אמיר בן-דוד  
 
מהדורת חג: סדר יום חדש עם אמיר בן-דוד
יום שלישי, 3 אוקטובר 2023
 
משפט הקריפטו הגדול מתחיל

היום ייפתח בארצות הברית משפטו המתוקשר של סם בנקמן-פריד, מי שנחשב עד לא מזמן לילד הפלא של עולם הקריפטו. הוא מואשם בהונאת משקיעים ומיליוני לקוחות של פלטפורמת המסחר בקריפטו FTX ובגניבת מיליארדי דולרים שהופקדו תחת נאמנותו.

הבוקר גם אמור להתפרסם בארצות הברית הספר "הולכים לאינסוף: עלייתו ונפילתו של טייקון חדש" שכתב על הפרשה מייקל לואיס, הכותב הטוב בעולם על פרשיות כלכליות סבוכות (מי שחיבר את "מכונת הכסף", "פוקר שקרנים", "הדבר החדש החדש הבא: הסיפור של עמק הסיליקון", "מאניבול" ועוד), מה שמבטיח כי בקרוב גם יופקו על הפרשה סרט הוליוודי או סדרת טלוויזיה עתירי תקציב וכוכבים.

סם בנקמן-פריד יוצא מבית המשפט הפדרלי במנהטן ב-16 בפברואר 2023 (צילום: AP Photo/Seth Wenig)
סם בנקמן-פריד יוצא מבית המשפט הפדרלי במנהטן ב-16 בפברואר 2023 (צילום: AP Photo/Seth Wenig)

שווה לעקוב אחרי משפטו של בנקמן-פריד. זה לא יהיה רק משפט שבמרכזו פרשת נוכלות בסדר גודל דמיוני, אלא גם משפט שבו תעמוד לדין החמדנות שאפשרה את עלייתו המטאורית מאלמוניות מוחלטת למעמד "האיש העשיר ביותר בעולם".

זה יהיה גם משפט שבו תעמוד לדין החמדנות שאפשרה את עלייתו המטאורית למעמד "האיש העשיר ביותר בעולם"

זאת, עם התמסרות מביכה של כלי תקשורת בינלאומיים מרכזיים ושל קרנות הון סיכון ענקיות, שמיהרו לאמץ את הבחור הצעיר, האקסצנטרי בעל הגינונים התימהוניים, ולשווק אותו לעולם כגאון החדש שפיצח את סוד הכלכלה של עידן הקריפטו – נושא שגם היום, אנשי מקצוע מיומנים יתקשו להסביר אותו.

פשיטת הרגל של FTX בנובמבר 2022 נחשבת לדרמטית ולמטלטלת אף יותר מפשיטת הרגל של חברת האנרגיה "אנרון", והתובעים מכנים את מעשיו של בנקמן-פריד "אחת ההונאות הפיננסיות הגדולות ביותר בהיסטוריה האמריקאית".

היום ייבחרו המושבעים, והמשפט צפוי להתנהל במהירות ולהסתיים בתוך שישה שבועות. נגד בנקמן-פריד הוגשו שבעה סעיפי אישום. אם יורשע, הוא צפוי לרצות שנות מאסר רבות.

על פי הנטען, מיליארדי דולרים שהוצאו במרמה ממשקיעים ולקוחות שימשו לקניית בתי יוקרה, למימון קמפיינים פוליטיים, ולשימון כלי התקשורת במודעות יקרות, כולל פרסומת יקרה במיוחד בסופרבול, ושיתופי פעולה עם כוכב הפוטבול האמריקאי הנערץ טום בריידי ואשתו לשעבר, הדוגמנית ג'יזל בונדשן – שכיכבה במודעה של FTX  ב"ווג", ועם כוכבי הכדורסל סטף קרי ושאקיל אוניל.

מיליארדי דולרים שהוצאו במרמה ממשקיעים ולקוחות שימשו לקניית בתי יוקרה, למימון קמפיינים פוליטיים, ולשימון כלי התקשורת

לפרשה יש גם אספקט פוליטי שעוד צפוי להדהד: מייקל לואיס, שכאמור חקר את הפרשה ואמור לפרסם היום את ספרו, טוען כי בנקמן-פריד, שהונו הוערך בשיאו ב-26 מיליארד דולר, היה אחד המממנים הגדולים של המרוץ לנשיאות של ג'ו ביידן ב-2020, ותרם 40 מיליון דולר לקמפיינים של מועמדים דמוקרטים שונים בבחירות האמצע ב-2022.

 
מלחמות המוסר
מנהל בית הספר לאומנויות בתל אביב אודי קליין (צילום: מתוך פייסבוק, שימוש לפי סעיף 27א לחוק זכויות יוצרים)
מנהל בית הספר לאומנויות בתל אביב אודי קליין (צילום: מתוך פייסבוק, שימוש לפי סעיף 27א לחוק זכויות יוצרים)

גם אם תשתדלו מאוד – וכבר עשיתי את זה למענכם – תתקשו מאוד למצוא הבוקר מאמרים, פוסטים או ציוצים שתומכים באודי קליין, מנהל בית הספר לאומנויות בתל אביב, שאישר אתמול כי קיים יחסים עם נער בן 17 שלומד בבית ספר אחר, וכי ניהל התכתבויות מיניות עם תלמיד נוסף בן 16.

קליין הודיע אתמול על יציאה מיידית לחופשה וההערכה היא כי הוא יתפטר בקרוב, וכבר ברור לו שהוא לא יוכל לחזור יותר לתפקיד חינוכי. חבר בהנהלת איגוד ההורים שמצוטט הבוקר ב"ידיעות אחרונות" אומר: "גם אם הכול היה חוקי, מבחינת אתיקה ונורמה הוא לא יכול להמשיך לנהל את בית הספר. בית הספר גדול מכל ההורים והמנהל".

"גם אם הכול היה חוקי, מבחינת אתיקה ונורמה הוא לא יכול להמשיך לנהל את בית הספר. בית הספר גדול מכל ההורים והמנהל"

הפרשה הזו, שנחשפה על ידי עומרי מניב בחדשות 12, זוכה לגינויים מקיר לקיר – בתקשורת, ברשתות החברתיות ועל ידי הנהגת ההורים של בית הספר לאמנויות, אחד מבתי הספר היוקרתיים והמבוקשים בתל אביב.

הנהגת ההורים מסרה אתמול:

"הופתענו מאוד מהפרסומים באמצעי התקשורת. בעקבותיהם, מנהל בית הספר אודי קליין יוצא לחופשה, וסגניתו – ורד בן מאיר – תמלא את מקומו עד להודעה חדשה. צוות בית הספר נעזר באנשי מקצוע רלוונטיים על מנת לתווך לתלמידים/ות את האירועים בהתאם לגילם. נמשיך לעקוב אחר ההתפתחויות ונעדכן בהתאם".

כל זה לא מונע וכנראה שלא ימנע בימים הקרובים מבול של ביקורות ארסיות מצד תומכי הקואליציה, שמסתערים בחדווה בלתי מוסתרת על המקרה כדי לתקוף את המחאה נגד ההפיכה המשטרית ואת התל אביבים החילונים.

קליין נאם באחת ההפגנות נגד ההפיכה המשטרית כשהוא לובש חולצת טריקו שכתוב עליה "דמוקרטיה", וביקום של ערוץ 14 זה מספיק כדי להפוך אותו לאדמו"ר חילוני, ולטיעון מחץ בוויכוחי הווטאבאוטיזם האינסופיים על מוסר, ערכים והתנהגות נאותה.

לא תצטרכו להתאמץ במיוחד – גם את זה כבר עשיתי למענכם – כדי למצוא הבוקר אינספור פוסטים, ציוצים ומאמרים שמשווים בין אודי קליין לאייל גולן, הופכים את אודי קליין ל"אחד ממנהיגי המחאה", ומאשימים את התקשורת, את השמאל ואת ארגוני המחאה בצביעות ובהתחסדות.

בהקשר הזה חשוב לזכור שתי עובדות פשוטות: הפרשה נחשפה בתקשורת, ומרגע שנחשפה, איש לא מצדיק או מגונן על אודי קליין. כל היתר תעמולה ארסית.

 
פרס נובל לחיסוני הקורונה
זוכי פרס נובל לרפואה דרו וייסמן וקתלין קריקו במסיבת עיתונאים באוניברסיטת פנסילבניה, 2 באוקטובר 2023 (צילום: AP Photo/Matt Rourke)
זוכי פרס נובל לרפואה דרו וייסמן וקתלין קריקו במסיבת עיתונאים באוניברסיטת פנסילבניה, 2 באוקטובר 2023 (צילום: AP Photo/Matt Rourke)

על אפם ועל חמתם של מתנגדי החיסונים באשר הם, ושל כל המומחים מטעם עצמם לווירולוגיה ולרפואה ציבורית – אחרי שראו כמה סרטונים ביוטיוב וקראו כמה פוסטים בפייסבוק – החליטה אתמול ועדת פרס נובל להעניק השנה את פרס נובל ברפואה לחוקרים קתלין קריקו ודרו וייסמן על תרומתם לפיתוח "חיסונים יעילים נגד קוביד-19".

פרס נובל ברפואה יוענק השנה לחוקרים קתלין קריקו ודרו וייסמן על תרומתם לפיתוח "חיסונים יעילים נגד קוביד-19"

על פי ועדת הפרס, "באמצעות הממצאים פורצי הדרך שלהם, ששינו מהותית את ההבנה שלנו בעניין האופן שבו mRNA יוצר אינטראקציה עם מערכת החיסון, תרמו זוכי הפרס לקצב חסר התקדים של פיתוח חיסונים בזמן אחד האיומים הגדולים ביותר על בריאות האדם בעת החדשה".

מי שחושב שזכייה בפרס היוקרתי ביותר בעולם תעצור את הוויכוחים המייגעים והמעגליים בנוגע לחיסוני הקורונה, פשוט לא מבין איך תיאוריות קונספירציה משגשגות.

הבא נדגים זאת בעזרת שאלות קונספירטיביות, שתכף יציפו את הרשתות: אם חשוב להתנגד לממסד, אז למה שנאמין דווקא לממסד של פרס נובל? מי מינה את השופטים לפרס נובל? למה דווקא שני אלה זכו? האם הזכייה קשורה לזה שקתלין קרקו היתה בכירה בחברת הביוטכנולוגיה ביונטק? ואם הם פיתחו חיסון, למה אנשים ממשיכים לחלות בקורונה?

 
פריימריז במפלגת יש עתיד
יאיר לפיד עם רם בן ברק בעת הצטרפותו ליש עתיד, ינואר 2018 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
יאיר לפיד עם רם בן ברק בעת הצטרפותו ליש עתיד, ינואר 2018 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

מפלגת יש עתיד הודיעה אתמול כי בחודש דצמבר הקרוב היא תערוך בחירות פנימיות לראשות המפלגה. המייסד והיו"ר המכהן יאיר לפיד צפוי לזכות בהן בקלות, ולהסיר בכך את הקוף שרובץ על כתפו על שהוא מתיימר להנהיג את המחנה הדמוקרטי בעזרת מפלגה לא דמוקרטית.

על הרקע הזה, כזכור, התגלע סכסוך גדול בין לפיד לבין חברו הטוב ושותפו להקמת המפלגה עפר שלח, שתבע קיום בחירות כאלה והודח מהמפלגה על ידי לפיד.

לפיד עומד בראשות המפלגה מאז הקים אותה ב-2012. בשנה שעברה היו אמורות להתקיים בחירות פנימיות, אבל ההצבעה לא נערכה, כי איש לא קרא תיגר על מנהיגותו של לפיד.

חבר הכנסת רם בן ברק כבר הודיע כי הפעם הוא מתכוון להתמודד מול לפיד על ראשות המפלגה. תחזית: הוא לא צפוי לנצח.

 
טראמפ בבית המשפט
דונלד טראמפ וסנגוריו בשולחן ההגנה בבית המשפט העליון בניו יורק בתביעה האזרחית שהוגשה נגד הנשיא לשעבר, 2 באוקטובר 2023 (צילום: AP Photo/Seth Wenig)
דונלד טראמפ וסנגוריו בשולחן ההגנה בבית המשפט העליון בניו יורק בתביעה האזרחית שהוגשה נגד הנשיא לשעבר, 2 באוקטובר 2023 (צילום: AP Photo/Seth Wenig)

דונלד טראמפ התייצב אתמול בבית המשפט העליון בניו יורק לפתיחת אחד מארבעת המשפטים המתנהלים כרגע נגד הנשיא לשעבר.

טראמפ התיישב עם עורכי דינו בשולחן ההגנה, בתביעה אזרחית שלכאורה אמורה להיות הכי פחות מסוכנת עבורו אבל בעצם עשויה לפגוע בו קשות בכיס ובאגו: טראמפ מואשם בהונאה שיטתית ומתמשכת, יחד עם שני בניו והחברות שבבעלותו, שמטרתה הייתה לנפח את ערכי נכסיו כדי לקבל הטבות והלוואות בתנאים נוחים.

השופט במשפט ארתור אנגורון כבר פסק בחודש שעבר שטראמפ אשם בהונאה – כעת התביעה צריכה להוכיח נזק על מנת שחבר המושבעים יפסוק בשאלת העונש. התובעת הכללית של ניו יורק, לטיטיה ג'יימס, דורשת קנס של רבע מיליארד דולר וכי ייאסר עליו ועל שאר הנתבעים לנהל עסק במדינת ניו יורק לצמיתות.

טראמפ לא היה חייב להגיע לבית המשפט אתמול אך לדבריו ביקש "לראות את ציד המכשפות הגדול בהיסטוריה" במו עיניו. שלא במפתיע, הוא ניצל את האירוע להשתלח בתובעת ובשופט – שניהם נבחרי ציבור החברים במפלגה הדמוקרטית.

טראמפ לא היה חייב להגיע לבית המשפט אתמול אך לדבריו ביקש "לראות את ציד המכשפות הגדול בהיסטוריה" במו עיניו

"זה הכול ניסיון להתערב בבחירות, פשוט ולעניין", אמר טראמפ לפני שנכנס לאולם. "הם מנסים לפגוע בי כדי שלא אצליח כמו שאני מצליח בבחירות".

העד הראשון שעלה לדוכן אתמול היה דונלד בנדר, רואה החשבון לשעבר של טראמפ, שהודה על הדוכן כי טראמפ ואנשיו לא בדיוק נטו להיצמד לעקרונות המקובלים של הערכות שווי לנכסיהם.

 
הצבע האדום חזר ללחיי הפועל
אוהדי קבוצת הכדורגל הפועל תל אביב, תמונת ארכיון (צילום: אורן בן חקון, פלאש90)
אוהדי קבוצת הכדורגל הפועל תל אביב, תמונת ארכיון (צילום: אורן בן חקון, פלאש90)

ימים קשים עוברים על מועדון הפועל תל אביב.

אחרי התבוסה 5:0 בדרבי בכדורגל – שלוותה במעצרים המוניים של אוהדי הקבוצה – ואחרי ההחלטה הדרמטית לא לעלות למשחק חצי גמר גביע ווינר בכדורסל מול מכבי תל אביב, במחאה על היחס המשטרתי לאוהדים, עלתה אתמול קבוצת הכדורגל לירושלים, למשחק הטעון מול היריבה המושבעת בית"ר ירושלים, והשפילה אותה 3:0 מול אצטדיון טדי מלא באוהדי בית"ר מתוסכלים.

זה היה ניצחון החוץ הגבוה ביותר אי פעם של הפועל תל אביב על בית"ר ירושלים.

מאמן בית"ר יוסי אבוקסיס הודה בתום המשחק שזה היה המשחק הגרוע ביותר שהיה לו כמאמן והתנצל בפני האוהדים הזועמים. אלה חצו מאוחר יותר את כל מעגלי האבטחה והסתערו על חדרי ההלבשה של קבוצתם. שחקני בית"ר נאלצו לנעול עצמם בחדרי ההלבשה, ורק בנס זה לא נגמר באלימות קשה יותר.

 
למקרה שפספסת
 
זירת הבלוגים
 
 
סגירה
בחזרה לכתבה