראל, שנפטר ביום חמישי בגיל 84.

מעצבים לא תמיד זוכים לתשומת הלב שמגיעה להם, גם אם המוצרים שאותם הם מעצבים מצליחים להיכנס ללב ולזיכרון הקולקטיבי. יהי זכרו ברוך. הכיתוב על מצבתו יעוצב בוודאי בפונט "פרת", שנושא את שמו – אות חזקה, מקורית, ייחודית ואלגנטית.

 
עוד כותרות
ראש הממשלה בנימין נתניהו בישיבת סיעת הליכוד בכנסת, 16 בינואר 2023 (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)
ראש הממשלה בנימין נתניהו בישיבת סיעת הליכוד בכנסת, 16 בינואר 2023 (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)
 
למקרה שפספסתם
 
זירת הבלוגים
 
פידבק

מטבע הדברים, מוצרים חדשים דורשים זמן שפשוף כדי להשתפר. גם המהדורה הזו תתבגר ותתעצב – אז תהיו סבלניים. אשמח לשמוע מכם פידבק, לקבל רעיונות, לינקים והמלצות. פשוט תשיבו לאימייל הזה. אנחנו נקרא הכול.

 
 
סגירה
בחזרה לכתבה