אמיר בן-דוד
 
סדר יום חדש

יום שלישי, 27 יוני 2023

 
 
החקיקה והמחאה מעלות הילוך

לילה לא שקט עבר על שר המשפטים יריב לוין. לפנות בוקר הגיעו מאות מפגינים מארגון המחאה "אחים לנשק" לביתו במודיעין וחסמו את הכניסה לרחוב בגדרות תיל. המפגינים מוחים נגד הכוונה להאיץ את הליכי החקיקה האנטי דמוקרטית ואת הגברת הלחץ מהמשטרה ושב"כ נגד תנועת המחאה.

יו"ר הקואליציה, ח"כ אופיר כץ, שלח אתמול הודעה לחברי הקואליציה להימנע מטיסות לחו"ל בין התאריכים 10 עד 26 ביולי ולבטל טיסות שתוכננו לתאריכים הללו, שבהם מתוכננות הצבעות קריטיות על צמצום עילת הסבירות, בוועדות הכנסת ובמליאה.

פעל המחאה איציק מדינה אחרי ששוחרר מחקירה בתחנת המשטרה בפתח תקווה, 26 ביוני 2023 (צילום: אבשלום ששוני/פלאש90)
פעל המחאה איציק מדינה אחרי ששוחרר מחקירה בתחנת המשטרה בפתח תקווה, 26 ביוני 2023 (צילום: אבשלום ששוני/פלאש90)

בתוך כך, וכשארגוני המחאה מצהירים על כוונתם להגביר כבר השבוע את עוצמת המחאה תחת השם החדש "כוח קפלן", נעצר אתמול בביתו פעיל מחאה בולט בשם איציק מדינה, מה שהוביל להפגנת מחאה ספונטנית של מאות מוחים מול משטרת פתח תקווה, שם נחקר מדינה.

המפגינים – ובהם שר הביטחון לשעבר משה בוגי יעלון – חסמו את הכביש מול תחנת המשטרה והדליקו אבוקות. הפגנות מחאה ספונטניות נערכו באותה שעה גם מול תחנות המשטרה בעכו ובקריית שמונה.

המפגינים – ובהם שר הביטחון לשעבר משה בוגי יעלון – חסמו את הכביש מול תחנת המשטרה והדליקו אבוקות

מדינה אחראי על מערכת ההגברה בהפגנות, המכונה "השאגה". עורכי דינו, גונן בן-יצחק וגבי לסקי, מסרו כי העבירה שבגינה הוא נחקר היא חשד לאיומים.

חמישה שוטרים הגיעו לביתו של מדינה אתמול בערב ועצרו אותו לעיני חמשת ילדיו, ככל הנראה בעקבות מידע שהועבר משב"כ למשטרה על "כוונה לבצע פעילות אלימה". מדינה שוחרר עוד באותו ערב ואמר למפגינים שהמתינו לו "האשימו אותי שתכננתי לפגוע באישי ציבור אבל אני לא מאיים על אף אחד".

הפגנת התמיכה במדינה כמעט נגמרה באסון. במהלך ההפגנה תועד אדם שעבר במקום שולף אקדח ומאיים על אחד המפגינים שצילם אותו "תוריד את המצלמה".

המפגין סיפר ל"הארץ": "הוא (האיש עם האקדח) רב עם מפגין אחר ואני רק הלכתי אחריו וצילמתי אותו. הוא שלף את האקדח, איים עלי והעיף לי את הטלפון מהיד". לדבריו, הוא ניגש לשוטר שהיה במקום וסיפר לו מה קרה, אבל השוטר ענה לו "אתה מפריע לי בעבודה".

במקרה אחר, נהג שעבר סמוך להפגנה האיץ את רכבו אל תוך קבוצת המפגינים ופגע בידה של אחת המפגינות שנסעה על קלנועית. נהג הרכב ניסה להימלט אך נעצר.

הכוונה של הקואליציה להאיץ את החקיקה האנטי דמוקרטית, הובילה חיילי מילואים רבים משורה של יחידות מרכזיות בצה"ל להודיע, כי בכוונתם להפסיק להתנדב למילואים.

מדובר – בין היתר – בחיילי מילואים מיחידת המודיעין 8200, רופאים במילואים, לוחמים במערך המבצעים המיוחדים וחיילי מילואים של יחידות הסייבר ההתקפי של צה"ל.

 
נערי הפרעות נגד צה"ל
מפקד חטיבת בנימין, אל”מ אליאב אלבז (צילום: דובר צה"ל)
מפקד חטיבת בנימין, אל"מ אליאב אלבז (צילום: דובר צה"ל)

כולם קוראים להם "נוער הגבעות", שזה מין שם נחמד, כפרי ורומנטי. אולי הגיע הזמן לשנות את השם ולהתחיל לקרוא להם "נוער הפרעות".

בדרך כלל הם מטילים אימה על הפלסטינים. אתמול הם תקפו את מפקד חטיבת בנימין, אל"מ אליאב אלבז. הוא הגיע למושב יד בנימין כדי לנחם את הוריו של הראל מסעוד שנהרג בפיגוע בתחנת הדלק בעלי, וגורש מהמקום על ידי הצעירים שקיללו אותו בקריאות "בוגד" ו"רוצח".

"הדם של החבר שלי על הידיים שלך", צעק אחד המפגינים לעברו של אל"מ אלבז. בתיעוד האירוע נשמע אחד המפגינים קורא לדרוס את אלבז. במשפחת מסעוד התנערו מהמעשה וגינו אותו.

גורמים בצה"ל שמצוטטים הבוקר בעילום שם ב-ynet אומרים:

"מדובר בתוצאה ישירה של ההסתה הפרועה בימים האחרונים מצד אישים פוליטיים, שעודדו גורמים קיצוניים ביהודה ושומרון לפעול כנגד החוק. לא מדובר בליבת ההתיישבות שרחוקה מהמעשים הללו. אין לדעת מה יהיה השלב הבא באווירה הנוכחית. קצינים לא ירצו לשרת כמח"טים באיו"ש".

גורמים בכירים במערכת הביטחון שמצוטטים הבוקר בכותרת הראשית של עיתון "הארץ" טוענים כי מדיניות הממשלה מחבלת במאמצי מערכת הביטחון להתמודד מול הפשיעה הלאומנית מצד המתנחלים כלפי הפלסטינים בגדה המערבית.

לטענתם, המתנחלים משתוללים בשטח בעידוד מלא של שרים בממשלה וחברי כנסת מהקואליציה. כך, לדוגמה, כינתה שרת ההתיישבות אורית סטרוק את ראשי מערכת הביטחון "כוח וגנר" והוסיפה (בראיון לרדיו "קול ברמה"): "זאת בושה וחרפה לקרוא לאירועים האלה (השתוללות המתנחלים בשטחים) טרור לאומני".

אורית סטרוק כינתה את ראשי מערכת הביטחון "כוח וגנר" והוסיפה: "זאת בושה וחרפה לקרוא לאירועים האלה טרור לאומני"

בעקבות הסערה שעוררו דבריה – שגונו על ידי נשיא המדינה, ראש הממשלה ושר הביטחון – התנצלה סטרוק על השימוש בשם "כוח וגנר" אבל לא על רוח הדברים.

השר עמיחי אליהו, שהתייחס הבוקר בגלי צה"ל לתקרית שבה הותקף אלבז, אמר: "צריכים אולי להבין מה גורם לאותם נערים לאבד את העשתונות ככה. צה"ל צריך להיות יותר נאמן כלפי מתנחלי יו"ש".

 
חייל נהרג בתרגיל צה"ל

חייל סדיר בצנחנים נהרג הלילה במהלך אימון צה"לי במחנה בדרום. דובר צה"ל מסר כי נסיבות המקרה מתוחקרות בשטח על ידי המפקדים וכי המשטרה הצבאית פתחה בחקירת האירוע.

מהפרטים שפורסמו עד כה עולה כי האירוע התרחש בבסיס אימונים של טירוני חטיבת הצנחנים, ובמסגרת תרגיל לילי באש חיה ("רטוב"), החייל ההרוג שימש כדגלן – חייל שתפקידו לסמן את "גבול הגזרה" של התרגיל, ובלילה הוא נושא פנס. כשהכוח המסתער מזהה את הדגלן, הוא חדל לירות. מסיבות שטרם התבררו, החייל נורה ונהרג בטווח של 250 מטר.

הודעה נמסרה למשפחה, אך טרם פורסמו פרטי ההרוג.

 
לא כוס התה שלה
תה ירוק של ויסוצקי (צילום: ויסוצקי)
תה ירוק של ויסוצקי (צילום: ויסוצקי)

הממונה על התחרות עו"ד מיכל כהן הכריזה אתמול על חברת "ויסוצקי" כמונופול בתחום התה הירוק וחליטות הצמחים – הפעם הראשונה מזה עשרים שנה שרשות התחרות מכריזה על מונופול בתחום המזון.

המשמעות של הכרזה כזו היא כי מעתה יחולו על ויסוצקי הגבלות שונות החלות על מי שמוגדר על פי חוק כ"ספק גדול", כהגדרת המונח בחוק לקידום התחרות בענף המזון, ובהן איסור להתערב בסידור המדפים ברשתות השיווק, איסור להתנות מכירת מוצר מסוים בקניית מוצר אחר ואיסור על קביעת המחירים לצרכנים ברשתות השיווק.

מעתה יחולו על ויסוצקי הגבלות שונות ובהן איסור להתערב בסידור המדפים ברשתות השיווק ואיסור על קביעת המחיר לצרכן

שוק התה מגלגל כ-250 מיליון שקלים בשנה. ויסוצקי מחזיקה בכ-77% משוק התה הירוק וחליטות הצמחים, שתופסים כשני שלישים מהשוק (השליש הנוסף הוא תה שחור, שבו ויסוצקי מחזיקה פחות מ-50% מהשוק). שקית תה ירוק עולה באנגליה כ-20 אגורות. בארץ היא עולה פי חמש.

ההכרזה על ויסוצקי כמונופול לא תחייב את החברה להוריד את מחירי המוצרים שהיא משווקת, אבל חושפת אותה לתביעות ייצוגיות על גביית מחיר מופרז. האם גם הבנקים הגדולים יטופלו בקרוב על ידי רשות התחרות? (ספוילר: כנראה שלא).

 
כוח וגנר מתפרק
ארכיון: נשיא רוסיה ולדימיר פוטין לצד מפקד כוח וגנר יבגני פריגוז’ין, 2010 (צילום: Alexei Druzhinin, Sputnik, Kremlin Pool Photo via AP)
ארכיון: נשיא רוסיה ולדימיר פוטין לצד מפקד כוח וגנר יבגני פריגוז'ין, 2010 (צילום: Alexei Druzhinin, Sputnik, Kremlin Pool Photo via AP)

ימים ספורים אחרי ניסיון המרד שהיה או לא היה, הודיע אתמול יבגני פריגוז'ין כי קבוצת וגנר – הצבא הפרטי שמורכב משכירי החרב שפריגוז'ין הקים לפני כעשור – תחדל להתקיים החל ב-1 ביולי.

בהצהרה ששיחרר לראשונה מאז אירועי סוף השבוע, הבהיר פריגוז'ין כי לא הייתה לו כל כוונה לבצע הפיכה משטרית בסוף השבוע, כשחייליו התקדמו לעבר מוסקווה והשתלטו על מאחזים של צבא רוסיה בדרך. "התחלנו בצעדה שלנו בגלל אי-צדק", אמר בהקלטה, "לא תכננו להפיל את השלטון".

"התחלנו בצעדה שלנו בגלל אי-צדק", אמר פריג'וזין בהקלטה, "לא תכננו להפיל את השלטון"

לא בטוח שנשיא רוסיה ולדימיר פוטין קונה את ההסבר. הוא אמנם נאלץ להגיע לעסקה עם פריגוז'ין במוצאי שבת על מנת לעצור את המרד המסתמן, אך אם לשפוט לפי הנאום שפוטין נשא אתמול – בו הוא כינה את ניסיון המרד "ניסיון סחיטה" – הוא לא שוכח ולא סולח.

המלצה לפריגוז'ין: תיזהר עם האוכל והתה ואנשים עם מטריות בזמן הקרוב.

 
הנה בא עוד גל גדות
גל גדות, פברואר 2023 (צילום: Vianney Le Caer/Invision/AP)
גל גדות, פברואר 2023 (צילום: Vianney Le Caer/Invision/AP)

כוכבת הקולנוע הישראלית הבינלאומית גל גדות הגשימה את אחד החלומות הכי גדולים של השואוביזנס: היא תקבל כוכב עם שמה בשדרת הכוכבים בהוליווד.

ההחלטה מי יזכה לכוכב שנושא את שמו בשדרה שהיא אטרקציה תיירותית עצומה, מתקבלת על ידי ועדה מיוחדת הכולל 31 אנשי מקצוע שונים בתעשיית הבידור. השדרה המפורסמת כוללת 2,789 כוכבים עד כה, ואורכה כבר מגיע לשני קילומטרים. הכוכב הראשון הונח בשנת 1960 (סטנלי קריימר).

השדרה המפורסמת כוללת 2,789 כוכבים עד כה, ואורכה כבר מגיע לשני קילומטרים. הכוכב הראשון הונח בשנת 1960 (סטנלי קריימר)

לצידה של גדות יצטרפו לשדרה גם כוכבים עם שמם של הראפרים ד"ר דרה וטופאק שאקור, כוכב "הפנתר השחור" צ'דוויק בוזמן שמת לפני שלוש שנים, השחקניות מגי ג'ילנהול וכריסטינה ריצ'י ואחרים.

תחזית: כמעט כל ישראלי שיגיע לשדרת הכוכבים בשנים הקרובות יעלה צילום עם הכוכב של גל גדות לאינסטגרם.

 
רובי קין בקריית שלום
שחקן אירלנד רובי קין בסוף משחק ביורו 2016 (צילום: AP Photo/Geert Vanden Wijngaert)
שחקן אירלנד רובי קין בסוף משחק ביורו 2016 (צילום: AP Photo/Geert Vanden Wijngaert)

הוא בן 42, מלך השערים בכל הזמנים של נבחרת אירלנד בכדורגל, כיכב בקבוצות הגדולות של הפרמייר-ליג (עם 91 שערים שהבקיע במדי טוטנהאם), ואחרי קריירת אימון קצרצרה (שלושה משחקים בלבד בליגה ההודית כמאמן שחקן של הקבוצה האלמונית "אתלטיקו כלכתה"), ומהיום רובי קין נושא בתואר "מאמן מכבי תל אביב בכדורגל".

"אני נרגש לקחת על עצמי את האתגר במכבי", אמר אתמול קין לאתר הרשמי של המועדון, "הצוות שלי ואני מחכים להתחיל לעבוד ואנחנו בטוחים שיש לנו את היכולת להכין את הקבוצה לעונה הקרובה".

מיץ' גולדהר, בעלי מכבי תל אביב, אמר כי קין "מביא מנטליות, אופי ואנרגיה של ווינר, דברים שהציג בכל מקום שבו שיחק".

 
למקרה שפספסת
 
זירת הבלוגים
 
 
סגירה
בחזרה לכתבה