אמיר בן-דוד
 
סדר יום חדש

יום רביעי, 14 יוני 2023

 
 
סרט מתח מאחורי הפרגוד

הצבעה חשאית בכנסת היא תמיד אירוע בלתי צפוי. הכול יכול לקרות כשחרב ה"משמעת הסיעתית" לא מונפת מעל ראשם של חברי הכנסת והם יכולים להצביע אך ורק על פי צו מצפונם, או על פי נטיית ליבם, או על פי עוצמת רשעותם. אם שמעון פרס היה עדיין בחיים, הוא היה יכול לספר על כמה חוויות מאוד לא נעימות שעברו עליו במעמדים כאלה.

היום בשעה 11:30 בבוקר יתחילו חברי הכנסת להיכנס בזה אחר זה אל מאחורי הפרגוד, ובתום כשלוש שעות יכריז יו"ר הכנסת אמיר אוחנה מיהם שני המועמדים שנבחרו לייצג את הכנסת בוועדה לבחירת שופטים.

מליאת הכנסת (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)
מליאת הכנסת (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)

לפי שעה, ישנם שמונה מועמדים מטעם הקואליציה ומועמדת אחת מטעם האופוזיציה (ח"כ קארין אלהרר), ולכאורה – ומדובר ב"לכאורה" שכל אות בו אמורה להבהב כשלט ניאון – אמורים להיבחר בסופו של התהליך החשאי חבר הכנסת יצחק קרויזר מעוצמה יהודית כנציג הקואליציה וח"כ אלהרר כנציגת האופוזיציה.

אבל כאן העניינים מתחילים להסתבך עד מאוד, כי ההצבעה הבוקר בכנסת היא לא רק הצבעה פרוצדורלית על קביעת נציגי הפרלמנט בוועדה. על הכף מונחים חוקי ההפיכה המשטרית, ההידברות בבית הנשיא, עתידו של שר המשפטים יריב לוין, סמכותו של ראש הממשלה בנימין נתניהו ורמת האמון והתיאום שבין סיעות האופוזיציה.

ההצבעה הבוקר בכנסת היא לא רק הצבעה פרוצדורלית על קביעת נציגי הפרלמנט בוועדה. על הכף מונח עתיד ההפיכה המשטרית

שלום ירושלמי, הפרשן הפוליטי של זמן ישראל, כותב הבוקר כי מה שיכריע את הבחירות החשאיות היום זה קרב פוליטי מאחורי הקלעים שיימשך עד השנייה האחרונה ממש.

"אנחנו לא הולכים להניף דלג לבן", אומר לזמן ישראל אחד המקורבים לראש הממשלה, "צריך משהו בתמורה. אם יהיה נציג של האופוזיציה ולא נקבל משהו בתמורה, אנחנו הולכים להעביר את חוקי הרפורמה באופן חד צדדי".

לכולם ברור, שאם בסופו של התהליך החשאי הבוקר יתברר שלוועדה לבחירת שופטים נבחרו שני נציגים של הקואליציה – המשמעות היא פיצוץ מיידי של השיחות בבית הנשיא וחזרת הכאוס לרחובות ישראל.

זה יוביל במהירות להתרסקות השקל (שהתחזק לאחרונה, על בסיס ההערכות בשוק ההון שדין חוקי ההפיכה להיגנז) ובהמשך לפגיעה קשה בהייטק, במעמדה הבינלאומי והמדיני של ישראל ועוד.

החשש הוא שיש גורמים בשני הצדדים של המפה הפוליטית שמעוניינים – מסיבות שונות – שזה בדיוק מה שיקרה. והצבעה חשאית היא אירוע מושלם לקדם תסריט כזה.

 
כישלון חמור בגבול מצרים
הרמטכ”ל הרצי הלוי בגבול מצרים לאחר פיגוע הירי, 3 ביוני 2023 (צילום: דובר צה"ל)
הרמטכ"ל הרצי הלוי בגבול מצרים לאחר פיגוע הירי, 3 ביוני 2023 (צילום: דובר צה"ל)

תשעה ימים בלבד אחרי התקרית הקשה בגבול מצרים שבה שוטר מצרי שחצה את הגבול הרג לוחמת ושני חיילי צה"ל, סיכם אתמול הרמטכ"ל הרצי הלוי את תחקיר האירוע, שהושלם במהירות רבה.

התחקיר הצה"לי מצביע על שורה של מחדלים וכשלים. "זה היה אירוע קשה שצריך וניתן היה למנוע", אמר הרמטכ"ל, שהחליט להדיח מתפקידו את מפקד החטיבה אל"מ עידו סעד (שהיה גם מי שירה והרג את השוטר המצרי).

סעד אמנם הודח מהתפקיד אך לא מצה"ל, והוא יוכל להמשיך בתפקיד אחר. תא"ל איציק כהן, מפקד אוגדת אדום, קיבל נזיפה על אחריותו למחדלים שהתגלו. המג"ד סא"ל איוון קון יינזף גם הוא, וקידומו יתעכב בחמש שנים.

שורת התקלות הרבות שהתגלו בתחקיר, כוללת את העובדה שעמדות השמירה אוישו בצמדים ולעיתים אף בשומר בודד, למרות שבשעות הרגישות לפנות בוקר אמורים היו להיות שם ארבעה לוחמים.

ההתרעה על כך שחשוד חוצה את הגבול לא נבדקה ולא הוכרז בעקבותיה על אירוע חריג בקשר. גם אחרי שהתגלו גופותיהם של סמל ליה בן-נון וסמ"ר יצחק אילוז, עברו 20 דקות עד שהופעל נוהל החירום. סמ"ר אוהד דהן נהרג אחרי שהסתער על החייל המצרי ללא קסדה. הוא נורה מטווח של 200 מטר וייתכן מאוד כי קסדה היתה מצילה את חייו.

סמ"ר אוהד דהן נהרג אחרי שהסתער על החייל המצרי ללא קסדה. הוא נורה מטווח קצר וייתכן מאוד כי קסדה היתה מצילה את חייו

"ליה ואורי היו חמושים בזמן האירוע, מצוידים באופן מלא וערים, אבל לצערנו המחבל הצליח להפתיע אותם", אמר אתמול אלוף פיקוד דרום אליעזר טולדנו, בין היתר כדי להזים את הרמיזות המרושעות שהושמעו בערוץ 14 בנוגע להתנהגותם של השניים לפני שנורו למוות.

 
הצרות המשפטיות של טראמפ
דונלד טראמפ עוזב את בית המשפט הפדרלי במיאמי, פלורידה, אחרי שכפר באישומים נגדו, 13 ביוני 2023 (צילום: AP Photo/Chris O'Meara)
דונלד טראמפ עוזב את בית המשפט הפדרלי במיאמי, פלורידה, אחרי שכפר באישומים נגדו, 13 ביוני 2023 (צילום: AP Photo/Chris O'Meara)

בפעם השנייה מזה שבועות ספורים בלבד, נשיא ארצות הברית לשעבר דונלד טראמפ התייצב אתמול בבית המשפט כדי להשיב לאישומים נגדו – והפעם מדובר בבית משפט פדרלי, ובאישומים פליליים חמורים הנוגעים לביטחון המדינה.

טראמפ הגיע לבית המשפט במיאמי, פלורידה, ונלקח מייד לחדר המעצרים, שם נלקחו ממנו (שוב) טביעות אצבעות והוא הואשם רשמית. לא ידוע אם נלקחה גם תמונת מעצר (mugshot) של הנשיא לשעבר.

טראמפ הגיע לבית המשפט במיאמי ונלקח מייד לחדר המעצרים, שם נלקחו ממנו (שוב) טביעות אצבעות והוא הואשם רשמית

באולם הדיונים עצמו, נאסר על העיתונאים להכניס מכשירים סלולריים או כל מכשיר אלקטרוני אחר, מה שיצר סיקור אנטי-קלימטי של האירוע בכל ערוצי הטלוויזיה האמריקאים. במשך כשלוש שעות בהן התרחש המעצר והדיון, לא יצא כל מידע החוצה והנוכחים באולפן ליהגו את עצמם לדעת בספקולציות.

גם הדיווחים שהתפרסמו אחרי שהעיתונאים יצאו מהחדר הגיעו לגבולות האבסורד. כתבת ה"וושינגטון פוסט", למשל, נכנסה לפירוט של תנוחות הישיבה ועוויות הפרצוף של טראמפ, כמעט דקה אחר דקה. בסיכומו של דבר, טראמפ כפר בכל 37 סעיפי האישום נגדו.

הצרות המשפטיות של טראמפ לא מסתיימות כאן: אתמול נודע עוד כי בית המשפט בניו יורק אישר לסופרת אי ג'ין קארול לתבוע שוב את טראמפ על לשון הרע.

קארול הגישה נגד טראמפ תביעת נזיקין אזרחית בטענה כי אנס אותה בשנות התשעים ולפני כחודש חבר המושבעים פסק לזכותה וקבע כי טראמפ ישלם לה פיצויים בסך 3 מיליון דולר. ימים ספורים אחר כך, טראמפ הופיע ברשת סי-אן-אן והשמיץ את קארול וסילף את עובדות ההפסד שלו בבית המשפט.

כעת, כאמור, שופט בית המשפט הפדרלי בניו יורק אישר הגשת תביעה עוקבת של קארול נגד טראמפ, בדרישה לפיצויים על סך 10 מיליון דולר.

 
שבוע הספר נפתח היום
מבקרים בשבוע הספר העברי בתל אביב, אילוסטרציה (צילום: פלאש90)
מבקרים בשבוע הספר העברי בתל אביב, אילוסטרציה (צילום: פלאש90)

שבוע הספר העברי ייפתח היום בשורה של מוקדים ברחבי הארץ. למרות שמו המחייב, השבוע יימשך דווקא שבועיים, במהלכם אפשר יהיה לפגוש סופרים אהובים (דויד גרוסמן, אורלי קסטל בלום, חיים באר ורבים אחרים), עיתונאים מפורסמים שפרסמו ספרים בשנה האחרונה (שאול אמסטרדמסקי יחתום מחר על ספרו בתל אביב, עמית סגל יעשה את זה ביום ראשון הבא), משוררים (רוני סומק יחתום על ספריו במקביל לסגל) ועוד.

6,971 ספרים יצאו בישראל בשנה שעברה. כלומר, בממוצע רואים אור כמעט 20 ספרים מדי יום, כולל שבתות וחגים. רוב הספרים הללו אולי רואים אור, אבל לא נקראים על ידי איש כמעט, מלבד מי שערכו והגיהו אותם. ובצוק העיתים, גם לא תמיד מגיהים אותם.

אבל את שבוע הספר, הישראלים אוהבים מאוד. זו מסורת מקומית יפה, שמחזיקה מעמד גם בעידן מרובה המסכים. בהתאחדות הוצאות הספרים מדווחים לקראת פתיחת האירועים, כי בארבע השנים האחרונות נרשם מדי שנה גידול עקבי של כ-8% במספר המבקרים באירועי שבוע הספר. בשנה שעבר נרשם בתל אביב גידול של 20% במספר המבקרים לעומת השנה שקדמה. בירושלים נרשם גידול של 8%.

בשנה שעבר נרשם בתל אביב גידול של 20% במספר המבקרים לעומת השנה שקדמה. בירושלים נרשם גידול של 8%

גם השנה ייערכו האירועים המרכזיים בתל אביב במתחם שרונה. אבל השנה יתקיים שבוע הספר בתל אביב במתכונת חלקית בלבד, ללא מוצאי שבת, בגלל ההפגנות נגד חוקי ההפיכה המשטרית שנערכים מדי שבוע ברחוב קפלן הסמוך.

הרשת מלאה הבוקר המלצות שונות על ספרים שכדאי לרכוש בשבוע הספר. הנה המלצה משלנו: הסופר האמריקאי קורמאק מקארתי, מגדולי הסופרים במאה האחרונה, מת אתמול בגיל 89.

"קורמאק מקארתי היה אולי הסופר האמריקאי הגדול של תקופתי", ספד לו אתמול סטיבן קינג.

חפשו את ספריו של מקארתי בדוכני שבוע הספר – ובעיקר את "הדרך", ספרו שזכה בפוליצר ב-2006 (ועובד מאוחר יותר לסרט). זה רומן דיסטופי קשוח – כל ספריו של מקארתי קשוחים וקודרים – והוא לא יוצא מהלב גם שנים אחרי הקריאה.

 
הפועל שוב הפסידה
שחקני מכבי ת”א חוגגים את זכייתם בגביע המדינה בכדורסל, 13 ביוני 2023 (צילום: אורן בן חקון/פלאש90)
שחקני מכבי ת"א חוגגים את זכייתם בגביע המדינה בכדורסל, 13 ביוני 2023 (צילום: אורן בן חקון/פלאש90)

זה היה צמוד. זה היה מותח. זה היה קרוב. זה הוכרע ממש בשניות הסיום של המשחק האחרון בהחלט – ובסופו של דבר, קרה מה שקורה כמעט תמיד: מכבי תל אביב בכדורסל זכתה באליפות ה-56 בתולדותיה, אחרי שניצחה 94:90 את הפועל תל אביב בהיכל הספורט ביד אליהו.

המשחק השלישי בסדרת הגמר היה סיום ראוי לאחת מסדרות הגמר המותחות והמלהיבות שנראו כאן. מכבי כבר הובילה ביתרון דו-ספרתי ברבע האחרון והעסק נראה גמור, אבל אז הפועל חזרה בקאמבק מהסרטים בריצה של 17:0 והצליחה להחזיר לידיה את היתרון, שאותו שמטה ממש בסיום.

מכבי כבר הובילה ביתרון דו-ספרתי ברבע האחרון והעסק נראה גמור, אבל אז הפועל חזרה בקאמבק מהסרטים

למרבה הצער היו גם הפעם אירועים מכוערים ביציעים. אוהד מכבי תקף את שחקן הפועל צ'ינאנו אונאקו כשזה עלה למגרש. ביציעים האדומים הציתו אבוקות, וחפצים הושלכו מהיציעים הצהובים על ספסל הפועל.

אבל בסופו של דבר תיזכר התוצאה: מכבי שוב אלופה. הפועל שוב מאוכזבת (אבל אם היא תמשיך להתקדם ככה – תקרת הזכוכית תישבר בסוף).

 
ישראל שוב תוקפת בסוריה
טילים בשמיים ליד שדה התעופה הבינלאומי בדמשק, סוריה, בינואר 2019 (צילום: SANA via AP)
טילים בשמיים ליד שדה התעופה הבינלאומי בדמשק, סוריה, בינואר 2019 (צילום: SANA via AP)

סוכנות הידיעות הרשמית של סוריה דיווחה הלילה כי ישראל תקפה יעדים ליד עיר הבירה דמשק. לפי הדיווחים, חייל סורי נפצע קשה בתקיפה ונגרם נזק לרכוש.

על פי הדיווח, היעדים בהתקפה – שבוצעה בסמוך לאחת בלילה ובשני גלי תקיפה אווירית – היו מחסני נשק השייכים למיליציות האיראניות בסוריה, קרוב לשדה התעופה הבינלאומי בדמשק. מרבית המחסנים הושמדו כליל.

במקביל, פרצה שריפה גדולה באזור אל-כסווה, מערבית לדמשק. לא ברור האם השריפה קשורה להתקפה הישראלית.

ישראל לא הגיבה עד כה על הדיווחים.

 
רעמים וברקים בליל קיץ חם
אלפי דגים מתים נפלטו ממפרץ מקסיקו על חופי טקסס, 12 ביוני 2023 (צילום: Quintana Beach County Park)
אלפי דגים מתים נפלטו ממפרץ מקסיקו על חופי טקסס, 12 ביוני 2023 (צילום: Quintana Beach County Park)

מזג האוויר ממשיך להשתגע: אחרי החום המהביל של היומיים האחרונים וסערת הברקים והגשם שפקדו חלקים נרחבים בארץ, הטמפרטורה צפויה לרדת היום משמעותית ולהמשיך לרדת גם מחר. שוב עשויים לרדת גשמים מקומיים.

השיבוש האקלימי מתרחש בימים האחרונים בכל העולם, ולא רק בישראל.

בלונדון, חיילים במשמר המלוכה התעלפו כמו זבובים בגלל החום הקיצוני. במדריד, פסטיבל פרימוורה הראשון בעיר נאלץ לבטל את יום ההופעות הראשון בגלל שטפונות, ובטקסס אלפי דגים מתים נפלטו ממפרץ מקסיקו בשל טמפרטורות המים החמות.

מישהו עדיין מוכן להכחיש את משבר האקלים?

 
למקרה שפספסת
 
זירת הבלוגים
 
 
סגירה
בחזרה לכתבה