ד"ר שלמה פישר
הזמן של
ד"ר שלמה פישר

ד"ר שלמה פישר הוא עמית בכיר במכון למדיניות העם היהודי ועמית במכון שחרית. תחומי המחקר שלו הם בצומת שבין דת, פוליטיקה ומעמד וכן בקשר שבין דת, דמוקרטיה ואזרחות בחינוך. לימד סוציולוגיה בבית הספר לחינוך באוניברסיטה העברית ובאוניברסיטאות נוספות, פרסם מחקרים רבים אודות הציונות הדתית ותנועת ש"ס ועבד כ-30 שנה בשדה החינוך. הוא בין המייסדים והמנהלים של יסודות – המרכז לליבון ענייני תורה ומדינה, המתמקד בחינוך לדמוקרטיה בחינוך הממלכתי-דתי. (צילום: מכון שחרית)

המחזוריות שביסוד התקפת הפתע של החמאס

שלוש פעמים הופתעה ישראל אסטרטגית, באופן שגבה מחיר כבד. ב-1973 במלחמת יום כיפור. ב-2006 במלחמת לבנון השנייה, ובפעם השלישית בשמחת תורה 2023.

שלוש פעמים ב-75 שנים – פירוש הדבר שהפתעה כזאת עשויה להתרחש כל 25 שנה בממוצע. ואמנם, מהתבוננות בציר הזמן, עולה כי כך פחות או יותר קרה (המקרה הראשון התרחש 25 שנים אחרי קום המדינה, המקרה השני 33 שנים אחרי הראשון והשלישי כעבור עוד 17 שנים).

ד"ר שלמה פישר הוא עמית בכיר במכון למדיניות העם היהודי ועמית במכון שחרית. תחומי המחקר שלו הם בצומת שבין דת, פוליטיקה ומעמד וכן בקשר שבין דת, דמוקרטיה ואזרחות בחינוך. לימד סוציולוגיה בבית הספר לחינוך באוניברסיטה העברית ובאוניברסיטאות נוספות, פרסם מחקרים רבים אודות הציונות הדתית ותנועת ש"ס ועבד כ-30 שנה בשדה החינוך. הוא בין המייסדים והמנהלים של יסודות – המרכז לליבון ענייני תורה ומדינה, המתמקד בחינוך לדמוקרטיה בחינוך הממלכתי-דתי. (צילום: מכון שחרית)

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 825 מילים ו-1 תגובות

מדורת ל"ג בעומר ועומק תרבותי

לעיתים קרובות שומעים מנציגי ותומכי הימין הדתי שהממשלה הקודמת, "השמאל", ו"המחאה" רוצים "מדינה של כל אזרחיה" ולא "מדינה יהודית". בדרך כלל אני מבטל אמירות כאלה כעוד תעמולה שקרית שהצדדים מפיצים. ואולם מדי פעם קורה משהו שגורם לי להרהר שאולי יש משהו בטענה זאת.

השבוע שמעתי את גילי כהן ורונן מנליס (ב"כאן" רשת ב') מדסקסים את ל"ג בעומר ואת מנהג הדלקת המדורות. כהן תיארה כמה בתור ילדה היא שנאה את המנהג כי מסריח ובלגן. הם סיכמו שבעצם צריך לבטל את המנהג ואת המועד כי הילדים חוזרים באמצע הלילה ונורא קשה להורים למחרת. רונן מנליס ציין שאצלו ביישוב כבר אין מדורה וכי יש "פעילות חלופית" – סרט או ריקודי עם. יש להניח שכהן ומנליס לא מייצגים את עצמם בלבד אלא גם ציבור ניכר של ישראלים החושבים כמוהם.

ד"ר שלמה פישר הוא עמית בכיר במכון למדיניות העם היהודי ועמית במכון שחרית. תחומי המחקר שלו הם בצומת שבין דת, פוליטיקה ומעמד וכן בקשר שבין דת, דמוקרטיה ואזרחות בחינוך. לימד סוציולוגיה בבית הספר לחינוך באוניברסיטה העברית ובאוניברסיטאות נוספות, פרסם מחקרים רבים אודות הציונות הדתית ותנועת ש"ס ועבד כ-30 שנה בשדה החינוך. הוא בין המייסדים והמנהלים של יסודות – המרכז לליבון ענייני תורה ומדינה, המתמקד בחינוך לדמוקרטיה בחינוך הממלכתי-דתי. (צילום: מכון שחרית)

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
מדורות ל"ג בעומר הן לא דתיות. היהודים בגולה לא הדליקו מדורות בל"ג בעומר. היתה הילולה במירון אבל בהקף השתתפות קטן (בעבר היו שם כמה אלפים כל שנה). אין שום בעיה דתית בביטול מנהג המדורות... המשך קריאה

מדורות ל"ג בעומר הן לא דתיות. היהודים בגולה לא הדליקו מדורות בל"ג בעומר. היתה הילולה במירון אבל בהקף השתתפות קטן (בעבר היו שם כמה אלפים כל שנה). אין שום בעיה דתית בביטול מנהג המדורות או אפילו בביטול ל"ג בעומר לגמרי! זהו "חג" שמצויין בהקף ובחשיבות כזו רק כי הוא התאים לאתוס הציוני בעבר. בהווה, האתוס הציוני, מתאים לו יותר לשמור על הסביבה. אפשר לבטל את ל"ג בעומר או לציין אותו בצורות אחרות…

עוד 460 מילים ו-1 תגובות

האם יש סיכוי לפריצת דרך באופק?

מתחת לקולות ולברקים של העימות בין הצדדים הנאבקים בעד ונגד ה"רפורמה" במערכת המשפט, ייתכן שישראל עוברת בימים אלה שינוי טקטוני מבחינה פוליטית וחברתית: מתפתחת אפשרות שציבור קטן אבל מכריע יתנתק מהימין הדתי לטובת הידברות ואף שותפות עם המרכז, הן מבחינה פוליטית והן מבחינה תרבותית.

ייתכן שישראל עוברת בימים אלה שינוי טקטוני: מתפתחת אפשרות שציבור קטן אך מכריע יתנתק מהימין הדתי לטובת הידברות ואף שותפות עם המרכז, הן מבחינה פוליטית והן מבחינה תרבותית

ד"ר שלמה פישר הוא עמית בכיר במכון למדיניות העם היהודי ועמית במכון שחרית. תחומי המחקר שלו הם בצומת שבין דת, פוליטיקה ומעמד וכן בקשר שבין דת, דמוקרטיה ואזרחות בחינוך. לימד סוציולוגיה בבית הספר לחינוך באוניברסיטה העברית ובאוניברסיטאות נוספות, פרסם מחקרים רבים אודות הציונות הדתית ותנועת ש"ס ועבד כ-30 שנה בשדה החינוך. הוא בין המייסדים והמנהלים של יסודות – המרכז לליבון ענייני תורה ומדינה, המתמקד בחינוך לדמוקרטיה בחינוך הממלכתי-דתי. (צילום: מכון שחרית)

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
עוד 818 מילים ו-1 תגובות

האם התמיכה האוונגליסטית בישראל באמת חד-משמעית?

לפני שנה, בהצהרה שזכתה לפרסום רחב, אמר שגריר ישראל בוושינגטון דאז, רון דרמר, כי ישראל צריכה להעדיף את תמיכת הנוצרים האוונגליסטים על פני תמיכתם של יהודי אמריקה, "ששיעורם בין מבקריה של ישראל גבוה באופן בלתי-פרופורציונלי למספרם".

לפני שנה הצהיר שגריר ישראל בוושינגטון דאז, רון דרמר, כי ישראל צריכה להעדיף את תמיכת הנוצרים האוונגליסטים על פני תמיכת יהודי אמריקה, "ששיעורם בין מבקריה של ישראל גבוה באופן בלתי-פרופורציונלי למספרם"

ד"ר שלמה פישר הוא עמית בכיר במכון למדיניות העם היהודי ועמית במכון שחרית. תחומי המחקר שלו הם בצומת שבין דת, פוליטיקה ומעמד וכן בקשר שבין דת, דמוקרטיה ואזרחות בחינוך. לימד סוציולוגיה בבית הספר לחינוך באוניברסיטה העברית ובאוניברסיטאות נוספות, פרסם מחקרים רבים אודות הציונות הדתית ותנועת ש"ס ועבד כ-30 שנה בשדה החינוך. הוא בין המייסדים והמנהלים של יסודות – המרכז לליבון ענייני תורה ומדינה, המתמקד בחינוך לדמוקרטיה בחינוך הממלכתי-דתי. (צילום: מכון שחרית)

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 920 מילים

קיצוניות פוליטית והיהודים

כאשר דנים בקיצוניות ובקיטוב פוליטי, קיימת נטייה טבעית לטעון כי הימין הקיצוני והשמאל הקיצוני בארה"ב אינם אלא תמונות מראה האחד של השני. הטוען זאת נראה כמאוזן ואפילו כרחב אופקים, כזה המסוגל לחיות בשלום עם העובדה שהקיצונים מהצד שלו גרועים בדיוק כמו הקיצונים מהצד האחר. האמנם?

כשדנים בקיצוניות ובקיטוב פוליטי, נטען בד"כ שהימין הקיצוני והשמאל הקיצוני בארה"ב הם תמונות מראה האחד של השני. הטוען זאת נראה מאוזן ואפילו רחב אופקים. האמנם?

ד"ר שלמה פישר הוא עמית בכיר במכון למדיניות העם היהודי ועמית במכון שחרית. תחומי המחקר שלו הם בצומת שבין דת, פוליטיקה ומעמד וכן בקשר שבין דת, דמוקרטיה ואזרחות בחינוך. לימד סוציולוגיה בבית הספר לחינוך באוניברסיטה העברית ובאוניברסיטאות נוספות, פרסם מחקרים רבים אודות הציונות הדתית ותנועת ש"ס ועבד כ-30 שנה בשדה החינוך. הוא בין המייסדים והמנהלים של יסודות – המרכז לליבון ענייני תורה ומדינה, המתמקד בחינוך לדמוקרטיה בחינוך הממלכתי-דתי. (צילום: מכון שחרית)

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
2
הח"מ מלא ביקורת מימין ושמאל, אבל על הדת אין לו ביקורת, על היחס לנשים, להט"בים וללא יהודים... גם ההשוואה לרעות הימין הקיצוני והשמאל הקיצוני נראה לי לא הגון, כן השמאל חוטא בטהרנות יתר, כן... המשך קריאה

הח"מ מלא ביקורת מימין ושמאל, אבל על הדת אין לו ביקורת, על היחס לנשים, להט"בים וללא יהודים… גם ההשוואה לרעות הימין הקיצוני והשמאל הקיצוני נראה לי לא הגון, כן השמאל חוטא בטהרנות יתר, כן האוניברסיטאות נותנות לילדים שעוד לא רכשו את השכלתם להכתיב שפה ואפילו תוכן בקמפוסים וזה מרגיז ולא חינוכי בהגדרה. אבל להשוות את זה לרעל הימין, לחוסר המחשבה, ההגינות, ההיגיון… והנטייה לאלימות, בורות, ושנאה… איפה האיש הזה חי? ואגב, השמאל בארה"ב כמו רוב העולם, מתנגד לאלימות בשם הציונות, הימין הקיצוני בארה"ב ובעולם הוא נגד *יהודים* ומאמין שהם השולטים מאחורי הקלעים…

מסטול מעצמו, מגודל ידיעותיו ויכולתו לחבר שירה מידע יבש ולא תמיד מעניין - מכור לפלספנות. זאת ביקורת בונה כמובן, שכן בצידה גם הערכה על שחייה טוטאלית בחומר הנדון. טוויוטר: "מתי אמר שחוזר?"... המשך קריאה

מסטול מעצמו, מגודל ידיעותיו ויכולתו לחבר שירה מידע יבש ולא תמיד מעניין – מכור לפלספנות. זאת ביקורת בונה כמובן, שכן בצידה גם הערכה על שחייה טוטאלית בחומר הנדון.
טוויוטר: "מתי אמר שחוזר?"
אגודת המסיבות טראנס הישראלית: "יש היום אפטרים ש-ג-ע-ו-ן"

עוד 1,434 מילים ו-2 תגובות

בין פורים ליום השואה

סולידריות המבוססת על השלילי יוצרת גבולות וקווים אדומים, אבל לא דבק פוזיטיבי. היא יוצרת כמעט-מדינה. לפעמים נדמה לי שמה שיש כאן הוא הרבה "כמעט-מדינות".

לפני 25 שנה ייסדנו, עמיתיי ואני, את יסודות – המרכז לליבון ענייני תורה ומדינה, על מנת לקדם חינוך לדמוקרטיה בחינוך הדתי. אחד הכלים הפדגוגיים שפיתחנו היה "משחק רולס". מדובר במשחק הפעלה, המבוסס על הפילוסופיה של המוסר של ג'ון רולס כפי שהוא ניסח אותה בספרו "תאוריה של צדק".

ד"ר שלמה פישר הוא עמית בכיר במכון למדיניות העם היהודי ועמית במכון שחרית. תחומי המחקר שלו הם בצומת שבין דת, פוליטיקה ומעמד וכן בקשר שבין דת, דמוקרטיה ואזרחות בחינוך. לימד סוציולוגיה בבית הספר לחינוך באוניברסיטה העברית ובאוניברסיטאות נוספות, פרסם מחקרים רבים אודות הציונות הדתית ותנועת ש"ס ועבד כ-30 שנה בשדה החינוך. הוא בין המייסדים והמנהלים של יסודות – המרכז לליבון ענייני תורה ומדינה, המתמקד בחינוך לדמוקרטיה בחינוך הממלכתי-דתי. (צילום: מכון שחרית)

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 1,173 מילים

רודנות העובדות

אחת התופעות העכשוויות היא תופעת "הפייק ניוז" ו"העובדות האלטרנטיביות". לא רק שיריבים פוליטיים ותרבותיים אינם מסכימים על ערכים וסדרי עדיפויות, אלא נדמה שהם חיים ביקומים שונים, המאופיינים במערכות עובדתיות שונות ואף הפוכות. כ-82% מהרפובליקאים, למשל, מאמינים שג'ו ביידן זכה בבחירות בארה"ב באמצעות זיופים ומרמה. ואולם, קיומן של עובדות "אובייקטיביות" כביכול, המוסכמות על כלל החברה, אינו מצב טבעי או מובן מאליו (למרות שכך נדמה לנו), אלא מצב שהופיע בזמן נתון בהיסטוריה.

כ-82% מהרפובליקאים, למשל, מאמינים שג'ו ביידן זכה בבחירות בארה"ב באמצעות זיופים ומרמה. ואולם, קיומן של עובדות "אובייקטיביות" כביכול, המוסכמות על כלל החברה, אינו מצב טבעי או מובן מאליו

ד"ר שלמה פישר הוא עמית בכיר במכון למדיניות העם היהודי ועמית במכון שחרית. תחומי המחקר שלו הם בצומת שבין דת, פוליטיקה ומעמד וכן בקשר שבין דת, דמוקרטיה ואזרחות בחינוך. לימד סוציולוגיה בבית הספר לחינוך באוניברסיטה העברית ובאוניברסיטאות נוספות, פרסם מחקרים רבים אודות הציונות הדתית ותנועת ש"ס ועבד כ-30 שנה בשדה החינוך. הוא בין המייסדים והמנהלים של יסודות – המרכז לליבון ענייני תורה ומדינה, המתמקד בחינוך לדמוקרטיה בחינוך הממלכתי-דתי. (צילום: מכון שחרית)

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
עוד 652 מילים ו-1 תגובות
סגירה
בחזרה לכתבה