אמיר בן-דוד
 
סדר יום חדש

יום שלישי, 13 יוני 2023

 
 
מתקרבים לרגע ההכרעה

גם אם אתם ותיקים בישראל, מתעניינים מאוד בפוליטיקה המקומית ומכורים לתוכניות אקטואליה (הרגל מגונה שמומלץ מאוד להיגמל ממנו) – תתקשו להיזכר מתי הייתה כאן התעניינות כה גדולה בזהות הפוליטיקאים שירכיבו את הוועדה לבחירת שופטים.

מה שנתפס פעם כעניין פרוצדורלי שדווח – אם בכלל – בשולי החדשות, הוא הבוקר מקור לכותרות מז'אנר "דריכות שיא במערכת הפוליטית". הסיבה היא כמובן הדרמה של החודשים האחרונים סביב ניסיונות ההפיכה המשטרית שהובילה השלישייה נתניהו-לוין-רוטמן, ואשר נתקלו בהתנגדות ציבורית שהבעירה את הרחובות, גרמו נזקים עצומים לכלכלה ופגעו קשות בצה"ל.

שר המשפטים יריב לוין, ח”כ שמחה רוטמן וראש הממשלה בנימין נתניהו במליאת הכנסת, 15 בפברואר 2023 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
שר המשפטים יריב לוין, ח"כ שמחה רוטמן וראש הממשלה בנימין נתניהו במליאת הכנסת, 15 בפברואר 2023 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

זה עלול להישמע מוזר, אבל מחר הדרמה ההיסטורית הזאת תתכנס לשאלה האם חברת הכנסת קארין אלהרר מיש עתיד תיבחר או לא תיבחר לוועדה לבחירת שופטים.

מי שיכריע בשאלה הרת הגורל הזו הוא כמובן ראש הממשלה בנימין נתניהו. חברי האופוזיציה, שנציגיהם יושבים בחודשים האחרונים בשיחות ההידברות שנפתחו בחסות בית הנשיא, דורשים מנתניהו לשלם "דמי רצינות" לתהליך ההידברות ולקיים את הנוהג שהיה שכיח עד כה – ולבחור לוועדה נציג מהקואליציה, ואת נציגת האופוזיציה אלהרר.

תומכי ההפיכה המשטרית – בראשות דון קישוט לוין וסנשו פנסה רוטמן – רוצים ששני נציגי הכנסת בוועדה יהיו מהקואליציה.

תומכי ההפיכה המשטרית – בראשות דון קישוט לוין וסנשו פנסה רוטמן – רוצים ששני נציגי הכנסת בוועדה יהיו מהקואליציה

ההנחה הרווחת היא שנתניהו כבר הכריע: הוא מתכוון לתמוך בבחירתה של אלהרר, והמהלך הזה זוכה כבר עכשיו לתמיכה שקטה בליכוד, שם מעוניינים להמשיך את ההידברות ולהרגיע את הרוחות, ולא להצית עימות נוסף עם האופוזיציה, שיבעיר מחדש את המחאה.

 
האם דרעי חוזר?
אריה דרעי במליאת הכנסת, 19 באפריל 2023 (צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)
אריה דרעי במליאת הכנסת, 19 באפריל 2023 (צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)

אחד הנספחים המוזרים ואולי המפתיעים של האירועים סביב הוועדה לבחירת שופטים, הוא טענה שהעלה אתמול יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן, שטען כי במסגרת ההסכמות המתגבשות בבית הנשיא, יאיר לפיד ובני גנץ יתמכו בחזרתו של יו"ר ש"ס אריה דרעי לשולחן הממשלה.

ראש הממשלה בנימין נתניהו מעוניין בדרעי לצידו. באופוזיציה יציגו מהלך כזה כתמיכה בחזרתו לממשלה של גורם ממתן (יחסית, יחסית. הכול יחסי בפוליטיקה הישראלית), שיאזן את איתמר בן גביר ובצלאל סמוטריץ' שמהלכים כעת אימה על מובילי המחאה.

"אני מאוד מקווה שלפיד וגנץ יתעשתו ולא יתנו לזה יד", אמר אתמול ליברמן, "כי ברגע שדרעי יחזור לממשלה, זה חיזוק משמעותי לקואליציה חרדית-משיחית של נתניהו".

אם ליברמן לא בדה את הדברים מליבו, עולות לא מעט סוגיות פוליטיות ובעיקר משפטיות סבוכות, בהן השאלה האם דרעי – שיש נגדו פסק דין חלוט לפיו הוא אינו יכול לכהן כשר – יכול בכלל לחזור לשולחן הממשלה.

בכל מקרה, בני גנץ הזרז להכחיש את הדברים ואמר: "אני לא יודע על סמך מה ליברמן אומר את מה שאומר. כרגע צריך להתמקד בוועדה לבחירת שופטים, ולהמשיך את המגעים".

 
בן גביר רוצה עוד עוצמה יהודית
איתמר בן גביר בישיבת סיעת עוצמה יהודית בכנסת, 12 ביוני 2023 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
איתמר בן גביר בישיבת סיעת עוצמה יהודית בכנסת, 12 ביוני 2023 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

זוכרים את הטענה השמאלנית הקלאסית, לפיה הכיבוש ישחית את ישראל ובסופו של דבר יחלחל אל תוכה? חשבתם עד היום שהיא מוגזמת ומופרכת? הנה מגיעה דוגמה שממחישה אותה, בחסות השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, שממילא מגלם את כל החרדות השמאלניות מפני מה שצפוי למדינה.

בן גביר מקדם לאחרונה הצעת חוק שמוביל ח"כ צביקה פוגל ממפלגתו, שתאפשר לשר לביטחון לאומי להורות על מעצרים מנהליים למשך חצי שנה. זו תהיה זליגה של הפרקטיקה המגונה שנהוגה בשטחים כחלק מהמלחמה בטרור.

בן גביר מקדם לאחרונה הצעת חוק שתאפשר לשר לביטחון לאומי להורות על מעצרים מנהליים למשך חצי שנה

הטיעון הוא – לכאורה – ניסיון לבלום את הפשיעה הגואה בחברה הערבית. בפועל, מדובר בסמכויות חריגות ובלתי דמוקרטיות בעליל – לעצור לתקופות ממושכות אזרחים בלי להגיש נגדם כתבי אישום.

להבדיל ממעצר "רגיל" עליו מורים בתי המשפט נגד אזרחים שהרשויות אספו עליהם ראיות, מתבצעת נגדם חקירה ויש כוונה להעמידם לדין ולברר את אשמתם בבתי משפט, המעצר המנהלי מאפשר לרשויות לעצור לתקופות ממושכות – לפעמים לשנים – חשודים שאין כל כוונה להגיש נגדם כתבי אישום, וזאת רק כדי למנוע מהם לבצע מעשה לא חוקי בעתיד.

מה כבר יכול להשתבש אם בן גביר יצויד בסמכות דרקונית שכזו?

 
צ'או סילביו
ראש ממשלת איטליה לשעבר סילביו ברלוסקוני (צילום: AP Photo/Gregorio Borgia)
ראש ממשלת איטליה לשעבר סילביו ברלוסקוני (צילום: AP Photo/Gregorio Borgia)

הוא המציא את תופעת הטראמפיזם הרבה לפני שטראמפ בכלל חשב על פוליטיקה. הוא היה ראש ממשלה יותר שנים מכל אחד אחר מאז אמצע המאה העשרים עוד לפני שנתניהו החליט שהמדינה זה הוא. והוא היה מושחת יותר מנתניהו וטראמפ ועוד כמה מנהיגים פופוליסטיים בדמותו גם יחד.

סילביו ברלוסקוני הלך אתמול לעולמו בגיל 86, ולמרות כל הדברים האיומים שעשה – הסקס עם הקטינות, השחיתות השלטונית ופרשיות השוחד – למרות כל אלה, האיטלקים עמדו אתמול ברחובות ברחבי המדינה ובכו על לכתו של Il Cavaliere ("האביר").

ברלוסקוני גילם עבור האיטלקים את המהות האיטלקית: כדורגל (הוא היה הבעלים של מילאן במשך שנים רבות), נשים (החברה האחרונה שלו הייתה צעירה ממנו בחמישים שנה), חיי סילון (הוא מת מיליארדר עם אוסף מכוניות ספורט מפואר) – ובעיקר פטריוטיות עזה.

ברלוסקוני גילם עבור האיטלקים את המהות האיטלקית: כדורגל, נשים, חיי סילון – ובעיקר פטריוטיות עזה

מנהיגים מרחבי העולם הביעו את צערם על לכתו – ראש הממשלה בנימין נתניהו כינה אותו "חבר גדול שעמד לצידנו תמיד".

אך בשלל ההודעות שזרמו אתמול בלטה במיוחד זו של האיש שברלוסקוני עצמו העיד כי הוא המנהיג הנערץ עליו, ואולי זה אומר הכל: "סילביו היה אדם יקר וחבר אמיתי. תמיד הערצתי את חוכמתו, ואת יכולתו לקבל החלטות מאוזנות גם במצבים הקשים ביותר", מסר נשיא רוסיה ולדימיר פוטין.

 
מה שקורה עכשיו בגל"צ
ממלא-מקום מפקד גלי צה”ל דני זקן (צילום: גלי צה"ל)
ממלא-מקום מפקד גלי צה"ל דני זקן (צילום: גלי צה"ל)

ממלא מקום מפקד גלי צה"ל דני זקן תכנן לסיים את העסקתם של רזי ברקאי ורינו צרור בתחנה – אך חזר בו והאריך את החוזה עמם כשתוכניותיו התפרסמו אתמול ב"עין השביעית".

אל הסמטוחה הזו זקן נכנס כטירון שעדיין לא הפנים את תפקידו: להטות את הספינה בלי לעשות גלים. התוכנית של זקן, על פי מקורות בתחנה, הייתה לפנות את רצועות הבוקר לטובת חזרתו של העסקן הפוליטי יעקב ברדוגו, שהודח מהתחנה תחת קודמתו של זקן.

אל הסמטוחה הזו זקן נכנס כטירון שעדיין לא הפנים את תפקידו: להטות את הספינה בלי לעשות גלים

זקן הגיש קודם למינויו תוכנית יומית לצד יעקב ברדוגו ברדיו "גלי ישראל" ואין ספק כי הוא חייב את מינויו לתחנה לברדוגו, שהוא מצידו אולי השופר המובהק ביותר של ראש הממשלה בנימין נתניהו בתקשורת.

"יש ניסיון של דני זקן, שהוא שלוח של יעקב ברדוגו שהוא שלוח של בנימין נתניהו", אמר אתמול ברקאי בריאיון בערוץ 13. "זה ניסיון לפגוע בגל"צ כמטרה ראשונית, אחר כך בתאגיד, ואחר כך להגיע אליך (ערוץ 13) ולערוץ 12. אני שמח שאנחנו גורמים להם להזיע, כי לקראת דצמבר, הסיפור הזה יתחדש".

 
היסטוריה בכדורסל
ניקולה יוקיץ’ מהדנבר נאגטס מקבל את גביע ה-NBA מידי אדם סילבר, נציב הליגה. 12 ביוני 2023 (צילום: AP Photo/Jack Dempsey)
ניקולה יוקיץ' מהדנבר נאגטס מקבל את גביע ה-NBA מידי אדם סילבר, נציב הליגה. 12 ביוני 2023 (צילום: AP Photo/Jack Dempsey)

אלופת ישראל בכדורסל תיקבע הערב בדרך הדרמטית ביותר האפשרית: דרבי תל אביבי לוהט וטעון יצרים ביד אליהו, במשחק השלישי המכריע בין הפועל למכבי, אחרי שלפני יומיים הפועל הנחילה למכבי את ההפסד הגדול בתולדותיה (38 הפרש).

צפויים אבוקות וקרבות אוהדים ביציעים ומשחק מתוח ועצבני על הפרקט, ואולי גם היסטוריה – אליפות ראשונה להפועל מאז 1969 (!), ראשונה מאז הקבוצה הוקמה מחדש כ"הפועל אוסישקין" ועשתה את כל הדרך בחזרה מהתחתית אל הצמרת.

בינתיים, היסטוריית כדורסל גדולה נרשמה הלילה בארה"ב: דנבר נאגטס זכתה לראשונה בתולדותיה באליפות ה-NBA אחרי שניצחה 94:89 את מיאמי היט והשלימה ארבעה ניצחונות בסדרת הגמר של הטוב מ-7. הניצחון הגיע במגרש הבית של הנאגטס, והחגיגות בעיר נמשכו לאורך כל הלילה.

הקבוצה שמוביל ניקולה יוקיץ' סיימה את העונה עם המאזן הטוב ביותר במערב (53:29), השיגה בפלייאוף עשרה ניצחונות ביתיים מתוך 11 משחקים, והדיחה – בין השאר – את פיניקס של קווין דורנאט ואת הלייקרס של לברון ג'יימס.

 
טיפ זהב למשתמשי ווטסאפ
אפשרות העריכה בווטסאפ (צילום:  ווטסאפ/מטא)
אפשרות העריכה בווטסאפ (צילום:  ווטסאפ/מטא)

אם אתם מנהלים את חייכם הביתיים, החברתיים והמקצועיים בעזרת ווטסאפ (יש מי שלא עושה את זה?) הנה טיפ שישנה לכם את היום-יום: האפליקציה הוסיפה אופציית עריכה!

כן, כן, חלפו עברו הימים בהם הקלדתם בחוסר תשומת לב "תחזור אלי עם זה בסדר שאני יאחר" בקבוצה של העבודה, ואז התבאסתם שכולם מסביב בטוחים שיש לכם שגיאות כתיב איומות ורציתם למחוק, אבל בינתיים כבר הגיבו לכם על ההודעה, ואתם נשארתם עם הפדיחה.

מעכשיו יש חלון הזדמנויות של רבע שעה. דאבל-קליק על ההודעה השגויה יפתח אופציית עריכה. אפשר לתקן שגיאות כתיב.

הללויה.

 
למקרה שפספסת
 
זירת הבלוגים
 
 
סגירה
בחזרה לכתבה