אמיר בן-דוד
 
סדר יום חדש

יום חמישי, 8 יוני 2023

 
 
לילה לא שקט בשטחים

העיתונאי הפלסטיני מומן סמרין נורה לפנות בוקר בראשו ברמאללה על ידי חיילי צה"ל, כשסיקר פעילות של צה"ל בעיר. בסרטונים מהאירוע עולה כי סמרין לבש אפוד ועליו הכיתוב הבולט "עיתונות". הוא מאושפז כעת ברמאללה במצב חמור.

רק לאחרונה התפרסם דוח המראה כי בשני העשורים האחרונים, צה"ל הרג עשרות עיתונאים בשטחים. אף אחד לא הועמד לדין.

כוח צה”ל ברמאללה בפעולה להריסת בית מחבל, 7 ביוני 2023 (צילום: דובר צה"ל)
כוח צה"ל ברמאללה בפעולה להריסת בית מחבל, 7 ביוני 2023 (צילום: דובר צה"ל)

כוחות צה"ל נכנסו לרמאללה בשעות הלילה כדי להרוס את ביתו של אסלאם פרוח, שביצע את פיגוע המטענים המשולב בירושלים בנובמבר האחרון. באותו פיגוע נרצחו אריה שצ'ופק וטדסה טשומו.

על פי עדויות פלסטיניות שונות שהתפרסמו בשעות הלילה, צה"ל נכנס לרמאללה בכוחות גדולים, שהותקפו על ידי מאות פלסטינים. נערים יידו אבנים לעבר החיילים, שהשיבו באש חיה, רימוני הלם וגז מדמיע. משרד הבריאות הפלסטיני דיווח לפנות בוקר על שישה נפגעים (בהם סמרין שנפגע קשה בראשו, וחמישה שנפגעו קל).

אתמול ניצל מתנחל מירי לעברו סמוך לחווארה. רכב עקף אותו במהירות וירה לעברו צרור שניקב את מכוניתו. למרבה המזל הוא נפצע קל בלבד. בפיקוד מרכז וביו"ש מנסים לאתר את היורים, ובמקביל ממשיכים לחפש את המחבלים שרצחו בשבוע שעבר את מאיר תמרי בכניסה ליישוב חרמש.

ראשי המתנחלים דורשים מצה"ל להציב מחסומי קבע בנקודות שונות ברחבי הגדה המערבית, אך בצה"ל מתנגדים וטוענים שהדרך המבצעית הנכונה היא מחסומי פתע ולא מחסומי קבע.

ראשי המתנחלים דורשים מצה"ל להציב מחסומי קבע בנקודות שונות ברחבי הגדה המערבית, אך בצה"ל מתנגדים

"סוגיית המחסומים אינה חדשה", כותב הבוקר אלישע בן קימון ב"ידיעות אחרונות", "גם בפיגוע הירי שבו נרצח רונן חניניה ז"ל בקריית ארבע, התושבים תלו אשמה בפתיחת המחסום לפלסטינים…. גורם בטחוני מסר ש'כוח האדם מוגבל ואי אפשר לשים חיילים בכל 100 מטרים באיו"ש'".

 
מי יבחר את השופטים?
ח”כ קארין אלהרר בכנסת, 29 במאי 2023 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
ח"כ קארין אלהרר בכנסת, 29 במאי 2023 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

השבוע הבא בכנסת יעמוד בסימן המאבק על הוועדה לבחירת שופטים. ראש הממשלה בנימין נתניהו יצטרך להכריע האם לרצות את חברי סיעתו – בראשם שר המשפטים יריב לוין – הדורשים ייצוג כפול של הקואליציה בוועדה, מה שיצית מחדש מחאה בהיקף ובווליום של תחילת המשבר הפוליטי.

סביר להניח שנתניהו ימשיך את המסורת שהייתה נהוגה עד כה, ויאפשר לאופוזיציה למנות נציג לוועדה.

סביר להניח שנתניהו ימשיך את המסורת שהייתה נהוגה עד כה, ויאפשר לאופוזיציה למנות נציג לוועדה

אתמול הגישה ח"כ קארין אלהרר מיש עתיד את מועמדותה לוועדה, אחרי שכל סיעות האופוזציה הסכימו להתאחד סביבה. בקואליציה, לעומת זאת, עדיין לא הוחלט מי יהיה המועמד (או המועמדים) המוסכם.

נכון לעכשיו, תשעה חברי כנסת מהקואליציה הגישו את מועמדותם: טלי גוטליב, ניסים ואטורי ומשה סעדה מהליכוד; לימור סון הר-מלך יצחק קרויזר מעוצמה יהודית; ואוריאל בוסו מש"ס.

על פי ההסכמים הקואליציוניים, נציג הקואליציה אמור להיות ח"כ יצחק קרויזר מעוצמה יהודית.

 
משטרת להב"ה
בנצי גופשטיין ואיתמר בן-גביר בבית משפט השלום בירושלים, ב-8 ביוני 2020 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
בנצי גופשטיין ואיתמר בן-גביר בבית משפט השלום בירושלים, ב-8 ביוני 2020 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

יו"ר ארגון להב"ה בנצי גופשטיין נפסל על ידי בית המשפט העליון מלרוץ לכנסת. הוא נפסל כי הוא גזען מוצהר, מסית, תומך בטרור ובהסתה. וזה רק על קצה המזלג שלל ההאשמות הפליליות נגדו.

אבל גופשטיין הוא גם אחד האנשים הכי קרובים לאיתמר בן גביר, ולכן לא צריך להיות מופתעים מדי מחשיפת "הארץ" הבוקר כי גופשטיין מייעץ לשר לביטחון לאומי בענייני משטרה וביטחון – כולל מינויי ניצבים.

לפי הדיווח של ג'וש בריינר ב"הארץ", גופשטיין היה מעורב בהחלטת בן גביר לנזוף במפקד מג"ב וכן בהחלטת השר לפתוח במבצע משטרתי רחב היקף במזרח ירושלים בפברואר, בעקבות הפיגועים בעיר הבירה.

"הוא יודע מה קורה בצמרת המשטרה ומעורב מאוד, כולל מול המשטרה", מצוטט בידיעה גורם ביטחוני. "זה אירוע מטורף שזה האיש שמייעץ לשר לביטחון לאומי".

ואולי, רק אולי, האירוע המטורף באמת הוא שבן גביר עצמו, על שלל הרשעותיו, הוא האיש שראש הממשלה בנימין נתניהו החליט למנות לתפקיד השר לביטחון לאומי.

 
אל אל ישראל!
אוהדי נבחרת ישראל ביציע במהלך משחק רבע הגמר בין ישראל וברזיל במונדיאליטו, 3 ביוני 2023 (צילום: AP Photo/Ricardo Mazalan)
אוהדי נבחרת ישראל ביציע במהלך משחק רבע הגמר בין ישראל וברזיל במונדיאליטו, 3 ביוני 2023 (צילום: AP Photo/Ricardo Mazalan)

הערב ב-20:30, בשידור ישיר ב"כאן 11", יקרה משהו שמעטים האמינו שהוא אפשרי: נבחרת הכדורגל של ישראל עד גיל 20 תעלה לכר הדשא באצטדיון לה-פלאטה בארגנטינה למשחק חצי גמר גביע העולם (המונדיאליטו) מול אורוגוואי.

האצטדיון כבר סולד-אאוט, כל 53 אלף הכרטיסים למשחק נמכרו. ביציעים יהיו אוהדים רבים של אורוגוואי הקרובה גיאוגרפית, סיפור של שעתיים שייט במעבורת.

בני המשפחה הרבים של שחקני נבחרת ישראל, שמגיעים בימים האחרונים לארגנטינה ברכבת אווירית מהארץ, מתקשים להשיג כרטיסים למשחק. כרטיסים שנמכרו בקופות בחמישה דולרים נמכרים עכשיו בשוק השחור ב-150 דולר.

מאמן נבחרת ישראל אופיר חיים אמר אתמול במסיבת העיתונאים לקראת המשחק:

"אורוגוואי מעצמת כדורגל שמייצרת כל שנה שחקנים ויהיה לנו משחק קשה, אבל לא נרים ידיים. אנחנו מאמינים בעצמנו ונעשה הכול כדי להיות בגמר. סגנון המשחק שלנו זה החזקת כדור והנעה. ציפינו למגרש טוב יותר, אבל זה לא תירוץ. שתי הנבחרות יגיעו עם רצון אדיר, ואני לא מוכן להפסיד ברצון ובנחישות. יש לנו גב של מדינה שלמה, נעשה הכול כדי לגרום לכמה רגעי אושר".

 
סופשבוע של גאווה
מצעד הגאווה בטיילת בתל אביב ביוני 2021 (צילום: AP Photo/Ariel Schalit)
מצעד הגאווה בטיילת בתל אביב ביוני 2021 (צילום: AP Photo/Ariel Schalit)

בוקר ציח וצח, חמודות: אירועי הגאווה מגיעים היום ובסוף השבוע לשיא. וזה לא סתם סופ"ש גאווה – אלו חגיגות 25 שנה למצעד הגאווה הראשון ב-1998. הזמן טס כשנהנות.

אם אתם לא חייבות (אבל מ-מ-ש) אל תיכנסו עם רכב לגוש דן. אם כן, תבדקו קודם איזה כבישים סגורים, כי יהיה בלגאן אטומי. אני לא מתכוון לכתוב פה מגילה משעממת עם שמות של רחובות ושעות סגירה. יש הכול באינטרנט.

מצעד הגאווה ייצא לדרך היום בשעה חמש אחר הצהריים, לאורך הטיילת בתל אביב. צפויים להשתתף בו מאות אלפים (כולל עשרות אלפי תיירים חמודים ושרופים משמש). תשע משאיות של ארגוני הקהילה והליינים הגאים ילוו את הצועדים בעיקר בהאוס מחריש אוזניים וכל מיני אפקטים מגניבים.

תשע משאיות של ארגוני הקהילה והליינים הגאים ילוו את הצועדים בעיקר בהאוס מחריש אוזניים וכל מיני אפקטים מגניבים

לחוגגים יהיו פחות סמים לעוף עליהם: המשטרה פשטה הלילה על דירה מפוצצת בסמים (נתפסו בה 299 גרם קוקאין, 27 בקבוקונים של סם החשוד כ"סם האונס", 3 בקבוקי קטמין, 62 כדורי אקסטזי ועוד).

בשונה משנים קודמות, מסיבת הגאווה המרכזית לא תיערך הערב בסוף המצעד, אלא רק מחר בצהריים בפארק הירקון (גני יהושע). על הבמה יופיעו – בין היתר – רן דנקר, איגי וקסמן, נוער שוליים (עם מיכאל בן-דוד בתפקיד מיקיאיגי), נונו, עברי לידר, רד אקסס, עומרי סמדר ועוד מלא.

הפוקוס, כמו תמיד, יהיה על החגיגות הגדולות בתל אביב, אבל הערב יתקיים הפנינג גאווה גם בכפר ורדים, וברמת גן יתקיים "כנס רפואה גאה" בשיתוף פעולה עם תל השומר. בשבת ייערך מופע גאווה בעמק הירדן ובדרום השרון.

אירועי חודש הגאווה יימשכו גם בשבוע הבא במקומות שונים בארץ, כולל מצעד גאווה ברמת הנגב, ב-15 ביוני.

 
ליכט אאוט
מנכ”ל סי-אן-אן היוצא, כריס ליכט (צילום: Evan Agostini/Invision/AP)
מנכ"ל סי-אן-אן היוצא, כריס ליכט (צילום: Evan Agostini/Invision/AP)

זה לקח מעט יותר משנה: כריס ליכט, המפיק ההוליוודי הזוהר שהתמנה למנכ"ל רשת סי-אן-אן והספיק מאז לעשות כל טעות אפשרית, עוזב את תפקידו מיידית. כך הודיעה הרשת אתמול, בידיעה יוצאת דופן בכנותה.

העזיבה מגיעה אחרי כתבה נרחבת שהתפרסמה בשבוע שעבר במגזין "אטלנטיק", שחשפה את הכשלים הרבים של ליכט והאופן שבו הוא נתפס מאחורי הקלעים בסי-אן-אן. לפי דיווחים, ליכט אסף את העובדים ביום שני השבוע ואמר להם שהיה בהלם מהכתבה וממה שנחשף בה וביקש להתנצל בפניהם. מכאן, הדרך לפרידה מהרשת הייתה קצרה.

ליכט אסף את העובדים ביום שני השבוע ואמר להם שהיה בהלם מהכתבה וממה שנחשף בה וביקש להתנצל בפניהם

אפשר למנות לא מעט שגיאות שעשה ליכט במהלך השהות הקצרה שלו בסי-אן-אן אבל הגדולה מכולן היא כנראה ההחלטה שלו להפיק לדונלד טראמפ מפגש town hall עם צופים בשידור חי. התוצאה, כפי שכל אדם היה יכול לצפות, הייתה מתן במה חופשית עבור טראמפ להפיץ שקרים, תיאוריות קונספירציה והכפשות – כולל דיבה על מי שזה עתה זכתה בתביעה נגדו על אונס.

ובינתיים בישראל: עורך "ידיעות אחרונות" בחמש השנים האחרונות נטע ליבנה עוזב את העיתון. במקומו תמונה מי שהייתה עורכת המקומונים של הקבוצה, סיגל בוכריס-רגב. עם זאת, המדובר בתפקיד הרבה פחות משמעותי משהיה בעבר: מעל העורכת יושב אבי משולם, המחזיק בתואר העורך הראשי של ידיעות-ויינט.

 
ניו יורק בכתום
APTOPIX Canada Wildfires New York (צילום: AP Photo/Yuki Iwamura)
APTOPIX Canada Wildfires New York (צילום: AP Photo/Yuki Iwamura)

עובדה ידועה ועצובה היא שאסונות מצטלמים נהדר. בין אם זה אסון המלחמה באוקראינה, אסון הרכבות בהודו, או אסון השריפות בצפון אמריקה.

קנדה סובלת בימים האחרונים ממאות שריפות ענק בחלקה המזרחי – כארבעים מיליון דונם (!) של חורש כבר עלו באש, מה שמסמן את גל השריפות הגדול ביותר בהיסטוריה של המדינה.

השריפות כל כך חמורות, שהעשן כבר הגיע לחוף המזרחי של ארצות הברית ועטף את העיר ניו יורק אתמול בצעיף כתום יפהפה. אבל אין לטעות ביופי המתעתע: המדובר בזיהום אוויר מהחמורים שהעיר ידעה וסכנה ממשית לחיי אדם.

כרגע רמת הסיכון בעיר ניו יורק עומדת על "מאוד לא בריא" – אולם בפילדלפיה, למשל, רמת הסיכון כבר הגיעה לדרגה הגבוהה ביותר: "מסוכן". לתושבים שם, זה הזמן להישאר בבית, ובכל מקרה להשתמש במסכות שנשארו בארון מימי הקורונה.

רמת הסיכון בעיר ניו יורק עומדת על "מאוד לא בריא" – אולם בפילדלפיה, למשל, רמת הסיכון הגיעה לדרגה הגבוהה ביותר: "מסוכן"

 
למקרה שפספסת
 
זירת הבלוגים
 
 
סגירה
בחזרה לכתבה