אמיר בן-דוד
 
סדר יום חדש

יום שלישי, 20 יוני 2023

 
 
היום הגדול של עורכי הדין

עד לא מזמן, צירוף המילים "בחירות גורליות ללשכת עורכי הדין" היה מעורר פרצי צחוק וגורר מבטים תמהים אפילו מעורכי הדין עצמם. זה לא רק שבחירות ללשכת עורכי הדין מעולם לא כיכבו בראש סדר היום הלאומי, הן בקושי זכו לסיקור בשולי החדשות, וגם זה רק אם נערכו ביום משעמם ונטול אירועים דרמטיים.

בחירות ללשכת עורכי הדין נתפסו כעניין כה צדדי ולא מעניין, עד שבבחירות האחרונות שנערכו ללשכה, יותר מ-70% מעורכי הדין בעלי זכות הבחירה בכלל לא טרחו להתייצב ולהצביע.

אז מה השתנה? פחות או יותר הכול.

עורכי הדין אפי נוה ועמית בכר, המתמודדים המובילים בבחירות לראשות לשכת עורכי הדין, יוני 2023 (צילום: תומר נויברג, אבשלום ששוני/פלאש90, מונטז')
עורכי הדין אפי נוה ועמית בכר, המתמודדים המובילים בבחירות לראשות לשכת עורכי הדין, יוני 2023 (צילום: תומר נויברג, אבשלום ששוני/פלאש90, מונטז')

סדר היום הלאומי של מדינת ישראל משועבד כולו להפיכה המשטרית שמוביל ראש הממשלה בנימין נתניהו, הפוקוס הוא כרגע על הרכב הוועדה לבחירת שופטים, ללשכת עורכי הדין יש בוועדה לבחירת שופטים שני נציגים – והופ: הבחירות ללשכת עורכי הדין הן אירוע לאומי, שיסוקר היום משעה לשעה, עם פריצות דרמטיות לשידור, סקרים, פרשנויות, הדלפות, דיווחים על אלימות ואיומים (שכבר התחילו) ומה לא.

אפשר להתייחס לזה בסרקזם, אבל אפשר גם לראות כאן שינוי לטובה: מעבר מאדישות למצב חדש, שבו תשומת הלב מתמקדת באותם מקומות אפורים לכאורה בהם התקבלו בעבר החלטות חשובות הרחק מעיני הציבור.

כך או כך: המועמד המוביל על פי הסקרים הוא עו"ד עמית בכר, שמצהיר על התנגדות נחרצת להפיכה המשטרית וזוכה לפיכך לתמיכת ראשי האופוזיציה ומנהיגי המחאה (הוא אף הוזמן לנאום בעצרת המחאה המרכזית בקפלן במוצאי שבת).

מהצד השני מתייצב עורך הדין השנוי במחלוקת אפי נוה, ראש הלשכה לשעבר שגורר אחריו הרשעה פלילית טרייה וקופת שרצים, וכבר הצהיר שהוא מצדד ב"שינויים נרחבים במערכת המשפט" ונחשב למי שיאפשר לקואליציה להשתלט על מינוי השופטים.

נוה כבר הצהיר שהוא מצדד ב"שינויים נרחבים במערכת המשפט" ונחשב למי שיאפשר לקואליציה להשתלט על מינוי השופטים

לצד שני המתמודדים המרכזיים על ראשות הלשכה, מתמודדים עוד שני מועמדים חסרי סיכוי (דורון ברזילי וארקדי אליגולאשווילי, שסיפר אתמול שאיימו על חייו בדרישה שיפרוש מהמרוץ).

77,201 עורכי דין זכאים להשתתף היום בבחירות. הקלפיות ייפרסו בכל הארץ. חלקן יינעלו כבר בחמש אחר הצהריים. חלקן יינעלו בשמונה בערב. התוצאות הסופיות צפויות רק מחר בבוקר. אכילת הראש תימשך לאורך כל היום.

 
מהלכים בלתי סבירים
יו”ר ש”ס אריה דרעי ושר האוצר בצלאל סמוטריץ’ בישיבת ראשי סיעות הקואליציה, 23 במאי 2023 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
יו"ר ש"ס אריה דרעי ושר האוצר בצלאל סמוטריץ' בישיבת ראשי סיעות הקואליציה, 23 במאי 2023 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

לצד הקרב על איוש הוועדה לבחירת שופטים, מתפתח מאבק נוסף בין תומכי ההפיכה למתנגדיה – הקרב על עילת הסבירות.

ראשי הקואליציה סיכמו אתמול לקדם כבר במושב הנוכחי של הכנסת את החוק לצמצום עילת הסבירות, שימנע משופטי בג"ץ להתערב במינויים ובהחלטות ממשלה. ח"כ שמחה רוטמן יכנס כבר מחר את ועדת החוקה שבראשה הוא עומד, כדי לדון בחוק.

אם הצעת החוק תעבור, ההערכות הן כי ראש הממשלה בנימין נתניהו צפוי למנות שוב את ח"כ אריה דרעי לשר.

אולם במקרה של דרעי, שופטי בג"ץ עשויים לפסול את המינוי גם בלי להידרש לעילת הסבירות, אלא בעילה משפטית אחרת – עילת ההשתק השיפוטי. דרעי, כזכור, הצהיר בפני בית המשפט שגזר את דינו לפני כשנה וחצי, כי לא ישוב לחיים הפוליטיים. אז שישתוק.

יו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ' טען אתמול כי בכל מה שנוגע לצמצום עילת הסבירות "היו הסכמות בבית הנשיא וגם האופוזיציה מבינה שהתיקון הזה הוא הכרחי". חשוב לשים לב לטענה הזו, כי היא תושמע בווריאציות שונות בלי סוף בימים הקרובים, ולא במקרה.

בסתירה מוחלטת לטענה הזו הבהיר אתמול הנשיא יצחק הרצוג כי בשיחות שנוהלו בחסותו לא הושגו כל הבנות. על כך הגיב הבוקר סמוטריץ' בריאיון לרדיו "קול ברמה": "הרצוג הוא איש שמאל. הוא לא מצליח להיות מתווך הוגן". גם את זה נשמע בימים הקרובים שוב ושוב.

גם יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד ויו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ הכחישו כי נציגיהם הגיעו להבנות עם נציגי הקואליציה על עילת הסבירות. הם כבר מבינים שנתניהו תמרן אותם בשיחות בבית הנשיא, רק כדי שיוכל לטעון בעולם כי צעדי החקיקה החדשים הושגו ב"הסכמה רחבה".

ראשי האופוזיציה כבר מבינים שנתניהו תמרן אותם רק כדי שיוכל לטעון בעולם כי צעדי החקיקה החדשים הושגו ב"הסכמה רחבה"

"אם היינו מגיעים להסכמות הייתי עומד מאחוריהן גם אם יש לזה מחיר פוליטי", אמר אתמול לפיד. ראשי המחאה מסרו כי הם מתכוונים להעלות הילוך ברחובות. "נתניהו מביא במו ידיו לחורבן בית שלישי", הם מסרו, "מולו ומול קואליציית ההרס יתייצבו מיליוני פטריוטים, אוהבי ישראל".

 
בדרך למדינת משטרה?
ניצב יורם סופר בריאיון לערוץ 12, 19 ביוני 2023 (צילום: צילום מסך, n12)
ניצב יורם סופר בריאיון לערוץ 12, 19 ביוני 2023 (צילום: צילום מסך, n12)

ההפיכה המשטרית פנים רבות לה. לפעמים היא מתחפשת לדיונים מנומסים בבית הנשיא, לפעמים לבחירות יצריות לוועדה לבחירת שופטים או ללשכת עורכי הדין, ולפעמים לשאלה מי יהיה מפכ"ל המשטרה הבא.

לכל הנושאים הללו יש מכנה משותף אחד: נחישות של השלטון להסיר מעליו מגבלות, לצמצם את הפיקוח והביקורת, כדי שיוכל להשתולל בחופשיות ולהפעיל כוח ללא בקרה.

ניצב יורם סופר, מפקד מחוז חוף של המשטרה, נחשב לאחד המועמדים המובילים להחליף את קובי שבתאי כמפכ"ל המשטרה. מתשובותיו לשאלות שנשאל בראיון ליוסי מזרחי ב"חדשות 12" אמש, לא קשה להבין למה השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר מעוניין למנות אותו.

מתשובותיו של ניצב סופר בראיון ל"חדשות 12", לא קשה להבין למה השר לביטחון לאומי בן גביר מעוניין למנות אותו למפכ"ל

"אם אתם רוצים לעשות משהו נגד הדמוקרטיה, יש בחירות. אני לא הכלי", אמר סופר בתשובה לשאלה למה הוא מאמין ביד קשה נגד מפגינים, תוך שהוא מוכיח שאין לו מושג בעקרונות היסוד של דמוקרטיה, שכוללים גם את זכות המחאה.

"כל משטר דמוקרטי ראוי לשמו מבוסס גם על ההבנה שהבחירות הן רגע נתון אחד בזמן. אחריו יש צורך להעמיד את השלטון הנבחר תחת ביקורת תמידית, וחובה על השלטון לאפשר את הביקורת הזאת", כותב הבוקר עידו באום ב"דה מרקר", ומזכיר את מה שניצב סופר היה אמור ללמוד בשיעורי אזרחות בתיכון:

"ניצב סופר מהדהד את הניסיונות הנמשכים של הממשלה הנוכחית לפגוע בלגיטימציה של ההפגנות נגדה… אם ניצב סופר, שהבנתו בדמוקרטיה כה עגומה, הגיע לתפקיד כה בכיר במשטרה – מצב המשטרה מעורר דאגה".

 
מלחמה בג'נין
כלי רכב משוריינים של צה”ל בלב ג’נין במהלך העימותים עם הפלסטינים, 19 ביוני 2023 (צילום: Nasser Ishtayeh/Flash90)
כלי רכב משוריינים של צה"ל בלב ג'נין במהלך העימותים עם הפלסטינים, 19 ביוני 2023 (צילום: Nasser Ishtayeh/Flash90)

בשנתיים האחרונות פועל צה"ל בצפון השומרון כמעט על בסיס יומיומי, אך מעט מהמבצעים שם מגיעים לכותרות הראשיות. פה נעצר מבוקש פלסטיני, שם נהרג אזרח שנקלע לאזור הלחימה. הישראלים לא רוצים לדעת מה קורה בחצר האחורית של הכיבוש, כל עוד זה לא גובה מחיר מהלוחמים שמשתתפים במבצעים.

אתמול, מבצע שגרתי לגמרי למעצר מבוקשים בג'נין הפך לאותו מקרה נדיר שבו החדשות נפתחות בדיווח על האירוע וכל הפרשנים הביטחוניים עוטים ארשת רוני דניאלית והפרשנים לענייני ערבים מאמצים שפה אהוד יערית.

שמונה לוחמים – חמישה לוחמי יחידת המסתערבים של משמר הגבול, ושלושה חיילי צה"ל עסקו בחילוץ הכוח וכלי הרכב שנתקעו באש הצולבת בג'נין – נפצעו בדרגות שונות, אולם כולם אינם בסכנת חיים.

אמיר בר-שלום, הפרשן הצבאי של זמן ישראל, מדווח הבוקר כי כל הפצועים מיחידת המסתערבים שנפגעו ממטען נפץ שהונח על צירי הגישה בג'נין, נפצעו בפלג הגוף התחתון – מה שאומר כי מדובר במטען חודר שיריון. יש לכך משמעות, שכן נראה כי הפלסטינים תכננו את האמבוש מראש וכי הם מקבלים תדרוך מרחוק – מלבנון, סוריה או איראן.

כל הפצועים מיחידת המסתערבים נפגעו בפלג הגוף התחתון – מה שאומר כי מדובר במטען חודר שיריון

הדבר יצריך מצה"ל לבצע התאמות להמשך המבצעים שלו בצפון השומרון, מה שבהכרח יהפוך את המבצעים הללו למורכבים יותר. וכל זה כשברקע גוברים הקולות מכיוון הימין הקיצוני בקואליציה לצאת לפעולה נרחבת בג'נין ובאזור.

כרגע שר הביטחון יואב גלנט מצליח למנוע את ההסלמה הזו, בתמיכת ראש הממשלה בנימין נתניהו. השאלה היא עד מתי. אם חלילה יהיו הרוגים מהצד הישראלי בפעולה הבאה, האצבעות של גלנט בסכר עשויות לטבוע בשטף השיקולים הפוליטיים.

 
ההגנה של טראמפ
נשיא ארה”ב לשעבר דונלד טראמפ בריאיון לפוקס ניוז, 19 ביוני 2023 (צילום: צילום מסך, פוקס ניוז)
נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ בריאיון לפוקס ניוז, 19 ביוני 2023 (צילום: צילום מסך, פוקס ניוז)

נשיא ארצות הברית לשעבר דונלד טראמפ התראיין לראשונה מאז הוגש נגדו כתב האישום הפדרלי, וטען כי לא החזיר את המסמכים המסווגים שלקח לביתו כי "הייתי עסוק".

בתשובה לשאלה מדוע פשוט לא החזיר את המסמכים כשנדרש לעשות זאת, טראמפ הכחיש בתחילה שנדרש, אחר כך אמר שכנשיא הוא הסיר מהם את הסיווג ולבסוף השיב: "רציתי לעבור על הקופסאות ולהוציא את הדברים האישיים שלי. לא רציתי למסור את זה עדיין לארכיב. והייתי מאוד עסוק כמו שראיתם".

"רציתי לעבור על הקופסאות ולהוציא את הדברים האישיים שלי. לא רציתי למסור את זה עדיין. והייתי מאוד עסוק כמו שראיתם"

טראמפ העניק ריאיון נרחב למגיש "פוקס ניוז" ברט באייר, והוא ישודר בשני חלקים – הערב ומחר. בפרומו שפרסמה הרשת אמש, טראמפ מסביר מדוע סרב להחזיר את המסמכים המסווגים, תוקף את רשויות הממשל שרודפות אותו לטענתו – ומבטיח שהוא רץ בבחירות לנשיאות ב-2024 עד הסוף.

 
ארוכה הדרך ליורו
שחקן נבחרת ישראל מנור סלומון במשחק מול אנדורה באצטדיון טדי, במסגרת מוקדמות היורו, 19 ביוני 2023 (צילום: אורן בן חקון/פלאש90)
שחקן נבחרת ישראל מנור סלומון במשחק מול אנדורה באצטדיון טדי, במסגרת מוקדמות היורו, 19 ביוני 2023 (צילום: אורן בן חקון/פלאש90)

נבחרת ישראל בכדורגל הצליחה אתמול לנצח באצטדיון טדי את נבחרתה החלשה של אנדורה 2:1, ושיפרה את מאזנה ל-7 נקודות מארבעה משחקים במוקדמות יורו 2024.

זה שוב הלך בקושי. הנבחרת לא הרשימה (בלשון המעטה), הציגה משחק מפוזר ומבולבל, ורק שער מרהיב של מנור סלומון הציל אותה מתיקו מביך.

הקהל בטדי דאג להבהיר שליבו שייך לקבוצת בית"ר המקומית ושרק בוז לשחקן הנבחרת מוחמד אבו-פאני בכל פעם שהוא קיבל את הכדור. אבו-פאני ירד מהמגרש כשהוא מתאמץ לא לבכות מרוב עלבון. "זה היה מביש", אמר סולומון.

לנבחרות קצת יותר טובות מישראל היה אתמול ערב מהנה יותר. אנגליה שמרה על מאזן מושלם בראש הבית, אחרי ניצחון קליל 7:0 על מקדוניה (כולל שלושער של קשר ארסנל בוקאיו סאקה). גם צרפת מובילה את הבית שלה עם מאזן מושלם, אחרי ניצחון 1:0 על יוון מפנדל של קיליאן אמבפה.

נבחרת ישראל תחכה במתח למפגש הקריטי עם נבחרת רומניה בספטמבר. רומניה הצליחה לחלץ אתמול תיקו דרמטי משוויץ, ולפיכך נשארת במקום השני בבית (שמוביל ליורו) ומובילה על ישראל בנקודה אחת.

 
הטיטאניק מכה שוב
שרידי הטיטאניק על רצפת האוקיינוס כפי שהם נראים בצוללת התיירים שלOceanGate Expeditions (צילום: OceanGate Expeditions)
שרידי הטיטאניק על רצפת האוקיינוס כפי שהם נראים בצוללת התיירים שלOceanGate Expeditions (צילום: OceanGate Expeditions)

צוללת אזרחית הנושאת חמישה בני אדם נעדרת מאז יום ראשון אחר הצהריים (שעון ישראל) כ-600 ק"מ מחופי ניופאונדלנד, קנדה. יעד הצלילה הוא מקום טביעתה של האונייה המפורסמת מכולן: הטיטאניק.

מזה יומיים מנהל משמר החופים האמריקאי מבצע חיפוש מסובך, בעומקים של מעל 12,000 רגל (כ-3,700 מטר), אחר צוללת התיירות, השייכת לחברת OceanGate Expeditions. החברה מציעה טיול במצולות האוקיינוס האטלנטי אל שרידי הטיטאניק במחיר מציאה של רבע מיליון דולר לנפש.

החברה מציעה טיול במצולות האוקיינוס האטלנטי אל שרידי הטיטאניק במחיר מציאה של רבע מיליון דולר לנפש

זה שאנשים מרגישים צורך לשרוף את הירושה של הילדים שלהם על משהו שאפשר לראות ביוטיוב, ניחא; אבל קשה יותר להבין את הצורך לעשות את זה בכלי תחבורה קלסטרופובי ומסוכן.

כך או אחרת, לפי חישובי משמר החופים, נכון לאמש נותרו לצוללת הקטנה די אוויר וציוד לשרוד עד כ-90 שעות. השעון מתקתק.

 
למקרה שפספסת
 
זירת הבלוגים
 
 
סגירה
בחזרה לכתבה