אמיר בן-דוד
 
סדר יום חדש

יום שני, 12 יוני 2023

 
 
לפיד מעיד

אירוע יוצא דופן יתרחש היום בבית המשפט המחוזי בירושלים: ראש ממשלה לשעבר יעלה להעיד נגד ראש ממשלה מכהן.

יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד יעלה היום לדוכן כעד תביעה בתיק 1000 במשפטו של ראש הממשלה בנימין נתניהו. נתניהו נאשם במרמה והפרת אמונים, בשל טובות ההנאה שקיבל – על פי כתב האישום – מאנשי העסקים ארנון מילצ'ן וג'יימס פאקר.

יאיר לפיד במצעד הגאווה בירושלים, 1 ביוני 2023 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
יאיר לפיד במצעד הגאווה בירושלים, 1 ביוני 2023 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

העניין המרכזי שעל הפרק הוא השאלה עד כמה היה נתניהו מעורב בניסיון להאריך את "חוק מילצ'ן" – חוק שאושר ב-2008, אשר פטר תושבים חוזרים מדיווח ומתשלום מס על הכנסותיהם בחו"ל למשך עשר שנים, והיה שווה לארנון מילצ'ן המון כסף.

עדותו הראשית של לפיד אמורה להיות קצרה מאוד, ואמורה להבהיר האם ואיך ניסה נתניהו, כראש ממשלה, להשפיע עליו לפעול למען מילצ'ן, כשלפיד היה שר אוצר בממשלתו של נתניהו.

אחרי העדות הראשית אמור לפיד להיחקר בחקירה נגדית על ידי סנגורו של נתניהו, עו"ד עמית חדד. החקירה הנגדית אמורה לבסס את טענתו של נתניהו, כי לפיד עסק כשר אוצר ב"חוק מילצ'ן" למרות שהוא עצמו היה נתון בניגוד עניינים, בשל חברותו הידועה וארוכת השנים עם מילצ'ן, שהעסיק את לפיד בעבר ועזר לממן את הקמת מפלגת יש עתיד.

ההבדל המרכזי בין נתניהו ללפיד ביחס למילצ'ן, הוא שאין כל ראיה כי לפיד קיבל ממילצ'ן טובות הנאה לאחר כניסתו לחיים הפוליטיים. הדס קליין, העוזרת האישית של מילצ'ן, העידה שלפיד סירב לקבל ממילצ'ן אפילו סיגר אחד במתנה, בעוד שנתניהו נהנה מקו פתוח של אספקת טובות הנאה.

הדס קליין העידה שלפיד סירב לקבל ממילצ'ן אפילו סיגר אחד במתנה, בעוד שנתניהו נהנה מקו פתוח של אספקת טובות הנאה

כמו כן, אין ראיות לכך שלפיד פעל כדי לסייע למילצ'ן בנוגע לחוק הנושא את שמו, אלא להיפך: הוא הסתייג מבקשתו והפנה אותה אל גורמי המקצוע במשרד האוצר, בעוד שנתניהו, שכלל לא אמור היה לעסוק בעניין, פעל כדי לקדם אותו.

לעורכי דין פליליים יש בדיחה על כתבי הגנה, שבה החשוד ברצח אומר: מעולם לא פגשתי את הנרצח, ולחילופין אם פגשתי אותו לא פגעתי בו, ולחילופין אם הרגתי אותו, זו הייתה הגנה עצמית.

בכתב ההגנה שלו טען נתניהו, כי הוא לא זוכר שמילצ'ן בכלל דיבר איתו אי פעם בנוגע להארכת החוק, מכחיש כי ביקש מלפיד לסייע בעניין, ומוסיף כי אם שוחח על העניין עם לפיד, הרי שהשיחה הייתה כללית והתמקדה ברצונו של נתניהו "לעודד משיכת ישראלים בחזרה לישראל".

 
אימת האלימות
דיון בנושא הפעלת שירות הביטחון הכללי במאבק בפשיעה בחברה הערבית, 11 ביוני 2023 (צילום: חיים צח, לע"מ)
דיון בנושא הפעלת שירות הביטחון הכללי במאבק בפשיעה בחברה הערבית, 11 ביוני 2023 (צילום: חיים צח, לע"מ)

הדיווחים על אלימות ביישובים הערביים ובערים המעורבות לא נפסקים: אתמול לקראת חצות נורו שני תושבי יפו בפארק דוידוף בתל אביב ופונו לבית החולים בוולפסון בחולון, כשמצבו של אחד מהם קשה. כמה שעות קודם לכן נפצעו אזרחים בפיצוץ אופנוע ברמת גן. יום קודם בוצעו שני מעשי רצח בשרון.

ראש הממשלה קיים אתמול דיון חירום בנושא. בניגוד לעמדתם של ראש שב"כ, היועצת המשפטית לממשלה ופרקליט המדינה – הנחה נתניהו להיערך לשילוב שב"כ במלחמה במשפחות הפשע.

מפכ"ל המשטרה קובי שבתאי צוטט כמי שאמר בדיון הזה "היינו עסוקים כולנו במחאות. אחרי זה היה רמדאן. השמיכה שלנו קצרה". או במילים אחרות: השמאל והערבים אשמים במצב.

מפכ"ל המשטרה קובי שבתאי צוטט כמי שאמר בדיון הזה "היינו עסוקים כולנו במחאות. אחרי זה היה רמדאן. השמיכה שלנו קצרה"

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר אמר בדיון: "הייתי עורך דין שנים רבות וייצגתי נערי גבעות שבגלל עבירות גרפיטי והצתת רכוש הכניסו את השב"כ לחקירות שלהם". או במילים אחרות: אני כבר חושב על הקמפיין הבא שלי, לא על פתרון הבעיה.

ובינתיים מתרבות העדויות על כך שילדים ערבים חוששים ללכת לחוגים ולבתי הספר, הוריהם מפחדים לצאת לעבודה או למרכזי קניות, וארגוני הפשיעה מטילים אימה על הרחובות.

מנתונים רשמיים של משטרת ישראל שמתפרסמים הבוקר עולה התמונה העגומה הבאה: מאז תחילת 2022 ועד אפריל השנה פענחה המשטרה 75% ממקרי הרצח בחברה היהודית ורק 19% ממקרי הרצח בחברה הערבית.

 
הארנונה מתייקרת
ראש הממשלה בנימין נתניהו מתחייב להקפיא את הארנונה במסיבת עיתונאים ב-11 בינואר 2023 (צילום: צילום מסך, לע"מ)
ראש הממשלה בנימין נתניהו מתחייב להקפיא את הארנונה במסיבת עיתונאים ב-11 בינואר 2023 (צילום: צילום מסך, לע"מ)

בקמפיין הבחירות שלו פיזר בנימין נתניהו הבטחות נדיבות על כוונתו להקפיא את מחירי החשמל, הדלק, המשכנתאות והארנונה. גם אחרי שנבחר חזר – יחד עם שר האוצר בצלאל סמוטריץ' – על ההתחייבות להקפיא את העלאת תשלומי הארנונה. זה לא קרה, וגם לא יקרה בקרוב.

משרד הפנים פרסם אתמול את ההודעה השנתית בנוגע ל"טייס האוטומטי" – כלומר גובה ההתייקרות שאותה מאשר המשרד לרשויות המקומיות בישראל.

ב-2024 תתייקר הארנונה ב-2.68%, עלייה כמעט כפולה מזו שאושרה ב-2023 (1.37%). זו העלייה הגדולה ביותר שאושרה בשנים האחרונות.

ב-2024 תתייקר הארנונה ב-2.68% – עלייה כמעט כפולה מזו שאושרה ב-2023 (1.37%) והגדולה ביותר שאושרה בשנים האחרונות

הצורך במנגנון המסורבל הזה נוצר, מאחר שהרשויות המקומיות אינן רשאיות לשנות בעצמן את תשלומי הארנונה, והמדינה היא זו שמגדירה להן בכמה מותר להן להעלות את התשלום שנשחק.

 
מקום שלישי בעולם
נבחרת ישראל בכדורגל עד גיל 20 והמאמן אופיר חיים חוגגים את המקום השלישי במונדיאליטו, 11 ביוני 2023 (צילום: AP Photo/Gustavo Garello)
נבחרת ישראל בכדורגל עד גיל 20 והמאמן אופיר חיים חוגגים את המקום השלישי במונדיאליטו, 11 ביוני 2023 (צילום: AP Photo/Gustavo Garello)

עתיד הכדורגל הישראלי מעולם לא נראה מבטיח יותר.

נבחרת ישראל הצעירה סיימה אתמול את השתתפותה באליפות העולם עד גיל 20 בהישג חסר תקדים: מקום שלישי בעולם, אחרי ניצחון נהדר 3:1 על נבחרת קוריאה הדרומית.

גם בלי חמישה מהשחקנים המרכזיים שלה, ששוחררו מהמשחק האחרון, הציגה הנבחרת את המשחק הטוב ביותר שלה בטורניר. לרגעים היא נראתה ממש נפלא – עם משחק קבוצתי, מתואם, ולרגעים אפילו וירטואוזי. שער היתרון הראשון של ישראל, אותו הבקיע רן בנימין בבעיטת מספרת מרהיבה בדקה ה-20, היה אחד השערים היפים שהובקעו בטורניר כולו.

נבחרת אורוגוואי, שהדיחה את ישראל במשחק חצי הגמר, זכתה בטורניר, אחרי שניצחה במשחק הגמר את איטליה, 1:0.

 
ועוד חדשות ספורט
נובאק ג’וקוביץ’ חוגג 23 נצחונות גרנד סלאם אחרי הזכייה ברולאן גרוס בצרפת, 11 ביוני 2023 (צילום: AP Photo/Aurelien Morissard)
נובאק ג'וקוביץ' חוגג 23 נצחונות גרנד סלאם אחרי הזכייה ברולאן גרוס בצרפת, 11 ביוני 2023 (צילום: AP Photo/Aurelien Morissard)
  • קבוצת הכדורסל של הפועל תל אביב הנחילה אתמול למכבי תל אביב את ההפסד הכי גדול בתולדותיה מול קבוצה ישראלית (ומטבע הדברים גם את ההפסד הכי גדול אי פעם בדרבי תל אביבי), כשהביסה אותה 112:74 במשחק השני בסדרת הגמר בשיטת הטוב משלושה על אליפות המדינה. האלופה תיקבע במשחק השלישי והמכריע שייערך מחר בערב ביד אליהו, וצפוי להיות לוהט במיוחד.
  • נובאק ג'וקוביץ' זכה אתמול בתואר הגראנד סלאם ה-23 שלו אחרי שניצח את קספר רוד בגמר הרולאן גרוס. בכך הפך ג'וקוביץ' לשיאן הזכיות בגרנד סלאם, ועקף את רפאל נדאל במקום השני (עם 22 זכיות) ואת רוג'ר פדרר במקום השלישי (עם 20 זכיות).
 
לא מדברים על ברונו
סילק סוניק – ברונו מארס (משמאל) ואנדרסון פאאק בהופעה, נובמבר 2021 (צילום: BET)
סילק סוניק – ברונו מארס (משמאל) ואנדרסון פאאק בהופעה, נובמבר 2021 (צילום: BET)

מי ידע שברונו מארס הוא כזה כוכב ענק בישראל? בוודאי לא המפיקים שארגנו את הגעתו לארץ באוקטובר, למה שהייתה אמורה להיות הופעה יחידה בפארק הירקון והפכה – נכון לרגע זה – לשתי הופעות סולד-אאוט בתוך שעות ספורות.

מעל 120 אלף כרטיסים נמכרו לשתי ההופעות של כוכב הפאנק הגדול, שאחראי ללהיטים כמו Uptown Funk, Grenade, If I was Your Man ועוד רבים אחרים.

בתעשיית ההופעות מציינים שלא נרשמה כזו היסטריה מאז שמדונה סגרה שתי הופעות בפארק בביקור הראשון שלה בשנות התשעים, כמו גם מייקל ג'קסון שמילא את פארק הירקון שני ערבים ברציפות ב-1993.

כמובן שמכירת הכרטיסים התנהלה כמו שוק, כיאה לישראל: אחרי שכרטיסי ההופעה הראשונה נמכרו במהירות שיא, המארגנים אפשרו הרשמה לרשימת המתנה – וכשהוכרזה הופעה שנייה, נשלחו הודעות לנרשמים עם לינק למכירה מוקדמת. אלא שהלינק היה פתוח לכל, והאתר קרס. בתוך שעות ספורות, כבר נמכרו כל הכרטיסים גם למופע הזה.

מי שציפה לרכוש כרטיסים הבוקר בתשע – מועד המכירה הרגיל שפורסם בתקשורת – יגלה שכבר לא נותר מה לרכוש. למעוניינים: עדיין נותרו כרטיסים להופעה של מארס בטביליסי, גיאורגיה, ימים ספורים לפני שהוא מגיע לישראל. לא בטוח שזה לא יותר משתלם ממחיר כרטיס לגולדן רינג בפארק הירקון.

 
קנדל רוי שוב הפסיד
אלכסנדר סורוס, בנו של המיליארדר ג’ורג’ סורוס, ב-2019 (צילום: Lev Radin/Pacific Press/Alamy)
אלכסנדר סורוס, בנו של המיליארדר ג'ורג' סורוס, ב-2019 (צילום: Lev Radin/Pacific Press/Alamy)

המיליארדר הליברל ג'ורג' סורוס כנראה עקב אחרי הסדרה "יורשים" עד סופה המר, כי בגיל 92 החליט – די בהפתעה, יש לומר – להעביר את השליטה על כל החברות והקרנות שברשותו לבנו הצעיר, אלכסנדר.

למי שראה את הסדרה, רק נאמר שאלכסנדר בן ה-37 אמנם נראה כמו רומן רוי אבל כרונולוגית הוא שיב, הבת הצעירה והפוליטית עם הנטיות שמאלה.

אלכסנדר בן ה-37 אמנם נראה כמו רומן רוי אבל כרונולוגית הוא שיובן, הבת הצעירה והפוליטית עם הנטיות שמאלה

"אני הרבה יותר פוליטי", הצהיר אלכסנדר סורוס בריאיון אתמול ב"וול סטריט ג'ורנל" והתחייב להמשיך בדרכו של אביו בתמיכה במועמדים דמוקרטים וליברלים בארצות הברית. "אנחנו הולכים להתעקש על זכויות הצבעה וחופש הפרט, ותמיכה בערך הדמוקרטיה בבית ומעבר לים", הוסיף.

סורוס האב, ששוויו נאמד בכשבעה מיליארד דולר, הוא גדול התורמים למפלגה הדמוקרטית בארה"ב אי פעם. כשנשאל מדוע בחר דווקא בבן הצעיר – לסורוס חמישה ילדים משלוש מערכות נישואין – השיב: "כי הוא הרוויח את זה".

 
למקרה שפספסת
 
זירת הבלוגים
 
 
סגירה
בחזרה לכתבה