אמיר בן-דוד
 
סדר יום חדש

יום חמישי, 22 יוני 2023

 
 
המזרח הפרוע

אירוע רודף אירוע בגדה המערבית, ומילים כמו "אינתיפאדה" ו"חומת מגן" חוזרות אל עמודי החדשות.

הלילה הרסו כוחות צה"ל בשכם את בית משפחתו של כמאל חורי, אחד המחבלים שרצח את סמ"ר עידו ברוך באוקטובר אשתקד. במהלך הריסת הבית התקהלו במקום פלסטינים שהשליכו אבנים, ירו לעבר החיילים והפעילו מטענים.

הריסת בית המחבל כמאל חורי בשכונת מחפייה שבעיר שכם, 21 ביוני 2023 (צילום: דובר צה"ל)
הריסת בית המחבל כמאל חורי בשכונת מחפייה שבעיר שכם, 21 ביוני 2023 (צילום: דובר צה"ל)

אתמול בערב פגע כלי טיס בלתי מאויש של צה"ל ברכב שבו נסעו שלושה פלסטינים. הם נהרגו במקום. זמן קצר אחר כך הוציאו צה"ל והשב"כ הודעה משותפת: "צה"ל סיכל חוליית מחבלים שביצעה כמה פיגועי ירי לעבר ישובים ביהודה ושומרון בתקופה האחרונה". זו הפעם הראשונה מזה 17 שנה שצה"ל משתמש במדיניות ה"סיכול הממוקד" בשטחי הרשות הפלסטינית.

גם לסיבוב הדמים החדש הזה, כמו לכל אלה שקדמו לו, אין נקודת התחלה מובהקת. זו מציאות החיים בין הים לירדן כבר עשורים: המתנחלים מרחיבים ומעמיקים את אחיזתם, הפלסטינים נלחמים בכיבוש, צה"ל ושב"כ מסכלים פיגועים, נוקמים ומשליטים סדר, נציגי הממשלה מפזרים הצהרות רהב, הקהילה הבינלאומית "עוקבת בדאגה".

גם לסיבוב הדמים החדש הזה, כמו לכל אלה שקדמו לו, אין נקודת התחלה מובהקת. זו מציאות החיים בין הים לירדן כבר עשורים

השבוע הלהבות עלו, ואיתן גם הדאגה מפני מה שעומד לקרות בימים הקרובים: לאירועי הלילה קדמה פעולת צה"ל בג'נין לפני מספר ימים שהסתבכה. שמונה חיילי צה"ל נפצעו, שבעה פלסטינים נהרגו ו-21 פלסטינים נפצעו. אחרי האירוע הזה, הגיע הפיגוע בתחנת הדלק בעלי שבו נרצחו ארבעה ישראלים. הפיגוע הוביל ללילה של פוגרומים שביצעו מתנחלים רעולי פנים בכפרים פלסטיניים.

בעקבות ההתפרעויות הללו הוציא דובר צה"ל הודעה שממש קשה להאמין שהיא נכתבה, לפיה צה"ל נערך לאורך כביש 60 כדי למנוע פגיעה בפלסטינים, אבל לא היה לו כל מידע מודיעיני מוקדם על ההתפרעות של המתנחלים בכפר תורמוס עיא (שם הוצתו עשרות בתים ומכוניות, בעימותים קשים שבסופם נהרג אחד מתושבי היישוב), ולפיכך "אין לנו את הכוחות שיכולים להתמודד עם האירועים האלה ובמקביל להתמודד עם סיכול טרור".

או במילים אחרות: מדינת ישראל מבדילה בין יהודים ששורפים בתים של חפים מפשע לבין "פעולות טרור" של פלסטינים. את האחרונות היא ממשיכה לסכל, בכל האמצעים המודיעיניים, הצבאיים והטכנולוגים שעומדים לרשותה. בנוגע לראשונות – ובכן, במילותיו של דובר צה"ל: אין למדינה כוח להתמודד עם זה.

אבי יששכרוף, הפרשן הוותיק לענייני ערבים (ומיוצרי "פאודה"), סיכם בטוויטר את אירועי הימים האחרונים:

"הכאוס קווים לדמותו. האירועים ברחבי יו"ש אינם בשליטה מלאה של מערכת הביטחון. מאז הפיגוע אתמול (בעלי) אין כמעט נקודה בשטח שאין בה התקפות של יהודים על פלסטינים. המשטרה וצה"ל חסרי אונים ולא ברור למה. עשרות התקפות אלימות של פורעים יהודים שעושים ככל העולה על רוחם. אין ביטחון, אין שלטון".

 
הצפון הפרוע
דרוזים מוחים ומתעמתים עם כוחות משטרה בצפון הגולן נגד הקמת חוות טורבינות, 21 ביוני 2023 (צילום: אייל מרגולין/פלאש90)
דרוזים מוחים ומתעמתים עם כוחות משטרה בצפון הגולן נגד הקמת חוות טורבינות, 21 ביוני 2023 (צילום: אייל מרגולין/פלאש90)

דריכות שיא בצפון הגולן, אחרי שביומיים האחרונים התנהלו שם קרבות של ממש בין המשטרה לאלפי דרוזים המתקוממים נגד הקמת כמה עשרות טורבינות לייצור חשמל.

כתב זמן ישראל עומר שרביט, שעוקב אחרי הסיפור מזה שלוש שנים, מדווח כי מקומיים וצעירים שהגיעו אתמול מכפרי הדרוזים בצפון זרקו אבנים, בקבוקי תבערה, זיקוקים ורימונים וניסו לפרוץ לתחנת המשטרה במסעדה. שבעה נעצרו, אחדים נפצעו קשה – אחד מהם מירי חי של המשטרה.

בערב נדמה שהושגה הפסקת אש, כשמנהיג העדה שייח' מוואפק טריף פגש את ראש הממשלה בנימין נתניהו וראש שב"כ רונן בר, אך ההפגנות נמשכו.

ברקע הפרעות בגולן עומד מאבק פנים-דרוזי על הקמת חוות הטורבינות. כמה חקלאים דרוזים הסכימו להשכיר את השטח לטובת החוות, אך רוב העדה מלוכדת בדעתה שצריך להתנגד. כמו תושבי העמקים והגלבוע ולא מעט מתושבי הגולן חוששים שטורבינות בגובה של מגדלי עזריאלי יסבו נזקים לנוף, לחקלאות, לסביבה ולבריאות.

כמה חקלאים דרוזים הסכימו להשכיר את השטח לטובת החוות, אך רוב העדה מלוכדת בדעתה שצריך להתנגד

בנוסף, הזעם על הטורבינות הצטבר עוד מאז שעבר חוק הלאום וחלוקת הקנסות על בנייה לא מוסדרת.

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר הודיע אמש כי העבודות על הטורבינות לא ייפסקו כך שצפוי להיות מתוח בגולן גם היום, עם חסימות צירים מרכזיים ברחבי הצפון כולו.

 
ההפיכה המשטרית בעיצומה
עו”ד עמית בכר מוכרז כמנצח בבחירות לראשות לשכת עורכי הדין, 21 ביוני 2023 (צילום: מרים אלסטר/פלאש90)
עו"ד עמית בכר מוכרז כמנצח בבחירות לראשות לשכת עורכי הדין, 21 ביוני 2023 (צילום: מרים אלסטר/פלאש90)

עו"ד עמית בכר זכה ברוב מוחץ בבחירות לראשות לשכת עורכי הדין, ובבחירות למועצת הלשכה – תוך שהוא מביס את יריבו עו"ד אפי נוה, מי שעמד בראש הלשכה עד לפני כארבעה שנים וחצי ועזב אותה בבושת פנים.

יובל יועז, הפרשן המשפטי של זמן ישראל, כותב הבוקר כי העובדה שמעל 7,500 עורכי דין בכל זאת בחרו בעבריין המורשע לעמוד בראש הלשכה היא אות קלון למקצוע.

הבחירות לראשות הלשכה הפכו למעין רפרנדום בקרב לובשי הגלימה על ההפיכה המשטרית של הקואליציה. התבוסה הצורבת שנחל מי שמזוהה עם נתניהו-לוין-רוטמן אמורה לשלוח מסר ברור למצדדי ההפיכה כי בניגוד לטענותיהם, אין להם רוב בעם לשנות את שיטת המשטר בישראל.

אלא שבליכוד כמו בליכוד: קודם מנסים להשתלט על גוף ציבורי, ואם לא מצליחים בכך – מנסים לבטל אותו. כי מה שווים התאגיד, הנגיד, היועמ"שית, בית המשפט או לשכת עורכי הדין אם אי אפשר לשלוט בהם.

כי מה שווים התאגיד, הנגיד, היועמ"שית, בית המשפט או לשכת עורכי הדין אם אי אפשר לשלוט בהם

בהתאם, כבר אתמול בבוקר הוציאה הקואליציה מהנפטלין את הצעת החוק של ח"כ חנוך מילביצקי (הליכוד) לביטול לשכת עורכי הדין כגוף סטטוטורי, תוך העברת כלל סמכויותיה לשליטת שר המשפטים, וביטול נציגי הלשכה בוועדה לבחירת שופטים.

וכך, אלה שטוענים כבר חצי שנה שצריך לכבד תוצאות בחירות, עושים בדיוק את ההיפך. האם זה ייעצר רק בבחירות ללשכת עורכי הדין, או שזה קדימון למה שיקרה כאן בבחירות לרשויות המקומיות בעוד ארבעה חודשים?

 
אוריך תהיה גבר, תגיד את האמת
יועץ התקשורת יונתן אוריך במסיבת עיתונאים של הליכוד, 3 באוקטובר 2022 (צילום: אבשלום ששוני/פלאש90)
יועץ התקשורת יונתן אוריך במסיבת עיתונאים של הליכוד, 3 באוקטובר 2022 (צילום: אבשלום ששוני/פלאש90)

כמעט ארבע שנים מאז נפתחה החקירה בעניינם, הודיעה אתמול פרקליטות המדינה לבאי כוחם של יונתן אוריך, עופר גולן וישראל אינהורן על ההחלטה להעמיד אותם לדין באשמת הטרדת עד בנסיבות מחמירות, בכפוף לשימוע.

בהודעת הפרקליטות נכתב כי שלושת היועצים של הליכוד וראש הממשלה בנימין נתניהו שלחו באוגוסט 2019 רכב עם רמקול חיצוני אל ביתו של עד המדינה בתיק 4000, מנכ"ל משרד התקשורת לשעבר שלמה (מומו) פילבר, והשמיעו בקולי קולות את ההודעה:

"מומו תהיה גבר צא תגיד את האמת, מומו פילבר מה הם עשו לך ששיקרת נגד ראש הממשלה? מה הבטיחו לך מומו? השמאל משתמש בך כדי להפיל את הליכוד. מומו תשמע בעצמך מה אתה אמרת לפני שהמשטרה לחצה עליך".

בזמנו, טענו אוריך ושות' כי היה מדובר בבדיחה. השכנים של פילבר צחקו פחות. מאז, השלושה ניהלו מאבק משפטי נגד רשויות החוק בטענה כי מכשירי הטלפון הסלולרי שלהם נלקחו על ידי המשטרה שלא כחוק – אך בסופו של דבר פסק בית המשפט לפני שנה וחצי כי החוקרים יכולים לבצע חיפוש במכשירים.

למה לקח לפרקליטות שנה וחצי נוספות להחליט על ההעמדה לדין, לא ברור. הסחבת והאיטיות שבה מתנהלים תיקים בישראל היא סיבה לרפורמה בפני עצמה. חבל שאין בנמצא שר משפטים עם מוטיבציה לתקן את מה שבאמת פגום.

 
בעזרת השם סאקלר
הפקולטה לרפואה באוניברסיטת תל אביב, הנושאת את שם משפחת סאקלר (צילום: צילום מסך, Google Street View)
הפקולטה לרפואה באוניברסיטת תל אביב, הנושאת את שם משפחת סאקלר (צילום: צילום מסך, Google Street View)

משפחת סאקלר היא אחת המשפחות השנואות באמריקה ובעולם. שמה הפך לשם נרדף למגפת האופיואידים, שחוללה שמות בעיקר בארצות הברית, וגרמה למותם של מאות אלפי בני אדם, שהתמכרו לתרופה משככת הכאבים אוקסיקונטין.

בעשור האחרון התבררה אחריותה הישירה של משפחת סאקלר, שהייתה הבעלים של חברת "פרדו פארמה", באסון העצום הזה. הסתרת מידע, הטיית מחקרים, מתן שוחד לרופאים כדי שיקדמו את "תרופת הפלא", שגרמה למיליוני בני אדם נורמטיביים לחלוטין להפוך לג'אנקיז. סדרת הטלוויזיה המצוינת Dopesick (הזמינה בדיסני+) מספרת את הסיפור שובר הלב הזה, למי שמעוניין להיזכר בפרטים.

הסאקלרים, שהונם מוערך ב-11 מיליארד דולר, תרמו למוסדות רבים בעולם, ובהם לאוניברסיטת תל אביב. למרבה האירוניה (או הזוועה), שם המשפחה הידוע לשמצה מתנוסס מעל הפקולטה לרפואה והפקולטה למדעים מדויקים באוניברסיטה.

בעוד שמוסדות תרבות גדולים בעולם – ביניהם מוזאונים כמו הלובר, טייט וגוגנהיים, ומוסדות אקדמיים כמו אוניברסיטת ניו יורק בארה"ב ואוקספורד באנגליה – הזדרזו להסיר את השם המשוקץ ולהתנער מהקשר עם משפחת הפילנתרופיים השנואה, באוניברסיטת תל אביב התחמקו מכל הפניות והטרוניות והגיבו כי "מדובר בנושא רגיש וכבד משקל". כלומר: בהרבה כסף.

באוניברסיטת תל אביב התחמקו מכל הפניות והטרוניות והגיבו כי "מדובר בנושא רגיש וכבד משקל". כלומר: בהרבה כסף

הנושא הרגיש וכבד המשקל הזה הוסדר השבוע, כשמשפחת סאקלר אישרה לאוניברסיטת תל אביב להסיר את השם מבניין הפקולטה לרפואה. הפקולטה למדעים מדויקים תוסיף – לפחות בינתיים – להיקרא "בניין סאקלר".

בהודעה שהוציאה אתמול אוניברסיטת תל אביב נכתב:

"האוניברסיטה גאה בהסכם שהושג עם משפחת סאקלר להסרת השם מהפקולטה לרפואה. האוניברסיטה מוקירה את התורמים, שכבר לפני יותר מ-50 תרמו לפיתוחה וקידומה של הפקולטה ולהפיכתה למובילה בארץ ובעולם".

"בניגוד למאבק בהפיכה המשטרית", כותב הבוקר אור קשתי ב"הארץ", "נראה כי האוניברסיטה מגלה חולשה מתמשכת בכל מה שקשור לתרומות ואתיקה".

 
יומה האחרון של "טיטאן"
מפקד משמר החופים האמריקאי ג’יימי פרדריק מעדכן במסיבת עיתונאים בבוסטון על מצב החיפושים אחר צוללת התיירים “טיטאן”, 21 ביוני 2023 (צילום: AP Photo/Steven Senne)
מפקד משמר החופים האמריקאי ג'יימי פרדריק מעדכן במסיבת עיתונאים בבוסטון על מצב החיפושים אחר צוללת התיירים "טיטאן", 21 ביוני 2023 (צילום: AP Photo/Steven Senne)

היום יכריזו כנראה, כי אפסו הסיכויים למצוא בחיים את חמשת הנוסעים בצוללת המסחרית הקטנה "טיטאן" שנעלמה באוקיאנוס בדרכה לשרידי הטיטאניק.

לכאורה נותר בצוללת חמצן לשעות אחדות, אולם כבר עכשיו ברור כי גם אם בדרך נס תאותר הצוללת – ובכלל לא בטוח שזה יקרה, היום או אי פעם – אי אפשר יהיה לחלץ את הנוסעים בזמן מתוך מלכודת החנק שבתוכה הם טבעו בים.

ארבעת הנוסעים על הצוללת שילמו 250 אלף דולר כל אחד למסע תת-ימי בצוללת העשויה טיטניום וסיבי פחמן ומונעת עם ג'ויסטיק של פלייסטיישן.

מאז נעלמה "טיטאן", התברר כי כבר ב-2018 היו מהנדסים שהתריעו בפני מנכ"ל החברה שמפעילה את הצוללת – ושגם טבע איתה בעצמו בים – כי הם זיהו בעיות בטיחות בצוללת.

 
סופ"ש גלסטונברי
חלק מההופעות שיתקיימו בפסטיבל גלסטונברי ביוני 2023
חלק מההופעות שיתקיימו בפסטיבל גלסטונברי ביוני 2023

באנגליה נפתח היום פסטיבל גלסטונברי, פסטיבל המוזיקה הגדול בעולם. אם לא הספקתם להשיג כרטיס (כי כל הכרטיסים נחטפו כבר לפני שנה, תוך שעה מתחילת המכירה), ואם תצליחו להתארגן על חיבור ל-BBC, תוכלו לעקוב לאורך כל סוף השבוע אחרי ההופעות הגדולות בפסטיבל, שיועברו בשידור חי.

עדיין לא ברור האם "ארקטיק מאנקיז" – שאמורים להיות ההדליינרים בפסטיבל (לצד סר אלטון ג'ון ו"גאנז אנד רוזס") – יצליחו להופיע. סולן הלהקה אלכס טרנר סובל מדלקת במיתרי הקול והלהקה ביטלה השבוע הופעה שתוכננה לה בדאבלין.

עדיין לא ברור האם "ארקטיק מאנקיז" יצליחו להופיע. סולן הלהקה אלכס טרנר סובל מדלקת במיתרי הקול

ביום שישי ב-23:00 (שעון ישראל) תוכלו לרקוד בסלון עם "פרד אגאיין", כל הדרך להופעה שתקרה או שלא של "ארקטיק מאנקיז". למחרת תוכלו לזפזפ בין ליזו, "מאניק סטריט פריצ'רס", "לפטפילד" כל הדרך להופעה של "גאנז אנד רוזס", שאולי פספסתם בפארק הירקון.

ביום ראשון יעלו בלונדי, יוסוף איסלאם (שאנחנו לנצח נקרא לו קט סטיבנס) ואז ההופעה המצופה של אלטון ג'ון, שיופיע בפעם הראשונה בפסטיבל, רגע לפני שהוא תולה את המשקפיים הנוצצים ופורש לתמיד מהופעות חיות.

 
למקרה שפספסת
 
זירת הבלוגים
 
 
סגירה
בחזרה לכתבה