אמיר בן-דוד
 
סדר יום חדש

יום חמישי, 21 מרץ 2024

 
 
אנו לפני רפיח

המשלחת הישראלית שיצאה לוושינגטון כדי להציג לנשיא ג'ו ביידן את תוכניות התקיפה של צה"ל ברפיח, מלמדת שישראל כבר אינה עצמאית לחלוטין בקבלת ההחלטות האסטרטגיות והטקטיות שלה, בניגוד למהומת ה"רק אנחנו נקבע את גורלנו" שמחוללים ראש הממשלה בנימין נתניהו ושותפיו בימין הקיצוני.

רק אנחנו נקבע את גורלנו? סבבה. זה נשמע טוב. גאווה לאומית. אבל מכונת המלחמה הישראלית תחרוק ותעצור, אם האמריקאים יימנעו מלשמן אותה.

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן בישראל, 18 באוקטובר2023 (צילום: מרים אלסטר/פלאש90)
נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן בישראל, 18 באוקטובר2023 (צילום: מרים אלסטר/פלאש90)

הרי מישהו יצטרך לממן את ההחלטות שלנו, לחמש אותן, וגם לעצור את הסחף העולמי נגדם. והמישהו הזה יושב בבית הלבן בוושינגטון, ויש לו בנוסף לצרות במזרח התיכון גם בחירות לא פשוטות על הראש.

הרי מישהו יצטרך לממן את ההחלטות שלנו, לחמש אותן, וגם לעצור את הסחף העולמי נגדם. והמישהו הזה יושב בבית הלבן

"ביידן מתכנן לעצור את הפעולה ברפיח, ומבהיר לנתניהו שישראל תלויה בארה"ב יותר מאי-פעם", קובעת הבוקר הכותרת הראשית של עיתון "הארץ", והפרשן הצבאי עמוס הראל מסביר:

"השינוי המהותי במדיניות הממשל כלפי ישראל אירע בסוף פברואר, בעקבות התקרית שבה נהרגו יותר ממאה אזרחים פלסטינים בעת הגעת שיירת המשאיות לעיר עזה. הנשיא, שעד אז הפגין כושר ספיגה סטואי ממש, איבד בבת אחת את סבלנותו.

"המשמעות המעשית של המהלכים וההצהרות באחרונה היא שארצות הברית נטלה לעצמה סמכות גוברת על ביטחון ישראל, תוך עמידה על מעין זכות וטו על מהלכי צה"ל".

אמיר בר-שלום, הפרשן הצבאי של זמן ישראל, מציע זווית אחרת לחלוטין על המצב, ערב פעולה אפשרית ברפיח: "לוושינגטון תמיד היה ברור שתהיה פעולה ברפיח – השאלה הייתה מתי ואיך… אבל ראש הממשלה התעקש לייצר משבר, בכדי לייצר את הנרטיב שרק נתניהו יכול להגיד 'לא' לאמריקאים".

כי אצל נתניהו גם מלחמה לא עוצרת לרגע את הקמפיין.

 
הצונאמי המדיני כבר כאן
מטוס הקרב F-35 בבסיס עובדה, 24 באוקטובר 2021; צילום ארכיון (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש 90)
מטוס הקרב F-35 בבסיס עובדה, 24 באוקטובר 2021; צילום ארכיון (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש 90)

בשעה שהמתח עולה מול ארצות הברית, בשאר בירות המערב הולכים ומחריפים גם את הרטוריקה נגדנו וגם את הצעדים הדיפלומטיים, הכלכליים והצבאיים.

נתניהו לעג בשנים האחרונות לכל מי שניבאו לישראל "צונאמי מדיני" בעקבות היחס שלה לפלסטינים. היו ימים שהיה נדמה שהוא קרוב להוכיח את צדקתו. ואז הגיעו השבעה באוקטובר – והפלישה הישראלית לרצועת עזה.

מצבה של ישראל בעולם לא מזהיר כלל. הכותרת הראשית של "ידיעות אחרונות" הבוקר מספרת על "האיום של בריטניה: נעצור את העברות הנשק אם לא תאפשרו ביקור מחבלי נוח'בה בכלא".

איטליה כבר הודיעה על אמברגו נשק (לא שאנו נשענים על נשק איטלקי שאינו פיצה או פסטה, זו בעיקר הצהרה לצרכי יחסי ציבור) ומתנגדת לפעולה ישראלית ברפיח.

בית המשפט בהולנד הורה על עצירת משלוח של חלקי חילוף למטוסי אף 35 שיועד לישראל. גם בבלגיה הכריזו על איסור מוחלט לסחור עם התעשיה הביטחונית הישראלית. ואפילו קנדה הכריזה על אמברגו נשק על ישראל.

"ההודעה הקנדית", כותבת הבוקר הכתבת המדינית טל שניידר בזמן ישראל, "לא נפלה כרעם ביום בהיר… אף שקנדה היא לא ספקית ראשית של ישראל בתחום הנשק הצבאי, החשש הגדול הוא מפני אפקט דומינו ואימוץ ההחלטה על ידי מדינות אחרות".

שניידר מזכירה במאמרה הבוקר כי בחמש השנים האחרונות, כ-70% מאספקת הנשק לישראל מגיעים מחברות אמריקאיות וכ-29% מגרמניה. לא קשה להבין שחרם עולמי שלא כולל את ארה"ב וגרמניה, שניצבות לעת עתה לצד ישראל, הוא זניח מבחינה ביטחונית.

בחמש השנים האחרונות, כ-70% מאספקת הנשק לישראל מגיעים מחברות אמריקאיות וכ-29% מגרמניה

אבל מדובר במגמה. ובתהליכים. ארה"ב וגרמניה לא מנותקות משאר העולם המערבי וקשובות ללחצי העולם. מדובר במשחק עדין, ומסוכן מאוד מבחינת ישראל.

 
"תקרית" בשטחים
זירת האירוע בו נורה למוות דוד בן אברהם בכניסה להתנחלות אלעזר, 21 במרץ 2024 (צילום: גרשון אלינסון/פלאש90)
זירת האירוע בו נורה למוות דוד בן אברהם בכניסה להתנחלות אלעזר, 21 במרץ 2024 (צילום: גרשון אלינסון/פלאש90)

חייל מילואים של צה"ל ירה הבוקר למוות בפלסטיני בן 62, למרות שלא היווה איום. המשטרה הצבאית פתחה בחקירה.

ההרוג הוא דוד בן אברהם (סאמח זייתון), פלסטיני בן 62 שהתגייר לפני חמש שנים וחי ביישוב היהודי בחברון.

לפי הידוע עד כה, בן אברהם ירד מאוטובוס בסמוך להתנחלות אלעזר בגוש עציון. חיילי מילואים בכוח ההגנה המרחבית – מתנחלים שגויסו על מנת לסייע בהגנה על יישוביהם – חשדו בו ודרשו שירים את ידיו למעלה בזמן שערכו חיפוש בחפציו. לדבריהם, מצאו בתיקו סכין והודיעו לו כי התיק מוחרם.

בשלב זה, בן אברהם הוריד את ידיו – ובתגובה, אחד החיילים ירה בו מטווח קצר. שעה קלה אחר כך נקבע מותו.

בשלב זה, בן אברהם הוריד את ידיו – ובתגובה, אחד החיילים ירה בו מטווח קצר. שעה קלה אחר כך נקבע מותו

מצה"ל נמסר כי לא מדובר בניסיון פיגוע וכי התקרית נמצאת כעת בחקירת מצ"ח.

דובר היישוב היהודי בחברון נועם ארנון סיפר בעקבות האירוע ל-ynet כי בן אברהם החליט להצטרף לעם היהודי בעקבות דרכו של סבו, עיד אל זיתון, שהציל כ-25 יהודים בזמן פרעות תרפ"ט בחברון.

"הוא ביקש לעבור הליך גיור מקובל, אך רשויות הגיור הישראליות אינן מוכנות לקבל פנייה מערבי תושב ארץ ישראל", אמר ארנון. "הוא ניסה שוב ושוב, ללא הועיל. בסופו של דבר, הוא הצליח להתקבל לתוכנית גיור בבית הדין לגיור של הרב קרליץ בבני ברק. לאחר הליך ממושך ויסודי עבר את ההליך,  קיבל אישור לגיור, ונקרא שמו בישראל – דוד בן אברהם".

 
עדכוני מלחמה
הרמטכ"ל הרצי הלוי ומפקד פיקוד הדרום ירון פינקלשטיין בבית החולים שיפא שבעיר עזה, 20 במרץ 2024 (צילום: דובר צה"ל)
הרמטכ"ל הרצי הלוי ומפקד פיקוד הדרום ירון פינקלשטיין בבית החולים שיפא שבעיר עזה, 20 במרץ 2024 (צילום: דובר צה"ל)
  • לוחמי צה"ל ושב"כ הרגו ביממה האחרונה יותר מ-50 לוחמי חמאס וג'יהאד אסלאמי במהלך הלחימה בבית החולים שיפא. הכוחות איתרו במקום תשתיות טרור ואמצעי לחימה. מאז החזרה של צה"ל למתחם בית החולים, נהרגו במקום יותר מ-140 מחבלים ונעצרו מאות.
  • ארבעה פלסטינים נהרגו הלילה בתקיפת צה"ל במחנה הפליטים נור א-שמס מזרחית לטול כרם. פעולות הצבא במקום נמשכות גם הבוקר. על פי מקורות פלסטינים, אחד ההרוגים במקום הוא המבוקש איאד קאנוח.
  • ארה"ב הגישה הצעת החלטה למועצת הביטחון של האו"ם הקוראת ל"הפסקת אש מיידית הכרוכה בשחרור חטופים". כך אמר הלילה שר החוץ האמריקאי אנתוני בלינקן בראיון לרשת הטלוויזיה הסעודית "אל-חדת'".
 
קיש התקפל
שר החינוך יואב קיש בדרכו לישיבת סיעת הליכוד בכנסת, 3 בדצמבר 2023 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
שר החינוך יואב קיש בדרכו לישיבת סיעת הליכוד בכנסת, 3 בדצמבר 2023 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

הסאגה האומללה והמעליבה סביב פרס ישראל הסתיימה בהתקפלות מביכה של שר החינוך יואב קיש, שחזר בו מכל ההחלטות הקודמות שלו, שעליהן הגן עד אתמול בתקיפות. פרסי ישראל יחולקו השנה כבכל שנה, כשאל הפרסים ה"רגילים" יצטרף הפרס שיוענק השנה על "תקומה".

קיש מסר אתמול כי הוא עודנו סבור שאין מקום לחלק פרסי ישראל השנה, והסביר כי חזר בו מאחר שהיועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה מסרבת להגן על עמדתו בבג"ץ.

ברור שהיא מסרבת להגן על עמדתו. הוא קיבל החלטות בניגוד לחוק והיא היועצת המשפטית לממשלה. איך היא בדיוק אמורה להגן על עמדתו?

קיש גם הוסיף שהחליט לחזור בו "כדי לא לייצר ריב ומדון מיותרים". קשה לחשוב על שימוש נלוז יותר בשפה העברית, מצד מי שכל מה שהוא עשה בהקשר הזה היה לייצר ריב ומדון מיותרים.

הסיבה היחידה לכל זה הייתה הרצון להימנע מהענקת פרס ישראל ליזמות לאיש העסקים איל וולדמן, הידוע כאחד ממובילי המחאה נגד ההפיכה המשטרית, וכמי שנשבע – אחרי שבתו נרצחה בפסטיבל נובה – להקדיש את זמנו והונו למאבק בראש הממשלה בנימין נתניהו.

ביום העצמאות וולדמן, קיש ונתניהו ייפגשו על הבמה בבנייני האומה. התרוממות רוח גדולה לא צפויה שם.

 
הערב: ישראל נגד איסלנד
ערן זהבי חוגג עם חבריו לנבחרת ישראל בכדורגל אחרי שכבש שער במשחק המוקדמות של יורו 2024 מול רומניה באיצטדיון פנצ'ו בהונגריה, 18 בנובמבר 2023 (צילום: AP Photo/Denes Erdos)
ערן זהבי חוגג עם חבריו לנבחרת ישראל בכדורגל אחרי שכבש שער במשחק המוקדמות של יורו 2024 מול רומניה באיצטדיון פנצ'ו בהונגריה, 18 בנובמבר 2023 (צילום: AP Photo/Denes Erdos)

אוהדי הכדורגל בישראל כבר רגילים להנמיך ציפיות בכל מה שנוגע לנבחרת הלאומית. אנחנו למודי אכזבות, ומאז מונדיאל 1970, לא זכינו לראות שחקני כדורגל בוגרים על הבמות העולמיות המרכזיות.

הערב תנסה נבחרת ישראל (החסרה – למרבה הצער – את מנור סולומון הפצוע) לעבור את איסלנד בחצי גמר פלייאוף "ההזדמנות הנוספת" לעלות לטורניר היורו הקרוב.

הערב תנסה נבחרת ישראל לעבור את איסלנד בחצי גמר פלייאוף "ההזדמנות הנוספת" לעלות לטורניר היורו הקרוב

המשחק יתחיל ב-21:45 במגרש הניטרלי בבודפשט, כשביציעים צפוי רוב גדול לאוהדים הישראלים. נקווה שהם יימנעו הפעם, מסיבות מובנות, משימוש מופרז בקריאת העידוד המסורתית "ישראל – מלחמה".

אם נצליח לעבור את איסלנד, יהיה עוד מכשול אחד בדרך ליורו – אוקראינה או בוסניה. אם זו תהיה אוקראינה, העולם יקבל דו-קרב כדורגל עם רובדים רבים של משמעויות נוספות.

 
עוד מכותבי זמן ישראל
 
זירת הבלוגים
 
 
סגירה
בחזרה לכתבה