אמיר בן-דוד
 
סדר יום חדש

יום ראשון, 3 מרץ 2024

 
 
אמריקה תופסת פיקוד

האמון של ארצות הברית בישראל צונח במהירות – ואין דבר שמשקף זאת יותר מהצנחת המזון המאסיבית שביצע חיל האוויר אמריקאי ברצועה ביממה האחרונה.

התקרית האיומה ביום חמישי, שבה נהרגו 118 אזרחים בעזה ונפצעו 750, כבר זוכה בעולם לכינוי "טבח הלחם" או "טבח שקי הקמח" ומעוררת זעזוע עמוק. בישראל היא בקושי מעסיקה את הציבור היהודי, שלא מוטרד מהמצב בעזה ולא מבין את ההשלכות הדרמטיות של האירועים האלה על דעת הקהל בעולם.

מטוסי חיל האוויר האמריקאי מצניחים חבילות מזון ברצועת עזה, 2 במרץ 2024 (צילום: AP Photo/Mohammed Hajjar)
חיל האוויר האמריקאי מצניח חבילות מזון ברצועת עזה (צילום: AP Photo/Mohammed Hajjar)

ישראל טוענת שרוב ההרוגים והפצועים בתקרית שבה הסתער המון עזתי רעב על משאיות סיוע, לא נפגעו מאש חיילי צה"ל אלא נדרסו או נמחצו. משרד החוץ האמריקאי אמר בתגובה כי לא מצא עדויות לכך.

כך או אחרת, זה לא משנה את העובדה שהתקרית התרחשה באזור הנמצא תחת שליטה ישראלית, ושהיא חושפת לעולם את ממדי הרעב והמצוקה בעזה – מה שבישראל מדחיקים תחת הכותרת "מגיע להם לסבול".

"גורם ישראלי הודה בסוף השבוע שרוב הסיוע ההומניטרי, ובמיוחד המזון, הגיע בשבועות האחרונים בעיקר לדרום רצועת עזה – לצפון נכנסו רק ארבע שיירות וזה לא מספיק", כותב הבוקר הפרשן הצבאי אמיר בר-שלום בזמן ישראל. זו הסיבה להתנפלות אלפי העזתים על המשאיות ביום חמישי. האוכלוסייה בצפון הרצועה רעבה, וזה לחלוטין לא משרת את האינטרס הישראלי.

"רוב הסיוע ההומניטרי הגיע בשבועות האחרונים בעיקר לדרום רצועת עזה – לצפון נכנסו רק ארבע שיירות וזה לא מספיק"

"בשיחה אמש עם גורם ביטחוני, הוא הלך אפילו רחוק יותר וכינה את המצב בחלקים שונים ברצועה 'סומליה' – רוצה לומר, כאוס שבו החזק, ובמקרה של עזה החמוש, שורד".

בארה"ב – הנמצאת במקביל תחת ביקורת מבית ומבחוץ, על כך שהיא מעניקה לישראל תמיכה צבאית ומדינית במלחמה – מתייחסים למשבר הרעב בעזה ברצינות גדולה יותר.

אתמול, כאמור, החלה ארה"ב להצניח חבילות סיוע הומניטרי בעזה. שלושה מטוסי תובלה אמריקאיים הצניחו בסך הכול 66 טון של משלוחי מזון – 22 טון מכל מטוס – ובהם יותר מ-38 אלף ארוחות מוכנות.

בהודעת פיקוד מרכז של צבא ארה"ב נמסר כי מדובר במבצע משותף לחיל האוויר האמריקאי ולחיל האוויר הירדני, וכי המשלוחים הוצנחו אל חופי הרצועה כ"חלק ממאמצים מתמשכים להכניס לרצועת עזה עוד סיוע הומניטרי".

דובר המועצה לביטחון לאומי בבית הלבן ג'ון קירבי מסר אתמול כי ארה"ב דנה על הנושא עם ישראל, שעל פי ההודעה "תומכת בתוכנית האמריקאית ומצניחה סיוע בעצמה".

 
גנץ עוקף את נתניהו
בני גנץ במסיבת עיתונאים אחרי פגישתו עם דונלד טראמפ ולפני שהמריא חזרה לארץ מוושינגטון, 27 בינואר 2020 (צילום: אלכסיי רוזנפלד)
בני גנץ במסיבת עיתונאים אחרי פגישתו עם דונלד טראמפ ולפני שהמריא חזרה לארץ מוושינגטון, 27 בינואר 2020 (צילום: אלכסיי רוזנפלד)

איבוד האמון האמריקאי במקבלי ההחלטות בישראל משתקף בעיקר באובדן אמון טוטאלי בראש הממשלה בנימין נתניהו. אחרי עשורים שבהם הוא שיווק את עצמו בהצלחה לציבור הישראלי כ"מר אמריקה", נתניהו הוא כמעט על תקן אישיות בלתי רצויה בוושינגטון.

"במערכת קבלת ההחלטות בוושינגטון הפסיקו לספור את ממשלת ישראל", כותבת הבוקר הפרשנית המדינית טל שניידר בזמן ישראל.

זה הרקע לנסיעתו יוצאת הדופן – אולי אפילו חסרת התקדים – של חבר קבינט המלחמה ויו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ לסדרת פגישות בבירת ארה"ב, כולל עם סגנית הנשיא קמלה האריס.

הביקור הזה מעורר זעם בסביבת ראש הממשלה, שלא אישר את הנסיעה. נתניהו צוטט כמי שאמר "למדינת ישראל יש רק ראש ממשלה אחד" (או בניסוח אחר, שנתניהו פחות אוהב כרגע: "אתה הראש"). סביבת נתניהו, כך מדווח הבוקר, אפילו מערימה קשיים על ביקורו של גנץ, כולל הנחיות לשגרירות ישראל בוושינגטון לא לסייע לו.

"נתניהו אולי רוגז על ביידן על שהוא הולך להיפגש עם המתחרה העיקרי שלו תוך כדי מלחמה", כותבת שניידר, "אבל כדאי גם להזכיר את המהלכים הנכלוליים של נתניהו נגד הנשיא לשעבר ברק אובמה בשנת 2015, שבועיים בלבד לפני מערכת הבחירות בישראל".

מלבד האריס והיועץ לביטחון לאומי ג'ייק סאליבן, גנץ מתוכנן לפגוש בוושינגטון שורה של חברי קונגרס ואת חברי השדולה הפרו-ישראלית איפא"ק. לא ברור עדיין אם הוא ייפגש גם עם הנשיא ביידן. אם זה יקרה – זו תהיה ירידת מדרגה נוספת במעמדו הירוד ממילא של ראש הממשלה בוושינגטון.

לא ברור עדיין אם גנץ ייפגש גם עם ביידן. אם זה יקרה – זו תהיה ירידת מדרגה נוספת במעמדו הירוד ממילא של נתניהו בוושינגטון

בגלל התנגדותו של נתניהו לנסיעה, היא לא תמומן על ידי הממשלה אלא על ידי מפלגת המחנה הממלכתי.

 
עדכוני מלחמה
סמל ינון יצחק, סמל אפיק טרי וסמל דולב מלכה, נפלו ברצועת עזה ב-1 במרץ 2024 (צילום: דובר צה"ל)
סמל ינון יצחק, סמל אפיק טרי וסמל דולב מלכה, נפלו ברצועת עזה ב-1 במרץ 2024 (צילום: דובר צה"ל)
  • שלושה לוחמי צה"ל נהרגו בפיצוץ מבנה בחאן יונס ביום שישי. בתקרית נפצעו 14 לוחמים, חמישה מהם במצב קשה. כל הנפגעים הם לוחמים סדירים מבית הספר למ"כים. שלושת ההרוגים הם סמל דולב מלכה, בן 19 משלומי. סמל אפיק טרי, בן 19 מרחובות. סמל ינון יצחק בן 20 ממצפה רמון.
  • צה"ל תקף הלילה מהאוויר ובארטילריה כ-50 תשתיות טרור ברצועה, כחלק ממתקפה אוגדתית חדשה על מטרות חמאס במערב חאן יונס. בין היתר הותקפו תשתיות תת קרקעיות, מבנים צבאיים, עמדות ירי נ"ט, מבנים ממולכדים ושטחי כינוס של מחבלים. מצה"ל נמסר כי התקיפה האווירית הנרחבת נועדה ליצור תנאים מתאימים לכניסה של כוחות קרקעיים לאזורים שהותקפו.
  • משרד הבריאות ברצועת עזה הודיע הבוקר כי מניין ההרוגים ברצועה מאז שבעה באוקטובר עומד על 30,410 ומספר הפצועים עומד על 70,700. ביממה האחרונה נהרגו ברצועה 90 פלסטינים ונפצעו 177.
  • משלחת חמאס למו"מ על שחרור החטופים הגיעה הבוקר לקהיר. בראש המשלחת עומד חליל אל-חיה, אחד מסגניו של יחיא סנוואר. על פי דיווח הבוקר, חמאס דוחה את הדרישה הישראלית למסור מראש את שמות החטופים שישוחררו בעסקה ומתנה את מסירת השמות בהפסקת אש מיידית ובהקלת הסבל של האוכלוסייה הפלסטינית ברצועה.
  • לראשונה מאז שבעה באוקטובר ייפתחו היום כל מוסדות החינוך בשדרות. יותר מ-200 חיילים וחברי כיתות כוננות יאבטחו את מוסדות הציבור בעיר.

חמאס דוחה את הדרישה למסור מראש את שמות החטופים שישוחררו בעסקה ומתנים את מסירת השמות בהפסקת אש מיידית

 
המחאה מתרחבת
המונים בצעדת התמיכה במשפחות החטופים בכניסה לירושלים, 2 במרץ 2024 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
המונים בצעדת התמיכה במשפחות החטופים בכניסה לירושלים, 2 במרץ 2024 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

אלפי ישראלים הצטרפו בימים האחרונים למשפחות החטופים לצעדת מחאה ותמיכה שהחלה בעוטף והגיעה לירושלים, תחת הקריאה להחזיר את החטופים הביתה. אתמול ננעלה הצעדה בעצרת בכיכר פריז בירושלים.

במקביל הפגינו אתמול כעשרת אלפים איש סביב צומת קפלן בתל אביב, שנסגרה מכל הכיוונים על ידי המשטרה.

במקביל הפגינו אתמול כעשרת אלפים איש סביב צומת קפלן בתל אביב, שנסגרה מכל הכיוונים על ידי המשטרה

שבעה מפגינים שהפגינו סמוך לשער הקריה, בניגוד למתווה שאושר מראש, נעצרו על ידי המשטרה. מול אלפי המפגינים נגד הממשלה התייצב קומץ של מפגינים שהניפו תמונות של נתניהו ושרו על "השמאלנים שימשיכו לאכול את הלב".

באותו זמן, נערכה גם הפגנה ליד בית ראש הממשלה בקיסריה, שבה השתתפו כ-1,500 מפגינים תחת הכותרת "הדחה עכשיו".

גם בחיפה הפגינו אתמול אלפים, באזור מרכז חורב בעיר. בין הדוברים בהפגנה בחיפה היה חבר הכנסת גלעד קריב שאמר:

"כולנו השתנינו. בעצם – כמעט כולנו. קיווינו שגודל האירוע ינתץ את סדרת המעשים והמחדלים של העומד בשלטון, והתבדינו. הוא לא מוציא מפיו את צמד המילים 'אני אחראי'".

 
נמשכים החיפושים אחרי היימנוט
החיפושים אחר היימנוט קסאו בת ה-9 מצפת, 28 בפברואר 2024 (צילום: דוד כהן/פלאש90)
החיפושים אחר היימנוט קסאו בת ה-9 מצפת, 28 בפברואר 2024 (צילום: דוד כהן/פלאש90)

היום מציינים שבוע להיעלמותה המסתורית והמדאיגה של הילדה היימנוט קסאו בת התשע מצפת. מאות שוטרים ואזרחים המשיכו לחפש אחריה לאורך כל סוף השבוע, אך לעת עתה אין כל קצה חוט בנוגע להיעלמותה.

במהלך השבת הגיע מפכ"ל המשטרה קובי שבתאי למרכז הקליטה בצפת שבו התגוררה קסאו ושבו נראתה בפעם האחרונה לפני שנעלמה, ביום ראשון שעבר, שבשעה שבע וחצי בערב. שבתאי קיים במקום הערכת מצב עם השוטרים ושוחח עם בני המשפחה.

המשטרה שלחה לצפת שוטרים דוברי אמהרית שיסייעו בחיפושים. מתנדבים רבים ממשיכים גם הבוקר לסרוק את השדות שסביב צפת ומירון.

 
ישראל תהיה באירוויזיון
אירוויזיון 2024 במאלמו, שוודיה (צילום: EBU)
אירוויזיון 2024 במאלמו, שוודיה (צילום: EBU)

אחרי שאיגוד השידור האירופי סרב לקבל את שני השירים שתאגיד השידור "כאן" הגיש לתחרות האירוויזיון, ואחרי שהתאגיד בתגובה סרב להתגמש והנה נדמה כי ישראל לא תופיע השנה באירוויזיון, נראה שלחץ מצד נשיא המדינה יצחק הרצוג הוריד את התאגיד מהעץ הגבוה עליו טיפס – מה שיאפשר לעדן גולן להופיע במאלמו, שוודיה, בחודש מאי.

בהודעה שהוציא הבוקר התאגיד נמסר:

"למרות אי ההסכמה עם עמדת הוועדה המפקחת על האירוויזיון שביקשה לפסול את שני השירים שהגישה ישראל לתחרות בטיעון שהם 'נושאים אופי פוליטי', אימץ התאגיד את עצת נשיא המדינה יצחק הרצוג שהציע לערוך את ההתאמות הנדרשות, שיאפשרו את ייצוג ישראל על בימת האירוויזיון.

"התאגיד פנה ליוצרי שני השירים שנבחרו, "October Rain" שנבחר במקום הראשון והשיר "Dance Forever" שהגיע למקום השני, וביקש להתאים את הטקסטים מחדש בתוך שימור החופש האומנותי המלא.

"מתוך הטקסטים החדשים יבחרו בתאגיד את השיר שיישלח אל הוועדה המפקחת על האירוויזיון, כדי שזו תאשר את השתתפות ישראל בתחרות. ביום ראשון, 10 במרץ, ייחשף השיר שיישלח לאירוויזיון ויבוצע בידי עדן גולן".

 
משהו לקרוא
 
עוד מכותבי זמן ישראל
 
זירת הבלוגים
 
 
סגירה
בחזרה לכתבה