אמיר בן-דוד
 
סדר יום חדש

יום שני, 26 יוני 2023

 
 
בשביל זה יש חברים

בסרט "הסנדק 2" מתכנסת ועדה של הסנאט האמריקאי לחקור חשדות חמורים נגד מנהיג המאפיה מייקל קורליאונה. החקירה נשענת בעיקר על עדות מתוך המאפיה של בכיר בארגון בשם פרנק פטנג'לי, שחצה את הקווים והחל לשתף פעולה עם המשטרה.

מייקל קורליאונה (אל פאצ'ינו) מפתיע את כולם כשהוא נכנס לאולם הדיונים מלווה באחיו הבכור של עד המדינה, סיציליאני קשיש שהוטס במיוחד מהכפר קורליאונה, רק כדי לשבת מול אחיו ולנעוץ בו מבט מזרה אימים. זה מספיק. העד חוזר בו מעדותו ואומר "אני לא מכיר שום סנדק".

ארנון מילצ’ן בברייטון ביום הראשון לעדותו במשפט נתניהו, 25 ביוני 2023 (צילום: צילום מסך, שימוש לפי סעיף 27א לחוק זכויות יוצרים)
ארנון מילצ'ן בברייטון ביום הראשון לעדותו במשפט נתניהו, 25 ביוני 2023 (צילום: צילום מסך, שימוש לפי סעיף 27א לחוק זכויות יוצרים)

אין כמובן כל קשר בין הסיפור הזה לבין מה שהתרחש אתמול בחקירתו של מפיק הסרטים ההוליוודי ארנון מילצ'ן, שהתייצב בברייטון שבאנגליה להעיד במשפט נתניהו, כשמולו יושבת אשת ראש הממשלה, שרה נתניהו.

התובעת ליאת בן-ארי העירה בדיון כי הגברת נתניהו "עושה פרצופים לעד" ומחתה על כך שהיא פנתה למילצ'ן בצאתו מהאולם. פרקליט משפחת נתניהו, עמית חדד, הגיב על כך ב"אוי, באמת, אסור לה לומר לו שירגיש טוב?"

התובעת ליאת בן-ארי העירה בדיון כי הגברת נתניהו "עושה פרצופים לעד" ומחתה על כך שהיא פנתה למילצ'ן בצאתו מהאולם

לא נראה אתמול שמילצ'ן מרגיש כל כך טוב. הוא נשאל, כשהגיע לבית המלון בברייטון, האם נוכחותה של הגברת נתניהו תשפיע על עדותו, והשיב "ממש לא, עברתי דברים יותר קשים בחיים". וכשראש הממשלה נתניהו הגיע לבית המשפט המחוזי בירושלים כדי לצפות בעדותו של מילצ'ן, המפיק נפנף לעבר המצלמה וקרא לעברו "היי ביבי".

מילצ'ן החל לתאר בעדותו מסכת ארוכה של יחסים חבריים, לדבריו, שבהם סיפק לראש הממשלה ורעייתו סיגרים, שמפניה ותכשיטים, בכמויות שהלכו וגדלו. הוא חזר והדגיש שהיחסים בינו לבין בני הזוג נתניהו היו יחסים חבריים קרובים, סיפר שנתניהו כינה אותו "אחי" ושבגלל יחסי החברות הללו, מילצ'ן מתקשה לכנות את נתניהו "הנאשם" ומעדיף לקרוא לו "ביבי".

מה שלא היה ברור לגמרי מהעדות אתמול זה למה השתמשו שני החברים בשמות קוד, כמו "גמדים", "עלים" ו"ורודים", שמזכירים את סרטי "הסנדק", כשהם דיברו על המתנות הללו, וגם למה ביקש נתניהו ממילצ'ן לפטר את העוזרת האישית שלו, הדס קליין, בטענה שהיא "יודעת יותר מדי". אם הכול חוקי ותקין, מה יש פה לדעת יותר מדי?

עדותו של מילצ'ן תימשך גם היום ובמהלך השבועיים הקרובים.

 
בשביל זה יש עילת סבירות
ח”כ שמחה רוטמן (במרכז) מנהל את ישיבת ועדת החוקה של הכנסת בנושא צמצום עילת הסבירות, 25 ביוני 2023 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
ח"כ שמחה רוטמן (במרכז) מנהל את ישיבת ועדת החוקה של הכנסת בנושא צמצום עילת הסבירות, 25 ביוני 2023 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמנם הודיע על הקפאת ההפיכה המשטרית, אבל אתמול הליכי החקיקה חודשו במלוא העוצמה.

ראש הממשלה נתניהו אמנם הודיע על הקפאת ההפיכה המשטרית, אבל אתמול הליכי החקיקה חודשו במלוא העוצמה

בוועדת חוקה של הכנסת החלו לדון בהצעה לצמצום עילת הסבירות בביקורת שיפוטית, כך שלא תחול יותר על החלטות של נבחרי ציבור; ובוועדת השרים לחקיקה אושרה הצעת חוק שנועדה להעביר את סמכויות לשכת עורכי הדין לגוף חדש שבשליטת הקואליציה.

כך יצא שבעיתוי סמלי, בברייטון שבאנגליה העיד מיליארדר שעשה את הונו בהוליווד, על מנהגיהם המושחתים של ראש ממשלת ישראל ובני ביתו, ממש באותה שעה שבה בכנסת ישראל עמלו נאמניו של אותו ראש ממשלה, להכשיר את מעשי השחיתות הבאים, כך שהם לא יהיו יותר כפופים לביקורת שיפוטית.

"גם תסריטאי בעל דמיון מפותח לא יכול היה לכתוב תסריט לסצנה כזאת", כותב הבוקר אבי בר-אלי, ב"דה מרקר", ותיאר את סצנה הקולנועית שבה ראש הממשלה צופה בווידיאו בבית המשפט המחוזי בירושלים בעדותו של חברו המיליארדר בברייטון, כשרק ארבעה ק"מ בלבד ממנו מתכנסת ועדת החוקה כדי לדון בחוקים שיאסרו על שופטים להתערב בהחלטות שפוליטיקאים יקבלו בעתיד, "גם אם הן מופרכות, מושחתות, או לוקות בחוסר סבירות קיצוני".

 
שבתאי פורש - וגם אלפי שוטרים
מפכ”ל המשטרה, רב ניצב קובי שבתאי (צילום: מיכאל גלעדי/פלאש90)
מפכ"ל המשטרה, רב ניצב קובי שבתאי (צילום: מיכאל גלעדי/פלאש90)

המפכ"ל קובי שבתאי לא חיכה לשיחת ההדחה שתכנן לו השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, והודיע אתמול כי לא יבקש הארכת כהונה לשנה רביעית.

"אני רוצה להגיד תודה רבה למפכ"ל על עשרות שנים של שירות למען מדינת ישראל", בן גביר הגיב מייד. "זה לא סוד שהיו בינינו מחלוקות מהותיות, אבל המפכ"ל היה לוחם שנים רבות, לוחם טוב, לוחם חזק למען המדינה, מודה לו על שנים של שירות".

זה נכון. שבתאי – יאמר כל מי שמכיר אותו – הוא איש ישר, מלא בכוונות טובות. אבל הוא גם היה האיש הלא נכון בתקופה הקשה ביותר שעברה על משטרת ישראל מאז כינונה, ותעיד על כך העובדה שתחת פיקודו, פרשו מהמשטרה ב-2022 מספר שיא של שוטרים, רובם צעירים עם פחות מחמש שנות שירות.

המספרים מטלטלים ומעידים על התפרקות מוחלטת של הכוח האמון על חוק וסדר במדינה: 1,800 שוטרים פרשו ב-2022 – יותר מפי-3 מאשר ב-2020.

מבין הפורשים, 1,050 התפטרו מרצונם. 70% מהמתפטרים הם בעלי ותק של עד חמש שנים במשטרה, ו-96% מהם הם מתחת לגיל ארבעים. בסך הכל חסרים כרגע במשטרה לפחות 1,700 שוטרים.

בקצב הזה, למפכ"ל הנבחר הבא לא תהיה משטרה לפקד עליה. שיהיה לנו בהצלחה בלי משטרה מתפקדת.

 
האיראנים הגיעו לקפריסין
מבט על הנמל בלרנקה, קפריסין. אילוסטרציה (צילום: iStock)
מבט על הנמל בלרנקה, קפריסין. אילוסטרציה (צילום: iStock)

אחרי שבקיץ שעבר טורקיה הייתה היעד המרכזי של איראן בניסיון לבצע פיגועים נגד ישראלים ויהודים בחו"ל, השנה נראה כי הרפובליקה האסלאמית העבירה את מאמציה לקפריסין.

אתמול נחשף כי מערכת הביטחון בקפריסין סיכלה פיגוע שתכננה חוליה של משמרות המהפכה האיראניים, שהתכוונה לפגוע בבית חב"ד במדינה, בבתי מלון הפופולריים בקרב ישראלים וכן באיש עסקים ישראלי הפועל בקפריסין.

לפי הפרסומים, נעצרו שבעה פקיסטנים שגויסו ואומנו על ידי איראן במטרה לבצע את הפיגועים. ראש החוליה נמלט והוצא נגדו צו מעצר.

נעצרו שבעה פקיסטנים שגויסו ואומנו על ידי איראן במטרה לבצע את הפיגועים. ראש החוליה נמלט והוצא נגדו צו מעצר

לפי הדיווחים, חשיפת החוליה מגיעה אחרי מספר שבועות של חקירה משותפת בין המוסד והביון הקפריסאי, וכי מאחורי ההתארגנות הנוכחית עומד אותו גורם איראני שהיה אחרי לניסיון הפיגוע בישראלים בקפריסין לפני שנתיים.

קפריסין היא יעד פופולרי בקרב הישראלים, במיוחד בעונה הנוכחית, והצפי הוא שמעל 300 אלף ישראלים יבקרו באי במהלך הקיץ.

 
הימין שוב מרים ראש באירופה
שלט עם הסמליל של מפלגת אלטרנטיבה לגרמניה (צילום: Jens Meyer, AP)
שלט עם הסמליל של מפלגת אלטרנטיבה לגרמניה (צילום: Jens Meyer, AP)

הישג חסר תקדים של מפלגת "אלטרנטיבה לגרמניה" (AfD) מדאיג היום את גרמניה ואירופה: המפלגה הימנית-קיצונית הצליחה לראשונה לזכות בבחירות מקומיות ולהעמיד מטעמה ראש מחוז.

הניצחון מסמן התחזקות בפופולריות של "אלטרנטיבה לגרמניה", מפלגה שבנתה את כוחה על מצע אנטי-מהגרים והואשמה לא אחת באנטישמיות. בסקרים הכלליים, המפלגה נוסקת ונמצאת כרגע במקום השני.

במצע של המפלגה: התנתקות מהאיחוד האירופי (בסגנון "ברקזיט"), עצירת הסיוע לאוקראינה ותמיכה ברוסיה, וכן התכחשות למשבר האקלים.

במצע של המפלגה: התנתקות מהאיחוד האירופי, עצירת הסיוע לאוקראינה ותמיכה ברוסיה, וכן התכחשות למשבר האקלים

גרמניה לא היחידה שמתמודדת עם עליית הימין הקיצוני באירופה: אתמול נודע כי מפלגה לאומנית קיצונית חדשה – "הספרטנים" שמה – הצליחה להיבחר לפרלמנט ביוון, עם כ-5% מהקולות. בבחירות זכתה מפלגתו של קיריאקוס מיצוטאקיס, "דמוקרטיה חדשה", במרב הקולות.

 
השמש שוקעת על אלטון
אלטון ג’ון מופיע בפסטיבל גלסטונברי, 25 ביוני 2023 (צילום: Joel C Ryan/Invision/AP)
אלטון ג'ון מופיע בפסטיבל גלסטונברי, 25 ביוני 2023 (צילום: Joel C Ryan/Invision/AP)

אירוע תרבות היסטורי התרחש הלילה באנגליה, כשאלטון ג'ון עלה להופיע מול קהל של מאות אלפי מעריצים נרגשים, בהופעתו הראשונה אי פעם בפסטיבל גלסטונברי, הופעה שגם תהיה כנראה הופעתו האחרונה של סר אלטון במולדתו.

כוכב העל בן ה-76 כבר מתקשה ללכת, והוא גם התקשה אתמול להסתיר את התרגשותו. "מעולם לא חשבתי שאנגן בגלסטונברי, והנה אני כאן", הוא אמר לקהל העצום, שבו בלטו רבים שלבשו לכבוד האירוע תחפושות אלטון ג'ון יצירתיות, וגם התייפחו לאורך ההופעה, אותה הגדיר אלטון עצמו כ"ערב מאוד אמוציונלי מבחינתי, במה שכנראה תהיה ההופעה האחרונה שלי אי פעם באנגליה".

"זהו ערב מאוד אמוציונלי מבחינתי, במה שכנראה תהיה ההופעה האחרונה שלי אי פעם באנגליה"

לכבוד האירוע בחר אלטון ג'ון את החליפה הכי זהובה בארון החליפות הזהובות שלו והזמין אורחים צעירים ממנו (ברנדון פלאוורס מ"הקילרז", רינה סוואיאמה וסטפן סנצ'ז) להצטרף אליו בשרשרת של מיטב להיטיו – רובם, כמובן, מהסבנטיז, העשור הגדול בקריירה שלו.

כמה גדול היה העשור ההוא מבחינת אלטון ג'ון? הוא מכר לבדו 2% מכל האלבומים שנמכרו בעולם באותו עשור. זה מספר בלתי נתפס שספק אם יישבר אי פעם.

לאורך הקריירה שלו מכר אלטון ג'ון יותר מ-300 מיליון אלבומים והצעיד עשרה שירים למקום הראשון במצעד הבריטי. חוץ מ-32 אלבומי הסולו שלו, הוא גם הלחין את הפסקולים למחזות הזמר המצליחים "מלך האריות" ו"בילי אליוט", ושיתף פעולה עם עשרות אמנים צעירים ממנו לאורך השנים, בהם דואה ליפה (שאכזבה ולא הגיעה אתמול למופע הפרידה), אד שירן, בריטני ספירס ורבים אחרים.

אחרי שיצא מהארון ב-1992 הוא הקים את "קרן אלטון ג'ון לאיידס" שגייסה לאורך השנים יותר מחצי מיליארד דולר להתמודדות עם המחלה הקטלנית ביותר מ-90 מדינות בעולם.

רבים התייפחו אתמול, מול הבמה בגלסטונברי ומול שידור הטלוויזיה. באוויר הייתה תחושה חזקה של סוף תקופה ושל פרידה מאגדה אמיתית.

 
אנגליה גדולה עלינו
הנבחרת הצעירה של ישראל בכדורגל (צילום: אסי קיפר, ההתאחדות לכדורגל)
הנבחרת הצעירה של ישראל בכדורגל (צילום: אסי קיפר, ההתאחדות לכדורגל)

הנבחרת הצעירה של ישראל הפסידה אתמול בגיאורגיה 2:0 לנבחרת הצעירה של אנגליה. נבחרת ישראל נותרה עם נקודה אחת בלבד משני משחקים במסגרת בית 3 של אליפות אירופה עד גיל 21.

הניצחון הבטיח לנבחרתה הצעירה והמצוינת של אנגליה את העלייה לרבע הגמר מהמקום הראשון בבית.

כדי לעלות לרבע הגמר, ישראל תהיה חייבת לנצח את צ'כיה במשחק האחרון בשלב הבתים (ביום רביעי בשבע בערב) ולקוות שגרמניה תאבד נקודות במשחק מול אנגליה. נבחרת צ'כיה זקוקה לתיקו בלבד מול ישראל כדי להבטיח את עלייתה לרבע הגמר.

כדי לעלות לרבע הגמר, ישראל תהיה חייבת לנצח את צ'כיה ולקוות שגרמניה תאבד נקודות במשחק מול אנגליה

כבר מהדקות הראשונות היה ברור שהפערים בין שתי הנבחרות הם מה שמכנים בשכונה "לא כוחות" ומה שמאמן הנבחרת, גיא לוזון, כינה בסוף המשחק "עשינו כל מה שביכולתנו מול הנבחרת הטובה והאיכותית בטורניר".

 
למקרה שפספסת
 
זירת הבלוגים
 
 
סגירה
בחזרה לכתבה