אמיר בן-דוד  
 
9 בתשע: סדר יום חדש עם אמיר בן-דוד
יום רביעי, 11 ינואר 2023
 
בדרך לכאוס?

מה יקרה אם כל שופטי בית המשפט העליון יקומו ויתפטרו בבת אחת מתפקידם?

עד לא מזמן זה היה נשמע לכל היותר כמו משפט מחץ מבריק, שמתאים לפתוח פרזנטציה לסדרת דרמה משפטית דיסטופית, שאפשר לקרוא לה "בדרך לכאוס".

החל מהבוקר תרחיש הבלהות הזה – התפטרות קולקטיבית של כל שופטי בית המשפט העליון –  מתחילה להסתנן אל עמודי החדשות והמאמרים. הדברים עדיין נאמרים ונכתבים בזהירות ובאי-אמון, אבל האופציה הזו – שכמעט בלתי אפשרי לדמיין את מלוא משמעויותיה – כבר לא נשמעת מופרכת. היא מונחת על השולחן.

ברוך קרא חשף אתמול בערוץ 13 כי שר המשפטים יריב לוין מקדם חקיקה שתאפשר הנחתת נשיא לבית המשפט העליון מבחוץ. במערכת המשפטית מעריכים שלוין מבין כי שופטי בית המשפט העליון הנוכחיים לא יוכלו לקבל צעד כזה, שיכפה עליהם נשיא פוליטי.

במערכת המשפטית מעריכים שלוין מבין כי שופטי בית המשפט העליון הנוכחיים לא יוכלו לקבל צעד כזה, שיכפה עליהם נשיא פוליטי

על פי שיטת הסניוריטי המקובלת מאז קום המדינה בבית המשפט העליון, השופט יצחק עמית אמור להתמנות לנשיא בית המשפט העליון בחודש אוקטובר, עם פרישתה של הנשיאה אסתר חיות.

השופט יצחק עמית (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
השופט יצחק עמית (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

המהלך הזה של לוין – שאותו הוא נמנע מלהציג במסיבת העיתונאים שקיים ביום רביעי שעבר – מצטרף למה שלוין מכנה "רפורמת המשילות במערכת המשפט".

שלושת הצעדים המשמעותיים ברפורמה –  פסקת ההתגברות, ביטול עילת הסבירות, ושינוי הרכבה והרחבתה של הוועדה לבחירת שופטים – אמורים להיכלל ב"חוק יסוד: השפיטה" החדש.

כשנשיא בית המשפט העליון לשעבר אהרן ברק נשאל בסוף השבוע איך הוא היה נוהג אילו רפורמה כזו הייתה נכנסת לתוקף בתקופת כהונתו, הוא השיב בלי להסס: הייתי מתפטר מתפקידי, כי המשמעות היא שאיני יכול למלא את התפקיד כמו שאני מבין אותו.

 
מסלול התנגשות
שלט לכאורה מטעם איתמר בן-גביר או תומכיו שנתלה בנתיבי איילון בגוש דן, 28 בספטמבר 2022 (צילום: אבשלום ששוני/פלאש90)
שלט לכאורה מטעם איתמר בן-גביר או תומכיו שנתלה בנתיבי איילון בגוש דן, 28 בספטמבר 2022 (צילום: אבשלום ששוני/פלאש90)

אווירת הכאוס לא נשארת בגבולות המערכת המשפטית, אלא מבעירה גם את המערכת הפוליטית וגולשת במהירות לרחובות.

פוליטיקאים בהווה ובעבר מקרב מחנה האופוזיציה התבטאו אתמול בחריפות נגד המהלכים האגרסיביים והמהירים של הממשלה החדשה. חבר הכנסת לשעבר יאיר גולן היה הבוטה מקרב הדוברים, כשאמר: "נגד ממשלת הזדון והפשע יש רק דרך אחת. מרי אזרחי רחב היקף. לא עוד הפגנות מנומסות".

ראש המחנה הממלכתי בני גנץ היה מנומס מעט יותר. "אני קורא לכל מי שהדמוקרטיה הישראלית חשובה לו להמשיך להיאבק עליה בכל הדרכים החוקיות", אמר.

דברי הביקורת האלו נתקלו בהצהרה חסרת תקדים של ח"כ צביקה פוגל מעוצמה יהודית, שקרא בראיון לכאן 11 לעצור את חברי הכנסת יאיר לפיד, גנץ, את הרמטכ"ל לשעבר משה (בוגי) יעלון ואת סגן הרמטכ"ל לשעבר גולן באשמת "בגידה במולדת".

פוגל לא לבד. גם סגן השר (במשרד ראש הממשלה) אלמוג כהן תמך בהצעה שמעולם לא נשמעה כמוה בישראל וגם הוסיף: "אם הם (לפיד וגנץ) לא יפסיקו עם השיסוי, ההסתה והרצון לשפוך דם ברחובות ישראל – הם ייעצרו באזיקים".

"אם לפיד וגנץ לא יפסיקו עם השיסוי, ההסתה והרצון לשפוך דם ברחובות ישראל – הם ייעצרו באזיקים"

אבל הדם כמעט נשפך ברחובות ישראל דווקא מהצד השני. במהלך הפגנת סטודנטים שנערכה אתמול בבאר שבע, ניסה נהג שעבר במקום לדרוס את המפגינים. הוא נעצר לחקירה. בנוסף, נעצר אמש לחקירה תושב ירושלים בחשד שאיים בטלפון על חייו של ח"כ אלעזר שטרן מ"יש עתיד" ואמר לו "אתה מסית נגד הממשלה. אם תמשיך בדרכך – תקבל רימון בבית".

 
איזה מסכנים האוהדים
אוהדים של קבוצת הכדורגל הפועל תל אביב באצטדיון בלומפילד, 2 ביוני 2021 (צילום: אורן בן חקון, פלאש 90)
אוהדים של קבוצת הכדורגל הפועל תל אביב באצטדיון בלומפילד, 2 ביוני 2021 (צילום: אורן בן חקון, פלאש 90)

הפועל תל אביב קורסת, ואיזה מסכנים האוהדים שאוכלים להם את הלב.

אחרי התבוסה 6:0 ביום שני להפועל באר שבע (ההפסד הגדול ביותר בתולדות המועדון, שחוגג השנה מאה שנה להיווסדו), התפטרו אתמול המאמן סלובודן דראפיץ' והמנהל המקצועי עומר בוקסנבוים.

דראפיץ' נכנס לתפקיד באמצע העונה, אחרי שהחליף את המאמן קובי רפואה, שהתפטר אחרי המחזור החמישי. דראפיץ' יוחלף בחיים סילבס, שינסה להשתלט על מה שנראה כמו צלילה חופשית של מועדון פאר ישראלי שאיבד לחלוטין את דרכו.

דראפיץ' יוחלף בחיים סילבס, שינסה להשתלט על מה שנראה כמו צלילה חופשית של מועדון פאר ישראלי שאיבד לחלוטין את דרכו

אוהדי הפועל עוד מנסים לשמור על הרוח היצירתית מימי עלי מוהר ואריק איינשטיין. בקבוצת הפייסבוק "משחק השבת", שמאגדת 6,000 אוהדים ושחקני עבר של הקבוצה, כתב מייסד ומנהל העמוד ירון שילון: "יריב לוין לא צריך ישר לפרק את מערכת המשפט. בוא תתחיל בקטן בלפרק את הפועל".

יריב לוין ידוע כאוהד הפועל תל אביב ומגיע בקביעות לאצטדיון בלומפילד, למשחקי הבית של הקבוצה. אבל נראה שבימים אלה מעסיקים אותו עניינים אחרים.

 
מסביב לגלובוס הזהב
סטיבן ספילברג אוחז בשני פסלוני גלובוס הזהב שזכה בהם על הסרט "הפייבלמנים" בטקס השנתי בבוורלי הילס, 11 בינואר 2023 (צילום: Chris Pizzello/Invision/AP)
סטיבן ספילברג אוחז בשני פסלוני גלובוס הזהב שזכה בהם על הסרט "הפייבלמנים" בטקס השנתי בבוורלי הילס, 11 בינואר 2023 (צילום: Chris Pizzello/Invision/AP)

טקס גלובוס הזהב ה-80 ננעל לפנות בוקר בבוורלי-הילס. "הפייבלמנים", סרטו המרגש של סטיבן ספילברג על ילדותו ומשפחתו, זכה בפרס הסרט הטוב ביותר ובפרס הבימוי, במה שנחשב לתחזית טובה לקראת טקס פרסי האוסקר בסוף פברואר.

"רוחות אינישירין" של מרטין מקדונה זכה בפרס הסרט הקומי הטוב ביותר. קולין פארל המככב בו זכה בפרס השחקן. הסרט גם קיבל את פרס התסריט.

ובטלוויזיה: "בית הדרקון" זכתה בפרס סדרת הדרמה הטובה ביותר ו"הלוטוס הלבן" זכתה בפרס המיני-סדרה הטובה ביותר. ג'ניפר קולידג', המככבת בה, קיבלה את פרס שחקנית המשנה – ונשאה את הנאום המשעשע ביותר של הערב. קווין קוסטנר זכה בפרס השחקן הטוב ביותר בסדרת דרמה ("ילוסטון").

 
לא פייק ניוז

ההתמודדות עם פייק ניוז היא אחת הצרות הגדולות של העידן הזה. בסקר נרחב שפורסם באוקטובר על ידי מכון המחקר "החברה הפתוחה", דורגה פינלנד כמדינה שמתמודדת הכי טוב בעולם עם האתגר.

ב"ניו יורק טיימס" הסתקרנו ויצאו לבדוק איך הפינים הגיעו להישג. הם גילו שכצפוי, הכל מתחיל במערכת חינוך, שמתאימה את עצמה למציאות המשתנה בעזרת תוכנית לימודים חדשנית, שבעזרתה לומדים התלמידים בפינלנד לנתח ידיעות חדשותיות, לזהות את האינטרסים השונים שמאחוריהן, להבדיל בין מקורות אמינים למקורות מפוקפקים וכן הלאה.

בקרוב אצלנו? נמתין להנחיות של שר החינוך החדש, יואב קיש.

 
עוד כותרות
הרב שמעון בעדני בפברואר 2022 (צילום: דוד כהן/פלאש90)
הרב שמעון בעדני בפברואר 2022 (צילום: דוד כהן/פלאש90)
 
על סדר היום
  • לא להיבהל: צה"ל יקיים הבוקר תרגיל צבאי באצבע הגליל, בין 09:00 ו-11:00. התרגיל יכלול ירי ארטילרי והדי פיצוצים.
  • כן להיבהל: שר המשפטים יריב לוין יגיע היום לדיון בוועדת החוקה של הכנסת בנוגע לחקיקה להסדרת מערכת היחסים שבין הכנסת והממשלה לבין מערכת המשפט, תחת הכותרת "צִיּוֹן בְּמִשְׁפָּט תִּפָּדֶה – מחזירים את הצדק למערכת המשפט". שידור ישיר בערוץ הכנסת החל מהשעה 09:00.
  • תקחו סוודר: מזג האוויר היום יהיה מעונן חלקית עד מעונן. בשעות הבוקר בהרי הצפון ינשבו רוחות מזרחיות ערות. הטמפרטורות ללא שינוי ניכר.
 
למקרה שפספסתם

 
זירת הבלוגים
 
 
סגירה
בחזרה לכתבה