אמיר בן-דוד
 
סדר יום חדש

יום חמישי, 15 יוני 2023

 
 
לא מניי ולא מביי

אתמול בשעות הבוקר המוקדמות, הכריע ראש הממשלה בנימין נתניהו בדילמה שליוותה אותו בשבועות האחרונים: הקואליציה תצביע בעד ח"כ אחד מטעם הקואליציה וח"כ אחת מטעם האופוזיציה לוועדה לבחירת שופטים.

בתוך שעות ספורות, כנסת ישראל נכנסה לכאוס פוליטי חריג אפילו במונחי הכאוס שמלווה את המדינה בשנים האחרונות, וביתר שאת מאז הושבעה הממשלה הנוכחית לפני כחצי שנה. אז מה בעצם קרה שם?

ח”כ טלי גוטליב מאחורי הפרגוד במהלך ההצבעה לנציגי הכנסת לוועדה לבחירת שופטים, 14 ביוני 2023 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
ח"כ טלי גוטליב מאחורי הפרגוד במהלך ההצבעה לנציגי הכנסת לוועדה לבחירת שופטים, 14 ביוני 2023 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

נתניהו היה נתון תחת לחץ כביר מצד שר המשפטים יריב לוין ותומכיו, למנות שני נציגי קואליציה לוועדה לבחירת שופטים. במקביל, ראש הממשלה ידע שמינוי שני נציגי קואליציה משמעו עצירת כל ההידברות בבית הנשיא, החרפת המחאה החברתית, היחלשות השקל ופגיעה ביציבות הכלכלית והביטחונית של המדינה. נתניהו, שדחיינותו אומנותו, התקשה להכריע – עד אתמול בבוקר.

אבל אז הגיע ח"כ שמחה רוטמן, שותפו של לוין לתוכנית ההפיכה המשטרית, והציע פתרון בצורת סעיף עלום בתקנון הכנסת: אם יהיו רק שני מועמדים לוועדה, אז ההצבעה הופכת ל"בעד ונגד" – כלומר, חברי הכנסת יצביעו או בעד או נגד עבור כל אחד ואחת מהמועמדים. ואם יהיו יותר "נגד" מ"בעד", תתקיים הצבעה חדשה 30 יום מאוחר יותר.

בקואליציה קפצו על הרעיון כמוצאי שלל רב: נתניהו האמין שישיג דחייה מבלי לחדש את המחאה נגדו, ולוין האמין שהזמן הנוסף יאפשר לו לראות מה קורה בבחירות לללשכת עורכי הדין ולפעול בהתאם לזהות המנצח שם.

נתניהו האמין שישיג דחייה מבלי לחדש את המחאה, ולוין האמין שהזמן הנוסף יאפשר לו לראות מה קורה בבחירות לללשכת עוה"ד

אבל הם לא לקחו בחשבון את ח"כ טלי גוטליב, או אולי פשוט התעלמו מהאזהרות שהשמיעה בכל החודש האחרון – שלא תמשוך את מועמדותה לוועדה לבחירת שופטים בשום מצב. ולא עזרו הצרחות – בדציבלים שנשמעו במסדרונות הכנסת – של נתניהו, דוד אמסלם, אריה דרעי ורבים אחרים: גוטליב התעקשה.

התוצאה הסופית: אין לקואליציה שני נציגים בוועדה לבחירת שופטים. גם לא נציג אחד. לאופוזיציה, לעומת זאת, דווקא יש: בעזרת לפחות ארבעה חברי כנסת עלומים מהקואליציה, נבחרה ח"כ קארין אלהרר לוועדה.

כלומר, אחרי כל יום הדרמה, הקואליציה יצאה מובסת כפליים.

 
השהיה בה"א
יו”ר המחנה הממלכתי בני גנץ ויו”ר יש עתיד יאיר לפיד במסיבת עיתונאים אחרי ההצבעה בכנסת לבחירת נציגים לוועדה לבחירת שופטים, 14 ביוני 2023 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ ויו"ר יש עתיד יאיר לפיד במסיבת עיתונאים אחרי ההצבעה בכנסת לבחירת נציגים לוועדה לבחירת שופטים, 14 ביוני 2023 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

אז מה קורה עכשיו בהפיכה המשטרית? לאן הולכים מכאן?

במספר הזדמנויות בשבועיים האחרונים התבטאו גורמים המעורבים בדיונים בין הקואליציה והאופוזיציה בחסות בית הנשיא והביעו עמדה כי ה-14 ביוני, מועד בחירת הח"כים לוועדה לבחירת שופטים, יהפוך ליום המבחן הגדול של השיחות הללו: מבחן הרצינות של הקואליציה, ובפרט של ראש הממשלה נתניהו.

מרגע שנתניהו החליט אתמול בבוקר להביא לדחיית הבחירה לוועדה, היה ברור שמבחינת האופוזיציה, הוא נכשל במבחן שהוצב לו. ושלא במפתיע, יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד ויו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ הכריזו במסיבת עיתונאים לקראת ערב כי הם משהים את השיחות בבית הנשיא עד שתוקם הוועדה לבחירת שופטים – כלומר, לא רק ייבחר נציג לקואליציה, אלא שהוועדה תתכנס.

ובאופן לא מפתיע, נתניהו ואנשיו מייד הפנו אצבע מאשימה לעבר גנץ ולפיד כאילו רק חיפשו תירוץ להפסיק את המשא ומתן ועושים זאת למרות שלא הופרה כל הבטחה כלפיהם. הנה, אחרי הכל, ח"כ קארין אלהרר אכן נבחרה כמובטח.

זו הייתה יכולה להיות סצנה משעשעת בסדרה פוליטית סאטירית, אלמלא עתיד המדינה היה מונח על הכף. נתניהו לא יודע לעמוד בהבטחות – זו הייתה הטענה של האופוזיציה כלפיו לאורך כל הדרך.

זו הייתה יכולה להיות סצנה משעשעת בסדרה פוליטית סאטירית, אלמלא עתיד המדינה היה מונח על הכף

הם לא יושבים איתו בקואליציה לא בגלל שהוא עומד לדין פלילי עם כתב אישום חמור. ולא בגלל שהוא מחזיק באידאולוגיה שונה משלהם. הם לא יושבים איתו כי הם פשוט לא סומכים עליו. "עם נתניהו צריך לנהל משא ומתן במזומן בלבד", היה משפט שנאמר אתמול שוב ושוב בכנסת.

האירוניה היא שאתמול נתניהו כנראה ניסה, אולי לראשונה בקריירה שלו, דווקא כן לעמוד במילתו ומנע בחירת שני נציגים לקואליציה כמו שרצו לוין-רוטמן וחבורתם. "נתניהו פעם היה רמאי וחזק, עכשיו הוא רמאי וחלש", אמר לפיד אתמול.

אבל גם לפיד מבין, כנראה, שהפעם נתניהו היה יותר חלש מרמאי – ולכן הצהיר עם גנץ כי השיחות מושהות, לא מבוטלות, והשאיר את הדלת פתוחה לחזרה לשולחן המו"מ. כמו שאמר נתניהו פעם: השהיה בה"א.

 
שער החליפין של ההפיכה
שער הדולר מול השק במסחר הרציף במהלך 14 ביוני 2023 (צילום: TradingView)
שער הדולר מול השק במסחר הרציף במהלך 14 ביוני 2023 (צילום: TradingView)

אחד הוויכוחים המטופשים של החודשים האחרונים הוא האם ההפיכה המשטרית שתכננו נתניהו-לוין-רוטמן היא האחראית לפגיעה הכלכלית במדינת ישראל ובהייטק בפרט, או שמא זו המחאה נגד ההפיכה שמוציאה את שם ישראל לרעה ופוגעת בחוסן הכלכלי של ישראל.

מילא שאי אפשר באמת להפריד בין הסיבה למסובב במקרה של ההפיכה והמחאה, המסחר בדולר אתמול במקביל לכאוס ששרר בכנסת נתן תשובה מוחצת: המשקיעים מגיבים להפיכה בראש ובראשונה. למעשה, כל ענן ריח שעולה מכיוון ירושלים לעבר חזרתם של חוקי ההפיכה, מחלישים את השקל מיידית.

המסחר בדולר אתמול במקביל לכאוס ששרר בכנסת נתן תשובה מוחצת: המשקיעים מגיבים להפיכה בראש ובראשונה

את יום המסחר החל הדולר בשער של כ-3.56 שקלים. כשנתניהו הכריז כי הקואליציה החליטה לפעול לדחיית בחירת הח"כים לוועדה לבחירת שופטים – הדולר זינק בתוך דקות ספורות. ככל שעבר היום והתברר שנתניהו איבד שליטה – השקל התחזק ונחלש כמו יויו. וכשלבסוף קארין אלהרר נבחרה לוועדה – הדולר צנח וחזר לרמה שאיתה התחיל.

את הגראף הזה צריך נתניהו לשלוח לכל חברי הקואליציה: בכל פעם שהם פותחים את הפה ומבטיחים שההפיכה המשטרית עדיין כאן, מלאך שהשקיע בשקל מאבד כנפיים.

 
מונופולים תחת חקירה
כמה מהמוצרים המיובאים על ידי שסטוביץ
כמה מהמוצרים המיובאים על ידי שסטוביץ

מעט מאוד אנשים בישראל יזהו את יוני שסטוביץ אם הוא יחלוף לידם ברחוב. אבל יוני שסטוביץ הוא אחד האנשים בעלי ההשפעה הגדולה ביותר על יוקר המחיה בישראל. החברה המשפחתית בשליטתו היא היבואנית הבלעדית של קולגייט, פלמוליב, פסטה ברילה, רבלון, קלווין קליין, מרידול ועוד.

אתמול פשטו חוקרי רשות התחרות על משרדי חברת שסטוביץ וחקרו בכירים בחברה. במקביל נערכו פשיטות וחקירות דומות גם על בכירים אחרים בענף המזון, כמו אייל רביד, מבעלי רשת ויקטורי ורוני גת, יו"ר חברת המשקאות יפאורה-תבורי.

החשד: הפרות של חוק התחרות, שיכולות – אם אכן יוכחו – להגיע עד כדי אישומים פליליים. החקירה מתמקדת בחשדות לתיאום מחירים אסור בין הקמעונאים, בין היתר באמצעות התבטאויות ומסרים שהועברו בתקשורת.

החקירה מתמקדת בחשדות לתיאום מחירים אסור בין הקמעונאים, בין היתר באמצעות התבטאויות ומסרים שהועברו בתקשורת

החקירה נפתחה כבר בנובמבר 2021, אז פשטו חוקרי הרשות על משרדי שופרסל ושטראוס וחקרו בכירים בחברות הללו. ההנחה היא שהחקירה נמשכת, מאחר שהיא העלתה ממצאים שעלולים להתגבש בסופו של דבר לכתבי אישום.

 
פחות שירות, יותר כסף
טירונים בטקס ההשבעה בכותל המערבי. אילוסטרציה (צילום: אריה לייב אברמס/פלאש90)
טירונים בטקס ההשבעה בכותל המערבי. אילוסטרציה (צילום: אריה לייב אברמס/פלאש90)

חדשות משמחות לחיילי הסדיר שיתגייסו החל מהקיץ הבא: משרד האוצר וצה"ל הודיעו אתמול כי הגיעו להסמכות על התוכנית הרב-שנתית של הצבא, במסגרתה יקוצר שירות הסדיר לבנים ל-24 חודשים ושכר החיילים בסדיר יעלה ב-50% החל משנה הבאה.

קיצור השירות לבנים ייכנס לתוקף ביולי 2026, כך שכל מי שיתגייס החל מיולי 2024 ישרת רק שנתיים. אין שינוי באורך השירות לבנות. עם זאת, הקיצור נתון להחלטת הצבא – ויהיו חיילים שיידרשו לשרת 32 חודשים (שנתיים ו-8 חודשים), כולל לוחמים וחיילים במקצועות שדורשים תקופת לימוד ארוכה.

באשר לשכר חיילי החובה: כבר ב-2024 יועלה השכר ב-25% לעומת היום, וב-2025 יועלה ב-25% נוספים.

 
שיר לשירה
משאית הנושאת את תכולת ביתו של יהונתן גפן מגיעה למסאפר יטא שבדרום הר חברון, 14 ביוני 2023 (צילום: מתוך עמוד הפייסבוק של שירה גפן)
משאית הנושאת את תכולת ביתו של יהונתן גפן מגיעה למסאפר יטא שבדרום הר חברון, 14 ביוני 2023 (צילום: מתוך עמוד הפייסבוק של שירה גפן)

כל מי שהתייתם מהוריו, לא ישכח את היום שבו הוא חזר לדירתם כדי לפנות אותה בפעם האחרונה. זה אירוע שובר לב, שבו היתמות מתגלמת בחפצים שונים, שכל אחד מהם הוא תזכורת אילמת להורה שעזב את העולם. ואחרי שנבחרים כמה חפצים שיישארו כמזכרת עולה השאלה המתבקשת: מה עושים עם כל החפצים האחרים – כלי בית וכלי כתיבה, בגדים ומזכרות וכן הלאה.

שירה גפן, בתו של יהונתן גפן, מצאה לבעיה הזו פתרון יפה, שמכבד את זכרו של אביה ואת פעילותו וכתיבתו הפוליטיות הידועות לאורך השנים.

בעזרת ארגון "שוברים שתיקה", היא העבירה את תכולת הבית של יהונתן גפן המנוח לחלוקה בקהילות הפלסטיניות בכפרים של מספאר יטא, האזור הכפרי של העיר הפלסטינית יטא בדרום הר חברון.

תושבי 12 הכפרים במספאר יטא, שרבים מהם מתגוררים במערות, עומדים בפני גירוש מהמקום אחרי שבג"ץ דחה את עתירותיהם והתיר לצה"ל לפנותם.

"לתרום זו פעולה שמאפשרת קיום המשכיות, המשכיות הרוח, המשכיות תקווה"

"לתרום זו פעולה שמאפשרת קיום המשכיות, המשכיות הרוח, המשכיות תקווה", כתבה שירה גפן בפוסט שפרסמה אתמול, "בשיתוף עם ארגון 'שוברים שתיקה' הצלחנו לעשות זאת אתמול. זאת היתה נחמה גדולה עבורי, וסיום מוצלח ומשמעותי לפינוי הבית".

 
המלצות תרבות לסוף השבוע
דמיאן לואיס וגאי פירס בסדרה “מרגל בין חברים” (צילום: MGM)
דמיאן לואיס וגאי פירס בסדרה "מרגל בין חברים" (צילום: MGM)

סדרת טלוויזיה

אם אתם מתקשים להתאושש מסיום העונה של "יורשים" ומחפשים סדרה איכותית חדשה להתמכר אליה, נסו את "מרגל בין חברים" (עלתה ל-VOD של Yes). זו סדרה בריטית שמבוססת על ספרו של ההיסטוריון בן מקנטייר, ועוסקת בפרשת הריגול הידועה של הסוכן הכפול קים פילבי. היא בודקת לעומק את השאלה "מהי נאמנות", שנוגעת גם להמלצה הבאה.

ספר

דרך אחרת להישאר עוד קצת בעולם "יורשים", הפעם בצד הכסף הגדול והשפעתו המגנטית על העולם סביבו, היא לצלול ל"נאמנות", הרומן המדובר של הרנן דיאז, שתורגם לאחרונה לעברית. זה רומן שמורכב מארבעה סיפורים שונים, שנכתבו כביכול על ידי ארבעה סופרים שונים, ומתאר לעומק את עולם הפיננסים של ניו יורק סביב קריסת הבורסה ב-1929. אי אפשר להניח אותו מהידיים.

אלבום

דודו טסה חבר לג'וני גרינווד, הגיטריסט המבריק של "רדיוהד", לפרויקט מוזיקלי מרשים ומרגש בשם "ג'ראק קריבק" – בערבית: "השכן שלך קרוב אליך" – אלבום שכולל שירים וקולות מכל רחבי המזרח התיכון – נור פרייתח מרמאללה. אחמד דומא מקהיר. רשיד אל נג'אר מלבנון. קראר אל סאדי מבגדד. לין אה מדמשק. וכן – גם דודו טסה מתל אביב.

האלבום שיצא השבוע גורף ביקורות נלהבות בעולם ויגיע לבמה של האנגר 11 בתל אביב ב-14 בספטמבר (יש עדיין כרטיסים באתר של בארבי).

מעניין מי יחליף על הבמה את הזמרים מארצות ערב, שמן הסתם לא יוכלו ולא ירצו להגיע לישראל

 
למקרה שפספסת
 
זירת הבלוגים
 
 
סגירה
בחזרה לכתבה