אמיר בן-דוד  
 
9 בתשע: סדר יום חדש עם אמיר בן-דוד
יום ראשון, 29 ינואר 2023
 
לאן ממשיכים מכאן?

פחות מחודש אחרי הקמתה, ממשלת נתניהו ניצבת מול משבר ביטחוני חמור, כשתומכיה מצפים ממנה לממש את הבטחת הבחירות המרכזית – "להחזיר את המשילות".

השאלה הגדולה היא איך עושים את זה כשאין אויב ברור שאפשר לנקום בו את רציחתם של שבעה בני אדם בפיגוע הירי בליל שישי בשכונת נווה יעקב במזרח ירושלים. העיניים מופנות עכשיו לעבר השר לביטחון לאומי איתמר בן-גביר, ומתברר שהפתרון שלו למצב הוא לעצום עיניים.

השר איתמר בן גביר מגיע לזירת הפיגוע בנווה יעקב, 28 בינואר 2023 (צילום: אוליבר פיטוסי/פלאש90)
השר איתמר בן גביר מגיע לזירת הפיגוע בנווה יעקב, 28 בינואר 2023 (צילום: אוליבר פיטוסי/פלאש90)

בישיבת הערכת מצב במטה הארצי בעקבות הפיגוע אמר בן-גביר למפקד מחוז ירושלים, ניצב דורון תורג'מן: "תעצום עיניים ותעשה כל מה שחלמת עליו". משפט שאפשר לפרש אותו גם כגיבוי מוחלט להפעיל אלימות משטרתית בעוצמה חסרת תקדים.

בעקבות הפיגוע אמר בן-גביר למפקד מחוז ירושלים, ניצב דורון תורג'מן: "תעצום עיניים ותעשה כל מה שחלמת עליו"

רק שלא ברור על מי. "את שני הפיגועים הקשים בסוף השבוע בירושלים עשו פלסטינים בעלי תעודות זהות כחולות", מזכיר הבוקר אמיר בר-שלום בזמן ישראל, "בלי שיוך ארגוני, בלי תשתית מכוונת, בלי מימון ובלי אימון. המניע היה אישי, חיבור צפוי של ההסתה ברשתות החברתיות, חקיינות ונשק זמין. את זה קשה מאוד לסכל באמצעים צבאיים".

 
נשק לכל אזרח
ישיבת הקבינט המדיני-ביטחוני, 28 בינואר 2023 (צילום: חיים צח/לע"מ)
ישיבת הקבינט המדיני-ביטחוני, 28 בינואר 2023 (צילום: חיים צח/לע"מ)

הקבינט המדיני-בטחוני דן אמש בצעדי תגובה לפיגועים בירושלים. נידונו צעדי תגובה מהירים כמו הריסה מזורזת של בתים שבהם התגוררו המפגעים, גירוש קרובי משפחה שלהם ושלילת קצבאות מהביטוח הלאומי.

השר לביטחון לאומיר איתמר בן-גביר האשים אתמול את היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה כי מנעה את איטום ביתו של ח'ירי עלקם – המפגע מנווה יעקב. טענה שבהרב-מיארה הכחישה. הבית נאטם, אגב, היום בבוקר.

השר לביטחון לאומי גם הצהיר – ועל כך קיבל גם גיבוי מראש הממשלה בנימין נתניהו שחזר על הדברים – כי בכוונתו לזרז את הליכי הרישוי לקבלת רישיונות נשק. "חייבים להיות כלי נשק לעוד ועוד אזרחים", אמר בן-גביר כשסייר בזירת הפיגוע.

"חייבים להיות כלי נשק לעוד ועוד אזרחים", אמר בן-גביר כשסייר בזירת הפיגוע

בארצות הברית הסידור הזה עובד נהדר כבר שנים. ההתקפות האלימות אמש על הפגנת המחאה בתל אביב ועל נקודת השידור של ערוץ 13 בנווה יעקב, רומזות מה עלול לקרות כאן, אם התוקפים יוכלו לגבות את הקריאות "מוות לשמאלנים" גם בנשק חם.

 
שובו של שמחון
פרופ' אבי שמחון (צילום: Miriam Alster/FLASH90)
פרופ' אבי שמחון (צילום: Miriam Alster/FLASH90)

כשפרופ' אבי שמחון סיים את תפקידו כראש המועצה הלאומית לכלכלה, נשמעה אנחת רווחה רבתי בקרב הפרשנים הכלכליים: שמחון החל את הקדנציה בת שש השנים עם הילה של מומחה – וסיים אותה עם תדמית של שופר.

שמחון החל קדנציה בת שש השנים עם הילה של מומחה – וסיים עם תדמית של שופר

אלא שעם חזרתו של נתניהו לשלטון, מתברר שגם שמחון בדרכו חזרה – והוא מגיע הפעם עם מטען בעייתי אפילו יותר.

הממשלה צפויה לאשר הבוקר את מינוי של פרופ' אבי שמחון לראש המועצה הלאומית לכלכלה. המינוי צפוי לעבור למרות התנגדותה של מיכל הלפרין, חברת הוועד לבדיקת מינויים. אל הוועדה הגיעו תלונות על התנהלות פסולה כלפי נשים מצד שמחון, והתבטאויות מגונות שלו אל נשים בסביבתו.

מנכ"ל משרד ראש הממשלה לשעבר יואב הורביץ אף כתב הערה לשמחון על רקע תלונה נגדו, בגין התבטאות הנוגעת לנשים בהריון (מתברר ששמחון לא מרוצה מכך שנשים בהריון נעדרות יותר מגברים ממקום העבודה). שמחון הכחיש שאמר את הדברים.

"שמחון מתייחס לנשים ביחס מזלזל ובחוסר הערכה בולט", כתבה הלפרין בחוות דעת המיעוט שלה.

 
בהשם אנו בוטחים

In God We Trust על שטר הדולר (צילום: iStock)

חמישה שרים, סגני שרים וחברי כנסת מש"ס חתומים על הצעת חוק יוצאת דופן, שספק אם תמומש, ובכל זאת מעניין לשים אליה לב.

החתומים מציעים להחליף את כל השטרות במדינת ישראל בשטרות חדשים (כמה זה יעלה? הם לא מתעניינים בסוגיה הזו לעת עתה) ולהוסיף עליהם את הכיתוב "בהשם אנו בוטחים", כמו שעל שטרות הדולר של ארצות הברית מופיע הכיתוב "In God We Trust".

ישי רוזן-צבי הזכיר בסוף השבוע בפוסט בפייסבוק, כי אם כבר רוצים להוסיף משפט המבטא אמונה באלוהים לשטרות הכסף, הרי שספר התנ"ך מלא בפסוקים יפים המהללים את אלוהים והמאמינים בו, כמו "כי אתה תקוותי אדוני", "אין צור כאלוהינו", "ביראת אדוני מבטח עוז" ועוד ועוד.

"כל מה שהבטלנים הללו מצאו זה תרגום עילג מאמריקאית?" תוהה רוזן-צבי, "בהשם אנו בוטחים? סיריוסלי? אפילו להטריל תש כוחם".

"כל מה שהבטלנים הללו מצאו זה תרגום עילג מאמריקאית?" תוהה רוזן-צבי, "בהשם אנו בוטחים? סיריוסלי? אפילו להטריל תש כוחם"

 
החורף מגיע
גשם סוער יורד בתל אביב, 22 בדצמבר 2021 (צילום: אבשלום ששוני/פלאש90)
גשם סוער יורד בתל אביב, 22 בדצמבר 2021 (צילום: אבשלום ששוני/פלאש90)

אביב לביא דיווח אתמול בזמן ישראל כי בצפון רמת הגולן (תחנת מדידה מרום גולן) ירדו עד כה בדיוק שליש מממוצע הגשמים לתאריך (ו-17% מהממוצע לכל החורף); בדרום רמת הגולן (אבנ"י אית"ן) ירדו 35% ובגליל העליון (תחנת דיר חנא) 38%.

בשבועות הקרובים צריך לקרות משהו קיצוני מאוד כדי שהחורף הנוכחי לא יירשם כאחד החריגים והיבשים בהיסטוריה של ישראל המודרנית.

השבוע, מבטיחים החזאים, הגשם יחזור.

התחזית להיום: מעונן חלקית עד מעונן. ייתכן גשם מקומי , ברובו קל, בעיקר בצפון ובמרכז הארץ. תחול ירידה ניכרת בטמפרטורות. וביום שלישי הברקים והרעמים והגשם צפויים להבליח לכמה ימים רצופים.

 
מות החייזר
טום ורלן בהופעה בשיקגו ב-2014 (צילום: ZUMA Press via Alamy)
טום ורלן בהופעה בשיקגו ב-2014 (צילום: ZUMA Press via Alamy)

טום ורלן שמת אתמול בגיל 73 היה גיטריסט של גיטריסטים. מוזיקאי של מוזיקאים.

המייסד והגיטריסט של להקת "טלוויז'ן" האמריקאית לא היה מפורסם כמו אריק קלפטון, ג'ף בק, ג'ימי הנדריקס או אלילי גיטרה אחרים משנות השישים והשבעים, אבל זכה להערכה עצומה בעולם המוזיקה. אלבום הבכורה של להקתו – "מארקי מון" מ-1977 – מוזכר בכל רשימות "האלבומים הגדולים" של התקופה. והיו אז הרבה אלבומים גדולים.

ורלן לא היה מפורסם כמו קלפטון, ג'ף בק, הנדריקס או אלילי גיטרה אחרים, אבל זכה להערכה עצומה בעולם המוזיקה

ורלן שיתף פעולה, בין היתר, עם דייוויד בואי, טוקינג הדס, סוניק יות', פטי סמית ועוד. הוא נחשב לאחד הדמויות המובילות בסצנת הפאנק והפוסט פאנק של ניו יורק שהתרכזה במועדון CBGB בעיר בסוף שנות השבעים.

"חייזרים לא אמורים למות", ספד לו הגיטריסט הישראלי (ובעל הטור ב"ישראל היום") דויד פרץ, "אבל מה קורה אם אתה חייזר, יהודי, גרום, גמלוני, ואף פעם לא מתאים? חייזר מהסוג שגדל באמצע אמריקה, בין כל אדומי הצוואר וכחולי הקולר, אבל משהו בך רצה וביקש את הקצה החד של המיתר? אז אתה בורח. מביתך, ממולדתך, מארצך אשר שנאת".

 
עוד כותרות
  • הטלוויזיה הרשמית באיראן דיווחה אמש על פיצוץ עז במפעל צבאי לייצור תחמושת בעיר איספהאן. לפי הדיווח, הפיצוץ בוצע באמצעות מל"ט. לא היו נפגעים ולמפעל נגרם נזק קל בלבד.
  • משטרת העיר ממפיס שבטנסי, ארה"ב, פירקה לצמיתות את יחידת "סקורפיון", אשר חבריה הואשמו ברצח האזרח טייר ניקולס. היחידה הוקמה לפני כשנתיים על מנת לטפל באזורים מועדי פשיעה בעיר. ניקולס בן ה-29 נעצר בשל חשד לנהיגה מופרזת, ובמהלך מעצרו הוכה באכזריות על ידי חמישה שוטרים מהיחידה. כעבור ימים ספורים, מת מפצעיו בבית החולים. החמישה עומדים לדין באשמת רצח.
  • אוטובוס נוסעים התדרדר אמש לתהום במחוז אל אלטו בצפון פרו, 24 נוסעים נהרגו. לפי דיווחי המשטרה המקומית, באוטובוס היו 60 נוסעים.
  • גשמים עזים בניו זילנד הובילו לשטפונות קטלניים: ארבעה נהרגו אמש, ובעיר הבירה אוקלנד הוכרז מצב חירום.
 
למקרה שפספסת
 
זירת הבלוגים
 
 
סגירה
בחזרה לכתבה