אמיר בן-דוד  
 
מהדורת מלחמה: סדר יום חדש עם אמיר בן-דוד
יום חמישי, 1 פברואר 2024
 
אדמה חרוכה בעזה

האסטרטגיה הצבאית המכונה "אדמה חרוכה" היא פרקטיקה מוכרת ומתועדת בהיסטוריה, עוד מהמלחמות בימי קדם. יש "אדמה חרוכה" שמשאירים אחריהם הנסוגים במלחמה – בעידן המודרני מפורסמות בעיקר שתי נסיגות כאלו של הרוסים, מפני צבאות נפוליאון ומפני הצבאות הנאצים במלחמה העולם השנייה.

ויש "אדמה חרוכה" שמשאירים הכובשים – למשל החיילים העיראקים שכבשו את כווית בתחילת מלחמת המפרץ: לפני שנסוגו בחזרה לארצם, הם בזזו והרסו את הבתים והציתו את בארות הנפט שבערו במשך שבועות.

מראה ההרס ברצועת עזה, 31 בינואר 2024 (צילום: JACK GUEZ / AFP)
מראה ההרס ברצועת עזה, 31 בינואר 2024 (צילום: JACK GUEZ / AFP)

סעיף 54 לפרוטוקול הראשון של אמנת ז'נבה אוסר על כוחות צבא "לתקוף, להרוס, להסיר או להפוך אובייקטים בעלי תועלת, החיוניים להישרדותה של האוכלוסייה האזרחית".

הנושא עלול לעלות בקרוב על סדר היום העולמי, בעקבות חשיפת "הארץ" אמש לפיה צה"ל החל בשבועות האחרונים להצית בתים ברצועת עזה, בהנחיית מפקדי הכוחות בשטח ובלי האישור המשפטי הדרוש.

צה"ל החל בשבועות האחרונים להצית בתים ברצועת עזה, בהנחיית מפקדי הכוחות בשטח ובלי האישור המשפטי הדרוש

יניב קובוביץ, שחשף את הסיפור, כותב כי "חיילים השמידו באופן הזה כמה מאות מבנים בחודש החולף. לאחר הצתת הבתים על תכולתם הם בוערים עד שהם יוצאים מכלל שימוש".

בתגובה לפנייתו נמסר מצה"ל כי "השמדת המבנים ברצועה נעשית באמצעים מאושרים בלבד, ותיבדק כל פעולה שנעשתה בדרכים אחרות".

 
המסרים הכפולים של נתניהו
ראש הממשלה בנימין נתניהו בישיבת  הממשלה השבועית בקריה, 24 בדצמבר 2023 (צילום: Ohad Zwigenberg / POOL / AFP)
ראש הממשלה בנימין נתניהו בישיבת הממשלה השבועית בקריה, 24 בדצמבר 2023 (צילום: Ohad Zwigenberg / POOL / AFP)

הצתת הבתים ברצועה מתרחשת כשבישראל ממתינים לתשובת הנהגת חמאס על מתווה החזרת החטופים שגובש בפסגת פריז. ראש הממשלה בנימין נתניהו שומר על עמימות לא קונסטרוקטיבית ומשדר מסרים כפולים. אמש הוא פרסם הודעה מצולמת שבה אמר:

"יש הרבה רחש בתקשורת סביב המאמצים להשיג עוד שחרור חטופים, אז אני רוצה להבהיר: אנחנו פועלים להשיג מתווה נוסף לשחרור חטופינו, אבל לא בכל מחיר. יש לי קווים אדומים: אנחנו לא נסיים את המלחמה, אנחנו לא נוציא את צה"ל מהרצועה, ואנחנו לא נשחרר אלפי מחבלים".

אולם כשנפגש אתמול עם נציגי כמה ממשפחות החטופים, אמר ראש הממשלה:

"אם תהיה עסקה, שום דבר לא יעצור אותי, גם במחיר התנגדות בממשלה. זה מאמץ אמיתי, לא פיקטיבי, ולא למען איזו נראות, אלא מתוך המחויבות שלנו להחזיר את כולם".

בארה"ב מעריכים כי אם ישראל תסכים להפוגה בלחימה לצורך שחרור חטופים, היא תתקשה לחזור ללחימה לאחר מכן.

ה"וול סטריט ג'ורנל" דיווח הלילה כי בוושינגטון מקדמים עכשיו הסכם הפסקת אש ארוך דיו לעצור את המומנטום הישראלי ברצועה, שלאחריו ישראל תיאלץ לעבור לפעולות ממוקדות יותר.

 
תביעת ענק נגד איראן
דגל איראן מתנוססס בטהרן (צילום: AP Photo/Vahid Salemi)
דגל איראן מתנוססס בטהרן (צילום: AP Photo/Vahid Salemi)

נדב איל מפרסם הבוקר ב"ידיעות אחרונות" כי לפחות 66 משפחות של ישראלים בעלי אזרחות אמריקאית שיש להם קרוב משפחה אמריקאי מדרגה ראשונה, אשר נפגעו כתוצאה מהתקפת חמאס בשבעה באוקטובר, הגישו אמש תביעה לבית המשפט הפדרלי בניו יורק בדרישה שממשלת איראן תשלם להם פיצויים בסך מיליארד דולר.

לטענת המשפחות, איראן אימנה ומימנה את הזרוע הצבאית של חמאס, ולפיכך אחראית לנזקים שנגרמו להן כתוצאה ממתקפת הטרור.

לטענת המשפחות, איראן אימנה ומימנה את הזרוע הצבאית של חמאס, ולפיכך אחראית לנזקים שנגרמו להן כתוצאה ממתקפת הטרור

לממשלת איראן אין נכסים גלויים בארצות הברית, כותב איל, אך חברת עורכי הדין הגדולה שהגישה את התביעה ("קווין עמנואל ארקהרט וסאליבן", הנחשבת לפירמת הליטיגציה הגדולה בעולם), מתמחה ביישום פסקי דין שניתנו בארה"ב גם במדינות אחרות בעולם, ואם יינתן פסק דין נגד האיראנים, היא מתכוונת לפעול ליישומו.

החברה כבר הודיעה כי לא תגבה דמי טרחה מהעותרים ולא תבקש עמלה או אחוזים כלשהם ממשפחות הנפגעים, במקרה שבית המשפט יפסוק לטובתם.

 
עדכוני מלחמה
כוח של צה"ל, הפועל בדרום הארץ, תוקף את רצועת עזה בירי ארטילרי, 31 בינואר 2024 (צילום: JACK GUEZ / AFP)
כוח של צה"ל, הפועל בדרום הארץ, תוקף את רצועת עזה בירי ארטילרי, 31 בינואר 2024 (צילום: JACK GUEZ / AFP)
  • כוחות צה"ל ממשיכים בלחימה בצפון ובמרכז רצועת עזה ופועלים גם בלב העיר עזה. על פי הודעת דובר צה"ל הבוקר, הכוחות הרגו ביממה האחרונה עשרות מחבלים.
  • משרד הבריאות של חמאס ברצועת עזה עדכן אתמול כי ביממה קודם לכן נהרגו 188 בני אדם ו-377 נפצעו במקומות שונים ברצועה. הרוגים נוספים שמספרם לא ידוע קבורים מתחת להריסות בתים ובצידי הכבישים.
  • פעילים נגד העברת סיוע הומניטרי לרצועת עזה חוסמים הבוקר צומת מרכזי ליד נמל אשדוד כדי לחבל בתנועת המשאיות. מארגני המחאה הם ארגוני הימין "אם תרצו", "נחלה", "עם ישראל חוזר לחבל עזה" ואחרים.
  • העיתונאי תומאס פרידמן קורא במאמר הלילה שפרסם ב"ניו יורק טיימס" לאמץ את מה שהוא מכנה "דוקטרינת ביידן" למזרח התיכון הנשענת על שלושה אדנים: עמידה תקיפה מול איראן; "הכרה אמריקאית מסוימת" במדינה פלסטינית מפורזת בגדה המערבית וברצועת עזה; וברית נרחבת בין ארה"ב לסעודיה, שתכלול גם נורמליזציה בין העולם הערבי לישראל.
  • צבא ארה"ב הודיע כי ערך סדרה של תקיפות בתימן שבהן נפגעו עמדות שליטה של המורדים החות'ים ועשרות כטב"מים שהיו מוכנים לשיגור.
 
שכר הנטו עולה, גם ההוצאות
לחץ בגלל יוקר המחיה. אילוסטרציה (צילום: iStock)
לחץ בגלל יוקר המחיה. אילוסטרציה (צילום: iStock)

החל מהיום יכללו בתלושי השכר לחודש ינואר נקודות זיכוי להורים לילדים בני 12 עד 18, ויעודכנו מדרגות המס. המשמעות היא שישראלים רבים יזכו החודש לתוספות שכר של מאות שקלים בחודש.

תוספות השכר הללו אמורות להקל במידת מה על ההתמודדות עם גל ההתייקרויות במשק, שנמשך כל הזמן. אתמול הודיעו חברת אסם-נסטלה וחברת יוניליוור על העלאות מחירים של רבים ממוצריהן, בשיעור שבין 3% ל-9%.

"המלחמה", כתב בתחילת השבוע הפרשן הכלכלי ערן הילדסהיים בזמן ישראל, "חשפה שיש רק אלטרנטיבה אחת להורדת יוקר המחיה בישראל והיא לפרק את חמשת המונופולים הגדולים ושני היבואנים הבלעדיים השולטים בו.

"יש רק אלטרנטיבה אחת להורדת יוקר המחיה בישראל והיא לפרק את חמשת המונופולים הגדולים ושני היבואנים הבלעדיים"

"מדובר בחברות תנובה, שטראוס, אסם, החברה המרכזית לייצור משקאות קלים, יוניליוור, דיפלומט ושסטוביץ. כל ניסיון אחר לטיפול ביוקר המחיה נחל עד היום כישלון חרוץ".

 
אבוקסיס חוזר להפועל
מאמן הכדורגל יוסי אבוקסיס (צילום: אורן בן חקון/פלאש90)
מאמן הכדורגל יוסי אבוקסיס (צילום: אורן בן חקון/פלאש90)

בית"ר ירושלים נפרדה אתמול ממאמנה יוסי אבוקסיס, שכבר סיכם את המשך דרכו בהפועל תל אביב וצפוי לחתום היום על חוזה לשנה וחצי.

כשחקן, אבוקסיס נחשב לאחד הקשרים האחוריים הטובים ששיחקו בישראל, ולאורך כל הקריירה העשירה שלו זיגזג בין שני המועדונים שידועים ביריבות הגדולה – שלא לומר השנאה המרה – בין מחנות האוהדים שלהן.

אבוקסיס גדל במחלקת הנוער של הפועל ואף היה שותף זוטר לזכיית הקבוצה הבוגרת באליפות. עם בית"ר ירושלים זכה כשחקן בשתי אליפויות ונבחר לכדורגלן העונה בישראל.

אבוקסיס חזר אז להפועל תל אביב (מה שהכעיס מאוד את אוהדי בית"ר) והיה שותף להישג השיא של המועדון בגביע אופ"א. בעונתו האחרונה כשחקן פעיל, הוא היה קפטן הפועל תל אביב.

אבוקסיס חזר אז להפועל תל אביב (מה שהכעיס מאוד את אוהדי בית"ר) והיה שותף להישג השיא של המועדון בגביע אופ"א

את קריירת האימון שלו התחיל כעוזר המאמן של אלי גוטמן בהפועל תל אביב והיה שותף לעונת הדאבל של 2010.

לפני שנתיים חזר כמאמן לבית"ר ירושלים והוביל אותה לזכייה בגביע המדינה. הבוקר אבוקסיס חוזר להפועל – שם הוא נחשב, למרות הזיגזגים לאורך הקריירה, לאחד מסמלי המועדון.

 
עוד מכותבי זמן ישראל
 
זירת הבלוגים
 
 
סגירה
בחזרה לכתבה