אמיר בן-דוד
 
סדר יום חדש

יום ראשון, 24 מרץ 2024

 
 
מה קרה ברוסיה

גם יומיים אחרי הפיגוע הקטלני ליד מוסקבה שבו נהרגו לפחות 133 בני אדם ונפצעו עשרות, באירוע הטרור הגדול ביותר ברוסיה בעשורים האחרונים – קשה מאוד להבין מה קרה שם, למה זה קרה שם ואילו אינטרסים מעורבים בפיגוע הקשה הזה.

העובדות הבסיסיות: 6,000 אנשים הגיעו להופעה של הלהקה הרוסית "פיקניק" באולם "קרוקוס סיטי הול". קבוצת חמושים שעמדה יחד עם קוני הכרטיסים בתור החלה לפתוח באש לכל עבר. הטרוריסטים הציתו את המבנה באמצעות נוזל דליק (רבים מהנספים מתו משאיפת עשן).

אולם המופעים קרוקוס סיטי הול ליד מוסקבה אחרי שנשרף כליל בפיגוע הטרור ב-22 במרץ 2024 (צילום: AFP)
אולם המופעים קרוקוס סיטי הול ליד מוסקבה אחרי שנשרף כליל בפיגוע הטרור ב-22 במרץ 2024 (צילום: AFP)

סוכנות הידיעות הרוסית "טאס" דיווחה כי ראש שירות הביטחון הפדרלי של רוסיה עדכן את הנשיא ולדימיר פוטין כי נעצרו 11 חשודים במעורבות בתקיפה, ארבעה מהם השתתפו בפיגוע בעצמם.

מכאן והלאה, הגרסאות רבות, וקשה לברור ביניהן.

דאעש לקח אחריות על האירוע וסוכנות הידיעות של הארגון בשם "אעמאק" (מתבקש לסנן כאן קללה, אבל נתאפק) פרסם הודעה לפיה "התקיפה בוצעה בהקשר של מלחמה שמתחוללת בין המדינה האסלאמית לבין מדינות שנלחמות באסלאם".

ברוסיה, לעומת זאת, טוענים שלקיחת האחריות הזו היא "פייק". מרגריטה סימוניאן, העורכת הראשית של ערוץ הטלוויזיה הפוטיני RT, פרסמה פוסטים שבהם קשרה את הפיגוע לאוקראינה. "כבר ברור שהכול בוים על ידי הלא-אחים (כינוי ברוסיה לאוקראינים)", היא כתבה.

פוטין עצמו כבר טען כי הטרוריסטים שנעצרו היו בדרכם לאוקראינה, שם לדבריו היה להם "חלון מעבר". באוקראינה מיהרו להכחיש את הטענות הללו ש"אין להם שום דבר עם המציאות". מה שמסביר מדוע כבר מסתובבות ברשת תיאוריות קונספירציה על כך שלרוסיה עצמה יש אינטרס לביים פיגוע כזה, כדי להצדיק פעולה קשה נגד אוקראינה.

פוטין טען כי הטרוריסטים שנעצרו היו בדרכם לאוקראינה, שם לדבריו היה להם "חלון מעבר". באוקראינה מיהרו להכחיש את הטענות הללו

בעולם מגנים מכל עבר את האירוע. אפילו חמאס הזדרז להוציא הודעת גינוי. גם שר החוץ ישראל כ"ץ פרסם הודעת גינוי והשתתפות בצער מטעם ישראל. וכך, לפחות סביב העניין הזה, נוצרה לרגע הסכמה (לכאורה כמובן) בין ישראל לחמאס.

על פי פרסום בסוכנות הידיעות "רויטרס", גורם בכיר בממשל האמריקאי אמר כי לארצות הברית ידוע כי מי שעומד מאחורי הפיגוע היא השלוחה האפגנית של דאעש, הנקראת דאעש-חורסאן, שבה חברים פורשים מהטליבאן, שהתאכזבו מהדרך המתונה – ושוחרת השלום, כדבריהם – של הטליבאן ביחס לרוסיה.

על פי תשדורות שנקלטו על ידי גורמי הביון בארה"ב, דאעש-חורסאן הוא הארגון שעומד גם מאחורי הפיגוע הגדול בהלוויה באיראן בתחילת חודש ינואר, שבו נהרגו קרוב למאה בני אדם.

 
מחכים לתשובת חמאס
מפגינים בקריאה להחזרת החטופים והקדמת הבחירות חוסמים את צומת עמיעד, 23 במרץ 2024 (צילום: Ayal Margolin/Flash90)
מפגינים בקריאה להחזרת החטופים והקדמת הבחירות חוסמים את צומת עמיעד, 23 במרץ 2024 (צילום: Ayal Margolin/Flash90)

שני קרבות מתנהלים כעת במקביל בין ישראל לחמאס. קרב אחד נערך מהאוויר ועל הקרקע, בעיקר ברצועת עזה אך גם בגדה המערבית. הקרב השני נערך בעיקר בתקשורת – על השאלה מי מכשיל כעת הסכם חטופים אפשרי.

בכיר ישראלי המצוטט ב"הארץ" אומר שהמשלחת הישראלית לקטאר השיבה בחיוב להצעה האמריקאית בעניין מספר המחבלים שישוחררו בתמורה לשחרור 40 חטופים ישראלים. הצעה שחמאס טרם השיב עליה. "עדיין איננו קרובים להסכם", הוא אומר, ומעריך כי השיחות יימשכו עוד כמה ימים.

חמאס, לעומת זאת, טוען כי ישראל אינה מוכנה להפסקת אש וגם לא להחזרת העקורים ברצועת עזה לבתיהם בצפון הרצועה, ולפיכך היא זו שמכשילה עסקת חטופים אפשרית.

וברקע הדברים – נראה כי מחריף המשבר בין ישראל לארה"ב סביב הפעולה שתהיה או לא תהיה ברפיח. האיום בפעולה ברפיח הוא אחד מ"מנופי הלחץ" של ישראל לגרום לחמאס להגיע לעסקת חטופים, כדי לעצור את הפעולה.

שר החוץ של ארה"ב אנתוני בלינקן הזהיר בסוף השבוע כי פעולה "גדולה" ברפיח לא תשרת את ישראל ותביא לבידודה בעולם. ראש הממשלה בנימין נתניהו הבהיר כי אין דרך להשיג "ניצחון מוחלט" על חמאס בלי להיכנס לרפיח, וכי ישראל תפעל בעיר הדרומית גם בלי תמיכת ארה"ב.

שר החוץ של ארה"ב אנתוני בלינקן הזהיר בסוף השבוע כי פעולה "גדולה" ברפיח לא תשרת את ישראל ותביא לבידודה בעולם

אמיר בר-שלום, הפרשן הצבאי של זמן ישראל, כותב הבוקר כי המילה "לבד" חוזרת בימים האחרונים שוב ושוב במסרים היוצאים מסביבת ראש הממשלה, שחוזר ומבהיר כי "ישראל תפעל גם לבד".

הבחירה במילה הטעונה הזו, "לבד", אינה מקרית. היא משרתת – כמו תמיד – את הקמפיין הנוכחי של ראש הממשלה,  שממשיך להתעקש על נרטיב שלהערכתו משרת אותו פוליטית, אבל למעשה רחוק מהמציאות בשטח.

מעבר לכך שאין לישראל יכולת לבצע מהלך קרקעי רחב היקף ברפיח ללא תמיכה אמריקאית, מהלך כזה עלול להוביל גם לעימות עם מצרים.

למרות שחיסול חמאס הוא בלי ספק גם אינטרס ביטחוני מצרי, בגלל הקשר בין חמאס לתנועת האחים המוסלמים במצרים, "הדבר האחרון שקהיר רוצה זה אי-יציבות לאורך זמן בגבול הרגיש עם הרצועה", כותב בר-שלום.

 
גלנט נגד חוק הגיוס
שר הביטחון יואב גלנט עם חיילים על החוף במערב העיר עזה. 13 במרץ 2024 (צילום:  אריאל חרמוני, משרד הביטחון)
שר הביטחון יואב גלנט עם חיילים על החוף במערב העיר עזה. 13 במרץ 2024 (צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)

שר הביטחון יואב גלנט הודיע הבוקר כי הוא לא מתכוון להגיש את הצעת ההחלטה לחוק הפטור מגיוס שיובא לאישור הממשלה ביום שלישי, והוא גם לא מתכוון לתמוך בה.

גלנט הודיע הבוקר כי הוא לא מתכוון להגיש לממשלה את הצעת ההחלטה לחוק הפטור מגיוס, והוא גם לא מתכוון לתמוך בה

"בשבועות האחרונים קיימנו מספר ישיבות, חלקן בראשותי, בניסיון להגיע להסכמות בנושא מתווה הגיוס – שחיוני לקיומו ולהצלחתו של צה"ל – צבא העם", הצהיר גלנט, רגע לפני שהוא ממריא לוושינגטון. "בפגישות שהתקיימו, הצדדים סירבו להתגמש לצערי, והתבצרו בעמדותיהם הפוליטיות.

"ביום שלישי הקרוב תובא לממשלה הצעת החלטה בנושא הגיוס על ידי ראש הממשלה וביוזמתו. עמדתי לא השתנתה, לא אהיה שותף לכל הצעה שאינה מוסכמת על כל חלקי הקואליציה – ומערכת הביטחון בראשותי, לא תגיש אותה לחקיקה. לפיכך, איני עומד מאחורי ההצעה המתגבשת ולא אתמוך בה"

על פי טיוטת ההצעה, שנחשפה הבוקר ב-ynet, לא ייקבעו יעדי גיוס לחברה החרדית, יינתן פטור מלא מגיל 35, לא יהיו סנקציות פליליות על משתמטים מגיוס ויורחב מספר המשרתים בגופי הצלה ובמשרדי הממשלה.

ראש האופוזיציה יאיר לפיד כינה הבוקר את ההצעה "חוק ההשתמטות" והגדיר אותה "פרצופה של הממשלה האיומה בתולדות המדינה – שקר, התחמקות מאחריות, אפליה בין דם לדם. אין בושה".

 
עדכוני מלחמה
סמל ראשון ליאור רביב, שנהרג ב-23 במרץ 2024 בקרב בצפון רצועת עזה (צילום: דובר צה"ל)
סמל ראשון ליאור רביב, שנהרג ב-23 במרץ 2024 בקרב בצפון רצועת עזה (צילום: דובר צה"ל)
  • סמל ראשון ליאור רביב, בן 21 מראשל"צ, ששירת כלוחם בגדוד 932 של חטיבת הנח"ל, נהרג בקרב באוזר בית החולים שיפא.
  • כ-50 רקטות שוגרו במהלך הלילה לכיוון רמת הגולן. 4 רקטות יורטו על ידי צה"ל, והיתר נפלו בשטחים פתוחים.
  • צה"ל תקף מטרות של חזבאללה בבעלבק שבמזרח לבנון. מערכות ההגנה האווירית בסוריה הופעלו בלילה נגד תקיפה ישראלית בפרברי דמשק.
  • כוחות צה"ל עצרו בבית החולים שיפא בעזה כ-480 פלסטינים שזוהו כמחבלי חמאס וג'יהאד אסלאמי.
  • ביממה האחרונה תקפו מטוסי חיל האוויר כ-65 מטרות, בהן מבנים צבאיים, פירי מנהרות ומתקני תשתית, שבהם היו מחבלים חמושים.
  • צבא ארה"ב יירט שישה כטב"מים של החות'ים בשמי הים האדום.
 
סרטן בארמון בקינגהאם
הנסיכה קייט ב-24 בנומבר 2023 (צילום: AP Photo/Frank Augstein, Pool)
הנסיכה קייט ב-24 בנומבר 2023 (צילום: AP Photo/Frank Augstein, Pool)

אחרי שבועות של ספקולציות, שמועות ותיאוריות הזויות בנוגע למצבה של קייט, אשתו של יורש העצר הבריטי, הנסיך ויליאם, פרסמה הנסיכה בסוף השבוע הצהרה מצולמת, ובה חשפה כי היא אובחנה כחולה בסרטן, וכי היא נמצאת בשלבים הראשונים של טיפולים כימותרפיים.

על פי ההודעה של הנסיכה קייט, הסרטן התגלה בגופה אחרי שעברה ניתוח בבטנה בינואר. היא הסבירה כי נמנעה עד כה מלמסור הודעה בעניין משום שהיא ובעלה נזקקו לזמן כדי להסביר לשלושת ילדיהם (ג'ורג' בן 10, שארלוט בת שמונה ולואי בן חמש) את מצבה של אמא.

קייט הסבירה כי נמנעה עד כה מלמסור הודעה בעניין משום שהיא ובעלה נזקקו לזמן כדי להסביר לשלושת ילדיהם

גם המלך צ'רלס, בן 75, אביו של ויליאם, אובחן כחולה סרטן, לאחר שעבר טיפול במרפאה בלונדון לבלוטת ערמונית מוגדלת.

 
משהו לקרוא
 
עוד מכותבי זמן ישראל
 
זירת הבלוגים
 
 
סגירה
בחזרה לכתבה