אמיר בן-דוד
 
סדר יום חדש

יום ראשון, 10 מרץ 2024

 
 
העולם כולו נגדנו

אל שלל החוויות שמטלטלות אותנו בחודשים האחרונים – ולא חסרות כאלה, כידוע – מצטרפת לאחרונה חוויה צורבת במיוחד: בעוד אנחנו שקועים באבלנו, ממשיכים לעבד מדי יום את הטראומה של שבעה באוקטובר, חרדים לגורל החטופים וחיילי צה"ל ובוכים עם משפחת השכול המתרחבת – העולם מפנה לנו עורף. שלא לומר כתף קרה.

אפילו נשיא ארה"ב ג'ו ביידן – הנשיא הטוב ביותר שישראל יכלה לאחל לעצמה אחרי השבעה באוקטובר – כבר מואס בנו ואפילו מגלה סימני עצבנות.

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן בעצרת בחירות באטלנטה, 9 במרץ 2024 (צילום: AP Photo/Brynn Anderson)
נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן בעצרת בחירות באטלנטה, 9 במרץ 2024 (צילום: AP Photo/Brynn Anderson)

בראיון לרשת NBC ששודר הלילה אמר ביידן, בין היתר, את המשפט המדהים הבא, שחורג מכל מה שמקובל לומר ביחסים בין מנהיגי מדינות, ובוודאי ביחסים בין מנהיגי מדינות ידידותיות, שאחת מהן מסובכת במשבר החמור בתולדותיה.

"נתניהו", אמר ביידן, "גורם לישראל יותר נזק מתועלת".

ביידן גם הוסיף ומתח ביקורת על המדיניות הצבאית האגרסיבית של ישראל, אמר שפעולה ברפיח היא "קו אדום" מבחינתו וכי "ישראל לא יכולה להרוג 30 אלף פלסטינים נוספים בזמן שהיא רודפת אחרי חמאס. זה מנוגד למה שהיא מייצגת ואני חושב שזו טעות גדולה".

"ישראל לא יכולה להרוג 30 אלף פלסטינים נוספים בזמן שהיא רודפת אחרי חמאס. זה מנוגד למה שהיא מייצגת"

וביידן הוא עוד מאוהבי ישראל הגדולים בעולם. בדעת הקהל האירופית אנחנו כבר מבודדים כמעט לחלוטין.

חמישה חודשים בלבד אחרי שהעולם כולו הזדעזע מהטבח שחוללו מחבלי חמאס, איבדנו את כל האמפתיה והתמיכה, במלחמה שהולכת ומתארכת, בלי שראשי חמאס חוסלו ובלי שהחטופים שוחררו, אבל זורעת הרג והרס חסרי תקדים ברצועת עזה, וכוללת התפשטות של רעב ומשבר הומניטרי, שמקוממים את העולם.

בארה"ב עדיין משתדלים להבדיל בין אזרחי ישראל לבין ההנהגה הישראלית. סגנית הנשיא קמלה האריס אמרה בראיון ל-CBS כי "חשוב מאוד להבחין בין ממשלת ישראל לאזרחי ישראל, שיש להם זכות מלאה לביטחון, כמו לפלסטינים". אבל גם מעט האשראי הדיפלומטי הזה הולך ואוזל במהירות.

איתמר אייכנר מצטט הבוקר ב"ידיעות אחרונות" שגריר אירופי בכיר שמגדיר את עצמו "ידיד ישראל", שאומר שמצבה של ישראל מעולם לא היה כל כך גרוע באירופה ומזהיר:

"נותרתם לבד. יש אולי מדינה אחת או שתיים, הונגריה וצ'כיה, שעוד תומכות בכם. אבל למעט הן, אתם בבדידות מזהרת. אם לא תשכנעו לפחות עוד מדינה אחת או שתיים לתמוך בכם, תתמודדו בקרוב עם סיטואציה קשה מאוד.

מצבכם רע מאוד בקרב האליטות ובעיקר בקמפוסים. אנשים שכחו משבעה באוקטובר והם משוכנעים שאתם מבצעים רצח עם נגד הפלסטינים בעזה. לאנשים נמאס מהמלחמה בעזה והם רוצים לראות סוף שלה".

 
הערב מתחיל חודש רמדאן
עשרות אלפי מוסלמים מתפללים במתחם מסגד אל-אקצא בלילת אל קאדר, הלילה ה-27 של חג רמדאן. 17 באפריל 2023 (צילום: HAZEM BADER / AFP)
עשרות אלפי מוסלמים מתפללים במתחם מסגד אל-אקצא בלילת אל קאדר, הלילה ה-27 של חג רמדאן. 17 באפריל 2023 (צילום: HAZEM BADER / AFP)

חודש רמדאן מתחיל הערב, מה שמעלה מאוד את מפלס המתח הגבוה ממילא במזרח התיכון, במיוחד כשכל ההערכות הן שיחיא סנוואר מעוניין להלהיט את הרוחות במהלך החג.

"על פי חוות הדעת שהציגה מערכת הביטחון בדיון המכריע לקראת רמדאן אצל ראש הממשלה בנימין נתניהו", כותב הבוקר אמיר בר-שלום, הפרשן לענייני ביטחון של זמן ישראל, "סנוואר רואה ברמדאן הזדמנות אחרונה מבחינתו ליצור את 'אחדות הזירות', לאחר שנכשל בכך בשבעה באוקטובר".

"סנוואר רואה ברמדאן הזדמנות אחרונה מבחינתו ליצור את 'אחדות הזירות', לאחר שנכשל בכך בשבעה באוקטובר"

ההערכות בישראל הן כי עיניו של מנהיג חמאס נשואות אל הר הבית, שבאמצעותו הוא יכול להדליק רגשות דתיים בחודש שבו כל המוסלמים מתכנסים לתפילות ולצום. כל גורמי הביטחון היו מאוחדים בדרישה לא לאפשר לשר לביטחון לאומי איתמר בן-גביר להטיל הגבלות ולחולל פרובוקציות בהר הבית.

"תרחיש הבלהות שהיה לעיני כולם הוא מראות רמדאן 2021", כותב בר-שלום. "אז נעצרו אוטובוסים עם מתפללים ערבים בדרך להר הבית והתמונות של המתפללים צועדים ברגל לירושלים, הציתו מהומות.

"החשש מתרחיש דומה כעת, הוביל לאירוע בלתי שגרתי וחסר תקדים: בו בכירים בחברה הערבית נפגשו עם ראש שב"כ רונן בר בלשכתו במפקדת שב"כ… יש לא מעט פוליטיקאים ישראלים שמעולם לא פקדו את אולם האירוח של ראש שב"כ".

 
עדכוני מלחמה
רס"ן (במיל') עמישר בן דוד שנפל ברצועה ב-8 במרץ 2024 (צילום: דובר צה"ל)
רס"ן (במיל') עמישר בן דוד שנפל ברצועה ב-8 במרץ 2024 (צילום: דובר צה"ל)
  • רס"ן (מיל') עמישר בן-דוד, בן 43 מההתנחלות עלי, מפקד החפ"ק של מח"ט עוצבת הקומנדו, נהרג בקרב בדרום הרצועה. בן דודו, שר האוצר בצלאל סמוטריץ', ספד לו: "גדלנו יחד, מעט בני דודים יחסית, עם קשר חזק ומיוחד. איזה איש. איזה כאב. אין מילים". דובר צה"ל הודיע הבוקר כי בפעולה משולבת מהאוויר ומהקרקע חוסל המחבל שהרג את רס"ן בן-דוד.
  • 37 רקטות נורו הבוקר בשני מטחים מלבנון לאזור מירון. שבעה מהם יורטו והיתר נפלו בשטחים פתוחים. אדם אחד נפצע כשרץ למרחב המוגן.
  • כלי התקשורת בלבנון מדווחים על תקיפת ארטילריה ישראלית באזור העיירות אל-הבאריה וכונין בדרום לבנון.
  • ארה"ב החלה בהעברת ציוד לבניית מזח ברצועת עזה.
  • משרד הבריאות בעזה הודיע הבוקר כי עד כה נהרגו ברצועה 31,045 פלסטינים ו-72,654 נפצעו. ביממה האחרונה בלבד נהרגו 85 בני אדם ו-130 נפצעו.
  • על פי הודעת הפלסטינים, פעיל הג'יהאד האיסלמי סאלם ג'דוע אבו עוואד נהרג בתקיפת רחפן ישראלי ברפיח.
 
סיבוב שני ברשויות המקומיות
יונה יהב ביום הבחירות לרשויות המקומיות, 27 בפברואר 2024 (צילום: פלאש90)
יונה יהב ביום הבחירות לרשויות המקומיות, 27 בפברואר 2024 (צילום: פלאש90)

בחירות חוזרות ייערכו היום ב-35 רשויות מקומיות שבהן אף אחד מהמועמדים לא הצליח להגיע ל-40% מהקולות הכשרים בסיבוב הראשון.

כמעט מיליון ישראלים יהיו זכאים היום להצביע, והמועמדים השונים עושים מאמצים אדירים לגרום לתומכיהם לחזור לקלפיות.

כמעט מיליון ישראלים יהיו זכאים היום להצביע, והמועמדים השונים עושים מאמצים אדירים לגרום לתומכיהם לחזור לקלפיות

בשונה מהסיבוב הראשון, היום לא יהיה יום שבתון, והקלפיות יהיו פתוחות לזמן מוגבל בלבד – מהשעה אחת בצהרים ועד עשר בערב (או רק עד שמונה בערב, ברשויות קטנות שמספר הזכאים להצביע אינו עולה על 350). עם זאת, לוחמי צה"ל יוכלו להשתתף גם בסיבוב השני בקלפיות שיוצבו בבסיסים.

הסיבובים השניים המעניינים ביותר היום ייערכו בחיפה, שם ראש העיר לשעבר יונה יהב מבקש לחזור ללשכת ראש העיר אחרי הקדנציה האומללה של עינת קליש רותם, וכדי לעשות זאת יצטרך לגבור היום על עו"ד דוד עציוני.

בבית שמש תתמודד ראשת העיר עליזה בלוך מול המועמד החרדי שמואל גרינברג, וכרגע ההערכה היא שתפסיד – אחרי שכל המפלגות החרדיות החליטו להתאחד אחרי המועמד גרינברג.

וחבר הכנסת לשעבר אורן חזן ינסה לכבוש את ראשות העיר אריאל, ולגבור על יאיר שטבון.

 
הלילה: טקס האוסקר
הכנות אחרונות לקראת טקסט האוסקר בלוס אנג'לס, 9 במרץ 2024 (צילום: AP Photo/John Locher)
הכנות אחרונות לקראת טקסט האוסקר בלוס אנג'לס, 9 במרץ 2024 (צילום: AP Photo/John Locher)

הלילה ייערך בלוס אנג'לס טקס האוסקר ה-96, באחת השנים המשובחות בתולדות הקולנוע האמריקאי.

שני שוברי הקופות הגדולים של השנה – "אופנהיימר" ו"ברבי" – יתמודדו שוב, ראש בראש, על אהדתם של חברי האקדמיה. על פי כל התחזיות (וטקסי הפרסים המקדימים), "אופנהיימר" צפוי להיות המנצח הגדול.

יהיה מעניין לראות מי תזכה בפרס השחקנית הראשית. ההימורים הם על לילי גלדסטון מ"רוצחי פרח הירח", שאמורה להיות הילידה האמריקאית הראשונה שזוכה בפרס. היא תתמודד מול אמה סטון שמככבת ב"מסכנים שכאלה" וחולמת לזכות באוסקר שני (אחרי "לה לה לנד").

ההימורים הם על לילי גלדסטון מ"רוצחי פרח הירח", שאמורה להיות הילידה האמריקאית הראשונה שזוכה בפרס

מי שיכולה לאסוף אוסקר שני (כשהיא רק בת 24!) היא יקירת המערכת בילי אייליש, המועמדת המובילה (עם אחיה פיניאס) על שיר הנושא ל"ברבי" (אחרי שהשניים כבר זכו באוסקר לפני שנתיים, על שיר הנושא לג'יימס בונד).

בישראל נעקוב מן הסתם גם אחרי הנאומים שיתייחסו למשבר החמור באזורנו, ונספור מי איתנו ומי לצרינו. וגם נחזיק אצבעות ל"מכתב לחזיר" של טל קנטור, שמועמד לפרס האוסקר לסרט אנימציה קצר.

למי שסובל מנדודי שינה, הטקס ישודר במלואו ב-yes, כולל המצעד המסורתי על השטיח האדום, החל מ-00:30 ועד 05:30 לפחות.

 
משהו לקרוא
 
עוד מכותבי זמן ישראל
 
זירת הבלוגים
 
 
סגירה
בחזרה לכתבה