(הערת מערכת: את המהדורה היום הכינה בירנית גורן. אמיר בן-דוד יחזור מחר)
הנה חשיפה קטנה מאחורי הקלעים של זמן ישראל: מוקדם (מדי) בכל בוקר, אמיר ואני מדברים על הליין-אפ למהדורה היומית, ולקראת סוף השבוע גם עושים סיעור מוחות על מילת השבוע למדור "אוצר מילים". ובכל בוקר ובכל שבוע ובכל שיחה כזאת, אנחנו עושים סלטות באוויר כדי להימנע מלכתוב שוב על ראש הממשלה בנימין נתניהו.
כי כמה אפשר.
קמפיין של "לוחמי כיפור 73" נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו בנתיבי איילון בתל אביב, 14 בפברואר 2024 (צילום: מרים אלסטר/פלאש90)
נתניהו משוכנע שהתקשורת אובססיבית לגביו. לו רק ידע כמה נמאס לנו לכתוב עליו, לסקר אותו, לשמוע ממנו, אולי היה מבין שהאובססיה היא לגמרי שלו. כי בכל פעם מחדש אנחנו מרגישים כמו אל פצ'ינו בסרט "הסנדק 3" (לא כזה סרט רע, תפסיקו): בדיוק כשחשבנו שנגמלנו, מגיע נתניהו ומושך אותנו בחזרה פנימה לעולם המעוות ונוטף השנאה שלו.
אתמול קיים ראש הממשלה את מסיבת העיתונאים השבועית שלו, מסורת מתפתחת של מוצאי שבת: קצת ציטוטים מהתנ"ך, סיפור גבורה על לוחם שנפל או נפצע (סיפור שמטרתו תמיד, בעצם, להאדיר את נתניהו עצמו) ושלל "הנחתי" "דרשתי" "אמרתי". ובל נשכח: לא למדינה פלסטינית!
ובכל מסיבת עיתונאים מתחבא לו תופין – ביצת פסחא, כמו שקוראים לזה בעולם הדיגיטלי – שאם עוקבים טוב-טוב, מבינים שכל מסיבת העיתונאים בעצם נועדה למענו. במסיבת העיתונאים אתמול נתניהו חשף את הסיבה בסוף, בנאום מול העיתונאים שבחדר.
"אתם יודעים שאתם יכולים לשאול אותי כל שאלה, ואני תמיד מוכן לענות עליהן", פתח נתניהו בשקר גס (שנזכיר כמה שנים הוא סרב לקיים מסיבות עיתונאים? שנעשה רשימה של השאלות שהתחמק מלענות עליהן מאז שבעה באוקטובר? או כאלה שנשלחו ללשכת ראש הממשלה ולא זכו למענה?). "אבל עכשיו לי יש שאלה אליכם", המשיך נתניהו – ופצח בנאום:
"אתם עיתונאים שאמורים לחקור דברים. אני שם לב, אפרופו אחדות ופילוג, שיש מודעות ענק באיילון וברחבי הארץ ואני רואה פרסומים באינטרנט ובכל הכלים הדיגיטליים בשווי של עשרות מיליוני דולרים. ואני רוצה לשאול, לא חשבתי לחקור את זה? לא חשבתם לבדוק מי עושה את זה, מנין זה בא, מהם מקורות המימון? מי עומד מאחורי הכסף העצום הזה, שהוא כולם הסתה, כולו ניגוח, כולו פילוג?
"תגידו לי ביושר: אם היו באים עם עשרות מיליוני דולרים במודעות תמיכה בי, בראש הממשלה, אתם לא חושבים שהייתם פותחים את המהדורות עם זה? לא הייתם עושים תוכניות תחקיר מיוחדות לדבר הזה? אז אני מבקש מכם, אני מוכן לענות לכל שאלה שלכם אבל תענו בבקשה על השאלה הזו שלי במערכות שלכם, באולפנים".
באופן פרדוקסלי, שלא לומר קורע מצחוק, הקמפיין הזה דווקא נחשף בתקשורת, כולל אלו שעומדים מאחוריו, בכתבת מגזין נרחבת – שלא לומר תחקיר! – של הילו גלזר ב"הארץ", רק ביום חמישי האחרון, תחת הכותרת הנבואית ממש: "קמפיין אחד מצליח לטרוד את מנוחתו של נתניהו. מי עומד מאחוריו?"
האם אפשר להחליף את התמורה, ובמקום שנתניהו יענה על כל שאלה שלנו, פשוט נקבל לפחות יום אחד של שקט מהקומפרסור?