אמיר בן-דוד  
 
9 בתשע: סדר יום חדש עם אמיר בן-דוד
יום רביעי, 18 ינואר 2023
 
פרידמן מבוהל

תום פרידמן, בכיר כותבי המאמרים ב"ניו יורק טיימס", הוא אחד העיתונאים המוערכים בעולם. הוא גם יהודי אוהב ישראל, שמבקר באזור על בסיס קבוע ועוקב אחרי הנעשה במזרח התיכון מקרוב כבר עשרות שנים.

פרידמן נוהג, מעת לעת, לפרסם "מכתבים גלויים" למנהיגי העולם, שבהם הוא ממליץ להם מה לדעתו עליהם לעשות. הוא סיפר בעבר, שמאמרים מהסוג הזה נכתבים תמיד על בסיס שיחות רקע ומידע מהימן על הלכי הרוח בקרב ההנהגה הבכירה בעולם, שלפרידמן יש גישה אליה מתוקף מעמדו.

במאמר שפרידמן מפרסם הבוקר ב"ניו יורק טיימס" הוא פונה ישירות לנשיא ארצות הברית:

"אם הייתי יכול להגניב תזכיר לשולחנו של הנשיא ביידן על הממשלה החדשה בישראל, אני יודע בדיוק איך הייתי פותח אותו: אדוני הנשיא, אינני יודע אם אתה מתעניין בהיסטוריה היהודית, אבל ההיסטוריה היהודית בלי ספק מתעניינת בך היום. ישראל עומדת בפני שינוי היסטורי – מדמוקרטיה 'על מלא' למשהו אחר, ומכוח שמייצב את האזור – לכוח שמערער אותו. יכול להיות שאתה האחרון שעוד יכול לבלום את ראש הממשלה בנימין נתניהו ואת הקואליציה הקיצונית שלו, לפני שיהפכו את ישראל למבצר של קנאות בלתי ליברלית".

 
חור בראש
אריה דרעי (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
אריה דרעי (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

אף אחד מלבד שופטי בג"ץ לא יודע מתי בדיוק זה יקרה, אבל ברור שלא נותר עוד זמן רב עד שתתפרסם ההכרעה השיפוטית בעניין מינויו של אריה דרעי לשר. ההערכות הן שזה יקרה עוד השבוע, ייתכן שכבר בשעות הקרובות.

בכל העיתונים הבוקר מצטטים "הערכות של גורמים בממשלה ובקואליציה" לפיהן שופטי בג"ץ יפסלו את מינויו של יו"ר ש"ס וכי "דרעי לא מתכוון להתפטר", ומביאים עדויות מ"שיחות סגורות" שבהן דרעי מתבטא כמו גנרל ערב יציאה למלחמה.

בכל העיתונים הבוקר מצטטים "הערכות של גורמים בממשלה ובקואליציה" לפיהן שופטי בג"ץ יפסלו את מינויו של יו"ר ש"ס וכי "דרעי לא מתכוון להתפטר"

ב"ישראל היום" מצוטט דרעי כאומר: "נכנסנו לקו האש. הציבור בחר בי ולא בשופטי העליון". ב"ידיעות אחרונות" העדיפו להקדיש את הכותרת הראשית לציטוט של ח"כ אברהם בצלאל מש"ס, שאמר אתמול בראיון לערוץ הכנסת: "אם השופטים יפסלו את דרעי, הם יירו לעצמם בראש" (בצלאל הזדרז להבהיר שלא התכוון לירי אמיתי, אבל השיירה כבר המשיכה הלאה והנזק נעשה).

אם יתממש התרחיש שעליו מדברים כולם, יווצר פלונטר משפטי ופוליטי סבוך ביותר. אם דרעי יממש את איומיו ולא יתפטר, הכדור יתגלגל לפתחו של ראש הממשלה נתניהו.

במקרה שבו בג"ץ יפסול את כהונתו של דרעי ונתניהו יסרב לכבד את הפסיקה – זו תהיה החלטה דרמטית, שעלולה להוביל לפתיחת הליכים של בזיון בית משפט נגד ראש הממשלה. מקורבי נתניהו כבר הזדרזו להבהיר ל"ישראל היום" שלא תהיה שבירת כלים מצד ראש הממשלה.

יש גם אפשרויות נוספות, סבוכות בהרבה מבחינה משפטית, שכנראה יעשו לכולנו חור בראש בשעות ובימים הקרובים.

 
החלונות נסגרים
בניין מייקרוסופט ישראל בהרצליה פיתוח, 30 באוקטובר 2020 (צילום: גילי יערי, פלאש 90)
בניין מייקרוסופט ישראל בהרצליה פיתוח, 30 באוקטובר 2020 (צילום: גילי יערי, פלאש 90)

המשבר בהייטק מתרחב: חברת מיקרוסופט נערכת לפטר כ-11 אלף עובדים ברחבי העולם. החברה מעסיקה יותר מ-220 אלף עובדים, ובהם 3,000 בישראל.

עובדי "מיקרוסופט ישראל" מועסקים בשני גופים: מרכז מחקר ופיתוח גדול שלצידו גוף שיווק ומכירות. רוב העובדים בישראל מועסקים בקמפוס החדש של החברה בהרצליה פיתוח. היתר מפוזרים בין מרכזי פיתוח קטנים יותר, בחיפה, נצרת ותל אביב.

אם השלוחה הישראלית תידרש לתרום את חלקה לקיצוץ הרוחבי בחברה – מדובר בפיטורים של כ-150 עובדים.

אם השלוחה הישראלית תידרש לתרום את חלקה לקיצוץ הרוחבי בחברה – מדובר בפיטורים של כ-150 עובדים

מקור בחברה שצוטט בידיעה ב"סקיי ניוז" הוסיף כי החברה צפויה לצמצם בשליש את היקף הגיוס של עובדים חדשים. החברה, ששווי השוק שלה עומד על כ-1.78 טריליון דולר, אמורה לפרסם את הדוחות הכספיים שלה בשבוע הבא.

הקיצוצים במיקרוסופט מגיעים אחרי שכמה ענקיות טכנולוגיה נוספות כבר הודיעו על מהלכים דומים: אמזון מתכוונת לפטר כ-18 אלף עובדים (קיצוץ של 6%), סיילספורס תפטר 8,000 עובדים (כ-10%) ומטא -חברת האם של פייסבוק – תפטר 11 אלף עובדים (13%).

כנראה שלא נשמע על יוניקורנים רבים בתקופה הקרובה.

 
היוניקורן של קירל

עדיין לא ידוע מה יעלה בגורלו של תאגיד השידור "כאן". הבוקר ב-11:00 ייערך ב"צוותא" בתל אביב כינוס מחאה ראשון של איגודי היוצרים, שהכריזו על פתיחת מאבק בשר התקשורת שלמה קרעי, אחרי שזה הצהיר על כוונתו לקצץ מאות מיליוני שקלים בתקציב התאגיד, ובעצם להביא לסגירתו.

אבל אתמול התפרסם שוועדה מיוחדת של התאגיד בחרה ביחד עם הזמרת נועה קירל, את השיר שייצג את ישראל בתחרות האירוויזיון שתיערך בעוד ארבעה חודשים. השיר ייקרא "יוניקורן" וככל הידוע לא יעסוק בעלייתו לצמרת של סטארטאפ ישראלי אלא ב"העצמה נשית".

נועה קירל במסיבת עיתונאים של "כאן" לאחר שנבחרה לייצג את ישראל באירוויזיון, 10 באוגוסט 2022 (צילום: אבשלום ששוני/פלאש90)
נועה קירל במסיבת עיתונאים של "כאן" לאחר שנבחרה לייצג את ישראל באירוויזיון, 10 באוגוסט 2022 (צילום: אבשלום ששוני/פלאש90)

קירל עצמה מסרה אמש: "הבחירה היא בעצם הצעד המשמעותי הראשון שמסמן את האירוויזיון במאי. כתבנו שיר שמרגש אותי אישית בכל פעם שאני שרה או שומעת אותו, ואני לא יכולה לחכות עד שתשמעו אותו".

"כתבנו שיר שמרגש אותי אישית בכל פעם שאני שרה או שומעת אותו, ואני לא יכולה לחכות עד שתשמעו אותו"

את "יוניקורן" קירל כתבה עם "מומחה האירוויזיון" דורון מדלי, שנקלע הפעם לסיטואציה, ועם מאי ספדיה וינון יהל.

תחרות האירוויזיון הקרובה הייתה אמורה להיערך באוקראינה, שזכתה בתחרות האחרונה, אבל בגלל המלחמה המתמשכת, הועברה התחרות לליברפול, מה שמבטיח שלל צילומים חינניים של המשלחת הישראלית במועדון הקאברן, בסמטת פני ובאיצטדיון אנפילד.

 
מהפך במזרח
אב ובנו ברחובות בייג'ינג המעוטרים לקראת שנת הירח החדשה, 17 בינואר 2023 (צילום: AP Photo/Andy Wong)
אב ובנו ברחובות בייג'ינג המעוטרים לקראת שנת הירח החדשה, 17 בינואר 2023 (צילום: AP Photo/Andy Wong)

במהלך החודשים הקרובים צפויה הודו להפוך לראשונה למדינה בעלת האוכלוסייה הגדולה ביותר בעולם.

בהודו ובסין חיים כרגע כ-1.4 מיליארד בני אדם כל אחת. הלשכה הסינית לסטטיסטיקה פרסמה אתמול (שלישי) כי מספר התושבים במדינה הצטמצם לעומת השנה שעברה. מומחים מעריכים שהמגמה הזו בלתי הפיכה ותימשך גם בשנים הבאות.

זו הפעם הראשונה מאז 1961 שבה נרשמו בסין יותר מקרי מוות מאשר לידות. המומחים מעריכים, כי המגמה הזו, בשילוב עם העלייה בתוחלת החיים, מכניסה את סין למשבר דמוגרפי שיהיו לו השלכות מרחיקות לכת במאה ה-21 לא רק על סין, אלא על העולם כולו.

זו הפעם הראשונה מאז 1961 שבה נרשמו בסין יותר מקרי מוות מאשר לידות

הבשורה הדרמטית יוצאת מסין בתקופה מאתגרת מאוד עבור הממשלה בבייג'ין, שעדיין מתמודדת עם זינוק חד בתחלואת הקורונה ובמקרי מוות מהנגיף.

בהודו, שם ממשיכה האוכלוסייה לצמוח, התופעה שהכלכלנים מכנים "הדיווידנד הדמוגרפי" עשויה להמשיך ולתמוך בהמשך הצמיחה הכלכלית.

 
עוד כותרות
 
על סדר היום

אוטו-בגד (צילום: עיריית תל אביב)

 
למקרה שפספסתם
 
זירת הבלוגים
 
 
סגירה
בחזרה לכתבה