אמיר בן-דוד
 
סדר יום חדש

יום שלישי, 12 מרץ 2024

 
 
אין חמלה ליתומים של עזה

(הערת מערכת: את המהדורה היום הכינה בירנית גורן)

למעלה מ-1,200 ישראלים נרצחו באכזריות בשבעה באוקטובר במתקפה אכזרית  שעדיין גובה מאיתנו חללים ומחיר אנושי בלתי נתפס – בפרט מ-134 החטופים שעדיין מוחזקים בעזה ובני משפחותיהם.

חמאס לימד אותנו שיעור בחוסר אנושיות, ומתישהו בעתיד נצטרך לשאול את עצמנו למה אפשרנו לארגון הטרור לא רק לקחת מאיתנו את יקירינו אלא גם את צו המצפון שלנו.

יתומים פלסטינים בבית היתומים SOS ברפיח, תמונה מ-2009 (צילום: SAID KHATIB / AFP)
יתומים פלסטינים בבית היתומים SOS ברפיח, תמונה מ-2009 (צילום: SAID KHATIB / AFP)

פרשן חדשות 12 עמית סגל חשף אתמול כי צה"ל ומתאם פעולות הממשלה בשטחים ניהלו ביומיים האחרונים מבצע לחילוצם של כ-70 ילדים פלסטינים יתומים ששהו בבית היתומים SOS ברפיח.

צה"ל ניהל מבצע לחילוצם של כ-70 ילדים עזתים יתומים ששהו בבית היתומים SOS ברפיח, לבית יתומים בבית לחם

הילדים עברו דרך שטח ישראל לבית יתומים בבית לחם. לפי הדיווח, המבצע יצא לפועל בהנחיית המועצה לביטחון לאומי ולבקשת שגרירות גרמניה.

לכאורה אין במחווה הזו שום סכנה ביטחונית – ואפילו בראייה הצרה של האינטרסים של ישראל, המבצע יכול לשמש כהוכחה בעולם כי ישראל אינה מבצעת רצח עם בעזה וכי נעשים צעדים יוצאי דופן כדי להגן על החפים מפשע ברצועה.

אלא שלפי התגובות ברשתות החברתיות, אין בישראל היום סבלנות – שלא לומר סובלנות – כלפי מחוות הומניטריות. ותגובות ברוח דומה לא אחרו לבוא מהצמרת הפוליטית.

"כך לא מתנהלת מדינה שרוצה ניצחון מוחלט", הצהיר איתמר בן גביר, שלא מפספס אף הזדמנות להזכיר שהוא גזען פופוליסט. "אין ספור 'צעדים הומניים' מזויפים ואזרחי ישראל ממשיכים לשלם את המחיר. במלחמה צריכים לכתוש את האויב ולא כל הזמן להתיפיף".

בצלאל סמוטריץ' לא ישאיר את הבייס הקיצוני לבן גביר לבדו, והצטרף אף הוא לגינויים. "כל המרחם על אכזרים סופו שיתאכזר לרחמנים. ליקוי מאורות ערכי", כתב שר האוצר, "אני דורש מראש הממשלה הבהרות מי נתן את הפקודה הבלתי מוסרית הזאת ובאיזה סמכות בשעה שחטופינו וילדיהם בשבי האויב".

גם קולות מתונים יותר הצטרפו למקהלה – כולל השר גדעון סער, שהחליט לאגף את חבריו לשעבר בליכוד מימין. במקרה של סער, הוא לפחות הוא לא הסתתר מאחורי מילים כמו "ערכים" ו"מוסר" והודה שהשיקולים שלו להתנגד למבצע הם יותר פוליטיים מאשר אנושיים:

"העברת יתומים פלסטינים מעזה ליו"ש – שגויה. הסתרת הענין מהקבינט הביטחוני – חמורה. ובשורה התחתונה: לא נראה שהמהלך זיכה אותנו באשראי מדיני של ממש".

 
האיומים של ארצות הברית
ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הביטחון יואב גלנט והרמטכ"ל הרצי הלוי בטקס סיום קורס קצינים בית הספר לקצינים בנגב, 7 במרץ 2024 (צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)
ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הביטחון יואב גלנט והרמטכ"ל הרצי הלוי בטקס סיום קורס קצינים בית הספר לקצינים בנגב, 7 במרץ 2024 (צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)

דוח האיומים השנתי של קהילת המודיעין בארצות הברית מספק מדי שנה הצצה לאופן שבו האמריקאים תופסים את המצב הביטחוני והמדיני במוקדים מרכזיים בעולם.

הדוח לשנת 2024 שפורסם אתמול מוקדש – שלא במפתיע – בחלקים נרחבים שלו לישראל ואויבותיה, ולמלחמה במזרח התיכון.

הדוח אינו נושא בשורה: האמריקאים מעריכים כי ישראל תצטרך להתמודד עם אלימות חמאסית במשך שנים קדימה וכי צה"ל יתקשה לנטרל עד תום את מערך המנהרות התת-קרקעיות של חמאס ברצועת עזה.

בנוסף, הדוח מתריע כי גם אל-קאעדה וגם דעאש מושפעים עמוקות מהצלחת חמאס בשבעה באוקטובר והנחו את תומכיהם לבצע פיגועים ברחבי העולם נגד ישראל וארצות הברית.

באשר לאיראן, הדוח דווקא זהיר: האמריקאים מעריכים שהרפובליקה האסלאמית לא ידעה מראש על מתקפת חמאס בשבעה באוקטובר וגם כעת, למרות תמיכה מובהקת בחמאס, איראן נזהרת לא להיקלע לקונפליקט באופן ישיר.

"ישראל ואיראן מנסות לכייל את מעשיהן אחת נגד השנייה על מנת להימנע מהסלמה שתוביל למלחמה ישירה בין הצדדים", נכתב בדוח.

"ישראל ואיראן מנסות לכייל את מעשיהן אחת נגד השנייה על מנת להימנע מהסלמה שתוביל למלחמה ישירה בין הצדדים"

לאמריקאים יש גם הערכה מה הולך לקרות בתוך ישראל, ובשורה לראש הממשלה בנימין נתניהו:

"המנהיגות של נתניהו וקואליציית הימין הקיצוני והחרדי שהוא מביל עשויים להיות בסכנה. חוסר האמון ביכולתו של נתניהו לשלוט העמיק והתרחב בציבור – יותר מהרמה הנמוכה ממילא שהיה בה לפני המלחמה. אני צופים שיתקיימו הפגנות גדולות הדורשות את התפטרותו ובחירות מוקדמות. ישנה אפשרות לממשלה אחרת ומתונה יותר".

 
עימות במועצת הביטחון
אלי אלבג, אביה של החטופה לירי אלבג, אוחז בתמונתה של בתו במהלך הדיון במועצת הביטחון של האו"ם, 11 במרץ 2024 (צילום: AP Photo/Bebeto Matthews)
אלי אלבג, אביה של החטופה לירי אלבג, אוחז בתמונתה של בתו במהלך הדיון במועצת הביטחון של האו"ם, 11 במרץ 2024 (צילום: AP Photo/Bebeto Matthews)

מועצת הביטחון של האו"ם דנה אתמול לראשונה – חמישה חודשים אחרי מתקפת השבעה באוקטובר – באלימות המינית של חמאס במהלך הטבח באזרחי ישראל. אל הדיון הגיעו נציגי ארבעים משפחות חטופים יחד עם שר החוץ ישראל כ"ץ.

זה לא היה דיון פורה במיוחד, ובוודאי לא חוויה נעימה לבני המשפחות שיקיריהן עדיין מוחזקים בשבי חמאס.

הדיון במועצת הביטחון של האו"ם לא פורה במיוחד, ובוודאי לא חוויה נעימה לבני המשפחות שיקיריהן עדיין מוחזקים בעזה

השיא נרשם לקראת סיום הדיון, כשנציג הרשות הפלסטינית באו"ם ריאד מנסור עלה לדוכן וניסה לייצר מעין מאזן בין האלימות המינית של חמאס וזו שייחס במקביל לישראל:

"אלפי נשים ברצועת עזה נהרגות, מושפלות ועוברות טראומה. בכל שעה, לפחות שתי נשים נהרגות בעזה. מיליון נשים איבדו את בתיהן וחיות בתנאים בלתי אנושיים…אני מזמין חקירה פתוחה של שני הצדדים, ואז נראה מי משתף פעולה ומי מפריע לחקירה. אני מציב פה אתגר בפניכם".

אחרי שסיים את נאומו, התעמת עימו עלי אל-זיאדנה, שאחיו ואחיינו חטופים בעזה. "חמישה חודשים הם יושבים במנהרות", זעק זיאדנה לעבר מנסור, "את התאילנדים החזירו בלי עסקה, ואילו החטופים המוסלמים יושבים במנהרות רעבים וערומים".

בנוסף, במהלך הדיון הניף אלי אלבג, אביה של החטופה לירי אלבג, את דיסקית החטופים – ונדרש על ידי נציג רשמי של האו"ם להסירה. במחאה, אלבג הניף במקום את תמונתה של בתו.

במהלך הדיון הניף אלי אלבג, אביה של החטופה לירי אלבג, את דיסקית החטופים – ונדרש על ידי נציג רשמי של האו"ם להסירה

 
עדכוני מלחמה
ספינת סיוע הומניטרי יוצאת מלרנקה קפריסין לכיוון עזה. 12 במרץ 2024 (צילום: AP Photo/Petros Karadjias)
ספינת סיוע הומניטרי יוצאת מלרנקה קפריסין לכיוון עזה. 12 במרץ 2024 (צילום: AP Photo/Petros Karadjias)
  • ספינת סיוע ראשונה יצאה הבוקר מנמל לרנקה שבקפריסין לכיוון רצועת עזה. הספינה גוררת על דוברה כמעט 200 טון מזון, והיא חלק מפרויקט ניסיוני לפתיחת נתיב ימי חדש לסיוע לאוכלוסייה ברצועה. המסע עשוי להימשך כיומיים.
  • חזבאללה ירה כמאה טילים הבוקר לעבר צפון ישראל. בתגובה, ביצע חיל האוויר מספר תקיפות בלבנון ועד עומק גבול לבנון-סוריה.
  • לפי דיווחים אמש בערב הסעודית, ישראל תקפה אתמול בבעלבכ, כמאה ק"מ לתוך לבנון, והשמידה מחסני כטב"מים מתקדמים של חזבאללה.
  • לוחמי צה"ל, שב"כ ומג"ב פעלו הבוקר בג'נין ועצרו מבוקש שביצע פיגועי ירי ומטענים; כמו כן הוחרמו ארבע מחרטות לייצור נשק ועשרה מבוקשים נעצרו ברחבי יהודה ושומרון.
  • בפעילות משותפת של יחידת דובדבן ולוחמי שב"כ, חוסל אתמול תושב ג'נין שהיה בדרכו לשטח ישראל כדי לבצע פיגוע, כאשר עליו נשק ומטען מוכן לשימוש. לפי פרסומים שונים, המחבל תכנן לבצע פיגוע התאבדות בתל אביב.
  • מסוק ינשוף של חיל האוויר ניזוק אתמול במהלך הסעה על הקרקע בבסיס חיל האוויר בדרום הארץ. שלושה קציני צה"ל נפצעו באורח קל.
  • 11 בני אדם נהרגו ו-14 נפצעו אמש בתקיפות אוויריות המיוחסות לארה"ב ובריטניה על ערי נמל ועיירות קטנות במערב תימן.
 
עוד מכותבי זמן ישראל
 
זירת הבלוגים
 
 
סגירה
בחזרה לכתבה