אמיר בן-דוד
 
סדר יום חדש

יום ראשון, 4 יוני 2023

 
 
מחדל על גבול מצרים

(הערת מערכת: אמיר בן-דוד בחופשה. הניוזלטר הזה נכתב על ידי עורכת זמן ישראל בירנית גורן, שממלאת את מקומו עד שישוב בהמשך השבוע)

יותר מכל פרט אחר שנודע עד כה על פיגוע הירי אתמול בגבול מצרים, מהדהדת העובדה שגופותיהם של שני ההרוגים הראשונים, סמלת ליה בן נון וסמל ראשון אורי יצחק אילוז, התגלו רק כעבור שעתיים אחרי שנורו למוות על ידי שוטר מצרי, שחצה את הגבול לשטחי ישראל.

לפי תחקיר ראשוני של צה"ל, השוטר המצרי חצה את הגבול כמה מאות מטרים מהעמדה שבה הוצבו שני החיילים למשמרת של 12 שעות – משמרת חריגה באורכה בצה"ל – וכפי הנראה הם הופתעו על ידי המפגע, שכן השניים לא ירו לעברו. עוד התברר כי לא היה כל קשר עם השניים מאז ארבע לפנות בוקר – עניין תמוה כשלעצמו.

ליה בן נון, אורי יצחק אילוז, אוהד שמעון דהן (צילום: דובר צה"ל, מונטז')
ליה בן נון, אורי יצחק אילוז, אוהד שמעון דהן (צילום: דובר צה"ל, מונטז')

אחרי שנמצאו גופותיהם של שני החיילים, החל מרדף אחר השוטר המצרי, במהלכו נהרג החייל השלישי סמל ראשון אוהד שמעון דהן. בשלב זה, המפגע כבר שהה בישראל מספר שעות. צה"ל צפוי להודיע על הקמת צוות בדיקה לתקרית בראשות קצין בכיר.

במערכת הביטחון ובממשלה יצאו מגדרם אמש להדגיש את שיתוף הפעולה עם מצרים. מערכת היחסים בין שתי המדינות נמצאת בתקופת לבלוב – והאירוע אתמול תפס את קהיר בהפתעה ובמבוכה גדולה.

במערכת הביטחון ובממשלה יצאו מגדרם אמש להדגיש את שיתוף הפעולה עם מצרים

למעשה, מצרים השהתה את הוצאת ההודעה הרשמית שלה במשך שעות, כי קיוותה שיתברר שהמפגע היה מחבל שהתחפש לחייל מצרי. בהודעה עצמה, מצרים הביעה את תנחומיה וצערה על הפיגוע.

הלוויתה של סמל ליה בן נון ז"ל תערך היום בשעה 16:30 בבית העלמין הצבאי בעיר ראשון-לציון. הלוויתו של סמל-ראשון אורי יצחק אילוז ז"ל תערך בשעה 17:00 בבית העלמין הצבאי בעיר צפת. הלוויתו של סמל-ראשון אוהד שמעון דהן ז"ל תערך בשעה 17:00 בבית העלמין הצבאי באופקים.

 
סנסציה בסן חואן
נבחרת ישראל הצעירה חוגגת את הניצחון על נבחרת ברזיל ועלייתה לחצי גמר המונדיאליטו, סן חואן, ארגנטינה, 3 ביוני 2023 (צילום: AP Photo/Natacha Pisarenko)
נבחרת ישראל הצעירה חוגגת את הניצחון על נבחרת ברזיל ועלייתה לחצי גמר המונדיאליטו, סן חואן, ארגנטינה, 3 ביוני 2023 (צילום: AP Photo/Natacha Pisarenko)

ביום אחר, החדשות האלה היו פותחות את הניוזלטר: נבחרת ישראל הצעירה בכדורגל העפילה לשלב חצי הגמר במונדיאליטו, אחרי ניצחון 3:2 על נבחרת ברזיל. כן, ברזיל. תנו לכותרת הזו רגע לשקוע.

חבורת המופלאים של המאמן אופיר חיים עשתה את הבלתי יאמן בטורניר, במשחק מותח שנמשך 120 דקות שבו הישראלים היו פשוט טובים יותר מהברזילאים.

חבורת המופלאים עשתה את הבלתי יאמן, במשחק מותח שבו הישראלים היו פשוט טובים יותר מהברזילאים

ברזיל הובילה לראשונה במחצית השנייה – אך לקח לענאן חלאילי שלוש דקות בלבד להבקיע שער שוויון נהדר בנגיחה. כשנכנסו להארכת הזמן, ברזיל נטלה שוב את ההובלה – וישראל מייד השוותה שוב, כעבור שתי דקות, עם שער של חמזה שיבלי.

ואז הגיעה תוספת הזמן של המחצית הראשונה של ההארכה. דקה 104, למי שסופר. דור תורג'מן, בתמרון שמזכיר את השערים הגדולים של ליאו מסי ודייגו מראדונה – לא פחות – הבקיע שער שלישי, ולראשונה ישראל נכנסה להובלה.

הלחץ ניכר על הברזילאים – מה שהוביל לשתי הזדמנויות פנדל עבור ישראל, ואת שתיהן פספסנו. אבל מי יזכור את זה בעתיד. מה שיזכרו זה שלראשונה אי פעם, ישראל בעלת סיכוי לא רע להגיע לגמר של טורניר כדורגל בינלאומי בעל משקל.

ביום שני יוכרע מי תעלה לחצי הגמר מול ישראל – ארצות הברית או אורוגוואי. מחצית הגמר תתקיים ביום חמישי.

 
אלימות בקיסריה
הפגנה נגד המהפכה המשפטית בקפלן, תל אביב, 3 ביוני 2023 (צילום: אבשלום ששוני/פלאש90)
הפגנה נגד המהפכה המשפטית בקפלן, תל אביב, 3 ביוני 2023 (צילום: אבשלום ששוני/פלאש90)

המחאה נגד המהפכה המשפטית נמשכה אתמול, השבוע ה-22 ברציפות, עם מעל מאה אלף מפגינים בקפלן בתל אביב – הפגנה שהסתיימה בחסימת נתיבי איילון, לראשונה מזה מספר שבועות, אך ללא תקריות מיוחדות.

לעומת זאת, ערב קודם לכן נתקלו המפגינים באלימות חריגה מקרב משטרת ישראל בהפגנה שנערכה בקיסריה בליל שישי מול בית ראש הממשלה בנימין נתניהו.

ערב קודם לכן נתקלו המפגינים באלימות חריגה מקרב משטרת ישראל בהפגנה שנערכה בקיסריה בליל שישי מול בית נתניהו

ההפגנה בקיסריה התארגנה באופן ספונטני, כשהועלו לרשתות החברתיות סרטונים של בני הזוג נתניהו נוסעים למלון דן קיסריה בערב שישי. למקום הגיעו כמה מאות מפגינים, ביניהם משה רדמן – אחד ממובילי המחאה נגד המהפכה המשפטית.

במקום התפתח עימות בין המפגינים והשוטרים, שגלש במהרה לאלימות חסרת פרופורציות. 17 נעצרו, כולל קטין. רדמן היה בין מפגינים שפונו באמבולנס לבית חולים אחרי שהוכו קשות על ידי השוטרים.

חמור מכך, המשטרה פיזרה את העצורים במספר תחנות משטרה באזור – בכלל זה באום אל-פחם ובעירון – וסירבה למסור פרטים היכן הם מוחזקים. היא גם סירבה לאפשר לעורכי דין להיפגש עם העצורים.

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר מיהר לגבות את השוטרים אמש. "מי שתוקף שוטרים יש לנהוג כלפיו באפס סובלנות, ותפקידנו לגונן על השוטרים והדמוקרטיה", אמר. "אלחם על זכותו של כל אחד להפגין, אך חופש הביטוי איננו חופש השיסוי והבריונות. מחזק את ידי המפכ"ל ומפקד המחוז וקורא לאפס סובלנות מול תופעות של התנפלות על שוטרים ואנרכיה".

 
אלימות בניו יורק
ח”כ שמחה רוטמן עם המגאפון שחטף ממפגינה בניו יורק, 2 ביוני 2023 (צילום: שני גרנות לובטון)
ח"כ שמחה רוטמן עם המגאפון שחטף ממפגינה בניו יורק, 2 ביוני 2023 (צילום: שני גרנות לובטון)

יו"ר ועדת החוקה של הכנסת ואחד מאבות המהפכה המשפטית, ח"כ שמחה רוטמן, הגיע לניו יורק לקראת סוף השבוע לרגל המצעד השנתי לכבוד ישראל. אם רוטמן בנה על קצת שופינג בשדרה החמישית ויידישקייט באפר איסט סייד, למחאה נגד ההפיכה המשטרית היו תוכניות משלה.

כמו בארץ, גם בניו יורק הפגינו נגדו פעילי המחאה, ובערב שישי ליוו אותו בעת שצעד ברגל ברחובות העיר, מוקף במאבטחיו. אחת המפגינות שהלכה אחרי רוטמן החזיקה במגאפון וקראה לעברו את הסיסמאות הרגילות. ואז היא אמרה, "בסוף כולנו יהודים" – ולרוטמן קפץ הפיוז.

באגרסיביות ובאלימות, רוטמן חטף את המגאפון מידיה של המפגינה וקרע את הרצועה שהחזיקה אותו על כתפה. בסרטון המתעד את האירוע הוא נראה ממשיך לצעוד, זועם, עד שנמלך בדעתו והחזיר את המגאפון למפגינה.

המפגינה הגישה תלונה למשטרת ניו יורק – אולם זו הזדרזה להודיע הבוקר כי התיק נסגר. לח"כ רוטמן דרכון דיפלומטי והוא נמצא בניו יורק כנציג רשמי של הכנסת. או במילים אחרות: את הוויכוחים הפנימיים על זהותה של המדינה, משטרת ניו יורק מעדיפה שנלבן בישראל ולא באמצעותה.

 
אסון בהודו
תאונת הרכבות בהודו, 3 ביוני 2023 (צילום: AP Photo/Arabinda Mahapatra)
תאונת הרכבות בהודו, 3 ביוני 2023 (צילום: AP Photo/Arabinda Mahapatra)

לפחות 288 נהרגו ו-700 נפצעו בהתנגשות רכבות באודישה, הודו – תאונת הרכבות הקטלנית ביותר במדינה מזה לפחות שני עשורים.

בתאונה היו מעורבות שלוש רכבות – שתי רכבות נוסעים שהיו בתנועה, ורכבת משא שהייתה נייחת בנקודת הפגיעה. שתי רכבות הנוסעים התנגשו חזיתית והועפו ממסילותיהן, ככל הנראה בשל כשל במערכת הרמזורים של המסילות.

שתי רכבות הנוסעים התנגשו חזיתית והועפו ממסילותיהן, ככל הנראה בשל כשל במערכת הרמזורים של המסילות

בשתי הרכבות היו באותה עת כ-2,200 נוסעים. ההתנגשות הייתה כל כך חזקה, שהרכבות התעוותו לחלוטין וצוותי החילוץ עדיין עובדים באזור כדי למצוא גופות או ניצולים בקרב הריסות המתכת.

להודו היסטוריה של תאונות רכבת. במדינה שבה מערכת הרכבות מסיעה כשמונה מיליארד נוסעים בכל שנה (!), הביקורת על איכות הרכבות והביטחון הירוד חוזרת לכותרות מדי פעם.

ראש ממשלת הודו נרנדרה מודי הגיע אתמול לאזור האסון והבטיח כי "כל מי שיימצא אחראי לתאונה הזו ישלם ביוקר".

 
גאווה בלונדון
אדם למברט מופיע בלונדון, 4 ביוני 2022 (צילום: Eddie Mulholland/Pool photo via AP)
אדם למברט מופיע בלונדון, 4 ביוני 2022 (צילום: Eddie Mulholland/Pool photo via AP)

אי אפשר להשאיר את הניוזלטר הזה עם חדשות רציניות בלבד. צריך משהו קליל שיתחיל את הבוקר – ואת השבוע – עם חיוך על הפנים.

אז קבלו את השיר הרשמי של מצעד הגאווה בלונדון, שהוציא אמש הזמר אדם למברט – קאבר מקפיץ ומהנה של You Make Me Feel, להיט משנות השמונים של סילבסטר. למברט יהיה אחד מהאמנים הבינלאומיים שיופיעו במצעד, שיתקיים ב-1 ביולי בבירה הבריטית.

אנחנו עדיין מחכים לשיר הרשמי של מצעד הגאווה שיתקיים בסוף השבוע בתל אביב. אילן פלד? נעה קירל? מישהו?

 
משהו לקרוא
 
למקרה שפספסת
 
זירת הבלוגים
 
 
סגירה
בחזרה לכתבה