אמיר בן-דוד  
 
מהדורת מלחמה: סדר יום חדש עם אמיר בן-דוד
יום ראשון, 11 פברואר 2024
 
מר כישלון

(הערת מערכת: את המהדורה היום הכינה בירנית גורן. אמיר בן-דוד יחזור מחר)

בנימין נתניהו הכתיר את עצמו בשלושה כתרים במשך שלושה עשורים של הנהגה פוליטית ומדינית: מר ביטחון, מר כלכלה, וליגה אחרת.

אחרי 7 באוקטובר והאסון הגדול ביותר שקרה למדינת ישראל בשבעים וחמש שנותיה, נפל סופית הכתר הראשון. אחרי 9 בפברואר – הפעם הראשונה שדירוג האשראי של ישראל ירד – נפל הכתר השני. עם הכתר השלישי קשה להתווכח: אין דוגמה למנהיג שבמו ידיו הרס בתוך חודשים ספורים כל זכר למורשת שלו עצמו, ויחד איתו את המדינה כולה.

ראש הממשלה בנימין נתניהו במסיבת עיתונאים, 27 בינואר 2024 (צילום: צילום מסך מהשידור של לע"מ)
ראש הממשלה בנימין נתניהו במסיבת עיתונאים, 27 בינואר 2024 (צילום: צילום מסך מהשידור של לע"מ)

בניגוד לשבעה באוקטובר, שם נתניהו אינו האחראי הבלעדי (גם אם הוא האחראי הראשי), בכל הקשור להחלטת מודי'ס בשישי בלילה לא רק להוריד את דירוג האשראי של ישראל אלא גם את התחזית שלה, בנימין נתניהו הוא האשם היחיד.

למעשה, הדוח מהווה הבעת אי-אמון גורפת במדיניות של נתניהו ובמינויים שלו – ובפרט מינויו של אדם שלא מבין כלום בכלכלה וחושב שהשגשוג הכלכלי של ישראל תלוי בעזרת השם ובחסדי שמיים.

"נתניהו הוא האיש שהביא חורבן על הביטחון של מדינת ישראל, והחל מאתמול הוא גם באופן רשמי האיש שהביא חורבן על הכלכלה המקומית", כותבת הבוקר מירב ארלוזורוב ב"דה מרקר".

"נתניהו הוא האיש שהביא חורבן על הביטחון של ישראל, והחל מאתמול הוא גם באופן רשמי האיש שהביא חורבן על הכלכלה המקומית"

"קשה להאמין שרק לפני פחות משנתיים, בתקופת ממשלת בנט-לפיד, מודי'ס הכריזה כי העלתה את תחזית דירוג האשראי של ישראל מ'יציבה' ל'חיובית'", כותב הבוקר ערן הילדסהיים בזמן ישראל. "קשה שלא להתרעם על כך שכל נורות האזהרה דלקו עוד הרבה לפני המלחמה. נתניהו התעלם מכולן. לא עזרו גם כל אזהרות סוכנויות הדירוג בדוחות שפרסמו במהלך השנה האחרונה".

התגובה של נתניהו לדוח הייתה מביכה. "הורדת הדירוג אינה קשורה לכלכלה, היא נובעת כולה מכך שאנחנו במלחמה", הצהיר בשישי בלילה – מה שהעלה את חמתם של שותפיו החרדים, שלא חושבים שאסון כלכלי למדינת ישראל זה פיקוח נפש.

וזה כלום לעומת התגובה ההזויה של שר האוצר בצלאל סמוטריץ', שמצא את הזמן הנכון לעלוב באנשי המקצוע של מודי'ס, אשר במשך שנים רבות – וגם לאחרונה – היו מהמעריצים הגלויים של הכלכלה הישראלית, ולא הפסיקו לתת לה אשראי – תרתי משמע – גם כשהעתיד נראה בהיר פחות:

"הודעת מודי'ס על הורדת הדירוג אינה כוללת טיעונים כלכליים רציניים והיא מהווה כל כולה מניפסט פוליטי מבוסס תפיסת עולם גיאופוליטית פסימית ומופרכת, שמשקפת חוסר אמון בחוסנה הביטחוני והלאומי של ישראל, וככל הנראה גם חוסר אמון בצדקת דרכה מול אויביה".

"נתניהו צודק חלקית", מסכם אבי בר-אלי ב"דה מרקר". "הורדת הדירוג אינה קשורה לכלכלה – אלא קשורה בו אישית, והדירוג יעלה חזרה רק אחרי שישראל תנצח אותו ואת שר האוצר המשיחי שמינה, ולא רגע אחד לפני כן".

 
מאבדים את אמריקה
מראה ההרס ברצועת עזה, 31 בינואר 2024 (צילום: JACK GUEZ / AFP)
מראה ההרס ברצועת עזה, 31 בינואר 2024 (צילום: JACK GUEZ / AFP)

לישראלים קשה להפנים איך נראית כלפי חוץ המערכה הצבאית ברצועת עזה. רבים רואים בתמונות ההרס ובמספרי ההרוגים אות ניצחון – התקרבות ליעד חיסול חמאס שהבטיחו ראשי המדינה. אחרים רואים בכך נקמה ראויה לטבח השבעה באוקטובר. רק מעטים תוהים האם במסגרת מלחמה צודקת מאין כמוה, לא הגזמנו קצת.

המספרים מדברים בעד עצמם: מעל 28 אלף הרוגים פלסטינים, כשני-שליש מהם נשים וילדים. צה"ל אומר שהרג עד כה כ-10,000 מחבלי חמאס. הבעיה עם ההצהרה הזו היא שצה"ל מתייחס לכל גבר מעל גיל 17 כמחבל חמאס.

אבל גם אם נניח שזו ספירה מדויקת, עדיין נותרנו עם 18 אלף אזרחים חפים מפשע. לשם השוואה, במלחמת רוסיה-אוקראינה הנוכחית, נהרגו בקרבות באוקראינה כ-11,000 אזרחים במשך שנה וחצי.

לשם השוואה, במלחמת רוסיה-אוקראינה הנוכחית, נהרגו בקרבות באוקראינה כ-11,000 אזרחים במשך שנה וחצי

על המספרים הללו אנחנו צריכים לתת דין וחשבון – בזירת ההסברה העולמית, בשדה הדיפלומטיה ומול מערכת המשפט הבינלאומית. ובכל הזירות הללו, העולם מאבד סבלנות – ואפילו ידידי ישראל האוהדים ביותר מתחילים לזוז באי-נוחות.

ביום חמישי מתח נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן ביקורת על ישראל, כשאמר במסיבת עיתונאים שהתגובה שלה בעזה לאירועי השבעה באוקטובר היא "over the top". בישראל, בעת ביקורו השישי באזור, אמר יום קודם שר החוץ האמריקאי אנתוני בלינקן:

"ישראל והחטופים עברו תהליך של דה-הומניזציה, אבל זה לא רישיון לעשות דה-הומניזציה לאחרים.   רבים מהמתים והמשפחות לא קשורים לחמאס ול-7 באוקטובר. הם כמו המשפחות שלנו – האימהות, ההורים והילדים שרוצים לקיים חיים נורמליים. אסור לנו לאבד קשר עם האנושיות שלנו".

ואילו ג'ו פיינר, סגן ראש המל"ל של ביידן, הביע בשבוע שעבר בשיחה סגורה עם מנהיגים ערבים-אמריקאים חרטה של הממשל על היקף התמיכה הפומבית שארצות הברית נתנה לישראל, לאור ההרג וההרס שישראל מבצעת בעזה.

"אנחנו מודעים לחלוטין לעובדה שעשינו שגיאות במהלך התגובה שלנו למשבר מאז השבעה באוקטובר", אמר פיינר, לפי הקלטה שנחשפה ב"ניו יורק טיימס".

יועצו של ביידן: "אנחנו מודעים לחלוטין לעובדה שעשינו שגיאות במהלך התגובה שלנו למשבר מאז השבעה באוקטובר"

ביידן מתמודד עם צרות משלו בבית, ואפשר לטעון שכל ההלקאה העצמית הזו נובעת מלחץ של קולות גוברים במפלגה הדמוקרטית לעצור את הלחימה בעזה. אבל ממשל ביידן לא לבד. קולות דומים עולים ממנהיגים תומכי ישראל גם באירופה.

וזה עוד לפני שהגענו לבית הדין הבינלאומי לצדק בהאג, שמצפה לדוח מישראל בעוד כשבועיים בו היא תצטרך לפרט מה עשתה כדי למנוע פגיעה באזרחים, בתשתיות ברצועה, ובטיפול במיליון וחצי עקורים שחיים כעת באוהלים בשטח הצפוף ביותר בעולם.

 
רפיח על הכוונת
מחנה אוהלים מאולתר לעקורים פלסטינים ברפיח שבדרום רצועת עזה, 2 בפברואר 2024 (צילום: Mohammed ABED / AFP)
מחנה אוהלים מאולתר לעקורים פלסטינים ברפיח שבדרום רצועת עזה, 2 בפברואר 2024 (צילום: Mohammed ABED / AFP)

השטח הצפוף הזה הוא כמובן רפיח, בדרום רצועת עזה, על הגבול עם מצרים. לשם הניע צה"ל את כל תושבי צפון ומרכז הרצועה – ובשבועות האחרונים גם מחאן יונס.

כעת מבקש ראש הממשלה בנימין נתניהו מהצבא להמשיך במבצע הקרקעי לתוך רפיח – ומישהו צריך למצוא פתרון לכמיליון וחצי התושבים הארעיים שנמצאים שם.

בריאיון לרשת ABC הלילה אמר נתניהו כי ישראל נערכת לתקוף ברפיח, אותה כינה "המעוז האחרון" וטען כי "הניצחון בהישג יד". "אנחנו הולכים לעשות את זה תוך מתן מעבר בטוח לאוכלוסייה האזרחית, כדי שהיא תוכל לצאת", אמר – אך לא פירט לאן בדיוק האוכלוסייה הזו אמורה לעבור, בהתחשב בהרס המוחלט בצפון הרצועה.

עם זאת, נתניהו תקף קריאות בעולם שלא להיכנס לרפיח בגלל ריבוי האזרחים שם. "אלה שאומרים שבשום פנים ואופן אסור להיכנס לרפיח בעצם אומרים להפסיד במלחמה, 'תשאירו את חמאס שם'", אמר.

לפי דווח ב"וול סטריט ג'ורנל" בסוף השבוע, גורמים מצריים הזהירו כי פעולה צבאית ברפיח תוביל להשעיית הסכם השלום בין ישראל ומצרים, במיוחד אם הפעולה תגרום לזליגה של פליטים פלסטינים לעבר סיני.

לפי דווח ב"וול סטריט ג'ורנל", גורמים מצריים הזהירו כי פעולה צבאית ברפיח תוביל להשעיית הסכם השלום בין ישראל ומצרים

ואילו חמאס שחרר איום באמצעות ערוץ הטלוויזיה "אל-אקצא", לפיו "מתקפה של צה"ל על רפיח משמעה פיצוץ שיחות המשא ומתן על עסקת חטופים".

 
עדכוני מלחמה
פגיעת טיל נ"ט במבנה בית החייל בקריית שמונה. 10 בפברואר 2024 (צילום: עיריית קריית שמונה)
פגיעת טיל נ"ט במבנה בית החייל בקריית שמונה. 10 בפברואר 2024 (צילום: עיריית קריית שמונה)
  • נ"ט שירה חזבאללה מדרום לבנון פגע אתמול ישירות בבניין "בית החייל" בקריית שמונה. לא דווח על נפגעים.
  • צה"ל תקף במשך כל סוף השבוע מטרות של חזבאללה. בין המטרות שהותקפו: שלוש מפקדות צבאיות במרחבים א-נקורה ועייתא א-שעב בהן פעלו מחבלי הארגון, שתי תשתיות טרור במרחבים אל-חיאם ומרווחין, ותשתית טרור נוספת במרחב הכפר בסתן.
  • כוחות אוגדה 98 ממשיכים לחסל מחבלים ולטהר מרחבים מתשתיות טרור במערב חאן יונס במקביל לפשיטות של אוגדה 162 במרכז ובצפון הרצועה. בנוסף, חיל הים תקף מספר מטרות טרור כחלק מהסיוע לכוחות הקרקע.
  • בהכוונה מודיעינית של שב"כ ואמ"ן, חיל האוויר חיסל אתמול את אחמד אליעקובי, פעיל חמאס שהיה אחראי על סידורי האבטחה של בכירי חמאס ושימש כמנהל בכיר במערך הביטחון של מחוז רפיח.
  • לאחר יותר מ-12 שעות, לוחמי צה"ל במילואים מגדוד 910 השלימו אמש – בהכוונת שב"כ – מבצע לסיכול טרור בכפר בית אומר שבחטיבת עציון. בנוסף, פעלו הלילה לוחמי צה"ל, שב"כ ומג"ב למעצר שישה מבוקשים ברחבי הגדה המערבית.
  • חברת מטא הסירה את חשבונות האינסטגרם והפייסבוק של המנהיג העליון של איראן, האייתוללה עלי חמינאי, לאחר שהביע את תמיכתו בחמאס.
 
הלילה: הסופרבול
האצטדיון בלאס וגאס שבו יתקיים משחק הסופרבול ה-58 ב-11 בפברואר 2024 (צילום: AP Photo/Gregory Bull)
האצטדיון בלאס וגאס שבו יתקיים משחק הסופרבול ה-58 ב-11 בפברואר 2024 (צילום: AP Photo/Gregory Bull)

טיילור סוויפט נחתה לפנות בוקר (שעון ישראל) בשדה התעופה של לוס אנג'לס, היישר מסבב ההופעות שלה בטוקיו, ובארצות הברית מיליונים נשמו לרווחה: הכול מוכן לקראת משחק הסופרבול ה-58 שייערך הלילה בלאס וגאס, בין קנזס סיטי צ'יפס – שם משחק בן זוגה של סוויפט, טרוויס קלסי – וה-49 של סן פרנסיסקו.

הכול מוכן לקראת משחק הסופרבול ה-58 שייערך הלילה בלאס וגאס, בין קנזס סיטי צ'יפס וה-49 של סן פרנסיסקו

האירוע צפוי למשוך מספר שיא של צופים, לא מעט בזכות סוויפט – שנוכחותה מושכת קהל חדש של נשים וילדות. בשנה שעברה צפו בסופרבול 115 מיליון צופי טלוויזיה בארצות הברית.

מלבד האירוע הספורטיבי, הסופרבול הוא גם החגיגה השנתית של המפרסמים, והשנה תשודר גם פרסומת שהכין מערך ההסברה הלאומי, באמצעות לשכת הפרסום הממשלתית, להעלאת המודעות לשחרור 136 החטופים שעדיין מוחזקים בעזה.

בנוסף, הקרן למאבק באנטישמיות של המיליארדר היהודי רוברט קראפט, בעליה של קבוצת הפוטבול ניו אינגלנד פטריוטס, הודיעה כי רכשה ספוט של 30 שניות (לפי דיווחים, במחיר של 7 מיליון דולר) במהלך הפסקת הפרסומות של הסופרבול לשידור פרסומת עם מסר נגד אנטישמיות.

הסופרבול יועבר בארץ בשידור חי בערוץ "ספורט 5", שיפתח אולפן ב-01:00 הלילה לקראת המשחק, שיחל ב-01:30 וצפוי להימשך כחמש שעות.

 
משהו לקרוא
 
עוד מכותבי זמן ישראל
 
זירת הבלוגים
 
 
סגירה
בחזרה לכתבה