אמיר בן-דוד  
 
9 בתשע: סדר יום חדש עם אמיר בן-דוד
יום שני, 11 ספטמבר 2023
 
ראש המוסד מאיים על איראן

ראש המוסד דוד ברנע נשא אתמול נאום חריג ומטריד בכנס נגד טרור שנערך באוניברסיטת רייכמן.

הוא פנה למנהיגי איראן והזהיר אותם, כי אם יתנו ידם (וכספם) לפגיעה בישראלי או ביהודי – בכל דרך שהיא, בצורה ישירה, או על ידי שלוחות הטרור הרבות של טהרן – הדבר יוביל לתגובה ישראלית נגד איראנים "מהדרג המבצע ועד הדרג הגבוה ביותר".

ראש המוסד דוד ברנע באוניברסיטת רייכמן בהרצליה. 10 בספטמבר 2023 (צילום: Avshalom Sassoni/Flash90)
ראש המוסד דוד ברנע באוניברסיטת רייכמן בהרצליה. 10 בספטמבר 2023 (צילום: Avshalom Sassoni/Flash90)

אם הניסוח הזה לא היה ברור מספיק, ברנע הוסיף כי "מחירים אלו ייגבו באיראן – וגם בלב טהרן". ואם גם זה לא היה ברור מספיק, ברנע הוסיף עוד: "מחירים אלו ייגבו בדיוק רב, בעומק רב".

זה ברור מספיק?

ראש המוסד גם חשף בנאומו, כי רק בשנה האחרונה ישראל סיכלה לא פחות מ-27 ניסיונות איראניים להוציא פיגועים נגד ישראלים או נגד יהודים ברחבי העולם.

רק בשנה האחרונה ישראל סיכלה לא פחות מ-27 ניסיונות איראניים להוציא פיגועים נגד ישראלים או נגד יהודים ברחבי העולם

נאומו של  ראש המוסד היה נאום חריג בכל קנה מידה. רון בן-ישי, הפרשן הוותיק לענייני ביטחון וחתן פרס ישראל לתקשורת, שלא ידוע כמי שנוטה לפאניקה או להגזמות, כותב הבוקר את הדברים הבאים:

"לא זכור לי נאום כה ישיר ו'לא דיפלומטי' של ראש מוסד ישראלי מאז הקמת המדינה… איום כה מפורש וכה קונקרטי הוא נדיר מאוד לא רק במזרח התיכון, אלא בהיסטוריה העולמית. חוץ מלנקוב בשמות מקבלי ההחלטות והאחראים לביצוע של הטרור האיראני, וחוץ מלהגיד בדיוק איך הם ייפגעו, הוא אמר הכול.

"האמירה המפורטת והחריגה הזאת נועדה להדהד לא רק בטהרן, אלא גם בוושינגטון ובמדינות המפרץ הערביות, שלאחרונה חידשו את יחסיהן עם איראן.

"לאף אחד לא צריך להיות ספק שהנאום הזה וכל מילה בו אושרו על ידי ראש הממשלה אחרי התייעצויות רבות במטה לביטחון לאומי ועם גורמים ביטחוניים אחרים, שכוללים את צה"ל ושב"כ. ולכן, הנאום החשוב והישיר עד כדי בוטות מסמן סוג חדש של דיפלומטיה ציבורית ולוחמת תודעה מצד מדינת ישראל כלפי אויבים ובעלי ברית כאחד".

 
מתח לקראת הדיון בבג"ץ
בית המשפט העליון בירושלים (צילום: iStock)
בית המשפט העליון בירושלים (צילום: iStock)

שופטי בית המשפט העליון יתכנסו מחר בהרכב חסר תקדים של 15 שופטים לדון בביטול עילת הסבירות, והעימות סביב חוקי ההפיכה המשטרית יגיע לאחת מנקודות הרתיחה הדרמטיות.

ב"ידיעות אחרונות" מדווחים הבוקר כי ראש הממשלה בנימין נתניהו פועל מאחורי הקלעים לגייס את הנשיא יצחק הרצוג לתמוך במתווה פשרה מרוכך וחד-צדדי, שיוצג עד סוף השבוע. באופוזיציה מעריכים כי מדובר בעוד ספין של נתניהו, בניסיון להוציא את העוקץ מהעתירות לבג"ץ.

נתניהו פועל מאחורי הקלעים לגייס את הנשיא יצחק הרצוג לתמוך במתווה פשרה מרוכך וחד-צדדי, שיוצג עד סוף השבוע

שלום ירושלמי, הפרשן הפוליטי של זמן ישראל, כותב הבוקר כי הנחת העבודה בלשכת ראש הממשלה היא ששופטי בג"ץ יפסלו את החוק לביטול עילת הסבירות, כי ההחלטה לא תתקבל פה אחד אלא ברוב קולות – וכי ראש הממשלה יודיע שהוא מקבל את ההחלטה ויציית לה, כי אין לו שום ברירה אחרת.

בהקשר הזה צריך לזכור, כי הדיון ההיסטורי בבג"ץ אמנם ייערך מחר ואפילו ישודר בשידור חי – אבל את ההחלטה השופטים עשויים למסור רק בעוד שלושה חודשים, סמוך לפרישתן של השופטת ענת ברון ונשיאת העליון אסתר חיות.

ושלושה חודשים בישראל הם נצח.

"הבעיה הייתה ונשארה שר המשפטים יריב לוין", מסביר ירושלמי, "נתניהו משתף בכל הדיונים הפנימיים את לוין, שעדיין מסתייג. בכל דיון פנימי הוא אומר לנתניהו כי היריבים הפוליטיים – בני גנץ, יאיר לפיד וחבריהם – לא יקבלו שום פשרה ורק יכשילו הכול, ולבסוף הוא יישאר קרח מכל הכיוונים".

 
הנסיעה שהסתבכה
ראש הממשלה בנימין נתניהו ורעייתו שרה נוחתים בלרנקה, קפריסין, 3 בספטמבר 2023 (צילום: עמוס בן גרשום / לע"מ)
ראש הממשלה בנימין נתניהו ורעייתו שרה נוחתים בלרנקה, קפריסין, 3 בספטמבר 2023 (צילום: עמוס בן גרשום / לע"מ)

ראש הממשלה בנימין נתניהו ורעייתו שרה ימריאו ביום ראשון הבא, מוצאי ראש השנה, למסע של כשבוע בארצות הברית.

התחנה הראשונה במסע של נתניהו היא סן פרנציסקו, שם ינחת מטוס ראש הממשלה ביום שני בבוקר, כשמטרת הביקור בחוף המערבי היא מפגש עם המיליארד אילון מאסק. נתניהו מקווה לרתום את מאסק להרחבת תחום פיתוח הבינה המלאכותית בישראל, ואף לשכנע אותו להקים כאן מרכז פיתוח ענק.

נתניהו רוצה לרתום את מאסק להרחבת תחום פיתוח הבינה המלאכותית בישראל, ואף לשכנע אותו להקים כאן מרכז פיתוח ענק

מסן פרנציסקו נתניהו ימריא עוד באותו יום לניו יורק, לשם יגיע ביום שלישי בבוקר – ומפה העניינים מסתבכים.

נתניהו היה מתוכנן לנאום בעצרת הכללית של האו"ם ביום חמישי בשעה ארבע אחר הצהריים – 23:00 שעון ישראל. לבקשתו, הנאום הועבר ליום שישי בבוקר – ארבע אחר הצהריים שעון ישראל.

מה הייתה מטרת השינוי? האם משפחת נתניהו רצתה להרוויח עוד סופ"ש בניו יורק? האם נתניהו היה מודאג מהעדר רייטינג לנאום?

לא משנה מה הסיבה האמיתית, התוצאה היא שנתניהו כעת מתוכנן להמריא במוצאי שבת לארץ – במקום בחמישי בלילה – בסד זמנים כמעט בלתי אפשרי כדי להגיע לפני כניסת יום הכיפורים, ולפני שהמדינה כולה, כולל שדה התעופה נתב"ג, מושבתת כליל.

כדי להספיק, נתניהו צריך להמריא מניו יורק בסביבות שמונה בערב. אלא שהשבת יוצאת בניו יורק ב-19:35. נתניהו יגיע מהמלון לשדה התעופה בליווי משטרתי וימריא מייד – הבעיה היא מה יקרה עם הכתבים המלווים אותו? רוב הכתבים המדיניים הם דתיים בעצמם.

כדי להספיק לנחות לפני יום הכיפורים, נתניהו צריך להמריא מניו יורק בסביבות שמונה בערב. אלא שהשבת יוצאת בניו יורק ב-19:35

לשכת ראש הממשלה החליטה לפתור את הבעיה בכך שהודיעה לעיתונאים כי לא יוכלו לחזור במטוס ראש הממשלה ויצטרכו לדאוג לעצמם בדרך חזרה. הכתבים המדיניים התלכדו והודיעו שלא יצטרפו לנסיעה בכלל, אם לשכת ראש הממשלה לא תפתור את הבעיה. כרגע הצדדים מנסים למצוא פתרון להסתבכות המיותרת הזו.

 
אייכלר נגד הציונות
ח"כ יהדות התורה ישראל אייכלר (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
ח"כ יהדות התורה ישראל אייכלר (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

ח"כ ישראל אייכלר מיהדות התורה, סגן יו"ר הכנסת, חטף אתמול ג'ננה על ראש הממשלה, אחרי שנתניהו הזהיר את מי שמתכוונים לנסוע בחגים לאומן שבאוקראינה, והזכיר להם כי "הקב"ה לא תמיד הגן עלינו, לא על אדמת אירופה ולא על אדמת אוקראינה".

דברי הכפירה האלה קוממו את אייכלר שהזדרז לצאת להגנת היושב במרומים, וכינה את דברי ראש הממשלה "דברי בורות".

איך אייכלר מסביר את העובדה המצערת שאדמת אירופה בכלל ואדמת אוקראינה בפרט אכן ספוגות בדמם של מיליוני יהודים? כאן העניינים קצת מסתבכים.

אייכלר התחיל עם "הציונים שהתנכרו ליהודי הגולה. חלק מאנשי היודנרט שיתפו פעולה עם הנאצים", והמשיך בלא פחות מ"ניסי ניסים":

"זה יותר ממאה שנה שאלוקי ישראל מציל את ארץ ישראל מיד אלילי הכוח, התרבות הרעה והתבוללות המשטר החילוני. הציונים והפרטיזנים לא מנעו שואה באירופה. הגרמנים נבלמו בדרך לכיבוש ארץ ישראל בניסי ניסים ולא בגלל הציונים".

אייכלר גם חיבר את נאום ההזיות הרליגיוזי שלו לאירועי השעה:

"לאחרונה התגלו חדלונם ושפלותם של אלילי הכוח והכזב ממחדלי הממשלה, במלחמת יום הכיפורים. ה'גנרלים' לשעבר, ה'מורדים' היום, מסיתים למלחמת דמים בתוך הגטו העברי בארץ ישראל".

גם בש"ס יצאו נגד דברי נתניהו והתייצבו באופן חד-משמעי לצידו של בורא עולם. בהודעה שהוציאה המפלגה נכתב:

"הקב"ה תמיד הגן על עם ישראל בכל הגלויות ובכל הרדיפות, וזו הסיבה שעם ישראל הוא היחיד השורד באורח פלא כבר אלפי שנים, בעוד עמים רבים וחזקים נכחדו. כמובן, התנאי להשגחה האלוקית הוא דבקות באמונה ושמירת התורה והמצוות כפי שהעם היהודי עושה מאז היותו לעם".

מה שנקרא: בקב"ה נודר – את ההיסטוריה מסדר.

 
הנרצח ה-173
מוחים נגד האלימות בחברה הערבית עם מיצב ארונות מתים בהפגנה נגד המהפכה המשפטית, 26 באוגוסט 2023 (צילום: אבשלום ששוני/פלאש90)
מוחים נגד האלימות בחברה הערבית עם מיצב ארונות מתים בהפגנה נגד המהפכה המשפטית, 26 באוגוסט 2023 (צילום: אבשלום ששוני/פלאש90)

ראאיד יוסף, בן 59, נורה אתמול למוות בעכו. מאוחר יותר נמצאה מכונית בוערת בכניסה ליישוב אפק, שלהערכת המשטרה שימשה את הרוצחים. בכך עולה מספר הנרצחים השנה בחברה הערבית ל-173 (לעומד 77 בתקופה המקבילה אשתקד).

כתבי "ידיעות אחרונות" חסן שעלאן ומאיר תורג'מן חושפים הבוקר, כי בעקבות המצב הקשה בחברה הערבית, עשרות משפחות ערביות החליטו לנטוש את בתיהן ולעזוב את הארץ. המוקדים הפופולריים לעזיבה: טורקיה ודובאי.

בין העוזבים, עבריינים שחוששים לחייהם ונמלטים מהארץ לפני שיהיו הבאים בתור בסטטיסטיקה המדממת, אבל גם אנשים שלא מעורבים בחיי פשע וחוששים להיות קורבנות אקראיים של האלימות הגואה.

"בגלל שקרובי משפחה מסוכסכים עם ארגוני פשיעה, ומחפשים אותם ללא הצלחה, גם אנחנו הקרובים נמצאים בסכנה", הם מסבירים.

שעלאן – שחתום על הידיעה – ספג בעצמו איומים על חייו בתחילת השנה. בחודש פברואר הוא הגיש תלונה למשטרה וסיפר כי ילדיו מפחדים לצאת לרחוב. בעבר נורו יריות לעבר ביתו ומטען חבלה התפוצץ סמוך אליו.

 
עשר ברכות
ריימונד אמסלם בטקס פרסי אופיר, 10 בספטמבר 2023 (צילום: אבשלום ששוני/פלאש90)
ריימונד אמסלם בטקס פרסי אופיר, 10 בספטמבר 2023 (צילום: אבשלום ששוני/פלאש90)

סרטה של איילת מנחמי, "שבע ברכות", זכה אתמול בעשרה פרסי אופיר, בהם הפרסים המרכזיים לסרט, בימוי ותסריט. "שבע ברכות" יהיה הסרט שייצג את ישראל בטקס האוסקר הקרוב.

ריימונד אמסלם זכתה בשני פרסים – על התסריט ל"שבע ברכות" ועל התפקיד הנשי הראשי שגילמה בסרט (אמסלם הייתה גם מועמדת על התפקיד שגילמה השנה בסרט "העתיד"). מדף פרסי אופיר בביתה של אמסלם כבר כולל שני פרסים שקיבלה בעבר, על הופעותיה ב"אחותי היפה" ו"הבית ברחוב פין".

ריימונד אמסלם זכתה בשני פרסים – על התסריט ל"שבע ברכות" ועל התפקיד הנשי הראשי שגילמה בסרט

יו"ר מפעל הפיס אביגדור יצחקי, שעלה להגיש את הפרס לסרט הטוב ביותר, זכה לקריאות בוז כשהציע ליוצרים את ההצעה המגוחכת להפליא והאנטי תרבותית בעליל – לא לערב פוליטיקה ביצירה.

 
הגרנד סלאם ה-24
נובק ג'וקוביץ' מניף את הגביע אחרי שזכה באליפות ארצות הברית, 10 בספטמבר 2023 (צילום: AP Photo/Manu Fernandez)
נובק ג'וקוביץ' מניף את הגביע אחרי שזכה באליפות ארצות הברית, 10 בספטמבר 2023 (צילום: AP Photo/Manu Fernandez)

נובאק ג'וקוביץ' ממשיך לחצוב את מקומו בהיסטוריה של הטניס, עם זכייה רביעית באליפות ארצות הברית והגרנד סלאם ה-24 שלו בקריירה.

ג'וקוביץ' בן ה-36 הביס אמש בגמר האליפות את יריבו העיקש דניל מדבדב במשחק שנמשך שלוש שעות ו-17 דקות, וסחט את שני השחקנים עד טיפת הזעה האחרונה.

כעת ג'וקוביץ' – שכבר מחזיק בשיא תארי הגרנד סלאם לגברים – השווה את השיא של מרגרט סמית' קורט בעלת 24 תארי אליפות. לאיש אין ספק שג'וקוביץ' ישבור גם את השיא הזה בעתיד הקרוב.

 
למקרה שפספסת
 
זירת הבלוגים
 
 
סגירה
בחזרה לכתבה