אמיר בן-דוד  
 
מהדורת מלחמה: סדר יום חדש עם אמיר בן-דוד
יום שני, 19 פברואר 2024
 
מחממים את הר הבית

לישראל לא חסרות לאחרונה חזיתות חמות, אלימות, פעילות ומסוכנות. אבל נראה שהשר לערעור הביטחון הלאומי איתמר בן גביר ממשיך לעשות כל שביכולתו כדי לפתוח חזית נוספת, ולהבעיר גם את שטחי הגדה המערבית, שגם ככה מתוחות עד הקצה. וגם את הערים המעורבות בישראל, שלמגינת ליבו נותרו שקטות יחסית עד כה.

למרות התואר המפוצץ שלו – והמילה "מפוצץ" לא השתרבבה לכאן במקרה – בן גביר אינו חבר בקבינט המלחמה, ולא שותף לקבלת ההחלטות, למרות שיש להן נגיעה מסוימת לביטחון הלאומי של ישראל.

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר בהר הבית, 3 בינואר 2023 (צילום: מינהלת הר הבית)
השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר בהר הבית, 3 בינואר 2023 (צילום: מינהלת הר הבית)

"למעשה", מזכיר עמוס הראל ב"הארץ", "נתניהו הקים את הפורום הזה – שבו יושבים שרי המחנה הממלכתי בני גנץ וגדי איזנקוט, לצד יואב גלנט, רון דרמר ואריה דרעי – כדי לנהל את המלחמה בלי בן גביר ושותפו, בצלאל סמוטריץ'".

אבל אתמול עסק הדיון בקבינט המלחמה בהגבלת תפילות בהר הבית בחודש רמדאן שעומד בפתח. והגבלת התפילות בהר הבית נמצאת באחריות המשטרה, הכפופה לבן גביר. לא הייתה ברירה אלא לשתף אותו.

בן גביר – פירומן שמונה לפקד על מכבי האש – ניצל את ההזדמנות שנקרתה בדרכו כדי לעשות את הדבר היחיד שהוא יודע לעשות: לזרוק גפרור לעבר חביות הדלק, ולקוות שהשרפה שתפרוץ תשרת את האינטרס הפוליטי שלו, כשהוא יוכל לעשות עוד סיבוב בין האולפנים ולצעוק שהוא היחיד שהתריע מפני שרפה, אבל אף אחד לא הקשיב לו.

באופן שלא יפתיע את מי שעוקבים אחרי הסכסוך הישראלי-פלסטיני, הדרישות שהציב אתמול בן גביר לקבינט – להטיל הגבלות חמורות על עליית פלסטינים-ישראלים להר הבית בתקופת רמדאן ולאפשר למשטרה לפרוץ להר הבית בכוחות גדולים ברגע שיונף שם דגל פלסטין או דגל חמאס – משרתות בדיוק את מטרות חמאס במתקפת שבעה באוקטובר.

זה לא מקרי שחמאס ניסה לשלהב את העולם המוסלמי וכינה את מתקפת שבעה באוקטובר "טופאן אל-אקצא" – כלומר, מבול אל-אקצא.

זה לא מקרי שחמאס ניסה לשלהב את העולם המוסלמי וכינה את מתקפת שבעה באוקטובר "טופאן אל-אקצא" – מבול אל-אקצא

בחזונם של יחיא סנוואר, מוחמד דף ועושי דברם, החיבור לאל-אקצא היה אמור להבעיר את הערים המעורבות בישראל, להדליק אינתיפאדה מלאה בגדה המערבית, ולבודד את ישראל מירדן, מצרים, קטאר וסעודיה. למגינת ליבם, זה לא קרה כידוע.

כעת בן גביר עושה כל שביכולתו כדי שזה בכל זאת יקרה.

"להסכמה של נתניהו למתווה של בן גביר אין הסבר אחר מלבד פחד", כותב הבוקר אבי יששכרוף ב"ידיעות אחרונות", "ביבי מ-פ-ח-ד מבן גביר ומהנטישה של מצביעים לטובת עוצמה יהודית, כפי שהיא משתקפת בסקרים, ולכן הוא מנסה להוכיח שהוא לא פחות ימני מהשר לביטחון לאומי.

"אולם להחלטה הזו אין קשר לביטחון, בטח לא לאומי. אין כאן שיקול ביטחוני סביר, אין היגיון. להפך. כל גורמי הביטחון שמכירים את סוגיית הר הבית מקרוב המליצו שלא להגביל את כניסת הערבים תושבי ישראל".

 
תחנת סנוואר אינה עונה
מנהיג חמאס בעזה יחיא סנוואר בעצרת בעיר עזה, 24 במאי 2021 (צילום: MAHMUD HAMS / AFP)
מנהיג חמאס בעזה יחיא סנוואר בעצרת בעיר עזה, 24 במאי 2021 (צילום: MAHMUD HAMS / AFP)

שר הביטחון יואב גלנט הגיע אתמול לדיון הערכת מצב בפיקוד דרום, והכריז כי חמאס "מחפשים מחליף לסנוואר, יש מכרז מי יהיה הגורם השולט". גלנט גם הוסיף כי "אין עם מי לדבר כמנהיגות בשטח, והנהגת החוץ מחפשת הנהגת פנים".

מאז תחילת המערכה, ישראל האדירה את יחיא סנוואר והפכה את המרדף אחריו לאחת המטרות המרכזיות של המלחמה. זה הגיע לשיא – או שמא לשפל – בשבוע שעבר, עם פרסום סרטון הווידיאו הקצרצר של סנוואר במנהרות, כולל שעות ארוכות של דיונים על המשמעות הנסתרת של כפכפי האדידס שלו, ומערכון לעגני ב"ארץ נהדרת".

מאז תחילת המערכה, ישראל האדירה את יחיא סנוואר והפכה את המרדף אחריו לאחת המטרות המרכזיות של המלחמה

כעת טוען שר הביטחון כי תחנת סנוואר אינה עונה. יש לקוות שהוא יודע היטב על מה הוא מדבר, ולא מטפח ציפיות שווא, שיתבדו כשסנוואר יגיח ממחבואו וילגלג על הישראלים שלא מפסיקים להספיד אותו (ואגב כך ייתכן שבונים את דמותו לדורות כגיבור לאומי בעיני הפלסטינים).

גלנט גם אמר אתמול, כי חטיבת חאן יונס של חמאס "הוכרעה ולא מתפקדת כגורם צבאי בשום דרך". אלה בהחלט חדשות טובות ומעודדות. חמאס, הסביר שר הביטחון, נותר "עם שוליים במחנות המרכז ועם חטיבת רפיח. מה שעומד בינם לבין מיטוט מוחלט כמערכת צבאית זו החלטה של צה"ל".

אתמול נכנעו ללא קרב כמאתיים מחבלים בבית החולים נאצר בחאן יונס, ועוד כמה עשרות מחבלים שהסתתרו בבית החולים אמל. משרד הבריאות של חמאס דיווח אתמול כי ביממה האחרונה נהרגו 127 בני אדם ברצועה, ומניין ההרוגים מתחילת המלחמה עומד על 28,985.

 
רונן צור נכנע למכונת הרעל
רונן צור, מנהל מטה משפחות החטופים והנעדרים, בכיכר החטופים ברחבת מוזאון ישראל בתל אביב, 28 באוקטובר 2023 (צילום: גילי יערי/פלאש90)
רונן צור, מנהל מטה משפחות החטופים והנעדרים, בכיכר החטופים ברחבת מוזאון ישראל בתל אביב, 28 באוקטובר 2023 (צילום: גילי יערי/פלאש90)

מאז תחילת המלחמה מתנהל קמפיין הכפשה מתוזמר היטב נגד רונן צור, מה שהוביל אותו אתמול להודיע כי הוא פורש מניהול מטה משפחות החטופים, אותו הקים בהתנדבות מייד אחרי השבעה באוקטובר כמענה למשפחות בזמן שהמדינה לחלוטין הפקירה אותן.

רונן צור – יועץ אסטרטגי ותיק שעבד, בין השאר, עם בני גנץ וכחול-לבן בבחירות ב-2019 – רחוק מלהיות צדיק, והוא ראוי לביקורת על צעדים רבים שעשה בזירה התקשורתית והפוליטית בשנים עברו.

אבל המתקפות הארסיות שכוונו אל צור לא נגעו למעשיו בקמפיינים קודמים בהם היה מעורב. במקום זאת, מערך התעמולה חסר המעצורים של ראש הממשלה בנימין נתניהו – ברשתות החברתיות ובעיקר בערוץ 14 – הבין שצור הוא החולייה החלשה במטה החטופים, והלכו בכל הכוח על הראש שלו.

מערך התעמולה חסר המעצורים של נתניהו הבין שצור הוא החולייה החלשה במטה החטופים, והלכו בכל הכוח על הראש שלו

"בערוץ 14 חגגו כל אתמול את ההישג", כותבת הבוקר יוענה גונן ב"הארץ", "אבל משום מה העלימו לחלוטין את תפקידם המרכזי בהשגתו. אפשר לקרוא לזה צניעות, ואפשר לקרוא לזה האשמת הקורבן".

המאבק לשחרור החטופים, שאמור היה להיות קונצנזוס לאומי, הפך ל"שנוי במחלוקת" לא בגלל שרונן צור התגייס למאבק הזה, אלא כי יש מי שזה האינטרס הפוליטי המובהק שלו. רון צור עזב – המחלוקת נשארת.

 
המפונים בדרך לעימות נוסף?
מפונים מבארי במלון בים המלח. 20 באוקטובר 2023 (צילום: Yossi Zamir/Flash90)
מפונים מבארי במלון בים המלח. 20 באוקטובר 2023 (צילום: Yossi Zamir/Flash90)

משרד האוצר וראשי היישובים בעוטף עזה סיכמו על מתווה להחזרת התושבים לבתיהם, שאותו הובילו ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר בצלאל סמוטריץ'.

לפי המתווה, החזרה תתאפשר החל מאחד במרץ, ומי שיבחרו להישאר במלונות יוכלו לעשות זאת עד ל-7 ביולי. בישיבה שנערכה אתמול סוכם גם על מענקי הסתגלות לתושבים – 15,480 שקל ליחיד, 30,960 שקל לזוג, 8,000 שקל נוספים על כל ילד.

עם היוודע ההחלטה, הודיעה רשת מלונות "ישרוטל" לכ-600 מפונים מיישובי הצפון והעוטף כי עד סוף החודש עליהם לעזוב את חדריהם באילת ובמלון יערות הכרמל, ולעבור למקום אחר.

רשת מלונות "ישרוטל" הודיעה לכ-600 מפונים מיישובי הצפון והעוטף כי עד סוף החודש עליהם לעזוב את חדריהם

הדרישה עלולה להתפתח בקרוב לעימות בין תושבים שלא מוכנים לחזור לבתיהם שנמצאים עדיין בסכנת פגיעה (למשל על ידי ירי של חזבאללה) להנהלת בתי המלון שכבר פתחה אופציה לקהל הרחב להזמין את החדרים החל מאחד במרץ, כנראה בתקווה למשוך את נופשי חג הפסח הקרוב שאולי יבחרו לצאת השנה לחופשה בישראל ולא בחו"ל.

 
עדכוני מלחמה
סמ"ר סימון שלומוב אשר נפל בקרב בדרום רצועת עזה ב-18 בפברואר 2024 (צילום: דובר צה"ל)
סמ"ר סימון שלומוב אשר נפל בקרב בדרום רצועת עזה ב-18 בפברואר 2024 (צילום: דובר צה"ל)
  • סמ"ר סימון שלומוב, בן 20 מקריית ביאליק, לוחם בגדוד 202 של חטיפת הצנחנים, נהרג אתמול בקרב בדרום רצועת עזה.
  • כוחות הביטחון פועלים משעות הבוקר בעיירה קבאטיה הסמוכה לג'נין. על פי דיווחים פלסטיניים, כוחות צה"ל נכנסו למקום כדי לבצע מעצרים ונקלעו לעימותים עם חמושים פלסטינים.
  • השר וחבר קבינט המלחמה בני גנץ אמר הבוקר כי צוות המשא ומתן לעסקת חטופים יצא לשיחות בקהיר "כשיבשילו התנאים". בשיחה עם בני משפחות החטופים שהגיעו להפגין מחוץ לביתו אמר גנץ: "אנחנו צריכים ללכת לשם (לקהיר) כדי להחזיר אותם, לא כדי ללכת לשם".
  • מפגינים חוסמים הבוקר את מעבר הגבול ניצנה במחאה על כניסת משאיות סיוע לרצועה.
  • החות'ים בתימן הודיעו הבוקר כי יירטו כטב"ם אמריקאי ותקפו ספינה במפרץ עדן, שנמצאת בסכנת טביעה.
  • המועצה האזורית גליל עליון הודיעה כי לאחר הערכת מצב ביטחונית, צה"ל סגר הבוקר לתנועת רכבים אזרחיים מספר כבישים בתחומי המועצה.
 
היום ההכרעה בעניין עופר כסיף
ח"כ עופר כסיף במסיבת עיתונאים בכנסת אחרי הדיון שהתקיים בוועדת הכנסת על הדחתו, 30 בינואר 2024 (צילום: חיים גולדברג/פלאש90)
ח"כ עופר כסיף במסיבת עיתונאים בכנסת אחרי הדיון שהתקיים בוועדת הכנסת על הדחתו, 30 בינואר 2024 (צילום: חיים גולדברג/פלאש90)

מליאת הכנסת תצביע היום האם להדיח מהכנסת את ח"כ עופר כסיף (חד"ש) בשל תמיכתו בעתירה נגד ישראל שהוגשה לבית הדין הבינלאומי לצדק בהאג.

כדי להדיח חבר כנסת – צעד דרמטי מאוד, שלא קרה עד כה – דרושה תמיכה של 90 חברי כנסת. העילה שבה מנפנפים התומכים בהדחה – 85 מהם חתמו על בקשת ההדחה – היא שכסיף תומך במאבק המזויין של ארגון הטרור חמאס.

אלא שכסיף עצמו חוזר ומכחיש שזו עמדתו, וחוזר ומבהיר שהוא מתנגד ומגנה את המתקפה הרצחנית של שבעה באוקטובר. הוא עומד על זכותו לטעון שישראל מבצעת רצח עם בעזה ועל הקריאה להפסיק את המלחמה מייד.

כסיף עצמו חוזר ומבהיר שהוא מתנגד ומגנה את טבח השבעה באוקטובר אך עומד על זכותו לטעון שישראל מבצעת רצח עם בעזה

אפשר להסתייג מדעתו, אפשר להתנגד לה, אפשר אפילו לכעוס עליו – אבל מי שמנסה להעיף אותו מהפרלמנט בגלל דעות כאלה, נותן יד לרדיפה פוליטית, כנראה מפחד החרב המתהפכת של "מה יגידו".

היועצת המשפטית לכנסת והיועצת המשפטית לממשלה כבר הבהירו לחברי הכנסת שחתימת כסיף על העצומה אינה עומדת בתנאי הסף הנדרשים לצעד כה דרמטי כמו הדחת חבר כנסת מכהן מהפרלמנט, וההערכה היא שלא יתגבש הרוב הדרוש היום בהצבעה להדחתו במליאת הכנסת.

 
מדלייה ובוז לגורבנקו
השחיינית אנסטסיה גורבנקו עם מדליית כסף על הפודיום בדוחה, קטאר, 18 בפברואר 2024 (צילום: Oli SCARFF / AFP)
השחיינית אנסטסיה גורבנקו עם מדליית כסף על הפודיום בדוחה, קטאר, 18 בפברואר 2024 (צילום: Oli SCARFF / AFP)

התקופה הקרובה לא הולכת להיות קלה לישראלים מצליחים בעולם. כל מי שיגיע לחזית בתחומו – באקדמיה, בבידור, בספורט, במה לא – ימצא עצמו גם מול עוינות, שרק הולכת וגדלה ככל שהמערכה בעזה מתמשכת.

אתמול העוינות הזו פגשה את השחיינית הישראלית המצטיינת אנסטסיה גורבנקו, שזכתה במדליית כסף לשחיית 400 מטר מעורב אישי באליפות העולם שהתקיימה בקטאר, אחרי ששיפרה את שיאה הישראלי ב-54 מאיות השניה.

גורבנקו עלתה לפודיום בדוחה לקול קריאות בוז של הקהל. היא התמודדה יפה עם הסיטואציה הלא נעימה בעליל, שמרה על קור רוח, חייכה לכל עבר והקדישה את המדליה לחבר ילדות שלה, מתן אנגרסט, שנחטף לעזה.

 
עוד מכותבי זמן ישראל
 
זירת הבלוגים
 
 
סגירה
בחזרה לכתבה