אמיר בן-דוד  
 
9 בתשע: סדר יום חדש עם אמיר בן-דוד
יום שלישי, 10 ינואר 2023
 
נתיבי רגב

אם אתם קוראים את המהדורה הזו באוטובוס עמוס, תקועים בפקק בכביש החוף, ולא מבינים איך זה שיצאתם מהבית בדיוק בזמן ואתם בכל זאת מאחרים, ייתכן שהסיבה היא הנחיה שיצאה אמש מלשכת שרת התחבורה מירי רגב, לפיה הצבת שוטרי התנועה הגלויים בנר"ת (נתיב רב תפוסה) בכביש החוף, תחל מהשעה 9:30 "כחלק מהפעולות להקלת עומסי התנועה".

משמעות ההנחיה היא, שהחל מהבוקר לא תתבצע אכיפה משטרתית גלויה בשעות העומס על נסיעת רכבים פרטיים בנתיבי התחבורה הציבורית, אלא רק אכיפה סמויה.

נתיב פלוס בכביש החוף (צילום: פלאש90)
נתיב פלוס בכביש החוף (צילום: פלאש90)

רגב סיכמה את הנושא עם השר לביטחון לאומי איתמר בן-גביר בנימוק שהשוטרים הגלויים שעצרו מכוניות פרטיות שנסעו בנתיבי התחבורה הציבורית (ורשמו לנהגים הסוררים דוח של 500 שקלים) גרמו לנהגים אחרים להאט את נסיעתם בסקרנות, וכך יצרו עומסי תנועה.

פרויקט נתיב התחבורה הציבורית בכביש החוף היה פרויקט הדגל של בצלאל סמוטריץ' כשר תחבורה. רגב הודיעה מייד עם כניסתה לתפקיד שהיא מתכוונת לבטל אותו, כשאמרה בדרכה הציורית: "להיתקע בפקקים ולראות נת"צים ריקים – זה לא יהיה בבית ספרי".

 
משילות עכשיו
מחאה נגד הממשלה. תל אביב, 7 בינואר 2023 (צילום: Tomer Neuberg/Flash90)
מחאה נגד הממשלה. תל אביב, 7 בינואר 2023 (צילום: Tomer Neuberg/Flash90)

איתמר בן-גביר המריא בעוצמה (יהודית) עד ללשכת השר לביטון לאומי, על גבי הבטחות תקיפות לחזק את המשילות בישראל. בעקבות ההפגנה הגדולה נגד הממשלה במוצאי שבת בתל אביב, שהאירוע האלים היחיד בה היה סטירה שספג חבר הכנסת איימן עודה, הורה בן-גביר למפכ"ל המשטרה קובי שבתאי לפעול ביד קשה נגד מפגינים שיתפרעו ויחסמו כבישים.

"דין הפגנה של השמאל כדין הפגנה של הימין", אמר השר, ששכח כנראה את המכת"זיות ואת האלימות הקשה של שוטרי מחוז ירושלים במהלך הפגנות המחאה נגד נתניהו בבלפור.

במקביל, אישר בן-גביר לנציבת השב"ס קטי פרי תוכנית חדשה לפזר בשבועות הקרובים כאלפיים אסירים ביטחוניים בין בתי הכלא השונים, ובכלל זה גם את מנהיגי האסירים. בשב"ס מזהירים שהוצאת התוכנית לפועל תוביל להתפרעויות אסירים.

אחת מתוכניות "חיזוק המשילות" של בן-גביר היא להחמיר את תנאי הכליאה של האסירים הביטחוניים, לפזר את מנהיגי הארגונים בין בתי הכלא ולבטל את מעמד דוברי האגפים אשר מייצגים את האסירים.

למרות שבן-גביר מתגאה במהלכים האלה, ומציג אותם כהכבדת היד על האסירים הפלסטינים – מהלכים שמעניקים לשר לביטחון לאומי אהדה בין תומכיו – ייתכן שהסיפור שונה לחלוטין.

גורם פלסטיני המקורב לאסירים אמר הבוקר ל"הארץ", כי האסירים מבינים שהשינויים נעשים כדי להקל את הצפיפות באגפים הביטחוניים וכי "כל העברה של אסירי חמאס מתואמת על ידי המודיעים של שב"ס עם הנהגות האסירים בכלא".

"כל העברה של אסירי חמאס מתואמת על ידי המודיעים של שב"ס עם הנהגות האסירים בכלא"

 
בנגלדשבורד
כוחות משטרה לפיזור הפגנות בדאקה, בנגלדש, 16 באוקטובר 2021 (צילום: AP Photo/Abdul Goni)
כוחות משטרה לפיזור הפגנות בדאקה, בנגלדש, 16 באוקטובר 2021 (צילום: AP Photo/Abdul Goni)

דוחות סיכום ההשקעות בהייטק הישראלי ב-2022 חושפים מכה קשה שספגו חברות הטכנולוגיה המקומיות. ההשקעות בהן צנחו ב-42% לעומת השנה שעברה, כשאת המכה הקשה ביותר בענף ספגו חברות הסייבר והפינטק.

ייתכן שמחנק המזומנים בענף שולח חברות ישראליות לחפש מקורות הכנסה מפוקפקים. "הארץ" חושף הבוקר בכותרת הראשית חברות סייבר ישראליות שמכרו כלי ריגול התקפיים לממשלת בנגלדש, המשתמשת בהם לפגיעות חמורות בזכויות האדם במדינה.

"הארץ" חושף הבוקר חברות סייבר ישראליות שמכרו כלי ריגול התקפיים לממשלת בנגלדש, המשתמשת בהם לפגיעות חמורות בזכויות האדם במדינה

בנגלדש היא מדינה מוסלמית בדרום מזרח אסיה שאינה מכירה בישראל. בדרכונים של אזרחי בנגלדש מופיע הכיתוב "תקף לכל מדינה בעולם, חוץ מישראל".

אחת מחברות הסייבר שנחשפות בתחקיר היא חברת "פסיטורה", השייכת לטל דיליאן, לשעבר מפקד היחידה הטכנולוגית של אמ"ן, שפיתחה כלי המצויד במערכות ריגול ובתוכנות לאיכון טלפונים ניידים ולשאיבת מידע מהטלפונים – כולל מידע מוצפן כמו תכתובות ווטסאפ, צ'טים בפייסבוק, רשימות אנשי קשר, רישומי שיחות ומסרונים.

טל דיליאן (צילום: Yiannis Kourtoglou/Reuters via Alamy)
טל דיליאן (צילום: Yiannis Kourtoglou/Reuters via Alamy)

השלטונות בבנגלדש משתמשים בציוד סייבר ישראלי, שמקורו בפיתוחים של אגף המודיעין לצורכי הידוק השליטה הישראלית בשטחים, לדיכוי אופוזיציה ומחאות אזרחיות נגד ממשלת בנגלדש.

"תעמולה שלילית נגד אבי האומה, שהוא אביה של ראש הממשלה הנוכחית, עלולה להסתיים ב-14 שנות מאסר", מסביר ל"הארץ" זולקארניין סאער חאן, עיתונאי בנגלדשי החי בגלות, שחשף בעבר את הדיכוי הפוליטי בארצו, וסייע בהכנת התחקיר.

 
המסבירה הממשלתית

גלית דיסטל אטבריאן כנראה הצטיינה בצורה יוצאת דופן בימים שבהם כיהנה כשרה במשרד ראש הממשלה, עד שבנימין נתניהו החליט לקדם אותה לתפקיד שרת ההסברה.

גלית דיסטל אטבריאן במליאת הכנסת, 20 ביוני 2022 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
גלית דיסטל אטבריאן במליאת הכנסת, 20 ביוני 2022 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

את התפקיד החשוב שפינתה גד"א תמלא מאי גולן, שנבחרה למקום ה-32 ברשימת הליכוד לכנסת, ותהפוך בכך לשרה ה-32 בממשלת נתניהו. כלומר: כל ח"כ שני בקואליציה הוא שר.

ההנחה היא שנתניהו נדיב בחלוקת התפקידים כדי לפרק את כל כיסי ההתנגדות בקואליציה, מחשש שיקומו נגדו מורדים, שיקשו עליו להעביר את הרפורמות המשפטיות שהוא מעוניין בהם. לא מן הנמנע שבימים הקרובים תימצא הנוסחה לפייס את ח"כ דודי אמסלם, שנותר המאוכזב הקולני ביותר לנתניהו.

ככה בונים משילות.

לא מן הנמנע שבימים הקרובים תימצא הנוסחה לפייס את ח"כ דודי אמסלם, שנותר המאוכזב הקולני ביותר לנתניהו

 
טיפול שורש

חדשות מרגשות לתלמידי בתי הספר היסודיים ששוקדים על עבודות שורשים, ולכל מי שסקרן לגלות את העבר המשפחתי: חברת MyHeritage הישראלית מפרסמת הבוקר את אוסף רישומי העלייה לישראל, משנת 1919 ועד 1973.

המאגר כולל כמעט 19 מיליון רשומות היסטוריות, באתר חינמי ופשוט לשימוש. זו תהיה המקבילה הישראלית לאתר "אליס איילנד" האמריקאי. האתר ינגיש מיליוני מסמכים מארכיון המדינה, הכוללים רישומים של כל מי שעלה לארץ באוניות ובמטוסים, כולל קטינים שהגיעו בעליית הנוער, וכולל רישומים של עולים שהגיעו לישראל ברגל.

 
נוּמה נוֹמה

אם עוד לא הספקתם לאכול ב"נומה", מסעדת השף של רנה רדזפי בקופנהגן, שנחשבת כבר שנים למסעדה הטובה בעולם, כנראה שתאלצו להמשיך את חייכם בלי לדעת מה הפסדתם.

מנת טוסט וביצי דגים עם עשבי תיבול ואבק חומץ – מנה במסעדת "נומה" (צילום: CC by SA 2.0 Flickr - cyclonebill)
מנת טוסט וביצי דגים עם עשבי תיבול ואבק חומץ – מנה במסעדת "נומה" (צילום: CC by SA 2.0 Flickr – cyclonebill)

רדזפי הודיע אתמול שהמסעדה תיסגר בשנה הבאה ותהפוך ל"מעבדת אוכל" שתפתח מנות ומוצרי מזון לפרויקט מסחר אלקטרוני שיישא את שם המסעדה. בין המוצרים שישווקו תחת המותג: פטריות מעושנות, חומץ ורדי בר ורוטב ויניגרט מיוחד – שמן הסתם הכרחיים בכל מטבח.

"נומה" נבחרה כידוע בעבר שוב ושוב למסעדה הטובה בעולם ברשימת ה'פיפטי בסט' העולמית של סן פלגרינו, עד שזו נאלצה לשנות את חוקיה ולא להניח למסעדות שנבחרו שוב ושוב להתמודד כלל על התואר. גם מדריך מישלן הכיר בגדולתה של המסעדה שהגישה בעבר מנות שכל אחד חייב לטעום, כמו קרקר עם נמלים חיות או לב של צבי, והעניק לה ב-2021 את שלושת הכוכבים המקסימליים.

למה המסעדה המהוללת סוגרת את שעריה? רדזפי מסביר שלמרות המחירים הגבוהים לארוחה (ושכר העובדים הנמוך, בזכות הביקוש הגדול לעבוד במקום), המסעדה בכל זאת אינה רווחית.

רדזפי מסביר שלמרות המחירים הגבוהים (ושכר העובדים הנמוך, בזכות הביקוש לעבוד במקום), המסעדה בכל זאת אינה רווחית

 
מזג האוויר משתנה שוב
שינויי מזג האוויר - התזמורת האנדלוסית הישראלית אשדוד ופטריק סבג מארחים את בניה ברבי (צילום: צילום מסך, יוטיוב)
שינויי מזג האוויר – התזמורת האנדלוסית הישראלית אשדוד ופטריק סבג מארחים את בניה ברבי (צילום: צילום מסך, יוטיוב)

שלמה ארצי כתב את הלהיט "שינויי מזג האוויר" ב-1979, אחרי שנתקע בבית מלון בגלל שלג שמנע ממנו להגיע להופעה. השיר, שהלחן שלו התבסס על היצירה האינסטרומנטלית "מיראז'" של ז'אן לוק פונטי, היה אחד הלהיטים הגדולים באלבומו של ארצי "דרכים".

אתמול הוא יצא בגרסה חדשה ומרגשת, בהפקה ועיבוד של פטריק סבג (שהפיק את אלבומו של ארצי "אושר אקספרס") יחד עם התזמורת האנדלוסית ובניה ברבי, כולל דגימה מהביצוע המקורי.

 
למקרה שפספסתם
 
זירת הבלוגים
 
 
סגירה
בחזרה לכתבה