אמיר בן-דוד
 
סדר יום חדש

יום ראשון, 11 יוני 2023

 
 
אזרח סוג מת

מי שיציץ הבוקר בכותרות הראשיות של "הארץ" ושל "ידיעות אחרונות" יקבל המחשה עצובה למצב החמור שאליו הידרדרה ישראל. הכותרת הראשית של עיתון "הארץ" היא "101 איש נרצחו בחברה הערבית מתחילת השנה". הכותרת הראשית של "ידיעות אחרונות" היא "102 נרצחים".

מי שידפדף בשני העיתונים ייתקל בצילום מהפגנות המחאה שנערכו אתמול בערב ובהן הניפו המפגינים שלטים נגד "100 נרצחים". ובעמוד 13 של "ידיעות אחרונות" מתפרסם טור ביקורת טלוויזיה, שנכתב ונערך מן הסתם מעט מוקדם יותר והכותרת שלו היא "99 קורבנות אלמונים".

המחאה בקפלן עם שלט “אזרח סוג מת”, 10 ביוני 2023 (צילום: גלעד פירסט)
המחאה בקפלן עם שלט "אזרח סוג מת", 10 ביוני 2023 (צילום: גלעד פירסט)

קצב מעשי הרצח בחברה הערבית בישראל עד כדי כך גבוה, שקשה לעקוב אחריו. ייתכן שעד שנסיים לכתוב ולערוך את הניוזלטר הזה, גם המספר 102 כבר יהיה נחלת העבר.

מעל הכותרת המנוקבת בכדורים של "ידיעות אחרונות" מתפרסם הבוקר מאמר של נדב איל שכותרתו "בן גביר, זה גדול עליך. לך". נדמה שעל העניין הזה יש עכשיו הסכמה רחבה מאוד בישראל: השר היהיר, הקולני והילדותי לביטחון לאומי אינו כשיר לתפקיד, לא מסוגל לנהל את המשטרה, לא מסוגל להרגיע את השטח אלא רק להבעיר אותו יותר.

מי שהבטיח להחזיר את "המשילות" אחראי לקריסה שלא זכורה כמוה. גם מי שמינה לתפקיד הממונה על רשויות החוק אדם שכל חייו התעמת עם רשויות החוק – צריך לשאת באחריות לתוצאות.

גם מי שמינה לתפקיד הממונה על רשויות החוק אדם שכל חייו התעמת עם רשויות החוק – צריך לשאת באחריות לתוצאות

ואחרי שכל זה נאמר, כדאי להזכיר עוד כמה נושאים, שרוב הישראלים מעדיפים להדחיק. הדבר הכי קל עכשיו זה להאשים את בן גביר ואת המשטרה הקורסת מצד אחד, ואת הערבים ומנהגיהם האלימים מצד שני. כל סיבוב ברשתות החברתיות יגלה לכם שאלה שתי הטענות הדומיננטיות ביותר בישראל.

אבל יש שאלות מסוג אחר, שישראלים פחות אוהבים לעסוק בהן: העובדה שמאז 1948 לא הוקם אפילו יישוב ערבי נוסף אחד בישראל. הצפיפות הבלתי נסבלת בישובים הערבים. התחבורה הציבורית האיומה בישובים הערבים והרכבת שפוסחת עליהם. אחוזי האבטלה הגבוהים בישובים הערבים. מגרשי המשחקים העלובים. מצב מערכת החינוך בישובים הערבים. אפילו העדר הבנקאות בחברה הערבית.

אלה נושאים שמעלים שאלות מורכבות יותר, שקשה לענות עליהן בתשובה הפשוטה "בן גביר תתפטר".

 
צאו מהמרפסת, המשטרה קורסת
השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר בזירת הרצח המחומש ביפיע, 8 ביוני 2023 (צילום: Fadi Amun/Flash90)
השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר בזירת הרצח המחומש ביפיע, 8 ביוני 2023 (צילום: Fadi Amun/Flash90)

ובכל זאת, כדאי לחזור ולקרוא: "בן גביר, תתפטר".

אתמול בערב פרסמה אורלי אלקלעי ב"כאן 11" כי לא פחות מ-40 תובעים משטרתיים ועשרות חוקרים מבקשים להתפטר מהמשטרה.

בכיר במשטרה שהתייחס לפרסום הודה "אין מי שיחקור את הרציחות" והוסיף כי גם אם המשטרה תציף את רחובות הערים הערביות בשוטרי מג"ב שיבצעו מעצרים, לא יהיה במשטרה מי שיחקור את העצורים ויוביל את החקירות עד הגשת כתבי אישום, כשכבר עכשיו – עוד לפני גל ההתפטרויות החדש – ההערכות הן כי למשטרה חסרים אלפי שוטרים וחוקרים.

גם אם המשטרה תציף את רחובות הערים הערביות בשוטרי מג"ב שיבצעו מעצרים, לא יהיה במשטרה מי שיחקור את העצורים

על הרקע הזה הודיע ראש הממשלה בנימין נתניהו כי הוא "נחוש להכניס את שב"כ למלחמה בפשיעה הערבית" (ראש הממשלה תמיד "נחוש" כשהוא עושה דברים. גם כשהוא שותה מיץ תפוזים בבוקר הוא שותה אותו בנחישות).

באופן מפתיע, הלחץ להגדיל את מעורבות שב"כ בסיכול הפשיעה במגזר הערבי, מגיע עכשיו מתוך הציבור הערבי, שמבין שככה אי אפשר להמשיך. אבל הסכנות ברורות: יש כאן מדרון חלקלק, שיכול גם להוביל לפגיעה לא מידתית בפרטיות ובזכויות אזרח, על רקע הצורך באכיפה מוגברת של חוק וסדר.

 
חץ ישראלי לגרמניה
ניסוי בחץ 3 באלסקה שבארצות הברית (צילום: משרד הביטחון)
ניסוי בחץ 3 באלסקה שבארצות הברית (צילום: משרד הביטחון)

מסמכים שהגיעו לסוכנות הידיעות "רויטרס" ופורסמו בסוף השבוע מלמדים כי ממשלת גרמניה מתכוונת לרכוש מישראל את מערכת ההגנה האווירית "חץ 3" בסכום של 4.3 מיליארד אירו. זו תהיה עסקת הנשק הגדולה ביותר בתולדות מדינת ישראל.

על פי הפרסומים, הממשלה בברלין צפויה לבקש מהפרלמנט הגרמני כבר בשבוע הבא אישור להעביר מקדמה על סך 560 מיליון אירו לישראל.

מערכת ההגנה האווירית הישראלית אמורה להימסר לגרמניה ב-2025, והיא תהפוך את גרמניה למדינה המובילה את מערך ההגנה האווירית של מדינות האיחוד האירופי. מערכת "חץ 3" אמורה לספק לגרמניה הגנה מפני טילים לטווח בינוני וארוך, כשהחשש העיקרי הוא כמובן מפני התוקפנות הרוסית.

מערכת "חץ 3" אמורה לספק לגרמניה הגנה מפני טילים לטווח בינוני וארוך, כשהחשש העיקרי הוא כמובן מפני התוקפנות הרוסית

הדיווחים הראשונים על כוונתה של גרמניה להצטייד ב"חץ 3" פורסמו כבר לפני שנה וחצי, אחרי פגישתם של ראש הממשלה דאז יאיר לפיד והקנצלר הגרמני אולף שולץ.

תחזית: ממש בקרוב תתחיל בזירה הפוליטית מלחמה על הקרדיט לעסקת הענק.

 
Lock him up
ארגזי מסמכים בחדר השירותים באחוזתו של דולנדל טראמפ – תמונה מתוך כתב האישום נגד הנשיא לשעבר (צילום: Justice Department via AP)
ארגזי מסמכים בחדר השירותים באחוזתו של דולנדל טראמפ – תמונה מתוך כתב האישום נגד הנשיא לשעבר (צילום: Justice Department via AP)

במהלך מערכת הבחירות לנשיאות ארצות הברית ב-2016, נהג דונלד טראמפ לשלהב את קהל מעריציו בקריאה "Lock her up" – הכניסו אותה לכלא – כשהוא מתייחס ליריבתו למרוץ, הילרי קלינטון.

קלינטון התמודדה אז עם חקירת אף-בי-איי שנגעה לשימוש שעשתה באימייל פרטי לצורך התכתבויות עבודה רשמיות בעת שהייתה שרת החוץ, בכלל זה שליחת אימיילים שכללו מידע מסווג. בסופו של דבר, החקירה נגדה נסגרה בקביעה כי לא נמצאו הוכחות שקלינטון ואנשיה התכוונו להפר את החוק – אף שנהגו ברשלנות.

מעניין מה טראמפ של 2016 היה אומר על טראמפ של 2023.

37 סעיפים מופיעים בכתב האישום הפדרלי שהוגש נגד טראמפ בשבוע שעבר ואשר נחשף לציבור בסוף השבוע. המדובר במאות ארגזים המכילים אלפי מסמכים – חלקם בעלי הסיווג הגבוה ביותר – שטראמפ העביר מהבית הלבן אל האחוזה שלו במיאמי ביץ'.

מדובר בכל כך הרבה מסמכים, שהם הוחזקו בכל מקום פנוי אפשרי – כולל בחדר השירותים (שגודלו כגודל דירת שני חדרים טיפוסית בתל אביב). ארגזי מסמכים נוספים נמצאו במועדון הגולף של טראמפ בניו ג'רזי. בחשיפה של סי-אן-אן, טראמפ אף הציג מסמכים הקשורים לתקיפה באיראן לאורחים שביקרו אותו במקום והתפאר בכך שמדובר במסמכים סודיים ביותר שאינו אמור להחזיק בהם.

טראמפ אף הציג מסמכים הקשורים לתקיפה באיראן לאורחים שביקרו אותו והתפאר בכך שמדובר במסמכים סודיים ביותר

טראמפ הוא הנשיא הראשון בהיסטוריה של ארצות הברית העומד לדין פדרלי. מעבר לעובדה שמדובר בבתי משפט שונים, ההבדל העיקרי בין כתב אישום פדרלי לזה ברמת המדינה הוא שבתיק פדרלי, התביעה כבר נדרשת להציג את כל החומר המרשיע בפני חבר מושבעים מיוחד – מה שאומר שבהגישה את התביעה עצמה, היא כבר בנתה תיק עם סיכוי סביר להרשעה.

טראמפ יופיע לראשונה ביום שלישי להקראת כתב האישום בבית המשפט הפדרלי במיאמי. המשפט צפוי להתנהל במהירות יחסית – ואולי אפילו יסתיים עד שהמשפט התלוי ועומד של מדינת ניו יורק נגד טראמפ יתחיל את שלב ההוכחות במרץ 2024.

 
מט"ח סוער
השקל מול הדולר. אילוסטרציה (צילום: iStock)
השקל מול הדולר. אילוסטרציה (צילום: iStock)

כל העיניים בשוק ההון הישראלי נשואות השבוע ליום רביעי, כשמליאת הכנסת תתכנס לבחור את נציגיה לוועדה לבחירת שופטים. על פי ההערכות הרווחות, נציג הקואליציה יהיה ח"כ יצחק קרויזר מעוצמה יהודית ונציגת האופוזיציה תהיה ח"כ קארין אלהרר מיש עתיד.

אם כך אכן יקרה, זו תהיה תבוסה לשר המשפטים יריב לוין, שניסה לסמן את ההחלטה על הוועדה לבחירת שופטים כמועד האחרון לסיום השיחות בבית הנשיא.

בשוק המטבע כבר מורגשת אופטימיות לקראת הבאות, כשהשקל מתחזק מול הדולר ומול האירו, ככל הנראה על רקע הערכות של משקיעים כי הרפורמה המשפטית עומדת להיגנז בקרוב.

יוסי פרנק, מומחה למסחר במטבעות ולניהול סיכונים, המצוטט הבוקר ב"ידיעות אחרונות" אומר על כך:

"הזעזועים בשוק המטבע באים כאשר ברקע מצויים דברי נגיד בנק ישראל, שרק בגלל החשש מהרפורמה שער הדולר עלה בשיעור כה גבוה. אלה שהריצו אותו כאן בחודשים האחרונים עושים השבוע חישוב מסלול מחדש וזאת התוצאה. מה שעלה בשיעורים כה גבוהים בחודשיים – יורד ביומיים ואפילו תוך שעות, וזו רק ההתחלה. אם בשיחות הרפורמה המשפטית יודיעו על השגת פשרה, שמשמעותה שאין למעשה שום רפורמה כפי שתוכננה, השקל יתחזק עוד יותר".

 
השנה של מנצ'סטר סיטי
CORRECTION Turkey Soccer Champions League Final (צילום: AP Photo/Manu Fernandez)
CORRECTION Turkey Soccer Champions League Final (צילום: AP Photo/Manu Fernandez)

קבוצת הכדורגל של מנצ'סטר סיטי, שניצחה אתמול את אינטר מילאנו בגמר ליגת האלופות בכדורגל, השלימה שלישייה היסטורית – אליפות, גביע וליגת האלופות.

בעידן ליגת האלופות, רק ארבע קבוצות רשמו הישג דומה בעבר – כשהראשונה לעשות זאת הייתה היריבה העירונית של סיטי, מנצ'סטר יונייטד. בכך הופכת מנצ'סטר לעיר הראשונה באירופה שבה שני מועדונים שונים מצליחים להגיע להישג הזה.

פפ גווארדיולה, מאמן סיטי, כבר השלים בעבר טראבל עם ברצלונה, והוא הפך אתמול למאמן הכדורגל הראשון בהיסטוריה שמגיע להישג הנדיר הזה פעמיים.

סיטי אינה קבוצה פופולרית במיוחד בעולם. היא אפילו לא הקבוצה הפופולרית ביותר במנצ'סטר. לאורך כל תולדותיה היא הייתה תמיד בצל של היריבה העירונית השנואה מנצ'סטר יונייטד.

מנצ'סטר סיטי אינה קבוצה פופולרית במיוחד בעולם. היא אפילו לא הקבוצה הפופולרית ביותר במנצ'סטר

בפרויקט של הפיכת הסיטי למעצמת כדורגל אנגלית ואירופית הושקעו מיליארדים מאבו דאבי, שאפשרו בניית סגל חלומי והפקדתו בידי המאמן המנוסה ביותר באירופה. ברקע הזכייה בטראבל מרחפות לא פחות מ-115 אישומים על הפרות כללי ה"פייר פליי" הפיננסי.

 
משהו לקרוא
 
למקרה שפספסת
 
זירת הבלוגים
 
 
סגירה
בחזרה לכתבה