אמיר בן-דוד
 
סדר יום חדש

יום שני, 5 יוני 2023

 
 
עוד רצח ועוד רצח בחברה הערבית

(הערת מערכת: אמיר בן-דוד בחופשה. הניוזלטר הזה נכתב על ידי עורכת זמן ישראל בירנית גורן, שממלאת את מקומו עד שישוב בהמשך השבוע)

תשעים בני אדם נרצחו בחברה הערבית מאז תחילת השנה. תשעים. המספר הזה בלתי נתפס ממש. לשם השוואה, בתקופה המקבילה אשתקד נרצחו 34 בני אדם – ובכל 2022 כולה נרצחו 104 בני אדם.

הפגנה של “עומדים ביחד” נגד האלימות הגואה בחברה הערבית (ארכיון) (צילום: תומר נויברג/פלאש90)
הפגנה של "עומדים ביחד" נגד האלימות הגואה בחברה הערבית (ארכיון) (צילום: תומר נויברג/פלאש90)

אמש נורה למוות עומר עואלי, תושב אעבלין בן 21. הוא פונה לבית החולים רמב"ם בחיפה במצב אנוש, שם נקבע מותו.

בני משפחתו של עואלי שהיו במקום החלו להתפרע ולפי דוברות בית החולים, "שברו זכוכיות והמשטרה ואנשי הביטחון נאלצו להתערב כדי להשליט סדר במקום. עקב שבירת הזכוכיות נפצעו קל שניים מבני המשפחה והם טופלו בחתכים שגרמו לעצמם במיון".

לא עברו שעתיים, וגבר נוסף כבן 40 נורה למוות ברכבו בקלנסווה.

ראש הממשלה בנימין נתניהו צפוי להיפגש הערב עם חברי הכנסת של הסיעות הערביות כדי לדון באלימות הגואה בחברה הערבית והטיפול בה.

הח"כים דורשים להחזיר את תוכנית "מסלול בטוח" שיזם בממשלה הקודמת סגן השר לביטחון פנים יואב סגלוביץ' למאבק בפשיעה בחברה הערבית. התוכנית מתוקצבת, אבל נגנזה בממשלה הנוכחית.

 
ערוץ הזבל
הלוויתה של סמל ליה בן נון שנרצחה בפיגוע הירי על גבול מצרים. 4 ביוני, 2023
הלוויתה של סמל ליה בן נון שנרצחה בפיגוע הירי על גבול מצרים. 4 ביוני, 2023

דיון שהתנהל אמש בערוץ 14 בין הכתב הצבאי של הערוץ הלל ביטון רוזן והמגיש בועז גולן, שעות ספורות אחרי ששלושת הנרצחים בפיגוע הירי על גבול מצרים הובאו למנוחות:

ביטון רוזן: "בוא, גם את זה צריך לשים על השולחן: לוחם ולוחמת לבד, 12 שעות בלילה…"

גולן: "בבוטקה מטר על מטר, אני יודע כמה יש שמה"

ביטון רוזן: "…מראש יש פה טעם לפגם , אם כבר בחרתם לשים שם גדוד מעורב…"

גולן: "אין פה טעם לפגם, יש פה חוסר מקצועיות. יש פה זלזול בערכי הצבא…"

ביטון רוזן: "נכון!"

גולן: "…יש פה אג'נדות שמאל מטורפות. אנחנו פשוט מוכנים להגיד את זה. אבל כל זה יש פה, כל הטירוף יש פה…"

ביטון רוזן: "…אבל זה חוסר אחריות".

גולן: "וזה גורם לפגיעה בחיילים".

 
האלימות של רוטמן
ח”כ שמחה רוטמן מתראיין בתוכנית “שש עם עודד בן-עמי” בערוץ 12, 4 ביוני 2023 (צילום: צילום מסך, ערוץ 12)
ח"כ שמחה רוטמן מתראיין בתוכנית "שש עם עודד בן-עמי" בערוץ 12, 4 ביוני 2023 (צילום: צילום מסך, ערוץ 12)

לרגע אפשר היה להבין את ההתנהגות של ח"כ שמחה רוטמן בליל שישי ברחובות ניו יורק: הנה צועד לו אדם בנינוחות אחרי סעודת שבת, מפטפט עם בני לוויתו – שהם במקרה מאבטחים – כשמסביבות קומץ מפגינים רועשים המוחים על מאמציו להרוס את הדמוקרטיה בישראל. אחת המפגינות אפילו מחזיקה במגאפון וקוראת לו "בסוף כולנו יהודים", השם ישמור. מי יכול לשמור על קור רוח בתנאים כאלה.

אם היה ספק, בכל זאת, לגבי נינוחות הדעת של רוטמן – אתמול הוא עשה הכול, אבל הכול, כדי להבהיר שהוא פשוט… איך לומר?… אדם אלים. או גמל שלא רואה את הדבשת של עצמו.

אתמול רוטמן עשה הכול, אבל הכול, כדי להבהיר שהוא פשוט… איך לומר?… אדם אלים. או גמל שלא רואה את הדבשת של עצמו

כאילו אין וידיאו בעולם, רוטמן בחר לתאר את האירוע בניו יורק כאילו היה מדובר בפיגוע טרור. "לשים מגאפון באוזן של אדם זאת תקיפה", "אלימות ותקיפה", "פשיזם אלים", "כך עושים בהתעללות באסירים", "אני ואישתי הגורם המותקף", "אני אגן על עצמי ועל משפחתי", "כמו בפשע מלחמה של עינויים וחקירות", "אני לא טוען שחשתי מותקף, אני טוען שהותקפתי".

ברצף ריאיונות שהחל בבוקר בגלי צה"ל, נמשך ברשת ב', עבר לערוץ 12 ודילג לערוץ 13 – ואלו רק הריאיונות שנתקלתי בהם, היו עוד – רוטמן גם הסתער באגרסיביות על כל מרואייניו, כולל העדין והממלכתי שבהם, עודד בן-עמי – אותו רוטמן כינה שקרן ו"שותף לדרך של יאיר לפיד".

גם אשתו של רוטמן, חנה, הצטרפה לקמפיין ההתקפי וגם היא הצליחה איכשהו לריב עם מרואייניה (למעט אילה חסון, שפשוט פינתה עבורה את הבמה) – כולל רפי רשף, האיש והנמנום.

ואולי לא צריך להתפלא על כך שמי שניהל את ועדת החוקה ביד קשה וביקש לשנות סדרי משטר בזרוע נטויה הוא, בסופו של דבר, ביריון יהיר שלא מסוגל להתמודד עם תסכוליו על ההתנגדות הרחבה להפיכה המשטרית שהיה בין מוביליה.

 
קרב כחול-לבן
שחקני נבחרת אורוגאווי עד גיל 20 חוגגים את ניצחונם על נבחרת ארה”ב ועלייתם לחצי גמר המונדיאליטו, 4 ביוני 2023 (צילום: AP Photo/Gustavo Garello)
שחקני נבחרת אורוגאווי עד גיל 20 חוגגים את ניצחונם על נבחרת ארה"ב ועלייתם לחצי גמר המונדיאליטו, 4 ביוני 2023 (צילום: AP Photo/Gustavo Garello)

נבחרת ישראל הצעירה תפגוש בחצי גמר המונדיאליטו את נבחרת אורוגוואי, הנבחרת האחרונה מדרום אמריקה שנותרה בטורניר, אחרי שאורוגוואי ניצחה הלילה את ארצות הברית 2:1.

במשחק חצי הגמר השני יתמודדו נבחרות איטליה מול קוריאה הדרומית.

המשחק בין ישראל ואורוגוואי יתקיים ביום חמישי ב-20:30 (שעון ישראל) ויועבר בשידור חי בערוץ "כאן 11".

 
צדק מאוחר
כוכבה לוי, במרכז, מוקפת בקצינים בכירים אחרי המבצע לשחרור החטופים במלון סבוי, 5 במרץ 1975 (צילום: אבי שמחוני, מיקי צרפתי, דובר צה"ל)
כוכבה לוי, במרכז, מוקפת בקצינים בכירים אחרי המבצע לשחרור החטופים במלון סבוי, 5 במרץ 1975 (צילום: אבי שמחוני, מיקי צרפתי, דובר צה"ל)

48 שנים אחרי הפיגוע במלון סבוי, גיבורת האירוע כוכבה לוי ז"ל מתחילה לקבל את ההכרה המגיעה לה. והפעם: מועצת נאות חובב בצפון הנגב תקרא רחוב על שמה.

לוי, שהייתה נשואה, שהתה במלון סבוי עם מאהב – עובדה שהפכה לדבר היחיד שאנשים ידעו אודותיה במשך שנים אחרי הפיגוע. היא סבלה מרדיפה ושמות גנאי, כולל דיווחים שקריים כי התפרנסה מזנות.

אלא שכוכבה לוי הצילה חיי אדם בפיגוע. היא שיכנעה את החוטפים לאפשר לה לפנות פצוע קשה מקרב החטופים אל כוחות הביטחון שעמדו בחוץ – וחזרה אל המלון כדי להמשיך לסייע. בהיותה דוברת ערבית שוטפת, שימשה כחוליה המקשרת בין המחבלים וכוחות הביטחון בחוץ.

"היא הייתה שקופה בחייה וכך גם הרגישה. אף אחד לא התעניין מה היא עשתה שם, רק למה היא הייתה שם", אמרה אביבה, אחותה של כוכבה.

"היא הייתה שקופה בחייה וכך גם הרגישה. אף אחד לא התעניין מה היא עשתה שם, רק למה היא הייתה שם"

בשנה שעברה, במאית הקולנוע זהר וגנר עשתה צדק עם זכרונה של כוכבה לוי בסרט "סבוי" בכיכובה של דאנה איבגי. בין הצופים בסרט היה ראש מועצת נאות חובב ארז בדש – ששכנע את ועדת השמות במועצה לקרוא לרחוב על שמה של כוכבה לוי:

"לאחר שנחשפתי לכוכבה לוי, שברגעי האמת גילתה קור רוח ותושייה אל מול סיטואציה אליה מעולם לא הוכשרה והצילה במעשיה חיי אדם, בני ערובה ולוחמים גם יחד, נפעמתי מגודל הגבורה ומגדולת הנפש. העובדה שלא רק שכוכבה לא זכתה להכרה הרשמית לה הייתה ראויה, אלא גם הוכפש שמה בקלות דעת, זעזעה אותי עד עמקי נשמתי. לא היה לי ספק שנדרשת פעולה לתיקון המצב ואני שמח שנפלה בידי האפשרות לתקן את המעוות".
 
אפל נכנסת למטא-וורס
מנכ”ל אפל טים קוק באירוע של החברה בקופרטינו, קליפורניה, 7 בספטמבר 2022 (צילום: AP Photo/Jeff Chiu)
מנכ"ל אפל טים קוק באירוע של החברה בקופרטינו, קליפורניה, 7 בספטמבר 2022 (צילום: AP Photo/Jeff Chiu)

העולם כולו עסוק בימים אלה בבינה מלאכותית, ביוגרפיות מומצאות על ידי צ'טבוט חסר סבלנות ותמונות עוצרות נשימה של אירועים שלא קרו, המיוצרות על ידי אפליקציה.

אבל חברת אפל דווקא שמה את עינה על ההייפ הטכנולוגי הקודם: משקפי מציאות רבודה וחזון המטא-וורס של מארק צוקרברג.

הערב יתחיל אירוע המפתחים השנתי של אפל (WWDC), וכרגיל – האירוע ייתפח בהכרזות החברה על מוצרים חדשים ושידרוגים במוצרים קיימים. לפי דיווחים, אפל תחשוף כבר הערב את סט המשקפיים החדש, עליו עבדה מזה שנים רבות בשקט תעשייתי.

המשקפיים, לפי הדיווחים, ישלבו גם מציאות רבודה (AR) וגם מציאות וירטואלית (VR), עם מסך 4K, סוללה חיצונית (הנישאת על המותניים) – ולכן יהיו במשקל קל במיוחד. אפשר לצפות גם שהעיצוב יהיה יפהפה, כמובן. ושהמחיר יהיה גבוה: השמועות מדברות על כ-3,000 דולר לסט.

המשקפיים ישלבו גם מציאות רבודה (AR) וגם מציאות וירטואלית (VR), עם מסך 4K, ובמשקל קל במיוחד

ועדיין, זה בדיוק מה שמארק צוקרברג זקוק לו כדי לאתחל את ההשקעה העצומה של חברת מטא במטא-וורס, השקעה שעד כה לא הצדיקה את עצמה והובילה לפיטורי עשרות אלפי עובדים בחברת האם של פייסבוק.

אפל, לעומת זאת, אחת מחברות הענק הבודדות בהייטק שלא פיטרה עובדים ואף מגייסת לשורותיה עוד ועוד מהנדסים. שווי החברה גם הוא שובר שיאים: 2.85 טריליון דולר.

אי שם בשמיים, סטיב ג'ובס חוכך ידיים בגאווה.

 
עוד כותרות
  • בית המשפט הצבאי גזר שני מאסרי עולם על המחבל מעאד חאמד שביצע את הפיגוע ב-2015 ליד ההתנחלות שבות רחל, שבו נהרג מלאכי רוזנפלד. בנוסף, נגזר על חאמד לשלם פיצוי בגובה מיליון ו-90 אלף שקלים למשפחתו של רוזנפלד.
  • דובר צה"ל פרסם הבוקר כי בפעולה משותפת של צה"ל, שב"כ ומג"ב נעצרו הלילה עשרה מבוקשים ברחבי הגדה המערבית ובקעת הירדן.
  • רוסיה הודיעה כי הצליחה לבלום מתקפה צבאית אוקראינית נרחבת על כוחותיה באזור מחוז דונצק – והרגה מאות חיילים. נכון לעכשיו, אין לדיווח אישור ממקורות רשמיים בקייב.
 
למקרה שפספסת
 
זירת הבלוגים
 
 
סגירה
בחזרה לכתבה