אמיר בן-דוד  
 
מהדורת מלחמה: סדר יום חדש עם אמיר בן-דוד
יום שלישי, 6 פברואר 2024
 
החקירות בצה"ל מעלות הילוך

שתי חשיפות חשובות – דומות אך שונות – של יניב קובוביץ ב"הארץ" הבוקר, מגלות שבצה"ל נפתחו לאחרונה שתי חקירות שסביר להניח כי ימשכו תשומת לב רבה, בארץ ובעולם.

לא מן הנמנע כי בין מבקריה של ישראל בעולם יהיו מי שינסו לתרגם את עצם קיומן של שתי החקירות הללו, לחיזוק הביקורת שנמתחת על ישראל ממילא. ובמקביל, בוויכוח הפנימי שכבר מתלהט בישראל, יהיו מי שיזעמו על כך שחקירות כאלה בשעת מלחמה מחלישות את צה"ל. סביר להניח שרבים מהאחרונים יוזמנו להתראיין בערוץ 14.

הבית של פסי כהן בקיבוץ בארי, בו החזיקו מחבלים בבני ערובה ישראלים והופגז על ידי טנק צהל"י (צילום: Chaim Goldberg/Flash90)
הבית של פסי כהן בקיבוץ בארי, בו החזיקו מחבלים בבני ערובה ישראלים והופגז על ידי טנק צהל"י (צילום: Chaim Goldberg/Flash90)

החקירה הראשונה נוגעת לאירוע הדרמטי בשבעה באוקטובר שבו 12 בני ערובה ישראלים נהרגו בביתה של פסי כהן בקיבוץ בארי, אחרי שהופגז על ידי טנק של צה"ל בהוראת מפקד אוגדה 99, תא"ל ברק חירם. על פי הדיווח שמתפרסם הבוקר, צוות תחקור מטכ"לי צפוי לזמן כבר בימים הקרובים את חירם למסור את גרסתו לאירועי השבעה באוקטובר בבארי.

צוות תחקור מטכ"לי צפוי לזמן כבר בימים הקרובים את חירם למסור את גרסתו לאירועי השבעה באוקטובר בבארי

שתי השורדות היחידות מאותו אירוע – יסמין פורת והדס דגן – העידו כי הבית הופגז בידי טנק צה"לי.  עדויותיהן העלו את החשד כי חירם, שפיקד על הלחימה בקיבוץ, הורה לצוות הטנק לירות על הבית, אף שידע כי מוחזקים בו בני ערובה.

קובוביץ מגלה כי בצה"ל התכוונו להמתין עם חקירת התקרית כדי לא לפגוע בתפקודו של חירם כמפקד אוגדה במלחמה, וכדי לא לפגוע בתפקוד הכוחות הכפופים לחירם. כעת, עם הפחתת עוצמת המלחמה, הגיעו בצה"ל למסקנה שניתן לפתוח בחקירת המקרה, וכי דחיית החקירה עלולה להשפיע על איכות העדויות.

בראיון שחירם נתן ל"ניו יורק טיימס" הוא עצמו סיפר כי לאחר המשא ומתן שלא צלח עם המחבלים שהחזיקו את בני הערובה בבית בבארי, הוא הורה לטנק "לפרוץ פנימה, גם במחיר של נפגעים אזרחים".

החקירה השנייה בעצם נכפתה על ישראל בהליך המשפטי שיזמה דרום אפריקה בבית הדין הבינלאומי לצדק בהאג. על פי החלטת השופטים בהאג, בעוד פחות מחודש תידרש ישראל להעביר לבית הדין דוח מפורט על פעילות צה"ל ברצועת עזה, ולהוכיח כי בצה"ל פועלים למנוע כל הפרה של הדין הבינלאומי.

כדי לעמוד בדרישות בית הדין הבינלאומי, הפרקליטה הצבאית הראשית, אלופה יפעת תומר-ירושלמי, אישרה לצוותים מטעם מנגנון התחקור המטכ"לי שמונה על ידי הרמטכ"ל הרצי הלוי, לפתוח בחקירת תקריות שונות שגרמו לפגיעות קשות בנפש או ברכוש, ולהמליץ האם יש לפתוח לאלתר בחקירת מצ"ח בנוגע למקרים הללו.

הפצ"רית אישרה לצוותים מטעם מנגנון התחקור המטכ"לי לפתוח בחקירת תקריות שגרמו לפגיעות קשות בנפש או ברכוש

ברוב התקריות שמיפו צוות התחקור המטכ"לי והפרקליטות הצבאית, נהרגו מספר רב של חפים מפשע, או שהתרחשה פגיעה משמעותית במתקנים רגישים כמו בתי חולים, מוסדות לימוד ומוסדות שלטון ברצועה. מטרת התחקיר היא לקבוע האם הפגיעות הללו עומדות בנהלי צה"ל ובדין הבינלאומי.

 
למה ביידן מאיים להטיל וטו?
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן, 3 בפברואר 2022 (צילום: POOL / Getty Images via AFP)
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן, 3 בפברואר 2022 (צילום: POOL / Getty Images via AFP)

המלחמה בעזה היא כעת גם חלק מהמלחמות הפנימיות באמריקה, לקראת מערכת הבחירות בנובמבר, שהולכת ומתלהטת משבוע לשבוע.

הסנאט האמריקאי היה אמור לאשר מחר חבילת סיוע נכבדה לישראל, בסדר גודל של 17.6 מיליארד דולר. אין באמת מחלוקת בין שני צידי הבית על הצורך באישור מהיר של הסיוע הזה, אבל הדמוקרטים דורשים לכרוך אותו בחבילת סיוע לאוקראינה, דרישה שהרפובליקאים מתנגדים לה.

ברקע הוויכוח על שתי חבילות הסיוע הללו, לישראל ולאוקראינה, עומד ויכוח אחר בין הרפובליקאים לדמוקרטים על דרכי הטיפול במהגרים ממקסיקו לארה"ב, נושא שדונלד טראמפ מתכוון להשתמש בו שוב כדגל בקמפיין הבחירות שלו.

כחלק מהמאבק הפוליטי הפנימי הזה, החליטה המפלגה הרפובליקאית להגיש לסנאט הצעה המאשרת את חבילת סיוע לישראל בלבד. הנשיא ביידן הודיע אתמול כי הוא מתכוון לנצל את סמכותו ולהטיל וטו על הצעה כזו, לא כי הוא מתנגד לתמיכה בישראל – אלא כדי לבלום את התרגיל המלוכלך של הרפובליקאים שנועד להפר את ההבנות שהושגו בין שתי המפלגות.

כחלק מהמאבק הפוליטי הפנימי, החליטה המפלגה הרפובליקאית להגיש לסנאט הצעה המאשרת את חבילת סיוע לישראל בלבד

אחרי שנודע על כוונת הווטו של הנשיא, הזדרז הלילה יו"ר בית הנבחרים, הרפובליקאי מייק ג'ונסון, להכריז כי "האיום של ביידן להטיל וטו על סיוע צבאי לישראל הוא בגדר בגידה".

הטריקים והשטיקים הפוליטיים הללו שמובילים מיד לשיח "בוגדים" נראים מוכרים. מעניין מאיפה.

 
משפחת בן גביר נגד (ואז בעד) ביידן
איתמר בן גביר ובנו שובאל (צילום: שימוש לפי סעיף 27א לחוק זכויות יוצרים)
איתמר בן גביר ובנו שובאל (צילום: שימוש לפי סעיף 27א לחוק זכויות יוצרים)

היחס של משפחת בן גביר לנשיא ארצות הברית עובר בימים האחרונים טלטלות עזות. אחרי שהשר לביטחון לאומי איתמר בן-גביר התראיין ל"וול סטריט ג'ורנל" ותקף את ג'ו ביידן על כך שהוא מעז לבקר את ישראל, העלה הלילה שובאל בן גביר, בנו של השר, ציוץ עם תמונה של נשיא ארה"ב וגם האשטג שמקשר אליו – כדי שגם הקהל הבינלאומי ייחשף לדבר החוכמה שלו – ובו כתב:

"בזמנים קשים אלו חשוב להעלות את המודעות לאלצהיימר, מחלה ניוונית של המוח המהווה את הגורם השכיח ביותר לירידה קוגניטיבית ודמנציה בגיל המבוגר. מחלה קשה הפוגעת בתפקוד האדם וביכולתו לנהל".

אביו של החכמולוג הסתייג הבוקר מבנו בציוץ משלו שבו כתב:

"שובאל בני, אהוב לי מכל. אבל הלילה הוא עשה טעות חמורה בציוץ שאני מסתייג ממנו עמוקות. ארצות הברית של אמריקה היא ידידתנו הגדולה והנשיא ביידן וא ידיד ישראל. גם אם יש לי מחלוקת עם התנהלותו, אין שום מקום חלילה לסגנון מזלזל. כבוד לבריות זה א' ב', כך אני מחנך את ילדיי. מתנצל על דברי בני".

ומיד גם הבן הסורר הזדרז ללכת בדרכי אביו והתנצל על הציוץ.

כל הסאגה המטופשת הזו תמלא מן הסתם שעות שידור רבות היום, לצד שובל הדיונים על הוויכוחים בין טלי גוטליב לדודי אמסלם שכן או לא שתה וודקה, כי מה פתאום שמרוקאי ישתה וודקה.

אם כל זה מזכיר לכם את האווירה בישראל לפני שבעה באוקטובר, אתם צודקים.

אם אתם חושבים שאין קשר בין השיח האינפנטילי הזה של הנהגה שבכיריה מרוכזים רק בעצמם ובאגו הנפוח שלהם לבין מה שקרה בשבעה באוקטובר – אתם טועים.

 
ערוץ 14 נגד החטופים
איתמר פליישמן ונועם פתחי באולפן התוכנית "הפטריוטים" (צילום: צילום מסך מתוך סרטון של "מפיצים תקווה")
איתמר פליישמן ונועם פתחי באולפן התוכנית "הפטריוטים" (צילום: צילום מסך מתוך סרטון של "מפיצים תקווה")

מי שעוקב אחרי הדיונים באולפן של ערוץ 14 יודע כי הם לא פעם סוללים את הדרך לקראת הסיבוב הבא בקמפיין האינסופי של ראש הממשלה בנימין נתניהו. למעשה, הקמפיין האינסופי של נתניהו והדיונים המונוליטיים בערוץ 14 כרוכים זה בזה לבלי הפרד.

אם בערוץ 14 מתחילים כל הפרשנים לדבר כאיש אחד על "ניצחון מוחלט", זו רק שאלה של זמן עד שכובע הנושא את הכיתוב "ניצחון מוחלט" יונח "במפתיע" על ראשו של ראש הממשלה, שיתחיל לשלב את צירוף המילים "ניצחון מוחלט" בקצב של 10 פעמים בנאום.

אם צעקות הקרב של "הפטריוטים" הן אכן דרך סבירה לנבא את החלטותיו הבאות של ראש הממשלה  – נראה שאפשר לשכוח מעסקה לשחרור חטופים.

אם צעקות הקרב של ערוץ 14 הן אכן דרך סבירה לנבא את החלטותיו הבאות של נתניהו, אפשר לשכוח מעסקה לשחרור חטופים

בימים האחרונים מגבירים בערוץ 14 את המתקפות על משפחות החטופים ומאשימים אותן ב"קמפיין אגרסיבי" שכל התפקיד שלו הוא "לפרק את הממשלה". פרשן הערוץ איתמר פליישמן אף אמר שכמו שאוכלוסייה אזרחית בעזה נהרגה כי חמאס מסתתר בתוכה, כך "נצטרך לעשות את עליית המדרגה הזו גם עם החטופים".

פרשן אחר בערוץ, נועם פתחי, הוסיף ואמר: "למה הקמפיין הוא הרבה יותר אגרסיבי, אגב? כי יש סיכוי שעסקת החטופים תפרק את הממשלה".

כלומר, מבחינת ערוץ 14 – שהוא ערוץ התקשורת היחיד בישראל שראש הממשלה מקפיד לשבח אותו ולהמליץ עליו – המחאה של משפחות החטופים לשחרר את יקיריהן שנחטפו לעזה בעקבות המחדל הגדול ביותר בתולדות המדינה היא בסך הכול קמפיין פוליטי שנועד לפגוע בנתניהו, האיש שאחראי יותר מכל אחד אחר למחדל הזה.

לא מפתיע, כמובן, שהדיונים האלה כבר מתורגמים ברחוב למתקפות אלימות על משפחות החטופים. אתמול הותקפה בתל אביב אימו של מתן צנגאוקר המוחזק בשבי חמאס מזה 123 ימים. נהג שיצא ממכונית דחף אותה לעיני השוטרים שנכחו במקום ולא ניסו לעצור אותו.

לא מפתיע, כמובן, שהדיונים האלה כבר מתורגמים ברחוב למתקפות אלימות על משפחות החטופים

גבר ישראלי מתקיף באלימות אישה ישראלית שבנה נחטף על ידי חמאס, והכל תחת הסיסמה "יחד ננצח".

 
עדכוני מלחמה
חיילי צה"ל ברצועת עזה, פברואר 2024 (צילום: דובר צה"ל)
חיילי צה"ל ברצועת עזה, פברואר 2024 (צילום: דובר צה"ל)
  • דובר צה"ל עדכן הבוקר כי כוחות צה"ל ממשיכים להילחם במערב חאן יונס, ולבצע פשיטות יזומות בצפון ובמרכז הרצועה.
  • תצפיתניות מיחידה 414 זיהו מחבלים שניסו להציב אמצעי תצפית בבית חאנון כדי להשיב לכשירות את מערך איסוף המודיעין של חמאס. מסוק קרב הוזנק למקום וחיסל אותם.
  • "הוול סטריט ג'ורנל" מדווח הבוקר כי ישראל מפעילה לחץ על ארה"ב ועל האו"ם לאפשר לאונר"א להמשיך ולמלא תפקיד מוביל באספקת הסיוע ההומניטרי לרצועת עזה, על אף החשד שעובדי הארגון היו מעורבים בהתקפת חמאס בשבעה באוקטובר.
  • ראשי מועצות בעוטף עזה הודיעו כי בתום משא ומתן עם משרד ראש הממשלה, המדינה הסכימה להאריך את מימון שהייתם של המפונים במלונות עד לחודש יולי.
  • צבא ארה"ב הודיע הלילה כי הכוחות האמריקאים התקיפו שני כלי שייט בלתי מאוישים של המיליציה החות'ית.
  • ב-ynet מדווחים הבוקר על מכתב איום שנשלח לחברים בקואליציה מארגון המכנה את עצמו "הנוקמים". המכתב הועבר לקצין הכנסת על מנת שתיפתח חקירה בעניין.

מכתב איום שנשלח לחברים בקואליציה מארגון המכנה את עצמו "הנוקמים" הועבר לקצין הכנסת שפתח בחקירה בעניין

 
סערה בממלכה
המלך צ'ארלס השלישי יוצא מכנסיית וסטמינסטר לאחר הכתרתו, 6 במאי 2023 (צילום: AP Photo/Alessandra Tarantino)
המלך צ'ארלס השלישי יוצא מכנסיית וסטמינסטר לאחר הכתרתו, 6 במאי 2023 (צילום: AP Photo/Alessandra Tarantino)

מלך אנגליה, המלך צ'ארלס בן ה-75, אובחן כחולה סרטן והחל לקבל טיפול. עד כה לא פורסמו פרטים רבים על האבחנה הרפואית, ולא ידוע כרגע מה סוג הסרטן שבו לקה המלך ומה מידת החומרה שלו.

הבי-בי-סי דווח אתמול כי למרות הנתק המפורסם שבין הנסיך הארי לבני משפחתו, הנסיך צפוי לחזור כבר מחר לאנגליה ולבקר את אביו החולה. ההערכות באנגליה הן כי ההחלטה של הארי לחזור ללונדון, מעידה על כך שמחלתו של המלך חמורה.

הבי-בי-סי דווח כי למרות הנתק המפורסם שבין הארי למשפחתו, הנסיך צפוי לחזור כבר מחר לאנגליה ולבקר את אביו החולה

לפי דיווח ב"דיילי מייל", רעייתו של הארי מייגן מרקל ושני ילדיהם – ארצ'י ולילבת – לא צפויים בשלב הזה לחזור לאנגליה.

הידיעה על מחלתו של המלך שלא מזמן הוכתר, מצטרפת לידיעות על כך שהנסיכה קייט מידלטון – אשתו של יורש העצר ויליאם – עברה לפני שבועיים ניתוח מסתורי בבטנה, וההחלמה ממנו תשבית אותה מכל פעילות ציבורית בחודשים הקרובים. גם הדוכסית שרה "פרגי" פרגוסון אובחנה כחולה בסרטן עור לפני כשבועיים.

 
עוד מכותבי זמן ישראל
 
זירת הבלוגים
 
 
סגירה
בחזרה לכתבה