אמיר בן-דוד
 
סדר יום חדש

יום שני, 19 יוני 2023

 
 
עוד חוזר הניג'וס

התגעגעתם למהלכים חד-צדדיים ושנויים במחלוקת לשינוי הלכת הסבירות? לחששות בשוק ההון? למסכים אדומים בבורסה? ל"ארצות הברית עוקבת בדאגה"? לימי שיבוש בכבישים הראשיים? ובכן – נראה שההפיכה המשטרית והמחאה נגדה עומדות בפני קאמבק מסחרר.

ראש הממשלה בנימין נתניהו הכריז אתמול כי הקואליציה תחל כבר השבוע ב"צעדים מעשיים לתיקון מערכת המשפט". מיד לאחר ההצהרה, הבורסה בתל אביב, שהתנהלה עד אז תוך עליות שערים קלות, שינתה מגמה. ראשי המחאה קראו לכוננות כללית והכריזו על כוונתם לחזור לימי שיבוש, במתכונת צפופה יותר.

הפגנה בקפלן נגד המהפכה המשפטית, 17 ביוני 2023 (צילום: אבשלום ששוני/פלאש90)
הפגנה בקפלן נגד המהפכה המשפטית, 17 ביוני 2023 (צילום: אבשלום ששוני/פלאש90)

מה גרם לנתניהו להצהיר על מהלך חד-צדדי כזה, ביודעו מה יהיו התגובות? נתניהולוגים יעסקו בזה רבות במהלך הימים הקרובים. שר בכיר בממשלה אומר הבוקר לזמן ישראל כי בעקבות הפיאסקו בבחירת נציגי הכנסת לוועדה לבחירת שופטים בשבוע שעבר "נתניהו הבין שהממשלה עומדת להתפרק לו בין הידיים. לא שר אחד ולא שניים באו ואמרו לו שהם קמים והולכים אם שום דבר לא יקרה".

"נתניהו הבין שהממשלה עומדת להתפרק לו בין הידיים. לא שר אחד ולא שניים באו ואמרו לו שהם קמים והולכים אם דבר לא יקרה"

וח"כ דוד ביטן, בשבתו כפרשן מיומן לענייני נתניהו והליכוד, מסביר לשלום ירושלמי, הפרשן הפוליטי של זמן ישראל, כי "האופוזיציה עשתה טעות… הם לא היו צריכים להגיב כך ולהפסיק את המשא ומתן (בבית הנשיא). הם פגעו בנתניהו ובליכוד עצמו. היה לי ברור שתבוא תגובה. פוליטיקה זה גם כבוד ליריב שלך. הליכודניקים רוצים לראות עכשיו משהו. ניצחון מסוים".

המהלך הסביר ביותר מבחינת נתניהו (זהירות – בדיחת אבא) הוא לצמצם את עילת הסבירות. נתניהו מעריך שקידום החוק לצמצום עילת הסבירות לא יוביל להתגברות משמעותית של המחאה ברחובות ושל הביקורת הבינלאומית.

ההנחה היא שנתניהו ינסה לקדם את הצעת השופט העליון נעם סולברג, שמחריגה מינויי שרים והחלטות שלהם מעילת הסבירות. אפילו נשיא בית המשפט העליון בדימוס אהרן ברק אמר אתמול שאם צמצום עילת הסבירות בעניין מינויים "תספק את יריב לוין", גם הוא יתמוך בה.

 
הסתבכות בג'נין
פעולת צה”ל בג’נין לחילוץ יחידת המסתערבים, 19 ביוני 2023 (צילום: תמונות שהועלו בג'נין לרשתות חברתיות, שימוש לפי סעיף 27א לחוק זכויות יוצרים)
פעולת צה"ל בג'נין לחילוץ יחידת המסתערבים, 19 ביוני 2023 (צילום: תמונות שהועלו בג'נין לרשתות חברתיות, שימוש לפי סעיף 27א לחוק זכויות יוצרים)

שישה לוחמים נפצעו הבוקר ופונו לבתי חולים – חלקם במצב קשה – אחרי שפעולה של יחידת המסתערבים בג'נין הסתבכה והפכה לקרב לאור יום.

לא כל פרטים עדיין ידועים, ודובר צה"ל טרם פרסם הודעה רשמית.

מהדיווחים עד כה עולה כי היחידה נכנסה לג'נין כדי לעצור מבוקשים, ונחשפה על ידי התושבים המקומיים. כוח חילוץ של צה"ל שנשלח לזירה נתקלו בהתנגדות עזה שכללה מטעני נפץ בדרכי הגישה. אחד המטענים התפוצץ וכתוצאה, כאמור, נפצעו שישה חיילים.

בנוסף, מסוק קרב של צה"ל תקף – לראשונה מזה 21 שנה – בשמי ג'נין כדי לחפות על כוח החילוץ, שאף כלל דחפור צה"לי.

מסוק קרב של צה"ל תקף – לראשונה מזה 21 שנה – בשמי ג'נין כדי לחפות על כוח החילוץ

שני מבוקשים נעצרו בפעילות הבוקר, ולפי דיווח משרד הבריאות הפלסטיני, נהרגו לפחות שלושה פלסטינים ו-29 נפצעו.

 
בהתנחלויות כבר חוגגים
אתר בנייה ליחידות דיור חדשות בהתנחלות נוה דניאל בגוש עציון, 18 ביוני 2023 (צילום: גרשון אלינסון/פלאש90)
אתר בנייה ליחידות דיור חדשות בהתנחלות נוה דניאל בגוש עציון, 18 ביוני 2023 (צילום: גרשון אלינסון/פלאש90)

חולשתו הפוליטית הניכרת לעין של ראש הממשלה, היא חדשות טובות למתנחלים. הם יודעים שנתניהו תלוי תלות מוחלטת במפלגות הימין הקיצוני – ומבחינתם מדובר בחלון הזדמנויות היסטורי. בשעה שאנשי המרכז והשמאל עסוקים בצעקות "בושה! בושה! בושה!" על הרס הדמוקרטיה בתוך הקו הירוק, המתנחלים עושים כל מה שהם רוצים מצדו השני.

אתמול אישרה הממשלה החלטה שתקצר משמעותית את הליכי הבנייה בהתנחלויות, ותעביר את האחריות להם משר הביטחון יואב גלנט ליקיר ההתנחלויות, השר במשרד הביטחון בצלאל סמוטריץ'. קיצור תהליכי הבנייה הובטח לסמוטריץ' במסגרת ההסכמים הקואליציוניים.

זהו שינוי במנגנון בקרה שפועל עשרות שנים, ושהבטיח כי כל שינוי משמעותי בהתנחלויות חייב קודם אישור של הדרג המדיני. המנגנון הזה נועד לרסן בנייה בהתנחלויות, בהתאם לצרכים פוליטיים ולמגעים שונים עם הפלסטינים, האמריקאים והקהילה הבינלאומית.

מעתה – בגדול – המתנחלים מנהלים את העסק לבדם. כבר בשבוע הבא הם מתכוונים לקדם אישור של 4,560 יחידות דיור נוספות בגדה המערבית.

מעתה המתנחלים מנהלים את העסק לבדם. כבר בשבוע הבא הם מתכוונים לקדם אישור של 4,560 יחידות דיור נוספות

בארה"ב עוקבים בדאגה אחרי ההתפתחויות הללו. דובר משרד החוץ האמריקאי אמר הלילה כי ארה"ב "מוטרדת בצורה עמוקה", ואילו הפלסטינים הודיעו כי הם פורשים מהוועידה הכלכלית המשותפת עם ישראל שהייתה אמורה להתכנס בקרוב.

בנוסף, ההנהגה הפלסטינית הודיעה כי "תבחן נקיטת צעדים נוספים הנוגעים ליחסים עם ישראל". ואלה כמובן ניסוחים מנומסים, שלא מבשרים טובות.

 
ישראל ואינטל – דיל בלתי רגיל
קמפוס אינטל בירושלים (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
קמפוס אינטל בירושלים (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

ראש הממשלה ייאלץ בימים הקרובים לעשות כל מה שביכולתו כדי להרגיע את הרוחות ברחובות, בזירות המדיניות ובשוק ההון. תחזית: צפויות מסיבות עיתונאים "דרמטיות" בשמונה ורבע בערב, מלוות ב"ציפייה דרוכה להצהרת ראש הממשלה" כבר משעות הצהריים.

אחד הקלפים שנתניהו מן הסתם ישתמש בהם, כדי להוכיח שקידום חוקי ההפיכה המשטרית לא פוגע בכלכלה, הוא עסקת הענק עליה הוכרז אתמול, לפיה חברת אינטל תקים בישראל מגה-מפעל חדש, בהשקעה של 25 מיליארד דולר, כשישראל תממן 12.8% ממנו במענק חסר תקדים של 3.2 מיליארד דולר.

ההסכם החדש יחליף הסכם קודם, מ-2019, שאינטל ממילא לא עמדה בו, לפיו התחייבה חברת השבבים להשקיע 10 מיליארד דולר ולהעסיק 1,000 עובדים חדשים במפעל חדש שאמור היה לקום בקריית גת, בתמורה לכמיליארד דולר שהמדינה התחייבה אז להשקיע בפרויקט, בנוסף להקלות המס הנדיבות שאינטל נהנית מהם.

ההסכם החדש יחליף הסכם קודם, מ-2019, שאינטל ממילא לא עמדה בו

כבר ב-2019 ההסכם עם אינטל עורר ביקורת רבה בישראל. חלפו ארבע שנים, וברור שלא יצא ממנו הרבה. אינטל לא עמדה בהתחייבויותיה, וגם המדינה לא העבירה לאינטל את התמורה שהובטחה לה. ההסכם היה כלא היה, בין היתר בגלל הבלגן בעולם בתקופת הקורונה ושינוי המדיניות העסקית של אינטל בעקבותיה.

כעת נחתם הסכם חדש שנתניהו ינפנף בו כהישג ישראלי שמוכיח את האמון הרב של תעשיית ההייטק העולמית בישראל. האם זה באמת המצב? לא בטוח בכלל.

"על פניו נראה שאינטל השתמשה בקלפים שלה בתבונה", כותבת הבוקר מירב ארלוזורוב ב"דה מרקר", "ההערכה הרווחת היא שאינטל 'עושה סיבוב' על המצב הפוליטי בישראל, ושהיא מנצלת את חולשת ראש הממשלה כדי לחלץ ממנו הסכם חלומות, אף שהיא לא עמדה בהסכם הקודם עם המדינה".

 
הציון: מספיק בקושי
תלמידי תיכון ברובע הארמני בירושלים חוגגים את סיום כיתה י”ב (ארכיון) (צילום: הדס פרוש/פלאש90)
תלמידי תיכון ברובע הארמני בירושלים חוגגים את סיום כיתה י"ב (ארכיון) (צילום: הדס פרוש/פלאש90)

אם יש לכם בבית תלמידי חטיבת ביניים או תיכון – כדאי שתמלאו את המקרר ותוודאו שהמזגן תקין. החופש הגדול מתחיל מחר.

כ-400 אלף תלמידי י'-י"ב יצאו מחר לחופשת הקיץ, אבל רק תלמידי י"ב יחגגו את זה. בכיתות י'-י"א יסיימו את השנה ללא טקסים וגם ללא תעודות סיום, בעקבות העיצומים של ארגון המורים. זו תהיה סופה של שנת לימודים שגם כך הייתה רוויה בהשבתות, שכללו ביטול פעילויות מחוץ לבית הספר מאז חודש פברואר.

בכיתות י'-י"א יסיימו את השנה ללא טקסים וגם ללא תעודות סיום, בעקבות העיצומים של ארגון המורים

מי שקשוב לקולות העולים ממערכת החינוך יודע שאין סיבות רבות לאופטימיות בנוגע לשנת הלימודים הבאה. המורים מוחים על השכר הנמוך, ובמערכת חסרים אלפי מורים, שחסרונם מורגש בכל מקום.

 
טרנטינו על סף פרישה
קוונטין טרנטינו בפסטיבל קאן, 27 במאי 2023 (צילום: AP Photo/Daniel Cole)
קוונטין טרנטינו בפסטיבל קאן, 27 במאי 2023 (צילום: AP Photo/Daniel Cole)

במאי הקולנוע המצליח בישראל, קוונטין טרנטינו, העניק ראיון נרחב לעיתון הצרפתי "ליברסיון", ובו דיבר, בין היתר, על חייו בישראל, והסביר למה סרטו העשירי – שעליו הוא עובד עכשיו – יהיה גם סרטו האחרון.

טרנטינו הסביר ל"ליברסיון" כי מאחר שהוא לא דובר עברית הוא בעצם חי בישראל בתוך בועה של עצמו, מנותק לחלוטין מהתרבות סביבו. על סרטו הבא – שייקרא "מבקר הקולנוע" – אומר טרנטינו שהוא יהיה סרטו האחרון בהחלט, ושאחריו הוא מתכוון להתמקד בכתיבת ספרים בלבד.

טרנטינו הסביר כי מאחר שהוא לא דובר עברית הוא בעצם חי בישראל בתוך בועה של עצמו, מנותק לחלוטין מהתרבות סביבו

"במאים לא משתפרים כשהם מזדקנים ואני רוצה לפרוש בלתי מנוצח", הוא אומר, "אומרים לי שאני לא יכול לעזוב (את תעשיית הקולנוע) בתנאים שלי. אבל זה בדיוק מה שאני עושה".

 
מבזק ספורט
שחקני בני פלפלה כפר קאסם חוגגים את הזכייה בליגת האלופות האירופית בכדורגל חופים, 18 ביוני 2023 (צילום: אייהם ג'בארין)
שחקני בני פלפלה כפר קאסם חוגגים את הזכייה בליגת האלופות האירופית בכדורגל חופים, 18 ביוני 2023 (צילום: אייהם ג'בארין)
  • כפר קאסם אמנם לא נמצא על שפת הים, אבל קבוצת בני פלפלה כפר קאסם עשתה אתמול היסטוריה וזכתה בליגת האלופות האירופית לכדורגל חופים, אחרי שניצחה 5:3 בדו קרב פנדלים את קבוצת פיזה מאיטליה. אפילו נשיא המדינה יצחק הרצוג התקשר לברך.
  • נבחרת ישראל בכדורגל תתמודד הערב (21:45) באיצטדיון טדי עם נבחרת אנדורה, במשחק קריטי במסגרת מוקדמות יורו 2024. 15 אלף כרטיסים כבר נמכרו. המשטרה נערכת למנוע מאוהדי בית"ר ירושלים לפרוץ למגרש ולפוצץ את המשחק כמחאה על העונש שספג המועדון בגלל הפעם הקודמת שבה אוהדי בית"ר פרצו למגרש.
  • נבחרת ספרד ניצחה אתמול 5:4 בקרב פנדלים את קרואטיה וזכתה בליגת האומות.
 
למקרה שפספסת
 
זירת הבלוגים
 
 
סגירה
בחזרה לכתבה