אמיר בן-דוד
 
סדר יום חדש

יום ראשון, 17 מרץ 2024

 
 
הדרך הארוכה והמפותלת לעסקה

כל העיניים יהיו הערב נשואות לקבינט המלחמה, שצפוי להתכנס לדיון מתוח על גבולות המנדט שיינתן לראש המוסד דוד ברנע בצאתו מחר בשליחות ישראל לקטאר, לדיון גורלי על עתיד החטופים.

ראש הממשלה בנימין נתניהו, שלא כינס את הקבינט בשבת (היש נושא שהוא יותר פיקוח נפש מזה?) וגם נמנע מלדבר על הנושאים הבוערים עם השרים בני גנץ וגדי איזנקוט, קבע ישיבה של קבינט המלחמה לשעה שש בערב במשרד ראש הממשלה בירושלים, כשמייד לאחר מכן – בשבע וחצי בערב – צפוי דיון של הקבינט המדיני-בטחוני המורחב.

מחאה בכיכר החטופים בתל אביב, 17 במרץ 2024 (צילום: JACK GUEZ / AFP)
מחאה בכיכר החטופים בתל אביב, 17 במרץ 2024 (צילום: JACK GUEZ / AFP)

התחזית: מבול של הדלפות מגמתיות, השמצות ומשחקי כוח שיכתיבו את כותרות מהדורות הערב בטלוויזיה. למרבה הצער, ככה ישראל מתנהלת גם כעת – וגם בנושא הרגיש הזה.

תשובת חמאס למתווה המתגבש התקבלה אחרי שהמדינות המתווכות – ובעיקר קטאר – הפעילו לחץ כבד על ארגון הטרור, כולל איומים מפורשים לגרש מדוחה בכירים בלשכה המדינית של חמאס.

תשובת חמאס למתווה המתגבש התקבלה אחרי שהמדינות המתווכות – ובעיקר קטאר – הפעילו לחץ כבד על ארגון הטרור

בישראל קיוו שהידיעות על חיסול מרואן עיסא ישפיעו על יחיא סנוואר, כשלהגדלת הלחץ פורסם בסוף השבוע – ולא בפעם הראשונה – כי נתניהו "אישר תוכנית פעולה" למבצע נרחב של צה"ל ברפיח.

הסוגיות שבמחלוקת רבות, וספק אם ניתן יהיה לגשר על הפערים בין הצדדים. הדרישה של חמאס היא שישראל תשחרר 800 אסירים פלסטינים תמורת 40 חטופים חיים (במתווה פריז הוסכם על שחרור 404 אסירים).

בנוסף, חמאס דורש שזהות האסירים המשוחררים תיקבע בלעדית על ידיו (ישראל מתנגדת לסעיף הזה בתוקף), וכי האסירים המשוחררים יחזרו לביתם (ישראל דורשת הגליה של רוצחים משוחררים לחו"ל).

דרישה נוספת של חמאס היא לאפשר חזרה מלאה של האזרחים העזתים לצפון הרצועה וביטול המסדרונות שחוצים את הרצועה (ישראל מסכימה לחזרה מדורגת – של נשים וילדים תחילה – ללא נסיגת צה"ל מהמסדרונות).

 
משפחות החטופים מבוהלות
מפגינים למען שחרור חטופים הדליקו מדורה מחוץ לבסיס הקריה בדרך בגין בתל אביב, 16 במרץ 2024 (צילום: JACK GUEZ / AFP)
מפגינים למען שחרור חטופים הדליקו מדורה מחוץ לבסיס הקריה בדרך בגין בתל אביב, 16 במרץ 2024 (צילום: JACK GUEZ / AFP)

התחושה היא שזה "עכשיו או לעולם לא", ושאנחנו ברגע האחרון – וכנראה מעבר לו עבור חטופים רבים שכבר אינם בחיים.

התחושה היא שזה "עכשיו או לעולם לא", ושאנחנו ברגע האחרון – וכנראה מעבר לו עבור חטופים רבים שכבר אינם בחיים

ככל הידוע כרגע, ישנם בידי חמאס 92 חטופים חיים, מביניהם עשרה הם אזרחים תאילנדים. 34 חטופים נוספים הוכרזו כבר כנרצחים שגופתם מוחזקת בידי חמאס, וקיים חשש כבד לגורלם של שמונה חטופים נוספים.

אמש הגיעו בני משפחות החטופים ואלפי תומכיהם לכיכר החטופים בתל אביב, כדי להתחנן בפני ממשלת ישראל לעשות הכול כדי להחזיר את יקיריהם הביתה מהגיהינום שבמנהרות חמאס בעזה.

במקביל, מאות מפגינים חסמו את נתיבי איילון לכיוון צפון, סמוך למחלף ארלוזורוב. מפגינים אחרים חסמו את דרך בגין לכיוון צפון והדליקו מדורה באמצע הכביש. בירושלים נערכה הפגנה מול בית הנשיא, ולאחריה חסמו מפגינים את כיכר פריז. ארבעה מפגינים נעצרו בהפגנה שנערכה סמוך לבית ראש הממשלה בקיסריה.

נעמה והדר כהן, האחייניות של שלמה מנצור, שמחר ימלאו לו 86 – החטוף המבוגר ביותר בעזה – קראו מעל הבמה בכיכר החטופים:

"איך ייתכן שבערוב ימיו קיבל שלמה את התואר המפוקפק להיות החטוף הכי מבוגר בעזה? אדם שכל כולו לב, אהבה ושמחת חיים. איך ייתכן שהוא בעזה והעולם שותק?"

אולי כדאי שיפנו את התחינה הזו לחבר הקבינט המדיני-בטחוני, שר האוצר בצלאל סמוטריץ', שהצהיר אתמול:

"עמדת חמאס ההזויה מלמדת שחסידי העסקה בקבינט המלחמה ובמערכת הביטחון איבדו את הדרך והתנהלותם רק מעלה את סנוואר עוד יותר על העץ ומרחיקה את החזרת החטופים. הגיע הזמן להתפכח מהקונספציות וללמוד מטעויות. על נתניהו להורות למשלחת להישאר בארץ ולצה"ל להיכנס לרפיח באופן מיידי ולהעמיק את הלחץ הצבאי עד להשמדת חמאס".

 
ספינת סיוע ראשונה בעזה
ספינת הסיוע ההומניטרי מגיעה לחופי עזה, 15 במרץ 2024 (צילום: דובר צה"ל)
ספינת הסיוע ההומניטרי מגיעה לחופי עזה, 15 במרץ 2024 (צילום: דובר צה"ל)

ספינת סיוע הומניטרי ראשונה מטעם ארגון המטבח העולמי המרכזי (World Central Kitchen) הגיעה אתמול לרצועת עזה ופרקה ברציפים מטען הכולל כ-200 טון מזון. ספינת סיוע שניה כבר הועמסה בקפריסין ותפליג לעזה בקרוב.

אין כרגע נמל ימי מתפקד בעזה, ולכן כאשר ספינת הסיוע התקרבה לחופי הרצועה, היא נדרשה לפרוק את המטען אל רפסודות שהעבירו את חבילות הסיוע ההומניטרי אל החוף.

לא נעים להגיד, אבל במידה מסוימת מדובר בהישג שחמאס יוכל לנפנף בו בתום מלחמה: ארגון הטרור הצליח לכפות על ישראל להסיר את המצור הימי שהוטל על עזה לפני 17 שנים.

בישראל הבינו – אם כי באיחור – שלא נוכל לברוח מאחריותנו לאסון ההומניטרי שמתרחב במהירות ברצועה.

בישראל הבינו – אם כי באיחור – שלא נוכל לברוח מאחריותנו לאסון ההומניטרי שמתרחב במהירות ברצועה

סוכנות האו"ם לילדים (יוניצ"ף) פרסמה ביום שישי הערכה כי אחד מכל 20 ילדים ברצועת עזה סובל מתת תזונה בדרגה הקיצונית ביותר ונמצא בסכנת חיים. תינוקות רבים מתחת לגיל שנתיים סובלים מתת תזונה חמורה.

 
מתרחב הקרע הפנים-פלסטיני
ד"ר מוחמד מוסטפא מקבל מיו"ר הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס (אבו מאזן) את המינוי לראשות הממשלה. רמאללה, 14 במרץ 2024 (צילום: PPO / AFP)
ד"ר מוחמד מוסטפא מקבל מיו"ר הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס (אבו מאזן) את המינוי לראשות הממשלה. רמאללה, 14 במרץ 2024 (צילום: PPO / AFP)

ההחלטה של יו"ר הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס (אבו מאזן) למנות את הכלכלן הפלסטיני ד"ר מוחמד מוסטפא לראש הממשלה הפלסטיני החדש, עוררה ביקורת רבה אצל בכירי הלשכה המדינית של חמאס, מה שהוביל אתמול למתקפה חסרת תקדים של ארגון פת"ח על חמאס – התקפה שמעידה על עומק הקרע בחברה הפלסטינית בעקבות המלחמה.

"מי שהביא לכיבוש מחדש של ישראל בעזה והוביל לנכבה שחווה העם הפלסטיני ובייחוד בעזה, אין לו זכות להכתיב את סדר העדיפויות הלאומי. הנהגת חמאס מנותקת מהמציאות", נאמר בהודעה של תנועת פת"ח.

"ראש הממשלה הממונה, ד"ר מוחמד מוסטפא, מחזיק באג'נדה הלאומית ולא באג'נדות מזויפות שלא הביאו לעם הפלסטיני אלא אסונות, ולא הביאו אף הישג. פת"ח תוהה אם חמאס רוצה שנמנה את ראש הממשלה מאיראן, או שטהרן תמנה עבורנו".

"פת"ח תוהה אם חמאס רוצה שנמנה את ראש הממשלה מאיראן, או שטהרן תמנה עבורנו"

בהמשך ההודעה נמתחה ביקורת נוקבת על הנהגת חמאס "שכפי הנראה חיי הרווחה של במלונות שבעה כוכבים עיוורו אותה" ושהנהגתה הבריחה את בני משפחותיהם לחו"ל ו"השאירו את העם הפלסטיני להתמודד עם מלחמת השמדה ברברית ללא כל הגנה".

 
עדכוני מלחמה
בכיר חמאס מרואן עיסא (צילום: שימוש לפי סעיף 27א לחוק זכויות יוצרים)
בכיר חמאס מרואן עיסא (צילום: שימוש לפי סעיף 27א לחוק זכויות יוצרים)
  • לוחם מגדוד 601 נפצע שלשום (שישי) באורח קשה בקרב במרכז רצועת עזה.
  • מקורות פלסטינים אמרו לעיתון "א-שרק אל אווסט" כי מרואן עיסא, סגנו של מוחמד דף ומפקד הזרוע הצבאית של חמאס בפועל, אכן נפגע בניסיון חיסול ישראלי בשבוע שעבר – אך טענו כי גורלו עדיין אינו ידוע.
  • בסוריה דיווחו הלילה כי ישראל תקפה שני אתרים צבאיים ליד דמשק, באזור שבו פועל ארגון חזבאללה. חלק מהטילים הישראלים יורטו על ידי מערכות ההגנה האוויריות.
  • חיל האוויר תקף הלילה עמדה של חזבאללה באזור הכפר הלבנוני אל-חיאם.
  • צבא ארה"ב הודיע הלילה כי הושמדו חמישה כלי שיט בלתי מאוישים וכטב"ם של החות'ים.
 
היום: עיצומי מורים
יו"ר ארגון המורים רן ארז בדיון בוועדה לביקורת המדינה של הכנסת על מצב מערכת החינוך, 15 באוגוסט 2023 (צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת)
יו"ר ארגון המורים רן ארז בדיון בוועדה לביקורת המדינה של הכנסת על מצב מערכת החינוך, 15 באוגוסט 2023 (צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת)

המורים ממחריפים את המאבק מול משרד האוצר על הסכם השכר. היום ייפסקו כל הפעילויות במערכת החינוך בשעה 15:30, לא יתקיימו אספות הורים שתוכננו, מורים לא יצאו להשתלמויות, לא יתקיימו טיולים ואירועים מיוחדים שתוכננו, והמורים לא יעבירו את הציונים לתלמידיהם.

באיגרת ששלח בסוף השבוע יו"ר ארגון המורים העל-יסודיים רן ארז, הוא מנסה להסביר למורים "למה המאבק מתחדש בזמן מלחמה" ומפרט:

"תמיד יש סיבה שכביכול אינה מצדיקה מאבק: קורונה, בחירות, מלחמה ועוד. הרצון הוא לא לעשות זאת על גב התלמידים ולכן העיצומים לא פוגעים במהלך הלימודים".

לטענת ארגון המורים, במשרד האוצר "מחזיקים את השכר המגיע לנו, והמורים הופכים לבני ערובה על מנת שנסכים לשינוי מבנה העבודה ולפגיעה בביטחון התעסוקתי והכלכלי של המורים".

 
משהו לקרוא
 
כתבות זמן ישראל
 
זירת הבלוגים
 
 
סגירה
בחזרה לכתבה