אמיר בן-דוד
 
סדר יום חדש

יום ראשון, 25 יוני 2023

 
 
טרור יהודי בשטחים

אם יש את נפשך לדעת איך נראה האפרטהייד ביהודה ושומרון, כל מה שצריך לעשות זה לדמיין איך הייתה נראית התגובה הישראלית אם במשך שלושה ימים רצופים מתפרעים פלסטינים היו מציתים עשרות בתים של יהודים.

אלא שקרה בדיוק ההיפך. בסוף השבוע היו 20 אירועי טרור יהודי בשטחים. הם התחילו בפרעות, שכללו הצתת בתי מגורים ומכוניות בתורמוס עיא בעקבות הפיגוע ליד עלי שבו נרצחו ארבעה ישראלים. ההתפרעויות נמשכו בשורה של תקיפות אלימות של מתנחלים נגד פלסטינים.

נערה פלסטינית משקיפה על השריפות שתפסו בשדות ליד הכפר כפר קוסרא בגדה המערבית, בעקבות הצתות שביצוע מתנחלים במקום. 22 ביוני 2023 (צילום: פלאש90)
נערה פלסטינית משקיפה על השריפות שתפסו בשדות ליד הכפר כפר קוסרא בגדה המערבית, בעקבות הצתות שביצוע מתנחלים במקום. 22 ביוני 2023 (צילום: פלאש90)

האלימות היהודית הזו הובילה להודעה משותפת יוצאת דופן שפרסמו אתמול בערב הרמטכ"ל הרצי הלוי, ראש שב"כ רונן בר והמפכ"ל קובי שבתאי.

השלושה הגדירו את מה שקורה בימים האחרונים ביהודה ושומרון כ"טרור לאומני לכל דבר" והודיעו כי הם "מחויבים להילחם" בו.

השלושה הגדירו את מה שקורה בימים האחרונים ביהודה ושומרון כ"טרור לאומני לכל דבר" והודיעו כי הם "מחויבים להילחם" בו

השלושה גם התחייבו כי "צה"ל יסיט ויתגבר כוחות למניעת אירועים מסוג זה ביהודה ושומרון, וכן שב"כ ירחיב את המעצרים – כולל מעצרים מנהליים כנגד הפורעים אשר פועלים באופן אלים וקיצוני בתוך הכפרים הפלסטיניים".

עד כאן, מילים כדורבנות. אבל כדאי לשים לב איך הן התקבלו.

יו"ר הציונות הדתית, שר האוצר בצלאל סמוטריץ' (שהוא גם שר במשרד הביטחון) פרסם הודעה משלו, שנפתחה במשפט: "צה"ל ומערכת הביטחון חייבים לפעול בנחישות גדולה בהרבה מול הטרור ומול הפרות הסדר מצד ערבים מכפי שהתרחש בשלושת הימים האחרונים".

(תרגום לעברית: מערכת הביטחון לא מפעילה יד קשה מספיק נגד הפלסטינים, ולכן למתנחלים אין ברירה אלא לגלות נחישות בעצמם, ולשרוף כמה בתים כדי ללמד אותם לקח).

סמוטריץ' הוסיף הערה מנומסת על כך ש"גם במצב המורכב הזה לקיחת החוק לידיים היא רעה, מזיקה ועלולה להביא לאבדן שליטה ולאנרכיה מסוכנת".

(תרגום לעברית: סמוטריץ' כזכור תמך בשריפת חווארה, לפני שחזר בו, בלית ברירה. מבחינתו הבעיה במה שהמתנחלים עושים זה לקיחת ה"חוק" לידיים, במקום להשאיר למדינה לעשות את זה).

ואז סמוטריץ' הוסיף: "אני קורא לכולם להימנע ממעשים שפוגעים בהתיישבות".

(תרגום לעברית: אחיי המתנחלים, כשאתם שורפים בתים של ערבים חפים מפשע, אתם לא מזיקים להם. אתם מזיקים להתיישבות. יוצא לנו שם לא כל כך טוב).

סמוטריץ הדגיש גם את מחויבותו לדמוקרטיה (תרגום לעברית: לעליונות היהודית) כשהוא כותב "מעצרים מנהליים כנגד מתיישבים הם צעד דרקוני ולא דמוקרטי והעובדה שהם מופעלים כנגד המתיישבים ביהודה ושומרון ולא נגד קבוצות אלימות אחרות במדינת ישראל היא אפליה קשה".

(תרגום לעברית: גם השמאלנים שרפו כמה צמיגים באיילון לפני כמה חודשים ולא הכרזתם על מעצרים מנהליים בפלורנטין).

 
המתנחלים רצים לגבעות
השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר במאחז אביתר – מימינו ראש מועצה אזורית שומרון יוסי דגן ומשמאלו דניאלה וייס, 23 ביוני 2023 (צילום: עוצמה יהודית)
השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר במאחז אביתר – מימינו ראש מועצה אזורית שומרון יוסי דגן ומשמאלו דניאלה וייס, 23 ביוני 2023 (צילום: עוצמה יהודית)

למתנחלים יש, כידוע, תומך נלהב נוסף בממשלה: השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, שאלמלא היה טרוד כל כך במציאת פתרונות לאלימות בחברה הערבית, טיפול במצוקת כוח האדם במשטרה והגנה על נשים מפני אלימות, יכול להיות שהיה מצטרף בעצמו למתפרעים.

בימים האחרונים, בידיעת הדרג המדיני ובעידודו, הוקמו שורה של מאחזים ומבנים לא חוקיים ברחבי הגדה המערבית. אחד המאחזים הוקם סמוך לכפר סנג'יל, באזור שבו ארע הפיגוע בשבוע שעבר. בנוסף החלו עבודות להקמת חווה סמוך להתנחלות עמנואל וקרוואנים נוספים בגבעת הרואה ובתקוע.

בן גביר ביקר ביום שישי במאחז אביתר שבו שהו כמה עשרות מתנחלים, שצה"ל לא פינה אותם למרות שהכניסה למקום אסורה על פי צו צבאי.

"רוצו לגבעות", אמר בן-גביר למתנחלים, "צריך שיהיה כאן יישוב מלא, לא רק כאן אלא בכל הגבעות סביבנו. במקביל ליישוב הארץ צריך לצאת למבצע צבאי, להוריד בניינים, לחסל מחבלים. כי בסופו של דבר רק ככה אנחנו נאחוז כאן, נחזק את השליטה ונחזיר את הביטחון לתושבים".

"רוצו לגבעות", אמר בן-גביר למתנחלים, "צריך שיהיה כאן יישוב מלא, לא רק כאן אלא בכל הגבעות סביבנו"

כן, זה אותו בן גביר שיממה קודם לכן אמר לדרוזים, בביתו של מנהיג העדה מוופאק טריף, כי "חוק זה חוק" וכי "אנחנו מדינת חוק ושום ציבור לא יאיים על החוק". ואותו בן גביר שטוען שהמשטרה צריכה לעצור מפגינים בקפלן רק משום שהוא דורש מדיניות שוויונית. אותו בן גביר שראש הממשלה בנימין נתניהו החליט שהוא האיש המתאים לעמוד בראש המשרד האחראי על אכיפת החוק בישראל.

 
המחאה מקימה את "כוח קפלן"
שלטי “כוח קפלן” בהפגנה בקפלן, תל אביב, 24 ביוני 2023 (צילום: יאיר פלטי)
שלטי "כוח קפלן" בהפגנה בקפלן, תל אביב, 24 ביוני 2023 (צילום: יאיר פלטי)

גם אתמול נערכו הפגנות בכל הארץ, בשבוע ה-25 למחאה, כשהיום אמורה ועדת החוקה בראשות ח"כ שמחה רוטמן לדון בצמצום עילת הסבירות. הדיונים בנושא אמורים להימשך גם מחר ומחרתיים.

האם המחאה הציבורית הרחבה נגד ההפיכה המשטרית, שקוראת לחיזוק הדמוקרטיה בישראל, תופנה גם כלפי אלימות המתנחלים בשטחים? במשך שעה ארוכה אתמול היה נדמה שראשי המפגינים החליטו להתעלם לחלוטין מהאירועים האלימים בשטחים, הנעשים בתמיכה מפורשת של שרי הממשלה, כאילו אין קשר בין האלימות הזו לבין המאבק על דמותה הדמוקרטית של מדינת ישראל.

בעצרת המרכזית בקפלן חגגו את נצחונו של עו"ד עמית בכר בבחירות ללשכת עורכי הדין. בכר עלה ונאם נאום ניצחון נרגש שבו הודה לכל עורכי הדין שהתגייסו להבטיח את נצחונו.

מובילת המחאה, שקמה ברסלר הכריזה על הקמת "כוח קפלן", גוף חדש אשר לדברי אהוד ברק, שנאם אחריה, "יחריף את המאבק ויפנה לאי-ציות אזרחי בלתי אלים. קוראים לזה גם מרי אזרחי. זה לא מרד, ולא הפיכה, זו הדרך הלגיטימית היחידה של אזרחים למחות, כשממשלתם פועלת בניגוד למערכת הערכים היסודית שלהם עצמם".

כשכבר היה נדמה שהעצרת תעבור בלי כל התייחסות למה שמתחולל בשטחים, חזרה ברסלר לבמה והכריזה (לקול תשואות רמות של המפגינים):

"ביהודה ושומרון אנחנו רואים מה הם מתכננים לכל מי שלא חושב כמותם. שורה של פיגועים נוראה גורמת לרוטמן, סמוטריץ' ובן גביר לגבות פשעים נגד חפים מפשע ושריפת כפרים על יושביהם. אנחנו כאן כדי להבהיר לכל מי שהתפספס לו – עליונות יהודית היא פשיזם לכל דבר ועניין. פוגרומים יהודיים הם פוגרומים לכל דבר ועניין".

 
משפט נתניהו מתחדש בברייטון
ארנון מילצ’ן ב-2018 (צילום: Matt Crossick/PA Images via Alamy)
ארנון מילצ'ן ב-2018 (צילום: Matt Crossick/PA Images via Alamy)

מלון "אולד שיפ" בברייטון לא ידע כזו התעניינות מעולם. לרוב, עיר החוף מושכת אליה תיירים שמגיעים למצעד הגאווה, או בריטים שבאים ליהנות מאיסוף צדפים ומעט שמש בין הגשמים. והנה פתאום זורמים לשם מפיק הוליוודי מפורסם עם פמלייתו, מספר עורכי דין המלווים באשת ראש ממשלה ועשרות עיתונאים ממדינה זרה במזרח התיכון.

עדותו של ארנון מילצ'ן מתחילה היום בברייטון ותימשך עשרה ימים על פני השבועיים הקרובים, במשך שש שעות בכל יום. אולם במלון הוקדש למטרה זו, והכניסה אליו אסורה לתקשורת.

עדותו של ארנון מילצ'ן מתחילה היום בברייטון ותימשך עשרה ימים על פני השבועיים הקרובים, במשך שש שעות בכל יום

את העדות הקריטית, של מי שנמצא בלב האירועים בתיק 1000 (תיק המתנות / הסיגרים / השמפניה הוורודה), יראו כאן בארץ בבית המשפט המחוזי, באמצעות זום, העיתונאים לצד שלושת שופטי ההרכב במשפטו של ראש הממשלה בנימין נתניהו.

שלושת השופטים חוללו מהומה בסוף השבוע, אחרי החשיפה של חדשות 13 ביום חמישי בערב לפיה השופטים נפגשו עם פרקליטי הנאשמים והתביעה והצהירו כי קיים קושי להוכיח את סעיף השוחד בתיק 4000 (תיק בזק-וואלה) ואף המליצו לתביעה למשוך את האישום הזה.

מי שלא ראה את שמחת תומכי נתניהו ושופרותיו בערוצים וברשת, לא ראה שמחה מימיו. "לא היה כלום כי באמת אין כלום", "להעמיד את מנדלבליט לדין", "המשפט קרס" ועוד הצהרות מילאו את שעות הפריים-טיים.

ואיכשהו כולם התעלמו ממה שהשופטים בחרו לא לומר: שראש ממשלה עומד לדין על שלושה תיקים, בכל אחד מהם הוא מואשם במרמה והפרת אמונים – סעיף שעליו ישב ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט בכלא, כמו גם פוליטיקאים מושחתים אחרים שהורשעו על אותו סעיף.

האם ייתכן ששמחת הביביסטים מוקדמת מדי? העיניים נשואות עכשיו למלון "אולד שיפ" בברייטון.

 
כל העיניים על רוסיה
ראש כוח וגנר יבגני פריגוז’ין בווידאו שבו הוא יוצא נגד שר ההגנה של רוסיה סרגיי שויגו ומאשים אותו בפגיעה בחיילי הצבא הרוסי, 4 במאי 2023 (צילום: Pool Photo/Wagner Group/Alamy)
ראש כוח וגנר יבגני פריגוז'ין בווידאו שבו הוא יוצא נגד שר ההגנה של רוסיה סרגיי שויגו ומאשים אותו בפגיעה בחיילי הצבא הרוסי, 4 במאי 2023 (צילום: Pool Photo/Wagner Group/Alamy)

קשה להפריז בגודל הדרמה שהתפתחה אתמול לאורך שעות היום. היו רגעים שבהם היה נדמה שאנו עוקבים בשידור חי אחרי תחילתו של עידן חדש באירופה.

האירועים התחילו ביום שישי, כשלוחמי כוח וגנר – כ-25 אלף שכירי חרב המאורגנים כמיליציה רצחנית הסרה למרותו של יבגני פריגוז'ין – נטשו את השטחים הכבושים באוקראינה, חצו את הגבול בחזרה לרוסיה והחלו להשתלט על מתקנים של הצבא הרוסי בדרכם למוסקבה.

פריגוז'ין פרסם הודעות שבהם איים להגיע לבירת רוסיה ולנקום בבכירי משרד ההגנה הרוסי, בהם שנואי נפשו שר ההגנה סרגיי שויגו והרמטכ"ל הרוסי ולרי גרסימוב, שלטענתו עצרו במתכוון אספקת תחמושת וסיוע לוגיסטי לצבא העבריינים המשוחררים שמנהיג פריגוז'ין באוקראינה.

בהודעה יוצאת הדופן שפרסם פריגוז'ין ביום שישי, אחרי שקרא לתלות את שויגו בכיכר האדומה, הוא גם אמר שבניגוד לתעמולה של פוטין והשופרות שלו, רוסיה לא עמדה מעולם בפני איום ביטחוני שהצדיק פלישה לאוקראינה. "הכוחות המזוינים של אוקראינה לא התכוונו לתקוף את רוסיה עם גוש נאט"ו", אמר פריגוז'ין, "משרד ההגנה הרוסי מרמה את הציבור ואת הנשיא".

פריגוז'ין גם אמר שבניגוד לתעמולה של פוטין והשופרות שלו, רוסיה לא עמדה מעולם בפני איום ביטחוני שהצדיק פלישה לאוקראינה

כדאי לשים לב לניסוח הזה: הוא רמז על כך שכבר ביום שישי פריגוז'ין ניסה לשמור על ערוץ פתוח אל פוטין, שלכאורה "הוטעה" על ידי היועצים שלו ולא הוביל בעצמו את רוסיה למלחמה, מלחמה שעל פי פריגוז'ין נועדה "בשביל קידום עצמי של חבורת ממזרים".

התנועה המהירה של כוח וגנר לעבר מוסקבה עוררה לכמה שעות את החשש שאנו צופים בהפיכה ואולי גם במלחמת אזרחים ברוסיה. במוסקבה הוכרז מצב חירום והחלה היערכות בנקודות אסטרטגיות בעיר.

במשך כמה שעות נפוצו בעולם שמועות שפוטין כבר עזב את רוסיה בדרכו ליעד לא ידוע. בטלוויזיה הרוסית שודר נאום של פוטין שהגדיר את מעשיו של פריגוז'ין כ"הרפתקה, מרד, ודקירה בגב".

אתמול בשעות הערב הושגה פשרה בתיווכו של נשיא בלארוס אלכסנדר לוקאשנקו, בן בריתו ונאמנו של פוטין. על פי הדיווחים, יבוטלו כל ההליכים המשפטיים נגד פריגוז'ין ונאמניו וכולם יקבלו חנינה מלאה על ניסיון המרד. פריגוז'ין, מצידו, עצר את כוחותיו, והורה להם לחזור לבסיס.

תחזית: המשך יבוא. והוא יהיה עקוב מדם.

 
יאללה מכות יאללה
אילון מאסק, מארק צוקרברג (צילום: AP Photo/Manu Fernandez, Stephan Savoia)
אילון מאסק, מארק צוקרברג (צילום: AP Photo/Manu Fernandez, Stephan Savoia)

כשתסריט של סדרת טלוויזיה הופך למופרך מדי, אומרים עליה שהיא "קפצה את הכריש". לפעמים נדמה שגם האנושות בדרך לשם.

המיליארדר אילון מאסק צייץ אתגר לעבר יריבו משכבר הימים מארק צוקרברג, וקרא לו במילים כאלה ואחרות "לפגוש אותו בחוץ" לקרב אגרופים. במקום להתעלם מהטרול העשיר בעולם, צוקרברג הודיע שהוא מקבל את האתגר – ואיכשהו כל הדבר הזה הפך לקרב איגרוף רשמי שיתקיים בווגאס תחת חסות ה-UFC (מארגני אליפות קרבות המגע בארה"ב).

נשיא ה-UFC דאנה וייט אמר בסוף השבוע שההכנות לקרב בשלבים המוקדמים שלה, אבל כבר הימר כי "זה יהיה הקרב הגדול ביותר בהיסטוריה של העולם – גדול יותר מכל דבר שנעשה עד כה וישבור את כל שיאי הצפייה בתשלום".

ואולי כאן חבוי בעצם כל הסיפור: שני מיליארדרים מפונקים הולכים מכות, אבל יעשו בדרך עוד הרבה מאוד כסף. לפי ההערכות, הקרב יעלה לצופים מאה דולר לצפייה ויכניס יותר ממיליארד דולר לכל המעורבים בו.

כמו שאומרים, נאחל בהצלחה לשני הצדדים.

 
משהו לקרוא
 
למקרה שפספסת
 
זירת הבלוגים
 
 
סגירה
בחזרה לכתבה