אמיר בן-דוד
 
סדר יום חדש

יום שני, 4 מרץ 2024

 
 
משבר בקהיר

לא ברור למה ראש הממשלה בנימין נתניהו החליט ברגע האחרון להציב תנאי מקדמי נוסף לפתיחת משא ומתן ודרש מחמאס לפרסם מראש את שמות החטופים שישוחררו בעסקה ואת מפתח האסירים הפלסטינים שישוחררו בה.

מה שכן ברור זה מה היו ההשלכות של ההחלטה של  נתניהו: חמאס סירבו, המשלחת הישראלית שהייתה אמורה לצאת לדיוני המו"מ בקהיר נשארה בבית, המגעים להגיע להסדר לפני רמדאן עלו על שרטון וכרגע לא ברור מה יעלה בגורלם.

עצרת לשחרור בני הערובה המוחזקים על ידי חמאס בעזה, ליד מעון ראש הממשלה בירושלים, 22 בינואר 2024 (צילום: AHMAD GHARABLI / AFP)
עצרת לשחרור בני הערובה המוחזקים על ידי חמאס בעזה, ליד מעון ראש הממשלה בירושלים, 22 בינואר 2024 (צילום: AHMAD GHARABLI / AFP)

בתדרוך לעיתונאים אתמול, פקידי ממשל בכירים בבית הלבן התייחסו למגעים בבירת מצרים ואמרו כי ישראל כבר הסכימה עקרונית למתווה העסקה שגובש קודם לכן בשיחות בפריז, אך חמאס סירב.

"ישראל הסכימה לשישה שבועות של הפסקת אש שהיו יכולים להתחיל היום, לו רק חמאס היה מסכים לשחרר חטופים בקטגוריה של 'פגיעים' – כלומר פצועים, חולים, זקנים ונשים", נאמר בתדרוך.

"ישראל הסכימה ל-6 שבועות הפסקת אש שהיו יכולים להתחיל היום, לו רק חמאס היה מסכים לשחרר חטופים בקטגוריה של 'פגיעים'"

"הייתה התקדמות משמעותית בשבועות האחרונים אך כמו כל עסקה – זה לא נחתם עד שזה לא נחתם. הישראלים חתמו על הסעיפים של ההסכם וכעת הכדור בידיים של חמאס".

אלא שאז נתניהו הוסיף תנאים חדשים שלא הוסכם עליהם בפריז, וכעת גם ישראל נתפסת כמי שמערימה קשיים במשא ומתן.

"לא היה צריך להפוך את זה ל'דיל ברייקר' להתקדמות במגעים כבר כעת", אמר ל"הארץ" מקור בקבינט, "כמו בעסקה הקודמת, אפשר להניח שבסוף הדרך יהיו רשימות מסודרות של החטופים ושל אלה שאינם בין החיים".

הבוקר פורסם ב-ynet כי ישראל ויתרה על הדרישה לקבל מראש את שמות החטופים שישוחררו בעסקה, ומתספקת לדעת מראש רק את מספר החטופים החיים שישוחררו.

 
תחנת סנוואר אינה עונה
מנהיג חמאס בעזה יחיא סנוואר, אפריל 2023 (צילום: MOHAMMED ABED / AFP)
מנהיג חמאס בעזה יחיא סנוואר, אפריל 2023 (צילום: MOHAMMED ABED / AFP)

גם בצד של חמאס העניינים בכלל לא פשוטים. בדיווח שפורסם הלילה ב"וול סטריט ג'ורנל" מצוטטים גורמים מצריים וקטארים בכירים שאומרים כי מנהיג חמאס בעזה יחיא סנוואר "מנותק קשר" כבר שבוע לפחות.

לפי הדיווח, המסר האחרון שהתקבל מסנוואר היה כי אין צורך למהר לעסקת חטופים, וכי הוא מקווה שתקיפה ברפיח במהלך רמדאן – שישראל מאיימת לבצע אם העסקה תתפוצץ – תוביל להתקוממות פלסטינית רחבה בגדה המערבית ובתוך ישראל, ותשנה לחלוטין את משוואת הכוח באזור.

המסר האחרון שהתקבל מסנוואר היה כי אין צורך למהר לעסקה, וכי הוא מקווה שתקיפה במהלך רמדאן תוביל להתקוממות פלסטינית

קשה לכתוב את הדברים הבאים, שדוקרים את העין ואת הלב – אבל כרגע נראה שיש אחדות אינטרסים בין יחיא סנוואר לבין ממשלת הימין מלא-מלא בישראל.

בשני הצדדים מעדיפים להמשיך את העימות בכל הכוח ואפילו להרחיב אותו, מתוך אמונה שבקצה הדרך ממתין "ניצחון מוחלט" כלשהו או "הכרעה" כלשהי, שהמחיר שלהם לא מוטל בספק: הרג, רעב והרס לפלסטינים, העמקת הבידוד הבינלאומי של ישראל בעולם, וסכנה גדולה לגורלם של החטופים הישראלים.

 
בצה"ל כבר נערכים לחקירות
השלט המאולתר "הצילו 3 חטופים" שתלו אלון שמריז, יותם חיים וסאמר טלאלקה בבית שבו הוחזקו ברצועת עזה, 17 בדצמבר 2023 (צילום: דובר צה"ל)
השלט המאולתר "הצילו 3 חטופים" שתלו אלון שמריז, יותם חיים וסאמר טלאלקה בבית שבו הוחזקו ברצועת עזה, 17 בדצמבר 2023 (צילום: דובר צה"ל)

יואב זיתון מפרסם הבוקר ב"ידיעות אחרונות" כי במקביל לשדות הקרב הצבאיים ברצועת עזה ובגבול הלבנון, בצה"ל יש גם שדה קרב נוסף: משפטי.

על פי הפרסום, קצינים בצה"ל – בעיקר באמ"ן, אבל לא רק – כבר החלו להתייעץ עם עורכי דין לקראת פתיחת תחקירי המלחמה, וכהכנה לוועדת החקירה הממלכתית שתוקם אחריה.

קצינים בצה"ל – בעיקר באמ"ן, אבל לא רק – כבר החלו להתייעץ עם עורכי דין לקראת פתיחת תחקירי המלחמה

"סניגורים צבאיים החלו ללוות משפטית קצינים בצבא שיתוחקרו החל מהימים הקרובים", כותב זיתון ומסיף:

"מדובר במהלך חריג בהיקפו ובאופיו, והוא נובע מהחשש שקצינים יסבכו את עצמם בגרסאות שימסרו לקצינים הבכירים שיעסקו בתחקירי הנסיבות והפעולות שהובילו לשבעה באוקטובר, ההתנהלות ביום שפתח את המלחמה וניהול המהלכים המלחמתיים שלאחר מכן".

הייעוץ המשפטי לא יועמד רק לרשות מאות קצינים מעורבים, שחלקם כבר מלווים בעורכי דין, אלא גם לחיילים, בהם לוחמים ותצפיתניות שיידרשו למסור עדויות על מעשיהם בתחקירים שייערכו כבר בשבועות הקרובים.

לא מן הנמנע שבהמשך ייחקרו גם החיילים והקצינים שהיו מעורבים בתקרית הנוראה שבה נורו למוות החטופים אלון שמריז, יותם חיים וסאמר טלאלקה. ייתכן שמאוחר יותר ייחקרו גם מי שהחליטו אתמול לשחרר לפרסום את ההקלטה מקפיאת הדם שבה נשמעים אלון שמריז ויותם חיים מתחננים על חייהם וצועקים בעברית "הצילו" ו"אנחנו אלון ויותם".

לא מן הנמנע שבהמשך ייחקרו גם המעורבים בתקרית הנוראה שבה נורו למוות החטופים אלון שמריז, יותם חיים וסאמר טלאלקה

אתמול שידרו ב"כאן 11" כתבה על מאבקה של משפחת שימריז להכיר באלון כחלל צה"ל. במסגרת הכתבה שודרה לראשונה ההקלטה הזו המתעדת את רגעיהם האחרונים של שלושת החטופים לפני שנורו למוות. יונתן שימריז, אחיו של אלון, צייץ בעקבות השידור את הדברים הקשים הבאים:

"את התחקיר (על התקרית שבה נהרגו שלושת החטופים – אב"ד) ראינו בגלילות מול חבורה של קצינים זחוחים. בקטע של ההקלטות אמא שלי יצאה כי היא ידעה שלא תעמוד בזה. הקשבתי, הדמעות זלגו, והדם קפא במשך כמה דקות. חשבתי שזה מאחורינו – אף אחד לא צריך לשמוע את זה. והנה צה"ל מדליף ועושה לנו טרור פסיכולוגי של חמאס. עכשיו זה בחוץ, לעולם. תחי מדינת ישראל".

 
"התעללות במאות עצורים עזתים"
חיילי צה"ל אוספים עצורים פלסטינים ברצועת עזה, 7 בדצמבר 2023 (צילום: שימוש לפי סעיף 27א לחוק זכויות יוצרים)
חיילי צה"ל אוספים עצורים פלסטינים ברצועת עזה, 7 בדצמבר 2023 (צילום: שימוש לפי סעיף 27א לחוק זכויות יוצרים)

דוח של אונר"א, שעיקריו הודלפו ל"ניו יורק טיימס", טוען כי מאות תושבי עזה שנעצרו על ידי ישראל מאז שבעה באוקטובר, עברו התעללות והשפלות – לפעמים במשך יותר מחודש – וכי חלקם מתו במעצר.

הדוח, שטרם פורסם, מבוסס על ראיונות עם יותר ממאה עצורים מתוך כאלף ששוחררו בחזרה לעזה במהלך חודש פברואר.

לפי הדוח, העצורים כללו גברים ונשים, בגילאי שש עד 82, וחלקם מתו במעצר. הדוח כולל גם עדויות מעצורים שטענו כי הוכו, הופשטו, הותקפו מינית וסורבו גישה לעורכי דין ואנשי רפואה, לרוב במשך יותר מחודש.

הדוח כולל גם עדויות מעצורים שטענו כי הוכו, הופשטו, הותקפו מינית וסורבו גישה לעורכי דין ואנשי רפואה, לרוב במשך יותר מחודש

ה"ניו יורק טיימס" מדגיש כי המידע בדוח לא אומת על ידי העיתון, אך התיאורים בדוח תואמים עדויות ש"הניו יורק טיימס" אסף באופן עצמאי.

צה"ל הדף בתגובה את כל הטענות לפגיעה בעצורים וטען כי חלק מהעזתים שמתו במעצר סבלו ממחלות קודמות. בנוסף, צה"ל מסר לעיתון כי המעצרים והחקירות היו נחוצים במטרה לאתר ולחקור אנשי חמאס שהיו מעורבים באירועי שבעה באוקטובר.

 
עדכוני מלחמה
בני גנץ בוועידת נשיאי הארגונים היהודים האמריקאיים, 18 בפברואר 2024 (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)
בני גנץ בוועידת נשיאי הארגונים היהודים האמריקאיים, 18 בפברואר 2024 (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)
  • אדם אחד נהרג ושבעה נוספים נפצעו הבוקר במתקפת טילי נ"ט מלבנון על פרדס סמוך ליישוב הגבול מרגליות. מצבם של שניים במצב קשה, ארבעה פצועים במצב בינוני, ואחד במצב קל. הקורבנות כולם עובדים זרים מהודו.
  • חבר קבינט המלחמה, השר בני גנץ, צפוי להיפגש היום בוושינגטון עם סגנית נשיא ארה"ב קמלה האריס ועם היועץ לביטחון לאומי ג'ייק סאליבן. האריס קראה אתמול להפסקת אש מיידית ברצועת עזה.
  • אמש חוסל פעיל חמאס מחמוד מחמד עבד חאצ' בפעילות משותפת של צה"ל ושב"כ במרכז רצועת עזה. חאצ' היה אחראי על גיוסי פעילים חדשים לארגון ובפרט לגדודי זייתון. דובר צה"ל מסר כי חאצ' פעל גם בגיוס כספים ומימון למטרות טרור לפעילות הצבאית של חמאס.
  • משרד הבריאות בעזה מעדכן את מספר ההרוגים ברצועה ל-30,534 ומספר הפצועים ל-71,792. ביממה האחרונה נהרגו ברצועת עזה 124 פלסטינים ו-270 נפצעו.
  • משרד הבריאות בגדה מדווח הבוקר על מותו של בן 16 שנהרג מירי חיילי צה"ל ברמאללה.
  • מטוסי קרב של חיל האוויר תקפו הבוקר מטרות צבאיות של חזבאללה בדרום לבנון.
 
פשעי שנאה נגד יהודים באירופה
צלבי קרס על מצבות בבית הקברות היהודי בווסטהופן, צרפת, 3 בדצמבר 2019 (צילום: AP Photo)
צלבי קרס על מצבות בבית הקברות היהודי בווסטהופן, צרפת, 3 בדצמבר 2019 (צילום: AP Photo)

שנת 2023 הסתיימה עם עלייה של 235% במספר התקריות האנטישמיות שתועדו באירופה, ונראה כי שנת 2024 שרק החלה – תהיה גרועה בהרבה.

בסוף השבוע האחרון נדקר יהודי חרדי ברחוב בציריך על ידי נער שווייצרי בן 15 ממוצא תוניסאי שצעק "מוות ליהודים" לפני שדקר אותו. הדוקר נעצר, הנדקר מאושפז במצב קשה.

באירוע אחר שארע ביום שישי בפריז, הותקף גבר יהודי שיצא מבית כנסת במכות ובצעקות "יהודי מלוכלך". שר הפנים של צרפת ז'ראלד דרמנן אמר בתגובה לאירוע:

"על פי הממצאים הראשוניים שבידינו, שוב התרחשה אתמול התקפה אנטישמית בפריז. מפקדי המרחבים בצרפת הגבירו בהוראתי את הפיקוח על מרכזי הקהילות של אזרחינו היהודים, שאינם צריכים להיות קורבנות של הדרמות המתרחשות במזרח התיכון".

 
מחיר הסיגריות מזנק בהפתעה
מאפרה ובה בדלי סיגריות (צילום: Dave Martin, AP)
מאפרה ובה בדלי סיגריות (צילום: Dave Martin, AP)

אם המציאות העגומה שתוארה כאן גורמת לכם לעשן הרבה יותר, תנחומיי: מהבוקר תשלמו הרבה יותר על הסיגריות שהורסות את בריאותכם.

הלילה בחצות התייקרו כל מוצרי הטבק בישראל בעקבות העלאת מיסים שאמורה להכניס לקופת המדינה כ-400 מיליון שקל בשנה. חפיסת סיגריות תתייקר מהיום בכשני שקלים.

המס על מגוון מוצרי טבק ועישון הועלה בהפתעה, בין היתר כדי למנוע אגירת סיגריות מראש ועסקאות בשוק השחור.

 
עוד מכותבי זמן ישראל
 
זירת הבלוגים
 
 
סגירה
בחזרה לכתבה