אמיר בן-דוד
 
סדר יום חדש

יום שלישי, 6 יוני 2023

 
 
נתניהו נכנס לאירוע

(הערת מערכת: אמיר בן-דוד חוזר לפעילות מבצעית מחר בבוקר. הניוזלטר הזה נכתב על ידי עורכת זמן ישראל בירנית גורן, שממלאת את מקומו)

שעה קלה אחרי שהסתיימה הפגישה בין ראש הממשלה בנימין נתניהו וחברי הכנסת מסיעת חד"ש-תע"ל, נרצח הערבי ה-91 מתחילת השנה. כמו רצה היקום לומר: דיבורים זה יפה, אבל הגיע הזמן למעשים.

נתניהו נפגש עם חברי הכנסת הערבים, בהם איימן עודה, אחמד טיבי ועאידה תומא סלימאן, כדי לדון עמם באלימות והפשיעה הגואה בחברה הערבית. חברי סיעת רע"ם, בראשות מנסור עבאס, החרימו את הפגישה ואמרו כי אין להם אמון בהבטחות נתניהו.

ח”כ איימן עודה ואחמד טיבי בישיבת סיעה בכנסת. 5 ביוני 2023 (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)
ח"כ איימן עודה ואחמד טיבי בישיבת סיעה בכנסת. 5 ביוני 2023 (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)

"מדינת ישראל לא יכולה להרשות לעצמה טרור", אמר נתניהו לנוכחים בפגישה. "ארגוני הפשע הרצחניים, המטילים אימה בחברה הערבית לא מוגדרים טרור, אבל בפועל מטילים מורא על כלל האוכלוסייה. אנחנו צריכים לשים את הפוליטיקה בצד, להסיר מחיצות ולפעול ביחד למגר את הנגע הנפשע הזה".

מוקדם יותר אתמול הודיע השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר כי ימנה פרויקטור למלחמה באלימות והפשיעה בחברה הערבית. אלא שהח"כים הערבים אמרו לנתניהו את מה שאומרים לו נציגי מגזרים אחרים: בן גביר לא מתאים, הוא רק עושה נזק, אתה צריך להתערב אישית.

מוקדם יותר אתמול הודיע השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר כי ימנה פרויקטור למלחמה באלימות והפשיעה בחברה הערבית

הפתרון שהוסכם עליו: הקמת ועדת היגוי בראשות נתניהו עצמו, שתפקידה יהיה לתכלל את כלל זרועות הממשלה המטפלות בחברה הערבית.

אתמול, אגב, הוחלט גם להקים ועדה למלחמה ביוקר המחיה שבראשה יעמוד נתניהו עצמו. כי אין כמו שולחן עם בורקס וכמה קנקני מים כדי לפתור את הבעיות במדינה.

 
טעה, טעות, טועים
הפעוט מוחמד תמימי (צילום: באדיבות המשפחה)
הפעוט מוחמד תמימי (צילום: באדיבות המשפחה)

מוחמד תמימי, פעוט בן שנתיים וחצי, מת אתמול מפצעיו. תמימי ואביו נפגעו מירי צה"ל ביום חמישי בערב בסמוך לביתם בנבי סלאח בשטחים, במה שצה"ל הגדיר כ"טעות בזיהוי".

ביום חמישי בסביבות השעה שמונה בערב ירו מחבלים לעבר ההתנחלות נוה צוף, במועצה האזורית בנימין. כוח צה"ל בעמדה צבאית הסמוכה ליישוב החזיר אש. תמימי ואביו, שהיו ברכב, נפגעו מירי צה"ל והפעוט פונה במסוק צבאי לבית החולים לילדים ספרא בתל השומר. אתמול, כאמור, מת מפצעיו.

מתחקיר ראשוני עולה כי ככל הנראה צלף שראה את אורות הרכב חשב כי מדובר במקור הירי של המחבלים ולכן ירה ביושבי הרכב על מנת לפגוע. מדובר צה"ל נמסר: "צה"ל מצר על פגיעה בבלתי מעורבים ופועל למניעת אירועים מסוג זה. האירוע מתוחקר".

 
שלומית בונה חוקה
היועצת המשפטית של משרד ראש הממשלה, עו”ד שלומית ברנע-פרגו (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
היועצת המשפטית של משרד ראש הממשלה, עו"ד שלומית ברנע-פרגו (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

"תעקוב אחרי הכסף", אמר "גרון עמוק" – המקור הסודי מהאף-בי-אי – לעיתונאי "הוושינגטון פוסט" בוב וודוורד במהלך פרשת ווטרגייט. בכל סיפור צריך תמיד לעקוב אחרי הכסף.

בבית הנשיא ממשיכים המאמצים להגיע להסכמות במסגרת המהפכה המשפטית, והפשרה המסתמנת על פי הדיווחים מעלה התנגדויות חריפות בקרב המחאה החברתית. על השולחן: הסכמה בין הקואליציה והאופוזיציה על שינוי במעמד היועצים המשפטיים של משרדי הממשלה, ובתפקיד היועצת המשפטית לממשלה.

הבוקר חשף הכתב יובל שגב בגלי צה"ל כי המוטיבציה והלחץ להגיע להסכמה על נושא היועמ"שים נובעים מרצונו של ראש הממשלה בנימין נתניהו להחליף את היועצת המשפטית הוותיקה במשרד ראש הממשלה, שלומית ברנע פרגו.

המוטיבציה והלחץ להגיע להסכמה על נושא היועמ"שים נובעים מרצונו של נתניהו להחליף את היועצת הוותיקה שלומית ברנע פרגו

חרי שנים שהוא רוצה להיפטר ממנה, הוא יוכל לעשות את זה עם הלבנה של האופוזיציה", שדה מצטט גורמים בקואליציה.

ברנע פרגו מכהנת במשרד ראש הממשלה כיועצת משפטית מאז 2001 ויש לה היסטוריה ארוכה של עימותים עם בני הזוג נתניהו סביב סירובה לאשר הוצאות על בתיהם הפרטיים של משפחת נתניהו, הגבלת הוצאות במעון הרשמי, ועוד.

אם עוקבים אחרי הכסף, פתאום המוטיבציה אפילו מאחורי חקיקה מינורית כמו חוק היועמ"שים מובנת לגמרי.

 
הסכר נפרץ
הסכר שנפרץ על נהר דנייפר בקרבת העיר הכבושה חרסון, 6 ביוני 2023 (צילום: מתוך וידיאו שהועלה לטוויטר. שימוש לפי סעיף 27א לחוק זכויות יוצרים)
הסכר שנפרץ על נהר דנייפר בקרבת העיר הכבושה חרסון, 6 ביוני 2023 (צילום: מתוך וידיאו שהועלה לטוויטר. שימוש לפי סעיף 27א לחוק זכויות יוצרים)

סכר על נהר דנייפר בקרבת העיר חרסון נהרס הבוקר בהפגזה, וגם אוקראינה וגם רוסיה מאשימות אחת את השנייה בביצוע "מעשה טרור".

צבא אוקראינה האשים את מוסקבה כי פוצץ את הסכר ההידרואלקטרי "נובה קחובקה", שנמצא באזור תחת כיבוש רוסי. מנגד, רוסיה טוענת כי הסכר קרס בשל הפגזה אוקראינית.

כך או אחרת, קריסת הסכר הובילה לפינוי בהול של תושבים באזור והערכה כי בתוך שעות ספורות היישובים בקרבת הנהר יוצפו לחלוטין.

קריסת הסכר הובילה לפינוי בהול של תושבים באזור והערכה כי בתוך שעות ספורות היישובים בקרבת הנהר יוצפו לחלוטין

נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי התריע עוד באוקטובר שנה שעברה כי רוסיה עלולה לפגוע בסכר והזהיר כי "הריסת הסכר משמעותה אסון בקנה מידה ענק".

 
המשקפיים של אפל
“אפל ויז’ן פרו”, המחשב המרחבי החדש של אפל (צילום: אפל)
"אפל ויז'ן פרו", המחשב המרחבי החדש של אפל (צילום: אפל)

כצפוי, אפל חשפה הלילה את משקפי המציאות המשולבת עליהם עמלה בשנים האחרונות – והתוצאה מעיפה את המוח. גם המחיר.

במה שנראה במבט ראשון כמו מסכת צלילה חסרת שנורקל, Apple Vision Pro מציגה מציאות טכנולוגית שנראית כמו מדע בדיוני ממש, שעשויה לשנות לחלוטין את האופן שבו אנחנו רואים סרטים, גולשים באינטרנט, עובדים מהבית או מצלמים תמונות.

המכשיר החדש גם שונה לחלוטין ממה שראינו עד כה – למשל מגוגל גלאס או ממטא קווסט, שנחשף ממש לפני ארבעה ימים:

  • המשקפיים משלבים באופן הרמוני לגמרי את מסכי המיחשוב בסביבה שבה המשתמש נמצא – לא באופן וירטואלי אלא ממשי: אנשים בחדר, חפצים, תנאי תאורה, הכל משתלב במסכים באופן שלא מנתק את המשתמש מהסביבה או מאנשים שבקרבו.
  • איכות התמונה שאפל הצליחה להשיג מדהימה, עם צפיפות של 24 פיקסל על מה שעד כה היה פיקסל בודד. חדות התמונה והריאליזם המושגים מאפשרים לצפות במסכים באיכות גבוהה יותר מ-4K.
  • לראשונה ניתן לצלם בתלת ממד!
  • המשתמש בוחר את גודל המסך ובאיזה מסך להשתמש: למשל, ניתן לעבוד על הלפטופ ולהשתמש במשקפיים במקום מסך המחשב, מה שמאפשר יצירת מסכים מרובים ופזורים במרחב, בסגנון הסרט Minority Report.
  • אולי ההישג המדהים ביותר: את המשקפיים ניתן להפעיל עם תנועות פנים, ידיים ואצבעות באופן טבעי לגמרי – ללא צורך לגעת במכשיר עצמו או באבזרים חיצוניים.

את המשקפיים ניתן להפעיל עם תנועות פנים, ידיים ואצבעות באופן טבעי לגמרי – ללא צורך לגעת במכשיר עצמו או באבזרים חיצוניים

אפל, אגב, לא קוראת למכשיר משקפי תלת-ממד, משקפי מציאות רבודה או משקפי וירטואל ריאלטי. במקום זאת, החברה מתייחסת לגאדג'ט היוקרתי כ"מחשב מרחבי".

מדובר כרגע בדגם שרק המשוגעים לדבר יקנו: המחיר יתחיל בכ-3,500 דולר. אבל ייקח שנים ספורות עד שהמשקפיים יהפכו לקטנות יותר, טובות יותר – וזולות יותר. וכמו במקרה של האייפון, גם כאן אפל עושה קפיצה טכנולוגית ושיווקית שמטה את מסלול ההתקדמות של האנושות בעולם המודרני.

 
ואטורי ספנות
המודעה המזמינה לשייט עם ח”כ ניסים ואטורי
המודעה המזמינה לשייט עם ח"כ ניסים ואטורי

ברגע הראשון זה נראה פייק, כמו בדיחה על חשבונו של חבר הכנסת מהליכוד ניסים ואטורי. ואז את מבינה שזה אמיתי לגמרי, שגם לתהומות הללו הגיעו נבחרי הציבור: קרוז תענוגות לפעילי הליכוד בכיכובו של הח"כ ואטורי, תוך הבטחה להשתתפות שרים וח"כים נוספים.

בדיקה שערכו כלי תקשורת אתמול העלתה כי מדובר בשיט ליוון שיעלה 400 אירו לאדם ופתוח לתומכי ליכוד ופעילים בלבד. את השייט מארגן, בין היתר, עוזרו הפרלמנטריים של ואטורי – וכלל לא ברור שהדבר מותר על פי תקנון האתיקה של הכנסת. ואטורי, בכל אופן, לא ביקש רשות מאף אחד.

הליכוד מקיים ארועים לפעיליו ולתומכיו מדי פעם, כגון הליכודיאדה, אולי במקרה הזה מדובר בשת"פ מסחרי עם חברת "מנו ספנות" שמארגן סגן יו"ר הכנסת. לכל הפחות, יש כאן טעם לפגם.

מטעמו של ואטורי נמסר בתגובה:

"אנחנו שמחים על ההיענות הרבה בנושא השיט (בעיקר מצד עיתונאים). ברצוני להבהיר כי השיט ליוון מאורגן ע"י פעילי ליכוד מרכזיים שאחד מהם הוא במקרה יועץ פוליטי שלי. התמונה שלי ושמי הוכנסו כפרגון והערכה מצד הפעילים כלפיי. הבנתי כי כל פעיל משלם עבור עצמו. השיט מיועד לחברי ליכוד בלבד, ומטרתו היא גיבוש בקרב חברי הליכוד. תמיד שמח להגיע לאירועים של פעילי ליכוד ובסבירות גבוהה אשתתף".
 
האירוויזיון חוזר לכוכב הבא
עדן אלנה מנצחת ב”הכוכב הבא” ב-4 בפברואר 2020 (צילום: שלומי כהן/פלאש90)
עדן אלנה מנצחת ב"הכוכב הבא" ב-4 בפברואר 2020 (צילום: שלומי כהן/פלאש90)

תאגיד השידור הציבורי "כאן" הודיע אתמול כי נציג או נציגת ישראל לאירוויזיון הבא יחזרו להיבחר במסגרת תוכנית הריאליטי "הכוכב הבא" בערוץ 12 של קשת.

התוכנית, בהנחיית רותם סלע ואסי עזר, עמדה מאחורי בחירות נטע ברזילי לאירוויזיון ב-2018, אז ניצחה עם השיר "טוי". ב-2020, בחרה התוכנית בפעם האחרונה את הנציגות לאירוויזיון, אז זכתה עדן אלנה בתואר.

התאגיד החליט להחזיר את תהליך הבחירה לערוץ 12 בגלל העלויות הגבוהות שכרוכות בבחירת הנציגות, הפקת השיר לאירוויזון, השיווק ועוד.

 
למקרה שפספסת
 
זירת הבלוגים
 
 
סגירה
בחזרה לכתבה