אמיר בן-דוד  
 
מהדורת מלחמה: סדר יום חדש עם אמיר בן-דוד
יום שלישי, 14 נובמבר 2023
 
זמן ישראל, זמן עזה

כמאמר השיר, אנחנו תמיד עבדים של הזמן – אבל בימים כאלה, הזמן משחק תפקיד קריטי במיוחד ומתעתע במיוחד.

ברור שצה"ל זקוק לזמן נוסף כדי להשלים את המשימות שהוטלו עליו ו"למוטט את שלטון החמאס". אבל כל שנייה שעוברת היא גם נצח וסיוט לחטופים בעזה. במקביל, גם "השעון המדיני" פועל נגדנו וברור שהולך ומתקצר פרק הזמן שבו יתאפשר לישראל לפעול כפי שהיא פועלת ברצועת עזה.

צוות 669 מפנה פצועים מרצועת עזה, נובמבר 2023 (צילום: דובר צה"ל)
צוות 669 מפנה פצועים מרצועת עזה, נובמבר 2023 (צילום: דובר צה"ל)

וככל שמתמשך זמן המלחמה, ישראל ממשיכה להחזיק מאות אלפי חיילי מילואים; מאות אלפי פליטים לא יכולים לחזור לבתיהם בדרום ובצפון; גוברת הסכנה להתלקחות בצפון; וגם גנרל חורף עומד להצטרף למערכה המסובכת, ולסבך אותה עוד יותר, כשחיילינו בצפון הרצועה והפליטים הפלסטינים בדרומה ישקעו בבוץ.

מסובך.

ויש גם "זמן אמריקה". תומאס פרידמן מפרסם הבוקר ב"ניו יורק טיימס" מאמר שכותרתו "זה הזמן לתוכנית השלום של ביידן":

"או שכולנו נהיה שבויים של האסטרטגיה של נתניהו, שתפיל את כולנו יחד איתו, או שנעצב חזון אמריקאי איך המלחמה בעזה צריכה להסתיים. זה יחייב את ממשל ביידן להציע תוכנית לשתי מדינות לשני העמים שחיים ברצועת עזה, בגדה המערבית ובמדינת ישראל.

"כן, אני מדבר על תוכנית שלום של זמן מלחמה, שאם ישראל תקבל אותה, היא תעניק לה את הזמן, הלגיטימיות, בעלות הברית והאמצעים שישראל זקוקה להם כדי להכריע את חמאס, מבלי להיתקע לתמיד כשולטת היחידה בעזה ובגדה המערבית, בלי אופק פוליטי לפלסטינים".

 
זמן לנכבה 2
דני דנון, רם בן ברק (צילום: פלאש90, מונטז')
דני דנון, רם בן ברק (צילום: פלאש90, מונטז')

חברי הכנסת דני דנון מהליכוד ורם בן ברק מ"יש עתיד" פרסמו אתמול מאמר משותף ב"וול סטריט ג'ורנל" שבו הם קוראים למדינות המערב באירופה ובאמריקה לפתוח את שעריהן לפליטים מעזה. השניים מסבירים:

"לאירופה יש היסטוריה ארוכה של עזרה לפליטים שנוטשים אזורי סכסוך. המלחמות ביוגוסלביה לשעבר יצרו מיליוני פליטים, רובם מבוסניה והרצגובינה. גרמניה, אוסטריה ושוודיה קלטו רבים מהם. גם אנגליה, גרמניה וארצות הברית קלטו פליטים רבים.  בהתאם לדוגמאות האלה, מדינות מסביב לעולם צריכים להציע מקלט לאזרחי עזה שמבקשים להגר".

דנון ובן ברק כותבים כי יש בעולם 193 מדינות שרובן – על פי הצבעותיהן באו"ם – תומכות בפלסטינים, ואם כל אחת מהן תקלוט עשרת אלפים עזתים זה יתרום ל"פיתרון בר-קיימא שיסייע ליציבות במזרח התיכון כולו".

הבוקר הצטרף להצעה גם שר האוצר ויו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ', שכתב:

"זה הפתרון ההומניטרי הנכון לתושבי עזה ולאזור כולו לאחר 75 שנות פליטות, עוני ומסכנות… אין לתא שטח קטן כמו רצועת עזה, ללא משאבי טבע ומקורות פרנסה עצמיים, שום סיכוי להתקיים עצמאית, כלכלית ומדינית, בצפיפות גדולה כל כך לאורך זמן".

העולם מתבקש, אם כן, לאמץ את "תוכנית ההכרעה" של סמוטריץ', כדי שישראל תוכל להתפנות ולטפל – לשיטתו – גם בפלסטינים בגדה המערבית.

 
בינתיים בבתי החולים בעזה
נשק של חמאס שנמצא מתחת לבית החולים רנתיסי בעזה, 13 בנובמבר 2023 (צילום: דובר צה"ל)
נשק של חמאס שנמצא מתחת לבית החולים רנתיסי בעזה, 13 בנובמבר 2023 (צילום: דובר צה"ל)

צה"ל נערך לקראת אחד השלבים המסובכים והמסוכנים בפעולה בעזה – התמודדות עם מפקדות חמאס התת-קרקעיות מתחת לבית החולים שיפא. אבל עוד קודם – חייבים להכשיר את דעת הקהל העולמית לכך שהפעולה הזו חיונית ובלתי נמנעת.

דובר צה"ל, תא"ל דניאל הגרי, הציג אתמול לעולם צילומים מפלילים מהמנהרות מתחת לבית החולים לילדים "רנתיסי" שבעיר עזה, המוכיחים כי חמאס החזיקו במקום חטופים וחטופות ואמצעי מלחמה.

"חמאס יצר מקום מנותק משאר בית החולים", אמר הגרי, "באחד החדרים אותרו נשקים. מרתף שאמור לשמש מקלט לילדים הוא בעצם מחסן נשק של חמאס. יש שם חומרי נפץ שעלולים לגרום נזק לכל הסובבים.

"מרתף שאמור לשמש מקלט לילדים הוא בעצם מחסן נשק של חמאס. יש שם חומרי נפץ שעלולים לגרום נזק לכל הסובבים"

"מתחת לבית החולים מצאנו מפקדת חמאס. היו בה טילי RPG ואמצעי לחימה אחרים. הטרוריסטים מחמאס חזרו מהמתקפה בשבעה באוקטובר אחרי ששחטו ישראלים ושרפו תינוקות ונשים בחיים – וחזרו להתחבא מתחת לבית החולים רנתיסי ובתי חולים נוספים ברצועה".

 
נועה מרציאנו ז"ל
נועה מרציאנו (צילום: באדיבות המשפחה)
נועה מרציאנו (צילום: באדיבות המשפחה)

במסגרת הלוחמה הפסיכולוגית של חמאס, פרסם הארגון אתמול סרטון שבו נראית החיילת נועה מרציאנו, תצפיתנית בת 19 בנחל עוז שנחטפה בשבעה באוקטובר, ואשר על פי טענת חמאס נהרגה בעזה בהפגזות צה"ל.

כל כלי התקשורת בישראל בחרו שלא לפרסם את הסרטון. דובר צה"ל הודיע בתחילה כי נציג מטעם הצבא הגיע לבית המשפחה עם הפרסום. "ליבנו עם המשפחה", נמסר מטעם צה"ל, "חמאס ממשיך להפעיל טרור פסיכולוגי ונוהג באופן לא אנושי, דרך סרטונים ותמונות חטופים, כפי שנהג גם בעבר".

הבוקר אישר דובר צה"ל כי מרציאנו היא "חללת צה"ל החטופה בידי ארגון טרור".

במקביל ובלי קשר, פורסם אתמול סרטון ראשון של החוקרת הישראלית אליזבת צורקוב, שנחטפה במרץ השנה על ידי מיליציה שיעית בשם "גדודי חזבאללה" בעיראק, בשעה ששהתה בעיראק עם דרכון רוסי למטרות מחקר אקדמי. צורקוב אומרת בסרטון דברים שנראה שהוכתבו לה על ידי שוביה, ומותחת ביקורת על ישראל וצה"ל.

אמה צורקוב, אחותה של של אליזבת צורקוב, אומרת שמצד אחד הסרטון מעודד כי אחותה נראית במצב טוב, "היא לא נראית כחושה ומורעבת". ומצד שני "היא נראית מבועתת. התוכן של הסרטון מופרך ואפשר רק לדמיין איך איימו עליה ומה הם עשו לה כדי שתגיד את מה שאמרה".

"היא נראית מבועתת. התוכן של הסרטון מופרך ואפשר רק לדמיין איך איימו עליה ומה הם עשו לה כדי שתגיד את מה שאמרה"

 
עדכוני מלחמה
הלוחמים רועי מרום ורז אבולעפיה שנפלו בקרבות בצפון רצועת עזה, 14 בנובמבר 2023 (צילום: דובר צה"ל)
הלוחמים רועי מרום ורז אבולעפיה שנפלו בקרבות בצפון רצועת עזה, 14 בנובמבר 2023 (צילום: דובר צה"ל)
  • הותרו לפרסום שמותיהם של שני חללי צה"ל שנפלו בקרבות בצפון הרצועה: סמ"ר רועי מרום, לוחם בסיירת חרוב, ורס"ר (מיל.) רז אבולעפיה, לוחם בגדוד 6863, חטיבה 12.
  • אתמול בלילה פורסמה הערכה של מערכת הביטחון לפיה אישה שנחטפה לעזה בשבעה באוקטובר כשהיא בחודש התשיעי להריונה, ילדה בשבי בעזה.
  • שישה פלסטינים נהרגו הלילה וארבעה נפצעו במצב אנוש בפעולה של צה"ל בטול כרם.
  • פלסטיני נורה למוות הלילה אחרי שניסה לדקור חייל צה"ל בצומת בית ענון מצפון לחברון.
  • כוחות צה"ל חשפו פיר של מנהרה במסגד ברצועה.
  • צה"ל הרס הלילה את בית משפחתו של המחבל שביצע את הפיגוע בתחנת הדלק בעלי בחודש יוני השנה שבו נרצחו ארבעה ישראלים.
  • דובר צה"ל אישר הבוקר כי מטרה חשודה יורטה סמוך לחופי עכו בלי שהופעלו אזעקות.
 
עוד מכותבי זמן ישראל
 
זירת הבלוגים
 
 
סגירה
בחזרה לכתבה