אמיר בן-דוד
 
סדר יום חדש

יום חמישי, 29 יוני 2023

 
 
המחלוקות מגיעות לבה"ד 1

טקס סיום קורס קצינים הוא טקס חניכה ישראלי מכונן. הקצינים הצעירים הנרגשים צועדים בסך, ההורים הגאים מוחים דמעה ומנפנפים לשלום, והמפקדים והפוליטיקאים מזכירים בנאומים נוטפי קיטש את כל מה שיפה וראוי ומוצלח בתולדות הציונות, מדינת ישראל, העם ולאום.

אתמול סיים מחזור נוסף של קצינים צעירים את בה"ד 1, והפעם פגשו הסג"מים החדשים ובני משפחותיהם את כל הקרעים והשסעים שמאיימים עכשיו על ישראל.

סיום קורס קצינים בבה”ד 1, 28 ביוני 2023 (צילום: דובר צה"ל)
סיום קורס קצינים בבה"ד 1, 28 ביוני 2023 (צילום: דובר צה"ל)

מפקדם הבכיר, הרמטכ"ל הרצי הלוי, שכונה רק לפני יומיים "מפקד כוח וגנר" על ידי שרה בממשלת ישראל, בחר להקדיש חלק נכבד מנאומו לחזית החדשה שנוספה לאחרונה לאתגרים של צה"ל, שלא הוזכרה בנאומי בה"ד 1 קודמים: האלימות הלאומנית של המתנחלים בשטחים.

"המפקד בצה"ל מוביל בדוגמה אישית, בפיקוד מלפנים", אמר הרמטכ"ל, "הטרור ותוצאותיו הקשות מביאים חלק מהאנשים לעשות מעשים אסורים מוסרית וחוקית. קצין הרואה אזרח ישראלי שמתכוון לזרוק בקבוק תבערה לבית של פלסטיני ועומד מנגד, אינו יכול להיות קצין. זו דרכנו, זה כוחנו כאן בהשוואה לאזור המורכב שבו אנו חיים".

"קצין הרואה אזרח ישראלי שמתכוון לזרוק בקבוק תבערה לבית של פלסטיני ועומד מנגד, אינו יכול להיות קצין"

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון יואב גלנט שנאמו באירוע, לא מצאו לנכון להתייחס לאלימות המתנחלים. שניהם בחרו להדגיש בפני הקצינים החדשים סכנה אחרת שמאיימת עכשיו על צה"ל והמדינה: הסרבנות.

"צה"ל הוא צבא העם", חזר גלנט על הקלישאה הוותיקה, שאין סיום קורס קצינים בלעדיה, למרות שכולם יודעים כבר שנים שהיא לא נכונה, "הקריאות לסרבנות והאיומים בהפסקת ההתנדבות מסכנים את כשירות צה"ל".

גם ראש הממשלה הדגיש זאת בנאומו כשאמר: "אין ולא יהיה מקום לסרבנות".

בניגוד לחשש המוקדם, שגם הטקס הזה יהפוך לזירת התגוששות בין תומכי הרפורמה המשפטית למתנגדי ההפיכה המשטרית, לא נרשמו הפעם אירועים חריגים, פרט לכמה קריאות "בושה! בושה!" שכבר הפכו לשגרה, ושני הורים שהפנו את גבם במפגיע אל הבמה, כשראש הממשלה דיבר.

נתניהו וגלנט לא התייחסו בנאומיהם לאלימות המתנחלים שכל כך מטרידה את הרמטכ"ל. רב-אלוף הרצי הלוי לא התייחס בדבריו כלל לסרבנות שמטרידה את ראש הממשלה ושר הביטחון.

הקצינים הצעירים יצטרכו להחליט ממש בקרוב מה הכי מטריד אותם ואיך הם מתכוונים לנהוג.

 
סעודיה מתרחקת
אישה פלסטינית מחוץ לביתה שנשרף כליל בפרעות המתנחלים בתורמוס עיא, 24 ביוני 2023 (צילום: AP Photo/Mahmoud Illean)
אישה פלסטינית מחוץ לביתה שנשרף כליל בפרעות המתנחלים בתורמוס עיא, 24 ביוני 2023 (צילום: AP Photo/Mahmoud Illean)

נתניהו אמנם לא מצא לנכון להזכיר את האלימות הפרועה נגד פלסטינים באוזני הקצינים החדשים של צה"ל, אבל זה לא שהיא לא מעסיקה אותו. רק שכדרכו, הוא רואה בה בעיה הסברתית, לא בעיה ערכית או צבאית.

לפני יומיים כינס נתניהו דיון בנושא, בהשתתפות שר הביטחון גלנט, השר לביטחון לאומי איתמר בן-גביר, ראש שב"כ רונן בר ובכירים אחרים. הדיון הסתיים ללא החלטות, ונתניהו הדגיש במהלכו את מה שמטריד אותו עכשיו: "אנו מאבדים לגיטימציה בקהילה הבינלאומית ולא יכולים לאפשר את זה. צריכים לפעול נגד זה".

או בתרגום לעברית מדוברת: לא ממש מזיז לי שנשרפים כמה בתים ומכוניות של פלסטינים, אבל זה מצטלם רע ועושה לי בעיות בחו"ל, אז חלאס עם זה.

וכך נראות הבעיות בחו"ל שמציקות לראש הממשלה: בעיתון הכלכלי השמרן "פייננשל טיימס", שהוא אולי העיתון הבינלאומי שהכי מעניין את ראש הממשלה, פרסמו ביום שלישי מאמר מערכת חריג, שקורא למדינות המערב להטיל חרם מלא על כל המוצרים המיוצרים בהתנחלויות, בעקבות התפרעויות המתנחלים השבוע.

ה"פייננשל טיימס" קורא להטיל חרם מלא על כל המוצרים המיוצרים בהתנחלויות, בעקבות התפרעויות המתנחלים השבוע

ובאירוע שנערך אתמול בניו יורק אמר שר החוץ האמריקאי אנתוני בלינקן:

"המתיחות בגדה המערבית, שבמסגרתה האלימות בין מתנחלים יהודים לפלסטינים רק גוברת, הופכת את היעד של ישראל לנרמל את היחסים עם סעודיה לקשה יותר, אם לא לבלתי אפשרי".

 
נתניהו מתראיין
ראש הממשלה בנימין נתניהו בריאיון ל”וול סטריט ג’ורנל”, 29 ביוני 2023 (צילום: צילום מסך, "וול סטריט ג'ורנל")
ראש הממשלה בנימין נתניהו בריאיון ל"וול סטריט ג'ורנל", 29 ביוני 2023 (צילום: צילום מסך, "וול סטריט ג'ורנל")

ראש הממשלה בנימין נתניהו מתראיין לעיתונות הישראלית דרך העיתונות הזרה, כפי שהוסבר לנו לאחרונה. הבוקר פרסם ה"וול סטריט ג'ורנל" ריאיון עם נתניהו, ולא מעט ממנו אכן עשוי לעניין את דוברי העברית בישראל.

על המהפכה המשפטית והשאלה האם בכוונת נתניהו להעביר חקיקה באופן חד-צדדי ולא להגיע להסכמות עם האופוזיציה, ראש הממשלה אמר:

"האופוזיצה תחת כזה לחץ פוליטי, שהם לא יכולים להסכים ולו לפשרה המינימלית ביותר – כולל דברים שהם בעצמם העלו בעבר. אני כבר שיניתי כמה דברים מהרפורמה המקורית: זרקתי את פסקת ההתגברות. אמרתי שזה בחוץ. וברור לגמרי שאופן בחירת השופטים לא תהיה בדרך שהוצעה ברפורמה המקורית".

על ההתקרבות בין איראן לרוסיה, אמר נתניהו:

"זו מערכת יחסים מאוד מטרידה. זה גם אומר שאיראן מספקת נשק לרוסיה שמשמש נגד אוקראינה במלחמה. אז אנחנו כמובן מוטרדים מכך. והבענו את דאגתנו בפני רוסיה.

על מתן סיוע צבאי לאוקראינה:

"אנחנו מוטרדים מהאפשרות שמערכות שאנחנו ניתן לאוקראינה יפלו לידיים איראניות. וזה לא איום תאורטי: מערכות מערביות, נגד טנקים למשל, עשו בדיוק את המסע הזה ואנחנו עכשיו מוצאים אותם עכשיו על הגבולות שלנו, בידי חזבאללה.

"צריך להבין: כ-20 אלף טילים נורו לעבר ישראל. הסיבה שאין לנו נפגעים רבים היא כיפת ברזל, שמיירטת 95% מהטילים האלה. אם מערכת כיפת ברזל תגיע לידי איראן, מיליוני ישראלים יהפכו לחסרי הגנה ובסכנת חיים".

על מערכת היחסים עם ממשל ביידן:

"הנושא הזה, של ההזמנה לבית הלבן, מערפל את ההבנה של אנשים באשר למערכת היחסים בין הממשלים: שיתוף הפעולה הביטחוני, הצבאי והמודיעיני – כולל סייבר – בין שתי המדינות חזק מאי פעם כיום.

"דיברתי עם הנשיא ביידן בטלפון לפני מספר שבועות. אז אני אולי לא אסע לוושינגטון אבל האנשים שלו מגיעים לישראל בקצב קבוע".

 
מדונה בטיפול נמרץ
מדונה ב-2019 (צילום: Evan Agostini/Invision/AP)
מדונה ב-2019 (צילום: Evan Agostini/Invision/AP)

אנחנו מניחים שבעידן החשוף הנוכחי, כשכל אדם שמסתובב ברחוב הוא יחידה מהלכת של עיבוד מידע, צילום ושידור לכל העולם – יהיה קשה להסתיר אירועים בעלי עניין, ובטח כאלה שנוגעים לחייהם של מפורסמי העולם.

והנה התברר אתמול שמדונה, אחת מכוכבות הפופ המצליחות אי פעם, אושפזה ביום שבת ביחידה לטיפול נמרץ בניו יורק כשהיא מחוסרת הכרה ומונשמת, בעקבות זיהום בקטריאלי חמור.

אשפוזה של הכוכבת בת ה-64 לא דלף במשך ארבעה ימים, עד שאתמול נאלץ מנהלה, הישראלי גיא עוזרי, להסביר באינסטגרם שסיבוב ההופעות העולמי שתוכנן למדונה, ואמור היה להתחיל בשבוע הבא בוונקובר, יבוטל עד להודעה חדשה.

"מצבה הבריאותי משתפר ואנו מצפים להחלמה מלאה", הרגיע עזורי, "אבל לעת עתה אין לנו ברירה אלא לבטל את כל ההתחייבויות הקודמות שלנו, שכללו גם סיבוב הופעות".

 
הכול כבר לא זורם
דובי לנץ ב-2018 (צילום: פסטיבל הג'אז בים האדום)
דובי לנץ ב-2018 (צילום: פסטיבל הג'אז בים האדום)

לפני שבוע מת יוסי כסיף, מעורכי המוזיקה הבולטים שעיצבו את רשת ג' והעשיר דורות של מאזינים שהתחברו ל"קצת אחרת" שלו.

והנה, כשברשתות החברתיות עדיין נערכים דיונים עצובים בין מעריצי "קצת אחרת", מת אתמול דובי לנץ, גם הוא אחד מדור העורכים המוזיקליים הגדולים של שנות השבעים והשמונים.

אלו עורכים שהייתה להם השפעה עצומה על הטעם הישראלי, בעידן שקדם לאינטרנט ולטלוויזיה הרב-ערוצית, כשהרדיו היה משמעותי בהרבה.

לנץ שירת בצה"ל כחובש קרבי, הצטרף לגלי צה"ל ב-1973 והפך מהר מאוד לראש מחלקת המוזיקה בתחנה. הוא ערך את מצעדי הפזמונים והכניס לפסקול של התחנה גם ג'ז ומוזיקת עולם (הרבה לפני שכינו אותה כך בעולם).

לנץ גם נחשב למי שחולל מהפכה כשהחליט לאפשר לעורכי המוזיקה להגיש בעצמם. בראיון ל"ידיעות אחרונות" ב-2017, לרגל פסטיבל הג'ז בים האדום שאותו ניהל, הוא אמר: "צריך לתת למוזיקאים לדבר. אולי העולם ייראה יותר טוב".

דובי לנץ: "צריך לתת למוזיקאים לדבר. אולי העולם ייראה יותר טוב"

 
הנבחרת עשתה את זה!
עומרי גנדלמן חוגג את שער הניצחון של נבחרת ישראל עד גיל 21 מול גרמניה במוקדמות יורו 2024, 28 ביוני 2023 (צילום: אסי קיפר, ההתאחדות לכדורגל)
עומרי גנדלמן חוגג את שער הניצחון של נבחרת ישראל עד גיל 21 מול גרמניה במוקדמות יורו 2024, 28 ביוני 2023 (צילום: אסי קיפר, ההתאחדות לכדורגל)

היה קצת קשה להאמין שזה יקרה, אבל זה קרה.

נבחרת ישראל בכדורגל (עד גיל 21) הגיעה אתמול למשחק השלישי בבית המוקדם של יורו 2024 אחרי הפסד ותיקו בשני המשחקים הראשונים. כדי לעלות לרבע הגמר, ישראל הייתה חייבת לנצח את צ'כיה ולקוות שגרמניה תפסיד לאנגליה במשחק השני – וזה בדיוק מה שקרה.

עומרי גנדלמן הבקיע את שער הניצחון הדרמטי בדקה ה-82 אחרי מסירה מבריקה של אוסקר גלוך, כשבמקביל הגיעה הבשורה מהמשחק השני בבית, שבו אנגליה ניצחה את גרמניה 2:0.

וכך, הנבחרת של גיא לוזון, שהוגרלה לבית קשה מאוד עם שלוש נבחרות אירופיות מובילות, ממשיכה עם אנגליה לרבע הגמר, כשגרמניה וצ'כיה חוזרות הביתה.

הנבחרת תשחק בשבת מול המארחת, נבחרת גיאורגיה, שתזכה לאצטדיון מלא אוהדים בטביליסי. הפרס למנצחת, בנוסף לעלייה נחשקת לחצי גמר היורו, עשוי להיות גם כרטיס מובטח למשחקים האולימפיים בפריז בקיץ הבא.

 
לילה לבן בתל אביב
מסיבת לילה לבן בתל אביב. אילוסטרציה (צילום: מרים אלסטר/פלאש90)
מסיבת לילה לבן בתל אביב. אילוסטרציה (צילום: מרים אלסטר/פלאש90)

אם אתם לא חובבי בלגן, אל תתקרבו הערב והלילה לתל אביב, שתחגוג את הלילה הלבן המסורתי. צפויים פקקים, חגיגות ומהומות בסדר גודל של יום העצמאות, כולל נהירה של מאות אלפי בליינים מכל רחבי הארץ.

בדיוק לפני 20 שנה, ב-2003, הכריז אונסק"ו על "העיר הלבנה" של תל אביב-יפו כאתר מורשת עולמית, ובעקבות ההכרזה בחרה העירייה – בצעד מבריק – למתג את האירוע ב"לילה לבן" של חגיגות עירוניות.

הערב והלילה צפויים להיערך בעיר עשרות אירועים, רבים מהם בחינם, או במחירים סמליים. במוזיאון תל אביב ייערך האירוע המסורתי של "דיגיתל" (הכניסה לתושבי תל אביב בלבד, מחזיקי כרטיס "דיגיתל", במחיר 25 שקלים בלבד), כולל סטנדאפ של תום יער, מופע של ליאור סושרד, הופעות של סימה נון וריף כהן, הרצאות על בינה מלאכותית ועוד ועוד.

הערב והלילה צפויים להיערך בעיר עשרות אירועים, רבים מהם בחינם או במחיר סמלי

במדרון יפו ייערך מופע מחווה גדול למוזיקה הערבית הקלאסית. בנמל יפו תיערך מסיבה של מוזיקה, אוכל ושתיה מצפון אפריקה. בגן הפסגה יופיעו "איפה הילד", קרולינה ועומרי סמדר (הכניסה חופשית). קותימן יופיע במתחם התחנה. בפארק המסילה ייערך לילה של מיסטיקה. במשכן לאומנויות הבמה יופיעו נורית גלרון ואריאל זילבר. בגן מאיר ייערך ערב דראג.

יש עוד מיליון אירועים, שאפשר להתעדכן לגביהם כאן.

מי שירצו לפגוש אותי ולהעיר לי על הניוזלטר, מוזמנים בערב למרכז אריק איינשטיין ברחוב דב הוז. אני אופיע שם עם "אבטיפוס" בתשע בערב. הכניסה חופשית.

 
למקרה שפספסת
 
זירת הבלוגים
 
 
סגירה
בחזרה לכתבה