אמיר בן-דוד
 
סדר יום חדש

יום רביעי, 27 מרץ 2024

 
 
הגבורה של עמית סוסנה

העדות המפורטת והמטלטלת שמסרה עמית סוסנה ל"ניו יורק טיימס" על מסכת ההתעללויות המיניות והאחרות שעברה במהלך 55 הימים שבהם הוחזקה בשבי חמאס – היא מפגן של אומץ לב אזרחי ושל סולידריות נשית וחברתית ראויה להערצה.

סוסנה, ששילמה מחיר אישי כבד מנשוא על מחדלי השבעה באוקטובר – וכבר הפגינה אומץ נדיר כשנחטפה והתנגדה לחוטפיה – בחרה לשלם מחיר נוסף ולהקריב גם את פרטיותה.

עמית סוסנה (מימין) עם חברה בפתח ביתה ההרוס בקיבוץ כפר עזה ב-29 בינואר 2024 (צילום: AP Photo/Leo Correa)
עמית סוסנה (מימין) עם חברה בפתח ביתה ההרוס בקיבוץ כפר עזה ב-29 בינואר 2024 (צילום: AP Photo/Leo Correa)

היא שיתפה את העולם כולו במעשים האיומים שנעשו בה, כולל פרטים אינטימיים שאף אחד לא מעוניין לשתף בהם אחרים, כדי לעורר את דעת הקהל בארץ ובעולם לפעול בדחיפות, כל עוד אפשר. לקדם עסקה לשחרור החטופות והחטופים הישראלים שעדיין מוחזקים בשבי חמאס, ושבקרוב נציין חצי שנה לשבת השחורה שבה נחטפו.

סוסנה, בת 40, עברה לכפר עזה חודשים אחדים לפני שבעה באוקטובר. היא הוגדרה בתחילה נעדרת, עד שנודע כי נחטפה. היא עורכת דין, בוגרת הפקולטה למשפטים במכללת ספיר. היא שוחררה בפעימה האחרונה של העסקה האחרונה בין ישראל לחמאס, בסוף נובמבר.

בראיון ל"ניו יורק טיימס" היא תיארה מסכת הופכת קרביים של התעללות קשה, מעשי אונס תחת איומי אקדח, פגיעות מיניות על בסיס כמעט יומי והתעללות כה קשה, גם לעיני חטופים ישראלים אחרים – שזהותם נשמרת לעת עתה בסוד, כדי לא לפגוע בהם – עד שאחת החטופות כל כך חששה לחייה של עמית שהיא שאלה אותה אם יש משהו שברצונה למסור למשפחתה, אם תמות.

סוסנה תיארה מסכת הופכת קרביים של התעללות קשה, מעשי אונס תחת איומי אקדח, פגיעות מיניות על בסיס כמעט יומי

כחלק מהחשיפה הקשה הזו, וכדי לאמת ולהצליב את עדותה, כתבי "הניו יורק טיימס" קיבלו גישה לדוחות שחיברו שני רופאים ועובדת סוציאלית, ששמעו את עדותה של סוסנה פחות מ-24 שעות אחרי ששוחררה משבי חמאס.

על פי העיתון, עדותה החדשה של סוסנה תואמת לחלוטין את מה שאמרה מייד אחרי ששוחררה. ד"ר יוליה ברדה, הגינקולוגית שבדקה את סוסנה עם שובה, אמרה לעיתון כי "עמית דיברה מייד, בשטף ובפירוט, לא רק על התקיפה המינית שלה אלא גם על כל הניסיונות שחוותה".

עדותה של סוסנה היא העדות הפומבית הראשונה של ישראלית שנפגעה מינית בשבי חמאס. היא מאשרת את מה שכבר היה ידוע ואף אושר על ידי דוח מיוחד של האו"ם.

דוברי חמאס עדיין מנסים להכחיש את העובדות הללו והעבירו לניו יורק טיימס תגובה ארוכה, שבה הם טוענים שהעדות "תוכננה על ידי כמה קציני ביטחון" ומנסים לפנות אל ליבם של התמימים והטיפשים במערב שעדיין מאמינים כי "עבורנו הגוף האנושי, ובמיוחד זה של האישה הוא קדוש, והאמונות הדתיות של חמאס אוסרות התעללות כלפי כל אדם".

סוסנה הקריבה כעת את הפרטיות שלה, כי היא מרגישה חובה אישית ואזרחית לעשות כל שביכולתה כדי לקדם את שחרור החטופים הישראלים בעזה. היא צריכה היום לשמש מודל ומופת לכל מי שיודע איך מתקבלות בישראל ההחלטות מאחורי הקלעים. מי פועל ללא לאות כדי לקדם את שחרור החטופים, ומי מערבים בעניין שיקולים פוליטיים ועושים הכל כדי למשוך זמן, להאריך את המלחמה גם במחיר הארכת הסבל של החטופים הישראלים ברצועה, ופגיעה בבני משפחותיהם המוטרפים מדאגה.

תהיו עמית סוסנה. תהיו אמיצים. צאו ותגידו את אשר על ליבכם, גם אם זה כרוך במחיר אישי. ההיסטוריה לא תסלח לכם.

 
הרוג במטח רקטות לקריית שמונה
זאהר בשארה, תושב הכפר עין קניה, שנהרג מפגיעת רקטה בקריית שמונה ב-27 במרץ 2024 (צילום: באדיבות המשפחה)
זאהר בשארה, תושב הכפר עין קניה, שנהרג מפגיעת רקטה בקריית שמונה ב-27 במרץ 2024 (צילום: באדיבות המשפחה)

זאהר בשארה, תושב הכפר הדרוזי עין קניה שבצפון הגולן, נהרג הבוקר מפגיעת רקטה ששוגרה מלבנון לקריית שמונה.

מטח הרקטות הקטלני כלל כ-30 שיגורים. הוא נורה מלבנון אחרי שצה"ל חיסל מהאוויר שבעה בני אדם סמוך להר דוב, שעל פי הערכת צה"ל היו בדרכם לבצע פיגוע גדול בישראל. השבעה נהרגו כשמטוסי קרב תקפו מבנה של הארגון אל-ג'מעה אל-אסלאמיה, שבו שהה מי שבצה"ל מגדירים "מחבל מרכזי" שקידם בעבר פעילות טרור נגד ישראל.

מטח הרקטות הקטלני כלל כ-30 שיגורים. הוא נורה מלבנון אחרי שצה"ל חיסל מהאוויר שבעה בני אדם סמוך להר דוב

חזבאללה טען בעקבות התקיפה, כי במקום היו צוותים רפואיים ואזרחים, הודיע כי התקיפה "לא תעבור ללא תגובה ועונש", והגיב מיד במטח הרקטות שאחת מהן הרגה את בשארה.

המתח בגבול הצפון עולה כל הזמן, ונראה שיהיה קשה למשוך את המצב הקיים עוד זמן רב. גם אתמול הותקפו מטרות רבות של חזבאללה בעומק לבנון, כולל בעיר אל-הרמל, שהיא הנקודה הצפונית ביותר שבה צה"ל תקף עד עכשיו. התקיפה הזו בעומק לבנון הגיעה לאחר מטח טילי נ"ט של חזבאללה לעבר בסיס חיל האוויר במירון.

חיל האוויר נערך בחודשים האחרונים למלחמה כוללת בלבנון, כותב הבוקר הפרשן הצבאי של "ידיעות אחרונות" יוסי יהושע. "החיל מגביר את קצב האימונים ומתרגל את הטייסות השונות בתקיפות ובמימוש התוכנית המבצעית של 'מהלומות' – גלי תקיפות של עשרות מטוסי קרב עם חימושים כבדים.

"לשם כך התעקש מפקד חיל האוויר, אלוף תומר בר, לשמור את מנות הברזל הדרושות למלחמה הזו, מבלי שייגעו בהן בלחימה ברצועת עזה, שם השתמשו בכמויות אדירות של חימושים".

 
עדכוני מלחמה
החטוף אוריאל ברוך שב-26 במרץ נמסר כי גופתו מוחזקת בידי חמאס (צילום: פורום תקווה של משפחות החטופים)
החטוף אוריאל ברוך שב-26 במרץ נמסר כי גופתו מוחזקת בידי חמאס (צילום: פורום תקווה של משפחות החטופים)
  • פורום תקווה של משפחות החטופים מסר כי צה"ל הודיע למשפחתו של החטוף אוריאל ברוך, בן 35, אב לשניים מגבעון, כי הוא נרצח בשבי וגופתו מוחזקת על ידי חמאס.
  • כוחות צה"ל ושב"כ ממשיכים בלחימה ממוקדת במרחב בית החולים שיפא. ביממה האחרונה הלוחמים חיסלו עשרות מחבלים, איתרו תשתיות טרור ואמצעי לחימה במרחב בית החולים. עד כה נעצרו במרחב בית החולים מאות מחבלים המשויכים לארגוני הטרור הפועלים ברצועה, וחוסלו עשרות.
  • צה"ל הודיע הבוקר כי זיהה ארבעה שיגורים שנפלו בשטחים פתוחים באזור שתולה.
  • משרד הבריאות הפלסטיני בגדה מסר כי שלושה פלסטינים נהרגו משעות הבוקר מאש צה"ל בג'נין.
 
הביזיון של חוק הגיוס
חרדים מפגינים ליד לשכת הגיוס בירושלים, 4 במרץ 2024 (צילום: חיים גולדברג/פלאש90)
חרדים מפגינים ליד לשכת הגיוס בירושלים, 4 במרץ 2024 (צילום: חיים גולדברג/פלאש90)

היום אמורה המדינה להגיש את תשובתה לעתירות שהוגשו בנושא חוק הגיוס. אבל למרות שנערכים בנושא דיונים קדחתניים ומרתוניים בימים האחרונים, המחלוקות סביב הנושא רחוקות מלהיפתר ואין נוסח מוסכם ששרי הממשלה יכולים לאשר.

ההערכה במערכת הפוליטית היא שגם היום המדינה תבקש מבג"ץ הארכה לגיבוש תשובה מוסכמת.

ההערכה במערכת הפוליטית היא שגם היום המדינה תבקש מבג"ץ הארכה לגיבוש תשובה מוסכמת לעתירות בנושא חוק הגיוס

כתב "ידיעות אחרונות" יובל קרני מדווח הבוקר כי "אמש טענו גורמים בקואליציה שהמשבר נובע בגלל איומים של יהדות התורה, שלפיהם אם החוק יעבור כשהוא כולל סנקציות, הם ייאלצו לפרוש מהקואליציה".

שלום ירושלמי, הפרשן הפוליטי של זמן ישראל, כותב הבוקר כי מדובר ב"אבסורד הפוליטי הכי גדול שמתרחש לנגד עינינו" והוא מרחיב: "החרדים רוצים כנראה חוק גיוס שלא יוזכר בו המינוח 'גיוס'… בצמרת החרדית מתנהלת מלחמה נגד החוק, אף שאין בו כלום".

וכל זה, כשבצפון ובדרום מתנהלת מלחמה שיש בה כל כך הרבה.

ייאוש.

 
עידן עמדי לא רוצה להדליק משואה
הזמר והשחקן עידן עמדי במסיבת עיתונאים עם שחרורו מבית החולים. 25 בינואר 2024 (צילום: מרים אלסטר/פלאש90)
הזמר והשחקן עידן עמדי במסיבת עיתונאים עם שחרורו מבית החולים. 25 בינואר 2024 (צילום: מרים אלסטר/פלאש90)

חיזרו אחריו. ניסו לשכנע אותו. הציעו לו להנחות את הטקס, לשיר בטקס, להדליק משואה בטקס – העיקר שישתלב. גם השרה מירי רגב, שאחראית על טקס המשואות, יודעת שעידן עמדי הוא היום אחד הישראלים האהובים במדינה. ופוליטיקאים אוהבים ישראלים כאלה לצידם.

אבל עידן עמדי אמר היום לא. הוא כתב הבוקר בחשבון האינסטגרם שלו:

"השנה אשאר בביתי ואתייחד עם זיכרם של הגיבורים שנפלו, כמו רבים בעם ישראל, אך גם אזכור את הנס שנקרא 'מדינת היהודים'. לאחרונה אני מבין את הנס הזה לעומקו. אני מקווה שאולי בעתיד תינתן לי הזכות להשיא משואה בזכות המילים שאכתוב ולא בזכות גבורת מלחמה".

 
עוד מכותבי זמן ישראל
 
זירת הבלוגים
 
 
סגירה
בחזרה לכתבה