אמיר בן-דוד
 
סדר יום חדש

יום רביעי, 21 יוני 2023

 
 
מתח בעקבות הפיגוע בעלי

על פי דיווחים פלסטיניים לפנות בוקר, כוחות צה"ל כיתרו הלילה את בתי המחבלים שרצחו אתמול את אלישע אנטמן, הראל מסעוד, עופר פיינמן ונחמן מורדוף בתחנת הדלק ליד ההתנחלות עלי, וכוחות אחרים פועלים בכפרים שונים בשטחים.

בישראל גוברים הלחצים לצאת בעקבות הפיגוע למבצע צבאי נרחב. הלחצים הללו מגיעים הפעם מתוך ממשלת ה"ימין מלא-מלא", שחבריה רואים בפיגוע רגע של מבחן לכל ההבטחות הלוחמניות שפיזרו במהלך הקמפיינים הרבים.

כוחות הביטחון בזירת הפיגוע ליד ההתנחלות עלי, 20 ביוני 2023 (צילום: פלאש90)
כוחות הביטחון בזירת הפיגוע ליד ההתנחלות עלי, 20 ביוני 2023 (צילום: פלאש90)

גם המתנחלים נושאים עיניים אל ממשלת החלומות שלהם ותוהים, מה השתנה? אפילו איתמר בן גביר הזדרז להגיע אתמול לזירת הפיגוע בעלי וצעק שם שחייבים "להוריד בניינים", כאילו הוא עדיין פרחח שמפגין נגד רבין, ולא השר לביטחון לאומי של מדינת ישראל.

יו"ר מועצת יש"ע וראש המועצה האזורית גוש עציון שלמה נאמן אמר בעקבות הפיגוע:

"צה"ל חייב להוריד כפפות מפני שרק טיפול ביד קשה בטרור לצד המשך הבנייה וההתפתחות של ההתיישבות היהודית יחזירו את השקט לאזור. החלת הריבונות ביהודה ושומרון תגדע את התקווה של האויב ותסיר כל סימני שאלה מעל עתידנו בארץ".

דברים דומים לאלה שמענו לא פעם בעבר. זה ניסוח בהיר למדי של תקוות הימין והמתנחלים, רק שהפעם הם לא מפגינים יחד עם בנימין נתניהו נגד "ממשלת השמאל הרופסת" שרק בגלל חולשתה "המחבלים מרימים ראש", אלא מצפים מאותו בנימין נתניהו שיגשים כראש ממשלה את חלומותיהם.

ספוילר: זה לא יקרה. מה שכן יקרה, זה שהמתנחלים ימשיכו להאמין שהם הצביעו ימין ושוב קיבלו שמאל – בגלל התקשורת, התבוסתנות בצבא, מערכת המשפט. אל דאגה, מישהו כבר יישא באשמה. אבל האמת היא שהם שוב הצביעו לטובת ההזיות המשיחיות שלהם וימשיכו לקבל את המציאות.

ובמציאות הזו מתקיים סכסוך דמים אלים בין שני עמים, שבו ישראלים רבים ופלסטינים רבים יותר, ימשיכו לשלם בחייהם, עד שיימצא פתרון מוסכם והוגן שיסדיר את היחסים בין העמים.

בבוקר שבו ארבע משפחות ישראליות מתאבלות מעל קברים טריים, פתרון כזה נראה רחוק מתמיד, ונדמה שהוא רק הולך ומתרחק מאיתנו. באקלים הנוכחי בישראל – אפילו לדבר עליו או על "הכיבוש" זה כבר לא עניין פשוט.

 
חשש להמשך ההסלמה
כוחות צה”ל זורמים לצפון השומרון בעקבות הפיגוע ליד ההתנחלות עלי, 20 ביוני 2023 (צילום: Nasser Ishtayeh/Flash90)
כוחות צה"ל זורמים לצפון השומרון בעקבות הפיגוע ליד ההתנחלות עלי, 20 ביוני 2023 (צילום: Nasser Ishtayeh/Flash90)

בעקבות האירועים האחרונים, האווירה בשטחים מתוחה מאוד. כוחות הביטחון עסוקים לא רק בניסיונות לסכל את הפיגועים הפלסטינים הבאים, אלא גם נערכים למנוע חזרה על אירועי חווארה מפברואר האחרון.

אתמול קיימו המתנחלים הפגנות מחאה ברחבי השטחים, שכללו השלכת אבנים לעבר מכוניות של פלסטינים בצומת תפוח והצתת מכונית פלסטינית בחווארה. ההערכות הן שבימים הקרובים ישנה סכנה גדולה מאוד לפיגוע נקמה מצד המתנחלים.

ההערכות הן שבימים הקרובים ישנה סכנה גדולה מאוד לפיגוע נקמה מצד המתנחלים

מהצד השני – החמאס מציג את הפיגוע בעלי כהישג גדול שלו, כסיפור גבורה פלסטיני וכנקמה על כך שיום לפני הפיגוע בעלי, חיילי צה"ל הרגו שישה פלסטינים ופצעו עשרות בג'נין.

באווירה מתוחה כזו, יש חשש לא רק מפעולות נקמה של מתנחלים, אלא גם מניסיונות של פלסטינים לחקות את הפיגוע בעלי. בנסיבות האלה, כותב הבוקר הפרשן הצבאי עמוס הראל ב"הארץ", כל מה שאפשר לייחל לו זו הפוגה זמנית במעשי האלימות ההדדיים.

הראל מזכיר את המציאות העגומה, שרוב הישראלים לא מעוניינים לשמוע עליה, בעיקר לא בשעות שאחרי פיגוע דמים:

"כשסמוטריץ', שבידיו הופקדו סמכויות הבנייה בהתנחלויות, מדבר על רצונו ליישב מיליון יהודים בשטחים (כפליים ממספרם היום), זה אינו חזון שאפשר יהיה לממש ולתחזק בלי דם ואש… גם המאמץ להעביר את חוקי ההפיכה המשטרית אינו מנותק מכך… החלשת מערכת המשפט נועדה לאפשר את מימוש הרחבת ההתנחלויות והנצחת הכיבוש, תוך הבטחת שלטון הימין לתקופה ארוכה. מה שמתחולל בתחומי הקו הירוק אינו מנותק מהמתרחש בשטחים".

מי שמספר לעצמו סיפור אחר – חי באשליות.

 
בכר כנראה ניצח את נוה
עו”ד עמית בכר מצביע בבחירות לראשות לשכת עורכי הדין, 20 ביוני 2023 (צילום: תומר נויברג/פלאש90)
עו"ד עמית בכר מצביע בבחירות לראשות לשכת עורכי הדין, 20 ביוני 2023 (צילום: תומר נויברג/פלאש90)

קצת קשה להאמין, אבל גם הבוקר עדיין לא ברור מי ניצח בבחירות שנערכו אתמול לראשות לשכת עורכי הדין.

לאורך כל שעות היום והערב אתמול נוספו דיווחים על בלגן בקלפיות. תורים של שעות עוררו חשד לניסיונות לא הוגנים להשפיע על התוצאות שהובילו לתיאוריות קונספירציה שונות, שלא נשמעו מופרכות, לאור ההתפתחויות.

שיעור המצביעים היה קרוב ל-50% – כמעט כפול משיעור המצביעים בבחירות הקודמות לראשות הלשכה. ההנחה היא ששיעור הצבעה גבוה משפר את סיכוייו של היו"ר הזמני עמית בכר לנצח את היו"ר לשעבר אפי נוה.

שיעור המצביעים היה קרוב ל-50% – כמעט כפול משיעור המצביעים בבחירות הקודמות לראשות הלשכה

התוצאות הסופיות צפויות להתפרסם בהמשך הבוקר. מהקולות שכבר נספרו נראה כי עמית בכר ניצח במחוז הצפון בפער גדול, והוא כנראה אמור לנצח גם במחוזות האחרים.

במטה של בכר טוענים כי תומכים רבים שלו לא הצליחו לממש את זכותם לבחור בשל החלטה מכוונת של הלשכה לא לפתוח עוד קלפיות בתל אביב.

 
פינדרוס נגד הקהילה
ח”כ יצחק פינדרוס (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)
ח"כ יצחק פינדרוס (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)

חבר הכנסת יצחק פינדרוס מיהדות התורה התראיין לתוכנית "אנשים" אמש בערוץ 12 ואמר, בין היתר, את הדברים הבאים:

"בתפישה שלי הדבר הכי מסוכן למדינת ישראל, יותר מדאע"ש וחזבאללה, זה הפריצות בעריות. זה מה שכתוב בתורה. זה יותר מסוכן מאשר בלי צה"ל. זה הדבר הכי מסוכן שיש למדינת ישראל. ולכן בתפישה שלי אני צריך למנוע לא רק את מצעד הגאווה, אלא למנוע בכלל את התנועה הזאת".

"יה! תראו! איש בטלוויזיה אומר שאני יותר גרוע מדאעש, חמאס, חיזבאללה!", צייץ אתמול בסרקזם גואל פינטו, מגיש בתחנת הרדיו "כאן תרבות", "אבל זה הרבה הרבה הרבה פחות גרוע מאיש שצעקו לו שהוא לא עשה צבא".

 
אקזיט ענק לעזריאלי
יו”ר קבוצת עזריאלי דנה עזריאלי (צילום: מרים אלסט/פלאש90)
יו"ר קבוצת עזריאלי דנה עזריאלי (צילום: מרים אלסט/פלאש90)

קבוצת עזריאלי תרשום רווח נקי בסך 1.3 מיליארד שקל ממכירת חברת "קומפאס" לקרן ברוקפילד האמריקאית. שווי העסקה הוא למעלה מ-5.7 מיליארד דולר – אחד האקזיטים הגדולים שבוצעו בישראל.

עזריאלי, שמחזיקה בכ-32% ממניות "קומפאס" – חברה המתמחה בהקמה ותחזוקת חוות שרתים – דיווחה אתמול לבורסה על העסקה המתהווה, ולפי הדיווח שווי העסקה בניכוי החוב הקיים של "קומפאס" הוא 2.7 מיליארד דולר. מתוך זה, עזריאלי תקבל תשלום בסך 880 מיליון דולר (מעל 3 מיליארד שקל) – מה שישאיר אותה עם רווח של 1.3 מיליארד שקל.

האקזיט של עזריאלי הוא השלישי בתקופה האחרונה בתחום חוות השרתים, וההערכה היא כי התחום הפך למבוקש במיוחד בשל העלייה בהשקעות בבינה מלאכותית, מה שיוצר דרישה גבוהה יותר לכוח מיחשוב ושרתי ענן.

 
נמשך המרוץ להצלת הצוללת
צוללת התיירים “טיטאן” שנעלמה במצולות האוקיינוס ב-18 ביוני 2023 (צילום: OceanGate Expeditions)
צוללת התיירים "טיטאן" שנעלמה במצולות האוקיינוס ב-18 ביוני 2023 (צילום: OceanGate Expeditions)

פחות מ-24 שעות של חמצן נותרו בצוללת התיירים "טיטאן" שאבדה בדרכה לחזות בשרידי הטיטאניק בקרקעית האוקיינוס האטלנטי ועליה חמישה בני אדם. זה, בהתבסס על ההנחה שהצוללת יצאה לדרך עם חמצן שמספיק ל-96 שעות לכול היותר.

על פי דיווחים שהתפרסמו הבוקר בסי-אן-אן, סונאר קלט רעשים של דפיקות וחבטות מתחת למים במהלך החיפושים.

מומחים לחקר אוקיאנוסים שמכירים את ההיסטוריה של חיפושים תת-ימיים כאלה, מעריכים כי הסיכויים להציל את נוסעי הצוללת קלושים.

מומחים לחקר אוקיאנוסים מעריכים כי הסיכויים להציל את נוסעי הצוללת קלושים

בינתיים נחשפה זהותם של חמשת הנוכחים בצוללת: מנכ"ל ומייסד חברת OceanGate Expeditions שמארגנת את פעולות ה"טיטאן", מיליארדר בריטי, מיליארדר פקיסטני ובנו, וצוללן צרפתי.

בהנחה שהם עדיין בחיים ומייחלים שיאתרו אותם – מפחיד לחשוב מה קורה כעת בתוך הצוללת, שאורכה בסך הכול כשישה מטרים.

בשעה שבעולם עוקבים אחרי החיפושים ואחרי הספירה לאחור בשעון החמצן כמו אחרי סרט מתח, בצוללת עצמה – זהו סרט אימה שמפחיד לנסות ולדמיין אותו (אם כי לא מופרך להניח שברגע שיתברר איך הסתיים הסיפור הזה – יתחיל מרוץ להפקת סרט בהשראתו).

 
עדכונים משפטיים מארה"ב
האנטר ביידן, בנו של נשיא ארצות הברית ג’ו ביידן, בבית הלבן ב-18 באפריל 2022 (צילום: AP Photo/Andrew Harnik)
האנטר ביידן, בנו של נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן, בבית הלבן ב-18 באפריל 2022 (צילום: AP Photo/Andrew Harnik)
  • האנטר ביידן, בנו של נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן, חתם על עסקת טיעון עם משרד התובע הפדרלי לפיה יודה באשמה בשתי עברות מס ויודה בעובדות בעברת אחזקת נשק – כל שלושת העברות ברמה נמוכה – ובתמורה יקבל מאסר על תנאי בלבד. עסקת הטיעון זוכה לביקורת משני צדי המתרס הפוליטי: בעוד שהרפובליקאים טוענים כי מדובר בעסקה מקלה שלא הייתה ניתנת לביידן אלמלא היה בן הנשיא, בקרב הדמוקרטים טוענים שאלו עברות שכלל לא נהוג להעמיד עליהן לדין.
  • משפטו הפדרלי של נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ יחל בעוד פחות מחודשיים – ב-14 באוגוסט – ויימשך שבועיים ברציפות. כך הודיעה אתמול השופטת בתיק, איילין קנון. המהירות וקצב המשפט חריגים ביותר, וההערכה היא כי הסנגוריה והתביעה יבקשו דחייה כדי להיערך למשפט. אולם גם אם תינתן להם דחייה, המשפט עדיין צפוי להסתיים הרבה לפני שהמפלגה הרפובליקאית תבחר את המועמד שלה לנשיאות ארצות הברית.
  • שופט פדרלי במדינת ארקנסו פסל את החוק הדרקוני שהועבר בבית הנבחרים של המדינה, האוסר על טיפולי התאמה מגדרית לקטינים מתחת לגיל 18. "באצטלה של דאגה לבריאות הצעירים, העדויות מראות כי החוק למעשה פוגע בבריאותם הנפשית ובאיכות חייהם ומשיג בדיוק ההיפך ממה שהתכוון לעשות", כתב השופט ג'יימס מודי.
 
למקרה שפספסת
 
זירת הבלוגים
 
 
סגירה
בחזרה לכתבה