אמיר בן-דוד
 
סדר יום חדש

יום רביעי, 7 יוני 2023

 
 
בדרך להסכם גרעין חדש?

הכתב הצבאי עמוס הראל מדווח הבוקר בכותרת הראשית של עיתון "הארץ" כי ארצות הברית ואיראן מתקרבות לחתימה על הסכם גרעין חדש.

"במערכת הביטחון הישראלית מתרשמים כי הדברים נעים בקצב מהיר מכפי שהיה צפוי מראש וכי ייתכן שהצדדים יוכלו להגיע להבנות כבר בתוך שבועות אחדים, אף שהפערים ביניהם טרם הוסדרו סופית", כותב הראל.

צנטריפוגות בכור ההעשרה הגרעיני בנתנז, איראן, נומבמבר 2019 (צילום: Atomic Energy Organization of Iran via AP)
צנטריפוגות בכור ההעשרה הגרעיני בנתנז, איראן, נומבמבר 2019 (צילום: Atomic Energy Organization of Iran via AP)

אפשר לזהות איתותים למה שנקרא בדיפלומטיות מדוברת "צעדים בוני אמון" בעובדה שאיראן שיחררה בימים האחרונים שלושה אסירים מערביים בהם החזיקה, כשבמקביל בלגיה שיחררה מהכלא דיפלומט איראני שהיה כלוא שם שנתיים, על חלקו בניסיון לפוצץ מטען חבלה בצרפת.

כל הסכם שלא ייחתם כולל דרישה חד-משמעית מאיראן לעצור את תהליך העשרת האורניום. מהצד השני, איראן דורשת הקלות משמעותיות ומיידיות בסנקציות הכלכליות נגדה, כולל שחרור מיידי של נכסים איראניים בשווי של כ-20 מיליארד דולר, המוקפאים כרגע בחשבונות בנק שונים ברחבי העולם.

איראן דורשת הקלות מיידיות בסנקציות הכלכליות נגדה, כולל שחרור מיידי של נכסים איראניים בשווי של כ-20 מיליארד דולר

הדעה הרשמית בישראל היא שאסור לבטוח באיראן, וכי ההבנות איתה רק יאפשרו לה להמשיך ולנהל את אימפריית הטרור הבינלאומית שלה כשהיא מערימה על הפיקוח הבינלאומי וממשיכה בסתר את תוכנית הגרעין.

"לעומת זאת סבורים חלק מאנשי המקצוע במערכת הביטחון כי הסכם כזה יהיה הברירה הפחות רעה", כותב הבוקר הראל, "וכי גיבוש ההבנות עדיף על המשך התקדמות איראנית בלתי נשלטת לעבר השגת גרעין".

 
בדרך להבנות בבית הנשיא?
חברי הכנסת אביגדור ליברמן, מרב מיכאלי, בני גנץ ויאיר לפיד בתום פגישת ראשי האופוזיציה, 13 במרץ 2023 (צילום: יש עתיד)
חברי הכנסת אביגדור ליברמן, מרב מיכאלי, בני גנץ ויאיר לפיד בתום פגישת ראשי האופוזיציה, 13 במרץ 2023 (צילום: יש עתיד)

היום הוא היום האחרון בו סיעות הכנסת יכולות להגיש מועמדים מטעמן לוועדה לבחירת שופטים, לקראת ההצבעה החשאית שתתקיים בכנסת בעוד שבוע. מטבע הדברים: המתח סביב הנושא גדל.

"כאן 11" דיווח אתמול כי שיחות הפשרה בבית הנשיא מתקדמות לקראת הסכם, לפיו יובטח לאופוזיציה נציג בוועדה לבחירת שופטים, ומן הצד השני תתקבל הדרישה לצמצום עילת הסבירות, להגבלת כהונת יועצים משפטיים לשש שנים עם אופציה לפטר אותם, כששרים יוכלו לקבל גם ייעוץ משפטי נפרד.

בעקבות הפרסום מיהרה יו"ר מפלגת העבודה מרב מיכאלי לתקוף את בני גנץ ויאיר לפיד, וצייצה בטוויטר:

"אני מסרבת להאמין שלפיד וגנץ, שיצאו להפגין נגד ההפיכה המשטרית שבוע אחרי שבוע, הסכימו לפיטורי יועצים משפטיים, לייצוג משפטי פרטי לשרים ולצמצום עילת הסבירות, והכל בתמורה לכך שהממשלה תקיים את הנוהג הדמוקרטי הנהוג במקומותינו מאז ומעולם – תאפשר נציג מהאופוזיציה בוועדה לבחירת שופטים. אני קוראת להם להבהיר לאלתר שאין שחר לדברים ושהם לא יעשו דילים כאלה ולא יתנו יד לפגיעה בדמוקרטיה שלנו".

מהמחנה הממלכתי הזדרזו להשיב, שאכן אין שחר לדברים והודיעו כי "לצערנו אין התקדמות להבנות והפרסום שקרי".

מהמחנה הממלכתי הזדרזו להשיב, שאכן אין שחר לדברים והודיעו כי "לצערנו אין התקדמות להבנות והפרסום שקרי"

האם יש שחר לדברים? זה יתברר בקרוב. היום בבוקר הודיעו גנץ ומיכאלי כי הם מוותרים על הצגת מועמדים מטעמם לוועדה לבחירת שופטים. האופוזיציה מתאחדת, אם כך, מאחורי מועמדותה של ח"כ קארין אלהרר מיש עתיד.

אם הוועדה למינוי שופטים תישאר בהרכבה הישן וראש הממשלה בנימין נתנוהו יאלץ את שר המשפטים יריב לוין להפעיל את סמכותו ולכנס אותה כמקובל במדינה דמוקרטית, המשמעות היא ששר המשפטים יצטרך להגיע להסכמות על מינוי שופטים עם נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות, אחרי שביזה אותה ומרח אותה בזפת.

אלא שהפעם מי שיהיה מרוח בזפת לעיני כל, יהיה שר המשפטים עצמו, כשיתברר שהוא נשלח לחזית המאבק על הרכב הוועדה לבחירת שופטים, הכניס את המדינה כולה לסחרור שלא זכור כמוהו, פגע במוטיבציה של קציני צה"ל, החליש את הכלכלה, ערער את מעמדנו הבינלאומי – ובסופו של דבר חזר בדיוק לנקודת המוצא.

קשה לראות איך כל זה לא ייגמר בבכי.

 
בדרך לסוף הסי"ף?
ראש אגף סי”ף נתן בוזנה בעת שהועלה לדרגת ניצב, אפריל 2021 (צילום: דוברות משטרת ישראל)
ראש אגף סי"ף נתן בוזנה בעת שהועלה לדרגת ניצב, אפריל 2021 (צילום: דוברות משטרת ישראל)

אגף סי"ף הוא האגף לסיכול פשיעה בחברה הערבית. מאחר שבחצי השנה האחרונה נרצחו 91 אזרחים ערבים (כשהבוקר נורה תושב אום אל פחם, בן 31, ופונה במצב קשה לבית החולים העמק בעפולה), אפשר לקבוע בלי להסתכן, שהאגף לא הצטיין במילוי ייעודו המוצהר.

אתמול נודע כי ניצב נתן בוזנה, שעמד בראש אגף סי"ף, הודיע על כוונתו לפרוש מהמשטרה בזמן הקרוב. הוא יהיה הניצב ה-11 שעוזב את משטרת ישראל מאז מונה קובי שבתאי לתפקיד המפכ"ל לפני שנתיים וחצי.

בוזנה יהיה הניצב ה-11 שעוזב את משטרת ישראל מאז מונה קובי שבתאי לתפקיד המפכ"ל לפני שנתיים וחצי

כעת לא ברור האם אגף סי"ף – שהוקם רק לפני שנתיים בהוראת ראש הממשלה בנימין נתניהו ומי שהיה אז השר לביטחון פנים אמיר אוחנה – אכן ייסגר, כפי שמעריכים רבים במשטרה.

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר הזדרז לנעוץ בבוזנה את הסיף החד והפיל עליו את התיק על האלימות בחברה הערבית:

"לצערי הניצב הפורש לא הצליח במשימתו – עוד הרבה לפני שנבחרתי לתפקיד – ואף רצה להתקדם, כשההמלצות המקצועיות, במיוחד נוכח המצב, לא הצדיקו קידום שכזה. מאחל לניצב הצלחה גדולה בהמשך הדרך".

בוזנה התייחס לפרישתו בפוסט שפירסם בפייסבוק וכלל, כמקובל בנסיבות כאלה, המון מילים נטולות כל משמעות: התייחסות לתחושת המיצוי שהוא חש, הסיפוק הרב והגאווה הגדולה על שנות השירות המשמעותיות, הזכות שנפלה בחלקו לפקד על אנשים נפלאים ומסורים, וכן הלאה.

את תחושותיו האמיתיות בוזנה עוד יגולל, מן הסתם, בראיון בלעדי שיעניק אחרי פרישתו לאחד מכלי התקשורת המרכזיים.

 
חרסון מוצפת
תושבים מפונים בחרסון בעקבות פיצוץ סכר נובה קחובקה, 6 ביוני 2023 (צילום: AP Photo/Libkos)
תושבים מפונים בחרסון בעקבות פיצוץ סכר נובה קחובקה, 6 ביוני 2023 (צילום: AP Photo/Libkos)

מפלס המים בעיר חרסון ובישובים בסביבת סכר נובה קחובקה ממשיך לעלות, יממה אחרי שהגשר פוצץ כפי הנראה על ידי רוסיה.

למרות שהשלטון במוסקבה ממשיך להתעקש שאוקראינה היא העומדת מאחורי הפיצוץ, שירותי הביון האמריקאים מחזיקים בעדויות לפיהן רוסיה היא שפוצצה את הסכר ההידרואלקטרי שבמחוז דונייצק. לפי דיווח באן-בי-סי הלילה, ממשל ביידן פועל להסרת הסודיות על המסמכים שברשות האמריקאים על מנת לפרסם את ההוכחות עוד היום.

שירותי הביון האמריקאים מחזיקים בעדויות לפיהן רוסיה היא שפוצצה את הסכר ההידרואלקטרי שבמחוז דונייצק

בינתיים, מאות בתים כבר הוצפו כליל ואלפי תושבים פונו מבתיהם בסביבת נהר הדנייפר. ההערכה היא כי מפלס המים ימשיך לעלות ביומיים הקרובים ועשרות אלפי אוקראינים נוספים יהפכו לחסרי בית. מספר המתים ימשיך גם הוא לעלות. גן חיות, הממוקם על גדות הנהר, כבר הוצף כליל וכל 300 החיות שבו טבעו למוות.

בנאום מצולם הלילה כינה זלנסקי את הפצצת הסכר "נשק סביבתי להשמדה המונית". שנה וחצי אחרי פלישת רוסיה לאוקראינה, ולמלחמה הנוראית הזו אין סיום באופק.

 
כריס כריסטי נכנס למרוץ
הרפובליקאי כריס כריסטי מכריז על התמודדותו לנשיאות ארה”ב, 6 ביוני 2023 (צילום: AP Photo/Charles Krupa)
הרפובליקאי כריס כריסטי מכריז על התמודדותו לנשיאות ארה"ב, 6 ביוני 2023 (צילום: AP Photo/Charles Krupa)

מושל ניו ג'רזי לשעבר כריס כריסטי הודיע אתמול רשמית על כניסתו למרוץ לנשיאות ארצות הברית ב-2024. כריסטי, שהיה יועצו הנאמן של הנשיא דונלד טראמפ, ממצב את עצמו כעת כמועמד היחיד בעל סיכוי להביס את טראמפ בפריימריז של המפלגה הרפובליקאית.

לכריסטי עבר הפכפך למדי. לפני עשור נחשב לכוכב של הרפובליקאים והמועמד הוודאי שלהם לנשיאות. אבל רצף שערוריות שרדפו אחריו הובילו אותו למקום השישי בלבד בפריימריז ב-2016. בנקודה זו, יישר כריסטי קו עם המועמד הנבחר טראמפ והפך לאיש סודו ולאחד היועצים הקרובים אליו גם במהלך כל שנות הנשיאות של טראמפ.

מאז כריסטי המציא את עצמו מחדש כ"האויב מספר אחד של טראמפ", אותו הוא מכנה "איש מריר ועצבני".

כריסטי המציא את עצמו מחדש כ"האויב מספר אחד של טראמפ", אותו הוא מכנה "איש מריר ועצבני"

כריסטי לא לבד: שמונה חברים נוספים במפלגה הרפובליקאית הצהירו עד כה על התמודדותם, כולל טראמפ כמובן. הבולטים מקרב המתמודדים הם כולם תומכי טראמפ לשעבר שהיו שותפים לדרכו במהלך הכהונה שלו – כולל סגנו מייק פנס, השגרירה ניקי היילי ומושל פלורידה רון דה-סנטיס.

 
מבזק כדורגל ישראלי
שורפים את המועדון: אוהדי בית”ר ירושלים חוגגים בגן סאקר לאחר זכייתה בגביע המדינה בכדורגל, 24 במאי 2023 (צילום: נועם רבקין פנטון/פלאש90)
שורפים את המועדון: אוהדי בית"ר ירושלים חוגגים בגן סאקר לאחר זכייתה בגביע המדינה בכדורגל, 24 במאי 2023 (צילום: נועם רבקין פנטון/פלאש90)

הכדורגל הישראלי מתנהל – כידוע – באווירת שכונה. וזו לא שכונת פאר.

הנה עוד דוגמא לפנתיאון: בית הדין המשמעתי של ההתאחדות לכדורגל החליט להעניש את קבוצת בית"ר ירושלים על השתוללות אוהדיה בסוף משחק גמר הגביע, ופסק כי כעונש, הקבוצה לא תשתתף מטעם ישראל בקונפרנס ליג, המפעל השלישי בחשיבותו בכדורגל האירופי. מאחר שבית"ר ירושלים היא מחזיקת גביע המדינה, היא זכאית להשתתף בטורניר.

אבל כשפנו מההתאחדות לאופ"א (איגוד הכדורגל האירופי) בשאלה האם מכבי נתניה (שהפסידה לבית"ר בגמר הגביע) או הפועל ירושלים יוכלו להחליף את בית"ר, הודיעה אופ"א כי עם כל הכבוד להתאחדות הישראלית, ההחלטה מי ישתתף במפעלים האירופיים מצויה בסמכותה של אופ"א בלבד.

לא כדאי היה לברר את כל זה לפני שמתבזים בפומבי?

ובינתיים בארגנטינה גובר המתח לקראת משחק חצי גמר המונדיאליטו שייערך מחר ב20:30 (שעון ישראל) בין ישראל לאורוגוואי. ב"ידיעות אחרונות" הגדילו לעשות ושלחו לשם את הכתב הבכיר של העיתון, חתן פרס ישראל נחום ברנע, שמדווח הבוקר על ההכנות למשחק בכותרת הראשית של העיתון.

ב"ידיעות אחרונות" הגדילו לעשות ושלחו לארגנטינה את הכתב הבכיר של העיתון, חתן פרס ישראל נחום ברנע

ברנע יודע, כמובן, שבמדינה נורמלית, עיתונאי במעמדו לא אמור לסקר משחק כדורגל של נבחרת נוער עד גיל 20. אבל ישראל, כידוע, אינה מדינה נורמלית.

"נפל בגורלם לייצג מדינה שמשוועת לבשורה טובה, לשמחה שכולה קונצנזוס", כותב ברנע הבוקר על שחקני הנבחרת של אופיר חיים, "זה מוגזם, אולי אפילו פתטי, אבל מה איכפת. הרבה ג'יפה בלענו בחודשים האחרונים, הרבה נבלע בחודשים הבאים. צריך לשמוח במה שיש".

נקווה ששליחותו של ברנע לא תסתיים מחר בערב אלא תתארך עד למשחק הגמר, שייערך בלילה שבין ראשון לשני.

 
העדות של הארי
הנסיך הארי יוצא מבית המשפט בלונדון אחרי שמסר עדות במשך 5 שעות בתביעה שהגיש נגד העיתון “הדיילי מירור”, 6 ביוני 2023 (צילום: AP Photo/Alberto Pezzali)
הנסיך הארי יוצא מבית המשפט בלונדון אחרי שמסר עדות במשך 5 שעות בתביעה שהגיש נגד העיתון "הדיילי מירור", 6 ביוני 2023 (צילום: AP Photo/Alberto Pezzali)

לראשונה מזה 132 שנה, עלה אתמול חבר בבית המלוכה הבריטי לדוכן העדים בבית המשפט הגבוה בלונדון. הנסיך הארי – שאמנם התפטר מכל תפקידיו בממלכה ובכלל גר בארצות הברית, אבל לנצח יהיה "הנסיך" – העיד אתמול במשך חמש שעות במסגרת התביעה שהגיש נגד הצהובון "הדיילי מירור" על חדירה לפרטיות, פריצה לא חוקית למכשיר הטלפון שלו, ועוד.

האנגלים, כמובן, עצרו הכל מלכת – איזה כיף לחיות במדינה שבה פותחים גל שידורים מיוחד בשביל סלב חסר כל חשיבות ולא בגלל הפיכה משטרית. הגדילו לעשות "סקיי ניוז", ששכרו שחקן שימחיז את כל עדותו של הארי בתוכנית מיוחדת ששודרה אמש בפריים-טיים.

בעדות עצמה, הארי האשים את הטבלואידים ברדיפה אובססיבית אחריו, פגיעה בחייו ובסובבים אותו, רמז שגורמים בממשל הבריטי ואפילו בבית המלוכה שיתפו פעולה בהדלפות נגדו – ואפילו התייחס לשמועות שאביו הוא ג'יימס יואיט, עמו ניהלה אימו, הנסיכה דיאנה, רומן בסמיכות להולדתו ("חשבתי שזה נכון", אמר הארי).

העדות של הארי תימשך בחקירה נגדית שצפויה להיות מכוערת בהרבה, אבל בינתיים מתחשרים העננים סביבו בגזרה אחרת: שופט בארצות הברית נתן לממשל ביידן שבוע להשיב לתביעה של מכון ימני שמרני, הטוען שהארי שיקר בטפסי הבקשה לוויזה כשהצהיר שלא השתמש בסמים בעבר. בספרו האוטוביוגרפי שיצא בינואר השנה, הנסיך חושף שימוש נרחב בסמים בעברו.

 
למקרה שפספסת
 
זירת הבלוגים
 
 
סגירה
בחזרה לכתבה