אמיר בן-דוד
 
סדר יום חדש

יום שלישי, 19 מרץ 2024

 
 
הלחץ גובר לקראת עסקה

המשלחת הישראלית נחתה בקטאר ותתחיל היום במשא ומתן המורכב מול חמאס, בתיווכו של ראש ממשלת קטאר, מוחמד אאל ת'אני.

ראש שב"כ רונן בר, שהיה אמור להשתתף במשלחת הישראלית, נשאר ברגע האחרון בארץ, כנראה בגלל הפעילות הישראלית המוגברת ברצועת עזה, וההתרעות על פיגועים בימי רמדאן.

מפגין נושא שלט "ביידן הצל אותנו" בהפגנה לשחרור החטופים בתל אביב, 18 במרץ 2024 (צילום: תומר נויברג/פלאש90)
מפגין נושא שלט "ביידן הצל אותנו" בהפגנה לשחרור החטופים בתל אביב, 18 במרץ 2024 (צילום: תומר נויברג/פלאש90)

המגעים נערכים בדוחה – אבל הלחצים מופעלים על הצדדים מכל עבר. רק ביומיים האחרונים, ישראל כיתרה את בית החולים שיפא, הרגה מחבלים רבים ועצרה מאות; ארה"ב אישרה את מה שישראל נמנעה עד כה מלפרסם בצורה נחרצת: מרואן עיסא, מספר 3 בחמאס, נהרג בתקיפה ישראלית; וההדלפות הרבות מצד "גורמים מדיניים בכירים" ו"מקורות ביטחוניים" מעידות שישראל נערכת לקראת פעולה נרחבת ברפיח.

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן וראש הממשלה בנימין נתניהו שוחחו אתמול בפעם העשרים מאז שבעה באוקטובר – אבל לראשונה מאז 15 בפברואר. נתניהו חסך בפרטים על השיחה, אבל הבית הלבן דווקא הרחיב. מעניינת במיוחד הייתה השורה התחתונה בהודעה האמריקאית של השיחה:

"הנשיא וראש הממשלה הסכימו להפגיש משלחת מטעמם בוושינגטון על מנת לדון בגישות אלטרנטיביות אשר יאפשרו התמקדות במטרות מפתח של חמאס יחד עם שמירה על גבול מצרים-עזה, ללא פעולה קרקעית ברפיח".

היועץ לביטחון לאומי ג'ייק סאליבן הוסיף – בהתייחסו לשיחה בין שני המנהיגים:

"מבצע קרקעי גדול ברפיח יהיה טעות. הוא יוביל להרג נוסף של אזרחים ולהחמרת המצב ההומניטרי, יעמיק את האנרכיה בעזה ויבודד את ישראל בינלאומית".

העיתון הסעודי "א-שרק" מדווח הבוקר כי בתקיפות ישראליות על בתים ברפיח, נהרגו ביממה האחרונה 14 פלסטינים ועשרות נוספים נפצעו.

מבצע קרקעי ישראלי גדול ברפיח הוא הנבוט הגדול שמונח עכשיו על השולחן ומאיים על ראשי חמאס. בישראל מקווים שאולי הוא ידחוף אותם לחתור לעסקה שתכלול גם הפסקת אש, ואולי תציל אותם מהמהלומה הנוספת הזו.

מבצע קרקעי ישראלי גדול ברפיח הוא הנבוט הגדול שמונח עכשיו על השולחן ומאיים על ראשי חמאס

לא רק על חמאס גובר הלחץ לקראת עסקה שכל העולם נושא אליה עיניים בתקווה – וכל מי שגורל החטופים הישראלים מדיר שינה מעיניו, מקווה שהיא תושג בקרוב.

"כל הצדדים, כולל ישראל, חמאס, קטאר ומצרים מרגישים את הלחץ האמריקאי הכבד. לא נקבל לא", מצטט הבוקר איתמר אייכנר ב"ידיעות אחרונות" גורם בכיר בממשל האמריקאי, שגם מעריך בזהירות המתחייבת, שהפעם הצדדים יצליחו להגיע לעסקה שתוביל לשחרור חטופים ולהפסקת אש.

 
אירופה נגד המתנחלים
גרפיטי הקורא למוות לערבים שרוסס בכפר הפלסטיני תורמוס עיא בגדה המערבית, 18 בפברואר 2024 (צילום: AP Photo/Nasser Nasser)
גרפיטי הקורא למוות לערבים שרוסס בכפר הפלסטיני תורמוס עיא בגדה המערבית, 18 בפברואר 2024 (צילום: AP Photo/Nasser Nasser)

הנה עוד אחד מה"הישגים" הפנטסטיים של ממשלת הימין מלא-מלא: היא מצליחה להשניא את המתנחלים וההתנחלויות על העולם באופן שכמוהו עוד לא ראינו.

היו ימים שהמתנחלים היו "הנערים הפרועים" של ישראל המפא"יניקית ואחר כך הליכודניקית. ישראל שתמיד ידעה לספק למתנחלים את המעטפת ה"ממלכתית" שאפשרה להם להתרחב ולהתבסס. עכשיו, כשמתנחלים קיצונים מנהלים בפועל את המדינה, הם נדחקים לשוליים – וכבר אין להם יותר שמעון פרס, או דן מרידור, או אהרן ברק שיעניקו להם מראית עין מהוגנת.

אתמול החליטו שרי החוץ של האיחוד האירופי להטיל סנקציות על מתנחלים אלימים. על פי הדיווח של סוכנות הידיעות הגרמנית ד-פ-א, הסנקציות יכללו הקפאת נכסים ואיסור כניסה למדינות האיחוד. הן צפויות להיכנס לתוקף בקרוב. כמו כן, על אזרחי האיחוד ייאסר לקיים קשרים עסקיים עם המתנחלים שיוטלו עליהם סנקציות.

שר החוץ של האיחוד האירופי ג'וזף בורל אמר כי 27 מדינות האיחוד הצליחו להגיע להסכמה בעניין, כשבמקביל הוסכם על הטלת סנקציות אישיות על בכירים בחמאס.

 
עדכוני מלחמה
רס"ב סבסטיאן איון שנפל בקרב ברצועת עזה ב-19 במרץ 2024 (צילום: דובר צה"ל)
רס"ב סבסטיאן איון שנפל בקרב ברצועת עזה ב-19 במרץ 2024 (צילום: דובר צה"ל)
  • רס"ב (מיל.) סבסטיאן איון, בן 51 מראש העין, מפקד בחפ"ק מח"ט 401, נפל הלילה במהלך הקרב שהתנהל בבית חולים שיפא בעזה.
  • כוחות צה"ל ממשיכים גם הבוקר בפעילות בבית החולים שיפא בעזה. אתמול דווח כי לפחות 20 מחבלים נהרגו במתחם, ביניהם ראש אגף המבצעים במשרד הפנים של חמאס, פאאק מבחוח. כ-200 פלסטינים נעצרו והועברו לחקירה.
  • המוקד הסורי לזכויות אדם מפרסם כי ישראל תקפה הלילה מחסני נשק של חזבאללה באזור דמשק. במהלך הלילה דווח כי ישראל תקפה יעדים בפרבר של בירת סוריה. על פי המקורות הערביים יש הרוגים ופצועים בתקיפות הללו.
  • צבא ארה"ב מדווח כי השמיד שבעה משגרי טילים נגד ספינות ושלושה כטב"מים של החות'ים.
  • פיקוד מרכז הקים צוות מיוחד לאיתור מנהרות ביהודה ושומרון. הסיפור מתפרסם הבוקר ב-ynet ולפיו הצוות הוקם בעקבות דיווחים רבים של תושבים מהיישוב בת חפר, הסמוך לטול כרם, הטוענים כי הם שומעים רעשי חפירה מסתוריים באזור. עד כה התגלו חמישה פירים שלא הובילו למנהרות.
 
אבטחה חדשה לעוטף
חיילים מפטרלים ליד הגדר המקיפה את קיבוץ ניר עוז, נובמבר 2023 (צילום: GIL COHEN-MAGEN / AFP)
חיילים מפטרלים ליד הגדר המקיפה את קיבוץ ניר עוז, נובמבר 2023 (צילום: GIL COHEN-MAGEN / AFP)

בהשראתו הרעילה של ראש הממשלה נתניהו, לא מרבים לדבר אצלנו על "היום שאחרי". אבל אחת השאלות המעיקות (ויש, כידוע, רבות) היא איך ייראה היום שאחרי ביישובי עוטף עזה, שספגו את המכה הכואבת בשבעה באוקטובר?

אחת השאלות המעיקות (ויש, כידוע, רבות) היא איך ייראה היום שאחרי ביישובי עוטף עזה, שספגו את המכה הכואבת ב-7 באוקטובר?

אמיר בר-שלום, הפרשן הצבאי של זמן ישראל, חושף הבוקר כי צה"ל משלים בימים אלה תוכניות אבטחה חדשות לגבול בין ישראל לרצועת עזה, כשהנחת העבודה היא שלא ניתן יהיה יותר להתבסס רק על התראה מקדימה.

התוכניות כוללות אזור חיץ ברוחב קילומטר בצד העזתי, אמצעי תצפית מכמה מרכזי שליטה במקביל, הגדלת הקטלניות של האמצעים האוויריים, הקמת כוח מילואים מיוחד ללוחמה בטרור, ועוד.

"מי שמלווה את העבודות הללו מקרוב, במקביל לאגף המבצעים, הם אנשי הדין הבינלאומי בפרקליטות הצבאית", כותב בר-שלום, "סביר להניח שהם יידרשו בבוא היום להגן על ההחלטה הישראלית להפקיע את השטח (לאזור החיץ) מרצועת עזה".

 
חוק הרבנים הוקפא
יו"ר ועדת חוקה ח"כ שמחה רוטמן, החזיר את חוק הרבנים לשולחן הוועדה, 18 במרץ 2024 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
יו"ר ועדת חוקה ח"כ שמחה רוטמן, החזיר את חוק הרבנים לשולחן הוועדה, 18 במרץ 2024 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

הקואליציה הודיעה הבוקר על הקפאת קידומו של החוק שזכה לכינוי "חוק הרבנים", שנועד להעביר את הסמכות למינוי רבני ערים מהרשויות המקומיות למשרד הדתות. החוק אמור היה לאפשר שליטה פוליטית של מפלגות הקואליציה על כ-600 משרות חדשות ומתגמלות בשירות הציבורי.

את הצעת החוק הגישו חברי הכנסת ארז מלול מש"ס ושמחה רוטמן מהציונות הדתית (התגעגענו אליו כל כך!). אחרי שבני גנץ וגדעון סער הודיעו שהם מתנגדים לקידום החוק, הודיע הבוקר יו"ר הקואליציה אופיר כץ:

"לאחר שיחתי עם ראשי סיעות הקואליציה ויו"ר ש"ס אריה דרעי, הוחלט כי בעת הזו לא נכון לקדם חקיקה שנויה במחלוקת".

מעניין שהם לא שמו לב קודם ש"בעת הזו" קורים בכל זאת כמה דברים קצת יותר חשובים.

רוטמן – חבר כנסת שידוע בניהול מחלוקות בצורה עניינית ומכבדת – אמר הבוקר כי הוא "מקווה ובטוח שגם על הנושאים בהם איננו מסכימים נדע לנהל את המחלוקת בצורה עניינית שתכבד את העם, את הכנסת ואת מדינת ישראל".

 
עוד מכותבי זמן ישראל
 
זירת הבלוגים
 
 
סגירה
בחזרה לכתבה