אמיר בן-דוד  
 
9 בתשע: סדר יום חדש עם אמיר בן-דוד
יום ראשון, 10 ספטמבר 2023
 
סוף עונת הסבירות

מפלס המתח והעצבים ברחובות, במשטרה ובמערכת הפוליטית עולה לקראת הדיון המכריע בבג"ץ ביום שלישי, שיקבע את גורל עילת הסבירות – ובמידה רבה גם את גורל המדינה.

מי שראה ושמע את שרת התחבורה מירי רגב צועקת על הנהג שלה "תיסע! תיסע!" אל תוך חבורת המאבטחים שחסמו את נתיב נסיעתם, לא התפלא אמש כשנהג דהר אל תוך חבורת מפגינים שחסמו את נסיעתו בנתיבי איילון, ופצע חמישה מהם.

הנהג הדורס מוקף במפגינים בנתיבי איילון, 9 בספטמבר 2023 (צילום: מחאת קפלן)
הנהג הדורס מוקף במפגינים בנתיבי איילון, 9 בספטמבר 2023 (צילום: מחאת קפלן)

מי שראה ושמע את השוטרים שהגיעו לעצור אתמול את האדריכל יואב אנדרמן רק כי האחרון תלה שלט על גדר הבית של שכנו יצחק וסרלאוף – שמחזיק בתואר המפוצץ "שר הנגב, הגליל והחוסן הלאומי" – ואחר כך פוצצו במכות מפגינים שבוא למחות על המעצר, לא התפלא אמש, כשהשוטרים רשמו דוחות דווקא למפגינים שהותקפו באיילון.

בעקבות דריסת המפגינים באיילון, כוח קפלן פרסם בלילה הודעה המאשימה את ראש הממשלה: "ההסתה של נתניהו מחלחלת ומביאה לנפגעים. מכונת הרעל שלו עובדת על טורבו בשעות האחרונות ומביאה לאירוע דריסה. הדם על ידיו".

"ההסתה של נתניהו מחלחלת ומביאה לנפגעים. מכונת הרעל שלו עובדת על טורבו ומביאה לאירוע דריסה. הדם על ידיו"

נתניהו עצמו הגיב אמש במהירות על האירוע באיילון ופרסם את ההודעה הבאה: "ראש הממשלה מגנה בחריפות כל צורה של אלימות, קורא לכולם לפעול באיפוק ולשמור על החוק".

שלא כהרגלו, ראש הממשלה בחר הפעם רק "לקרוא לכולם". מי שמכיר את מדרג ההודעות שלו יודע, שכשדברים ממש חשובים לו הוא משתמש ב"הוריתי" ו"הנחיתי".

נתניהו אמנם "גינה בחריפות" דריסת אנשים, אבל לא עשה זאת באותה חריפות שבה גינה רק שעות אחדות קודם לכן התבטאות של מנהיגת המחאה שקמה ברסלר (עליה היא התנצלה):

"אני מגנה בחריפות את דבריה של מובילת הפגנות השמאל שקמה ברסלר שהתייחסה לשרי הממשלה כאל 'נאצים'. האמירה השערורייתית הזאת היא גם זילות השואה וגם הסתה פרועה לרצח שרי הממשלה ונבחרי ציבור. הזכות להפגין אינה הזכות להסית".

בעיני ראש הממשלה, אמירה של שקמה ברסלר מסכנת חיים יותר ממכונית שדוהרת אל תוך מפגינים. כנראה שככה מתנהלת מדינה שמאבדת במהירות את מידת הסבירות.

 
אסון במרוקו
מחלצים בפרובינציית אלחוז מנסים לאתר שורדים שנקברו תחת ההריסות ברעידת האדמה שפקדה את מרוקו, 9 בספטמבר 2023 (צילום: FADEL SENNA / AFP)
מחלצים בפרובינציית אלחוז מנסים לאתר שורדים שנקברו תחת ההריסות ברעידת האדמה שפקדה את מרוקו, 9 בספטמבר 2023 (צילום: FADEL SENNA / AFP)

רעש האדמה בעוצמה של 6.8 פקד אתמול את מרוקו וגבה את חייהם של יותר מאלפיים בני אדם. אלפים נוספים נפצעו, אלפים נותרו חסרי בית. המספרים המדויקים עדיין אינם ידועים. ההיקף המלא של האסון יתברר רק בימים ובשבועות הבאים.

הרעש היכה בלילה שבין שישי לשבת את אזור האטלס הגבוה, והורגש עד לאנדלוסיה שבדרום ספרד ובפורטוגל. הערים והכפרים הסמוכים למוקד הרעש נחשבים לצפופים במיוחד, והבנייה בהם רעועה.

הרעש היכה בלילה שבין שישי לשבת את אזור האטלס הגבוה, והורגש עד לאנדלוסיה שבדרום ספרד ובפורטוגל

כ-1.8 מיליון אנשים חיים באזור שבו רעידת האדמה הורגשה בצורה החזקה ביותר. צוותי חילוץ רבים פועלים באזור ומנסים לאתר ניצולים בהריסות.

שורה של מדינות – ובהן ישראל – כבר הודיעו שישלחו סיוע הומניטרי דחוף למרוקו. אלג'יריה, שבאוגוסט 2021 ניתקה את היחסים עם מרוקו, הודיעה כי תפתח את המרחב האווירי שלה לטובת העברת ציוד הומניטרי.

משרד החוץ בירושלים עדכן אתמול בערב כי נוצר קשר עם כל הישראלים שידוע כי נמצאים במרוקו.

 
הנה באה הרכבת (אולי)
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן וראש ממשלת הודו נרנדרה מודי באנדרטת הזיכרון של מהטמה גנדי בניו דלהי, 9 בספטמבר 2023 (צילום: AP Photo/Kenny Holston)
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן וראש ממשלת הודו נרנדרה מודי באנדרטת הזיכרון של מהטמה גנדי בניו דלהי, 9 בספטמבר 2023 (צילום: AP Photo/Kenny Holston)

זה נשמע פנטסטי מכדי להיות אמיתי ודמיוני מכדי להיות מציאותי: נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן הכריז בסוף השבוע על תוכנית לבניית "מסדרון רכבות וספנות" שיחבר את הודו עם המזרח התיכון ואירופה.

היועץ לביטחון לאומי של נשיא ארה"ב ג'ייק סאליבן הוסיף כי המסדרון יחבר את הודו, איחוד האמירויות, ערב הסעודית, ירדן, ישראל והאיחוד האירופי.

ביידן הכריז על פרויקט הענק לצד ראש ממשלת הודו נרנדרה מודי ונציבת האיחוד האירופי אורסלוה פון דר ליין, בכינוס מדינות 20G בהודו (אשר שוקלת לשנות את שמה ל"בהארט"!) . בבית הלבן לא הסבירו כיצד יתוקצב הפרויקט ולא הציגו לוח זמנים.

ההודעה על הכוונה להקים פרויקט תשתית בינלאומי שאפתני כזה – שלא לומר מגלומני – מגיעה על רקע הדיווחים הרבים על מגעים לקראת נורמליזציה בין ישראל לערב הסעודית. סאליבן טרח להבהיר כי פרויקט התחבורה הזה אינו קדימון להסכם ישראלי-סעודי, אבל כן אמר שנוכחות ישראל בפרויקט היא קריטית.

סאליבן טרח להבהיר כי פרויקט התחבורה אינו קדימון להסכם ישראלי-סעודי, אבל כן אמר שנוכחות ישראל בפרויקט היא קריטית

ראש הממשלה בנימין נתניהו הגיב בשמחה על ההודעה: "ישראל נמצאת במוקד של פרויקט בינלאומי חסר תקדים. החיבור הזה יגשים חזון רב שנים שישנה את פני המזרח התיכון, את פניה של ישראל וגם ישפיע על העולם כולו".

נשמע טוב.

 
היום ייקבע עתיד הנגיד
נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, צפוי להגיע בהמשך הבוקר לפגישה הנחשבת דרמטית עם ראש הממשלה בנימן נתניהו. השניים אמורים לדון בשאלה, האם ירון ימשיך לקדנציה נוספת כנגיד או יסיים את הכהונה בדצמבר.

לפגישה הזו עשויה להיות השפעה מיידית על הכלכלה הישראלית, ועל הלך הרוח של משקיעים בעולם ביחס לישראל. לפי החוק, נגיד בנק ישראל מתמנה לכהונה של חמש שנים, ואפשר למנותו לקדנציה נוספת של חמש שנים. ירון נכנס לתפקיד ב-24 בדצמבר 2018.

לאורך שנות הכהונה שלו, ירון מתח ביקורת רבה על הממשלה, עוד לפני המשבר הנוכחי (למשל, בתקופת הקורונה, ירון מתח ביקורת על מרכיבים בתוכנית הסיוע הכלכלי שגיבש נתניהו, שכללו חלוקת כספים לאזרחים ללא הבחנה).

"המוזיקה שבדברי הנגיד נעשתה צורמת בהרבה לאוזניו של נתניהו מאז שהתחיל בקידום ההפיכה המשטרית בתחילת 2023", כותב הבוקר נתי טוקר ב"דה מרקר", "עם התמשכותן של ההתפתחויות הפוליטיות, הפכו האזהרות שהשמיע למחודדות יותר.

"המוזיקה שבדברי הנגיד נעשתה צורמת בהרבה לאוזניו של נתניהו מאז שהתחיל בקידום ההפיכה המשטרית בתחילת 2023"

"ירון חזר והזהיר מפני צעדים שעלולים לפגוע בכלכלת ישראל, ובחטיבת המחקר של הבנק המרכזי פרסמו תחזית קודרת לתרחיש שבו ההפיכה תתממש: הפסד תוצר שנתי של עד 50 מיליארד שקלים".

מאחר שזה מצב הדברים, לא נראה שירון יודיע לנתניהו כי הוא מעוניין בכהונה נוספת, ונתניהו יסכים לכך. אם הנגיד יודיע שהוא מעוניין בכהונה ונתניהו יסרב, זה ייתפס כהדחה של הנגיד – שעלולה לעורר גלי הדף כלכליים חמורים.

לפיכך, התרחיש הסביר ביותר הבוקר הוא שירון יודיע לנתניהו כי הוא מעוניין לעזוב את התפקיד מיוזמתו, וכדי למנוע זעזוע בשווקים, השניים יפרסמו הודעת פרידה משותפת ומנומסת ויעטירו שבחים זה על זה.

 
עוד כותרות
הנרצח ג'האד אבו אלרוס (צילום: שימוש לפי סעיף 27א לחוק זכויות יוצרים)
הנרצח ג'האד אבו אלרוס (צילום: שימוש לפי סעיף 27א לחוק זכויות יוצרים)
  • הנרצח ה-172: תושב תל שבע ג'האד אבו אלרוס, בן 23, הוא הנרצח האחרון בחברה הערבית. אבו אלרוס נהרג במה שהמשטרה מעריכה כסכסוך בין עבריינים. שניים נוספים שהיו עמו ברכב נפצעו באורח קל ובינוני כתוצאה מירי מאסיבי על הרכב.
  • פריצה לטלפונים של יש עתיד: הגישה לווטסאפ של כעשרה ח"כים ממפלגת יש עתיד, ובהם ראש האופוזיציה יאיר לפיד, נחסמה אתמול בבוקר, ככל הנראה בשל פעולה התארגנות יזומה של פעילי ימין, אשר דיווחו על מספרי הטלפון של הח"כים כמפיצי ספאם. מערך הסייבר הלאומי פסל את האפשרות כי מדובר בפריצה למכשירי הטלפון. בשעות אחר הצהריים, הגישה נפתחה שוב.
  • תנאי כליאה חמורים בישראל: דוח הסנגוריה הציבורית לשנת 2022 שפורסם הבוקר חושף תנאי כליאה חמורים במיוחד ובניגוד לחוק במתקני שב"ס ובתאי המעצר של משטרת ישראל. בין השאר, מתאר הדוח הלנה על רצפה חשופה, היעדר גישה לשירותים, מזון ושתייה, שהייה בתנאים של מחנק וצחנה, ועוד.
 
מבזק ספורט
הטניסאית קוקו גוף מניפה את גביע אליפות ארצות הברית, זכיית הגרנד סלאם הראשונה בקריירה שלה, 9 בספטמבר 2023 (צילום: AP Photo/Frank Franklin II)
הטניסאית קוקו גוף מניפה את גביע אליפות ארצות הברית, זכיית הגרנד סלאם הראשונה בקריירה שלה, 9 בספטמבר 2023 (צילום: AP Photo/Frank Franklin II)
  • נבחרת ישראל בכדורגל סיימה אתמול בתיקו 1:1 את משחק החוץ החשוב מול נבחרת רומניה במוקדמות היורו. הנבחרת שיחקה כדורגל התקפי ויפה, שלטה במשחק ורק החמצות מבאסות מנעו ממנה ניצחון-חוץ שהיה משפר מאוד את הסיכויים להעפיל לטורניר האירופי.
  • חדשות טובות לנבחרת ישראל הגיעו אתמול מקוסובו, שם ספגה נבחרת שווייץ שער בתוספת הזמן וסיימה בתיקו 2:2 עם הנבחרת המקומית. הנבחרת הישראלית רחוקה נקודה אחת מהמקום השני בבית, ושלוש נקודות מהמקום הראשון, והיא תארח בארץ שלושה מחמשת המפגשים הבאים, כולל המשחק המכריע מול רומניה.
  • קוקו גוף, הטניסאית האמריקאית בת ה-19, גברה הלילה על ארינה סבאלנקה בגמר אליפות ארצות הברית, וזכתה בתואר הגרנד סלאם הראשון בקריירה שלה. גוף היא הטניסאית האמריקאית הראשונה שזוכה בתואר מאז סרינה וויליאמס, שזכתה בו ב-1999.
 
משהו לקרוא
 
למקרה שפספסת
 
זירת הבלוגים
 
 
סגירה
בחזרה לכתבה