אמיר בן-דוד
 
סדר יום חדש

יום חמישי, 1 יוני 2023

 
 
שתי פצצות יותר, שתי הפרות פחות

(הערת מערכת: אמיר בן-דוד בחופשה. הניוזלטר הזה נכתב על ידי עורכת זמן ישראל בירנית גורן, שממלאת את מקומו עד שישוב בשבוע הבא)

הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) פרסמה אתמול דוח מעודכן על מצבו של פרויקט הגרעין האיראני, ממנו עולה כי לאיראן יש כרגע כמות אורניום מועשר המספיקה לשתי פצצות.

לפי הדוח, בידי איראן כרגע פי-23 יותר אורניום מועשר מהכמות שהותרה לה בהסכם הגרעין מ-2015. איראן אינה רואה את עצמה מחויבת להסכם מאז שארצות הברית פרשה ממנו בהחלטת הנשיא דאז דונלד טראמפ ב-2018.

מכונות צנטריפוגה במתקן להעשרת אורניום בנתנז במרכז איראן, ב-5 בנובמבר 2019 (צילום: הארגון לאנרגיה אטומית של איראן באמצעות AP)
מכונות צנטריפוגה במתקן להעשרת אורניום בנתנז במרכז איראן, ב-5 בנובמבר 2019 (צילום: הארגון לאנרגיה אטומית של איראן באמצעות AP)

עם זאת, איראן כן רואה את עצמה מחויבת לאמנה לאי-הפצת נשק גרעיני (NTP) ולכן כשישראל הגישה לסבא"א עדויות על ארבע הפרות של האמנה, טהרן יצאה מגדרה להדוף את ההאשמות – ובשתיים מתוך ארבע התלונות, זה הצליח לה – למורת רוחה של ישראל.

במקרה אחד, ישראל הציגה עדויות להימצאות חומר רדיואקטיבי באתר "מאריבן" מדרום לטהרן – אולם האיראנים שכנעו את סבא"א כי באזור היה בעבר הרחוק מכרה אורניום שהופעל על ידי מדינה זרה. סבא"א קיבלה את ההסבר התמוה הזה כ"בהחלט אפשרי", וסגרה את התיק.

האיראנים טענו כי בעבר הרחוק הופעל מכרה אורניום על ידי מדינה זרה. סבא"א קיבלה את ההסבר התמוה הזה כ"בהחלט אפשרי"

כך גם במקרה של שאריות אורניום ברמה צבאית שנמצאו במתקן התת-קרקעי בפרודו: סבא"א קיבלה את הסבר טהרן כי מדובר בטעות כיול של הצנטריפוגות אשר הובילה לחריגה ברמות ההעשרה.

בהינתן שסבא"א וארצות הברית לא נטו לקבל הסברים איראניים כאלו בעבר בכזו קלות, עולה התהייה מה שונה הפעם. אמיר בר-שלום, הפרשן הצבאי של זמן ישראל, רואה בכך אינדיקציה אפשרית – המתווספת לסימנים שהולכים ומתרבים בשבועות האחרונים – שארצות הברית ששה אלי הסכם גרעין חדש עם איראן.

 
היועמ"שית מתריעה
גלי בהרב-מיארה, איתמר בן גביר (צילום: פלאש90, מונטז')
גלי בהרב-מיארה, איתמר בן גביר (צילום: פלאש90, מונטז')

היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה הגישה אמש את תגובתה לבג"ץ בעניין העתירות נגד התיקון לפקודת המשטרה שעבר בכנסת לדרישת השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר – תיקון אשר לפי העותרים מאפשר לשר להתערב בעבודת המשטרה.

בתגובתה לעתירות, בהרב-מיארה מביעה חשש רב מפני ההשלכות של התיקון וכותבת כי "מתעורר חשש כבד מפני אפשרות של הפעלת שיקולים זרים בעת שימוש בכוח המשטרתי, מפני פוליטיזציה של המשטרה ובעיקר מפני פגיעה בזכויות הפרט".

יחד עם זאת, בהרב-מיארה לא תומכת בביטול התיקון, כפי שדורשים העותרים, אלא קוראת לבית המשפט לצקת לתוכו פרשנות משפטית מחייבת:

"ככל שתנתן להוראות התיקון העמומות פרשנות שתבטיח את העיקרון לפיו משטרת ישראל פועלת באופן מקצועי, חף משיקולים זרים, בלא התערבות פוליטית באופן הפעלת הכוח – יעמוד התיקון באמות המידה החוקתיות הנדרשות וניתן להימנע מביטולו".

בן גביר לא אהב את תגובת היועמ"שית, ולא היסס להגיד לנו מה הוא חושב עליה:

"הניסיון של היועצת המשפטית לממשלה להוכיח כי היא אינה מפריעה לעבודת הממשלה וכביכול מנסה 'לסייע' לשרים להגשים את מדיניותם, כאשר בפועל היא מנסה לעקר מתוכן את התיקון הנדרש לפקודת המשטרה ולסרס את עבודת השר – מוכיח היטב כמה נדרשת רפורמה עמוקה ויסודית במערכת המשפט, ובייחוד בתפקידה של היועמ"שית".

 
מצעד מתוח במיוחד
מצעד הגאווה בירושלים, 2 ביוני 2022 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
מצעד הגאווה בירושלים, 2 ביוני 2022 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

מצעד הגאווה ה-21 בירושלים יצא היום לדרך בשלוש אחר הצהריים, והמתיחות סביבו גבוהה במיוחד. לפי הערכות המארגנים, המצעד עשוי להיות הגדול ביותר שהתקיים בירושלים אי פעם.

המצעד יצא מגן הפעמון במרכז העיר ויצעד עד לגן העצמאות. בין הנואמים השנה: יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד, שגריר ארצות הברית בישראל תומאס ניידס, שופטת העליון בדימוס איילה פרוקצ'יה ואמו של הילד הטרנסג'נדר מגבעת שמואל, מינדי לוין.

בין הנואמים השנה: יאיר לפיד, השגריר תומאס ניידס, השופטת בדימוס איילה פרוקצ'יה ואמו של הילד הטרנסג'נדר, מינדי לוין

למרות בקשות מארגני המצעד, השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר יהיה נוכח במצעד במרכז הבקרה של המשטרה, שהקצתה כוחות רבים לאבטחת המצעד.

"זה יהיה תפקידה של המשטרה לשמור, לאבטח ולדאוג שגם אם השר יש לו מחלוקת עם המצעד, הרי שמעל הכל הביטחון של אותם צועדים", אמר אתמול בן גביר בישיבת הערכת מצב של המשטרה לקראת המצעד.

עם זאת, בן גביר רואה חשיבות גם בהגנה על אלו שמתנגדים למצעד ואמר לשוטרים:

"צריך שתהיה אפשרות מקסימלית לחופש ביטוי, לזכות המחאה שהיא זכות יסוד וציפור נפשה של הדמוקרטיה, מותר להפגין במדינת ישראל על כל דבר. ודאי שהמדיניות שלי, במשמרת שלי, שאנשים יוכלו להפגין גם נגד מצעד הגאווה".

מה שנקרא, הומופוביה: בעד ונגד.

 
סוער בגל"צ
ממלא-מקום מפקד גלי צה”ל דני זקן (צילום: גלי צה"ל)
ממלא-מקום מפקד גלי צה"ל דני זקן (צילום: גלי צה"ל)

הסערות הפוליטיות ממשיכות לפקוד את תחנת גלי צה"ל ונדמה שכבר אין דרך חזרה מהשתלטות הפוליטיקאים על ניהול התחנה.

בראשית השבוע התפרסם כי ממלא-מקום מפקד גלי צה"ל הנכנס דני זקן מתעתד להחזיר לתחנה את העסקן הפוליטי יעקב ברדוגו, אחרי שזה פוטר על ידי קודמתו של זקן. זקן, יש לציין, הגיש תוכנית יומית עם ברדוגו ברדיו "גלי ישראל" ונתפס כמי שחב את מינויו בגלי צה"ל לברדוגו.

מלבד החזרת ברדוגו, דווח כי זקן מתכנן להיפרד מוותיקי התחנה שנתפסים כ"כל מי שלא ביביסט" – בהם רזי ברקאי, רינו צרור ויעל דן. אתמול הגיב ברקאי על הדברים בחריפות בהופעה בערוץ 13:

"אם אכן הולך להיות מנוסח בימים הקרובים מסמך שכותרתו 'הקוד האתי החדש של גלי צה"ל', שיאסור עליי ועל חברים וחברות שלי להביע את דעותיהם תוך כדי השידור, אני לא אתחייב למסמך הזה. וזה אומר שבעוד ארבעה שבועות אני עוזב את גלי צה"ל. מפקד התחנה הנוכחי הוא שלוחו של ברדוגו. בזה אני אסתפק".

 
רובי ונגה לנצח
כוכב הפופ רובי ויליאמס עם נגה ארז בחזרות להופעה בפארק הירקון, 31 במאי 2023 (צילום: אבשלום ששוני/פלאש90)
כוכב הפופ רובי ויליאמס עם נגה ארז בחזרות להופעה בפארק הירקון, 31 במאי 2023 (צילום: אבשלום ששוני/פלאש90)

רובי ויליאמס יופיע הערב בפארק הירקון, בניסיון לתקן את החוויה הקודמת שלו בישראל לפני שמונה שנים.

הזמר הבריטי נחשב אחד הפרפורמרים הטובים בעולם – אך משום מה ההופעה שלו אי-אז בתל אביב לא הצליחה להתרומם. הפעם, ניכר שוויליאמס יוצא מגדרו להתאים את ההופעה להקהל המקומי.

ויליאמס, שחשף לפני כמה חודשים בטוויטר כי הוא מעריץ של נגה ארז, הזמין את הזמרת להופיע איתו הערב והשניים נראו אתמול בחזרות כשהיא מלמדת אותו סלנג בעברית ("סבבה" ו"מגניב" – בת כמה היא?!?) ושרה איתו את הדואט Kids שוויליאמס ביצע במקור עם קיילי מינוג.

הם נשמעו סבבה, ונראה שיהיה מגניב הערב בפארק.

 
זה טודו בום
נבחרת ברזיל חוגגת את עלייתה לרבע הגמר במונדיאליטו, 31 במאי 2023 (צילום: AP Photo/Ivan Fernandez)
נבחרת ברזיל חוגגת את עלייתה לרבע הגמר במונדיאליטו, 31 במאי 2023 (צילום: AP Photo/Ivan Fernandez)

סופית: נבחרת ישראל הצעירה תפגוש את ברזיל ברבע הגמר של המונדיאליטו, שיתקיים במוצאי שבת ב-20:30 (שעון ישראל).

ברזיל הביסה אמש את נבחרת תוניסיה 4:1 בסבב שמינית הגמר, למרות ששיחקה עם 10 שחקנים במהלך כל המחצית השנייה. מה שנקרא, עושים את העבודה גם עם יד אחת קשורה מאחורי הגב.

 
אזעקת שרב כבד

רכבת ההרים האקלימית ממשיכה לשבש את מזג האוויר באזורנו, והפעם החזאים מתריעים בפני שרב כבד במיוחד שינחת עלינו בסוף השבוע.

הטמפרטורות יעלו במשך היום ויהיה חם מהרגיל. מחר צפוי לשרור שרב כבד ברוב אזורי הארץ, עם צפי לעומסי חום כבדים עד קיצוניים. ואם זו לא סיבה מספיק טובה להישאר בבית, מובטחות גם רוחות חזקות ואובך.

 
למקרה שפספסת
 
זירת הבלוגים
 
 
סגירה
בחזרה לכתבה