אמיר בן-דוד
 
סדר יום חדש

יום רביעי, 13 מרץ 2024

 
 
מסביב יהום הסער

גדעון סער הוא אחד הפוליטיקאים המיומנים והמתוחכמים בישראל. את המהלך שבסופו הוא הודיע אתמול על פירוק המחנה הממלכתי ופרישת סיעתו תקווה חדשה הוא בישל (יחד עם שותפו, זאב אלקין) במשך זמן רב.

לכאורה, פוליטיקאי לא אמור לעזוב שותפות כזו, הנמצאת בשיא של כל הזמנים בסקרים ונושקת בחלק מהסקרים ל-40 מנדטים – מספרים שלא נראו בישראל עשרות שנים.

גדעון סער בדרכו לישיבת הממשלה בירושלים, 10 בדצמבר 2023 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
גדעון סער בדרכו לישיבת הממשלה בירושלים, 10 בדצמבר 2023 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

המחנה הממלכתי בראשות בני גנץ קיבלה בבחירות האחרונות 12 מנדטים, שמתוכם יש לסער ארבעה. סער ואלקין מסתכלים קדימה. הם מבינים את מה שמבינים כולם – הציבור הישראלי זז ימינה בעקבות שבעה באוקטובר, אבל לא רוצה לראות יותר את בנימין נתניהו כראש ממשלה ואת מי שהיו שותפים לקואליציה שהובילה את ישראל אל התהום.

סער ואלקין מבינים את מה שמבינים כולם – הציבור הישראלי זז ימינה אבל לא רוצה לראות יותר את בנימין נתניהו

סער מבקש מצד אחד לבדל את עצמו מבני גנץ וגדי אינזקוט הפשרנים מדי לטעמו מבחינה מדינית, ומצד שני לשמור מרחק מאיתמר בן גביר ובצלאל סמוטריץ' המשיחיים – ולהתמקם במקום הכי נחשק בפוליטיקה הישראלית כרגע, שהוא המקום הטבעי לסער ואלקין ממילא: נצים ימנים מבחינה ביטחונית, ליברלים וממלכתיים מכל בחינה אחרת.

הדרך לשם עוברת בכניסה לקבינט המלחמה – עניין שככל הנראה סוכם עם נתניהו מראש.

"האם סער וחבריו יתפסו הפעם טרמפ חדש-ישן על הליכוד, או יישארו עצמאים בשטח בראש המפלגה ששינתה את שמה ל'ימין הממלכתי'? הכול תלוי בסקרים", כותב הבוקר הפרשן הפוליטי שלום ירושלמי בזמן ישראל, ומרחיב כי סער ואלקין ראו את המפה שמתהווה כאן אחרי המלחמה, את הנפילה של נתניהו והליכוד בסקרים ואת הזינוק הלא טבעי של גנץ.

ואילו גנץ עצמו הסתפק אתמול בציוץ "תודה ובהצלחה". הבוקר, בישיבת סיעה בכנסת, הוסיף:

"תסלחו לי, אבל זה לא הזמן לעסוק בפוליטיקה. העניין הוא לא אני או מפלגתי, אלא מדינת ישראל. עכשיו עלינו להתרכז במאחד, בנכון, ובניצחון. אחרי שתסתיים הלחימה, נלך לבחירות. כל מי שיתמודד יסביר מה הוא מציע, ומה הוא עשה בתקופה הקשה הזו למען המדינה".

 
סערה בקבינט המלחמה
הקבינט לניהול המלחמה בקריה בתל אביב, 25 בינואר 2024 (צילום: עמוס בן גרשום / לע"מ)
הקבינט לניהול המלחמה בקריה בתל אביב, 25 בינואר 2024 (צילום: עמוס בן גרשום / לע"מ)

לצד פרישתו מהמחנה הממלכתי, גדעון סער כאמור דורש להיכלל בקבינט המלחמה המצומצם. אלא שהצטרפותו לקבינט מסבכת את תמונת המצב הפוליטית.

הראשון להגיב על כך היה השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, שהודיע אתמול כי "אם נתניהו ייענה לדרישת סער להצטרף לקבינט הקטן – השר בן גביר ידרוש גם להצטרף. חייבים לשנות את הקונספציה של הקבינט הקטן ולהוביל להכרעה".

"אם נתניהו ייענה לדרישת סער – בן גביר ידרוש גם להצטרף. חייבים לשנות את הקונספציה של הקבינט ולהוביל להכרעה"

הבוקר הבהיר שותפו שלעבר של סער בני גנץ שהוא מתנגד להכנסת סער לקבינט בטענה כי "מה שעובד, לא צריך לתקן". הדברים עוררו את חמתו של סער, שהצהיר:

"אני בחרתי להיפרד מהשר גנץ בכבוד. לצערי, התנגדותו של השר גנץ לצירופי לקבינט המלחמה אינה עניינית ואינה מטעמים של טובת המדינה.

"אבל – לגופו של עניין – גנץ טועה. ציבור רחב מאוד מרגיש ויודע שיש הרבה מה לתקן באופן ניווט המלחמה על ידי הקבינט המצומצם. ציבור רחב מאוד רואה שמזה זמן האמצעים הננקטים אינם הולמים את יעדי המלחמה.

"נדרש שינוי משמעותי במחשבה, חזרה לשולחן השרטוטים ורעיון מסדר חדש להתקדמות להשגת יעדי המלחמה ונצחון על חמאס. בכוונתי להיאבק כדי ששינוי זה יקרה. זה לא על פוליטיקה אלא על הדרך להכרעה במלחמה".

 
סערת בן גביר חדשה
השר איתמר בן גביר בביקור במח"ש, 13 במרץ 2023 (צילום: Chaim Goldberg/Flash90)
השר איתמר בן גביר בביקור במח"ש, 13 במרץ 2023 (צילום: Chaim Goldberg/Flash90)

שוטרי מג"ב ירו אתמול למוות בנער בן 13 במחנה הפליטים שועפאט, לאחר שירה זיקוק. בסרטון שהתפרסם הבוקר נראה הנער יורה את הזיקוק לכיוון השמיים, ואז נורה ונופל. הנער נפגע מקליע אחד, פונה לבית החולים הדסה במצב אנוש, ושם נקבע מותו.

במשטרה אמרו לאחר האירוע כי "החשוד ירה זיקוקים בכינון ישיר על הכוח וסיכן אותו, ולכן נורה". אולם מצפייה בסרטון כלל לא נראה כי מישהו בכלל היה בסכנה כלשהי באירוע.

מייד לאחר מותו של הנער, השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר כבר הספיק לסכם את האירוע במילים: "אני מצדיע ללוחם שהרג את המחבל שניסה לירות לעברו ולעבר הכוחות זיקוקים. כך בדיוק צריך לפעול נגד מחבלים – בנחישות ובדייקנות".

אלא שכאן העניינים מסתבכים. מח"ש פתחה בחקירה כנדרש, וזימנה את לוחם מג"ב שחיסל אמש את הנער למשרדיה הבוקר. בן גביר הודיע מייד כי בכוונתו להגיע למקום – ואכן, בסביבות 11:00 הבוקר התייצב במשרדי מח"ש בירושלים כשהוא מלווה בשני עורכי דין פרטיים.

"בעיניי זה מזעזע שהמחלקה לחקירת שוטרים בכלל העזה להזמין את הלוחם כאן לחקירה, זה בושה וחרפה", הצהיר בן גביר במקום, והחריף את הטון אף יותר כשהתייחס אל מח"ש כאויבת ישראל – לא פחות.

"מח"ש הורסת את ההרתעה של מדינת ישראל. מח"ש פוגעת בלוחמים שלנו. אני הייתי בטוח שאחרי שבעה באוקטובר ילמדו ויבינו, אבל במח"ש לא מבינים", הצהיר.

"מח"ש הורסת את ההרתעה של ישראל ופוגעת בלוחמים שלנו. אני הייתי בטוח שאחרי 7.10 ילמדו ויבינו, אבל במח"ש לא מבינים"

מעבר לדברי ההסתה, יש גם מי שרואה בהתנהלות הזו לא פחות משיבוש הליכי חקירה ועבירה על החוק.

פרקליטות המדינה הצהירה הבוקר כי "כל התערבות מטעם גורם פוליטי בחקירות פליליות – בדרך ישירה או עקיפה – מהווה הפרה בוטה של החוק, פוגעת בשלטון החוק באופן פסול ואסור" והוסיפה:

"אין מקום להשלים עם אמירות המכוונות נגד המחלקה לחקירות שוטרים בפרקליטות המדינה, אשר יש בהן כדי לפגוע בעצמאותה של מערכת אכיפת החוק. המחלקה לחקירות שוטרים תמשיך לפעול באופן עצמאי ולא תירתע מפני נסיונות השפעה על עבודתה".

במקביל, שיגרה היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה מכתב נזיפה לבן גביר ברוח אותו המסר של הפרקליטות.

בן גביר מצידו הצהיר:

"כמובן שאני לא מתכוון להתערב בחקירה של מח"ש, לא יכול להתערב וגם אין לי רצון להתערב. אבל אני במשרד לביטחון לאומי, במסגרת הסמכויות שלי, אתן גב ללוחם הזה. הלוחם הזה יחד עם כל החברים שלו עשו עבודה למופת".

 
סערה מתקרבת מצפון
עשן מיתמר לאחר תקיפה אווירית בדרום לבנון. 20 בפברואר 2024 (צילום: Mahmoud ZAYYAT / AFP)
עשן מיתמר לאחר תקיפה אווירית בדרום לבנון. 20 בפברואר 2024 (צילום: Mahmoud ZAYYAT / AFP)

כמה זמן אפשר להחזיק "מלחמה בעצימות נמוכה"? כמה זמן אפשר להמשיך ולירות זה על זה, להפציץ זה את זה, ולהרוג זה בזה – בלי שתתפרץ מלחמה בהיקף מלא, שהמחיר הכבד שלה לשני הצדדים ידוע מראש?

צה"ל וחזבאללה עושים את זה כבר חמישה חודשים. המון זמן. בתים, לולים ובסיסי צבא נפגעים בגליל, ומפעם לפעם יש גם פצועים וקורבנות בנפש. צה"ל מגיב בעוצמה הולכת וגוברת בדרום לבנון, ושני הצדדים מחזיקים את הסיר הזה קרוב מאוד לנקודת הרתיחה, אבל מתאמצים שהמרק הים תיכוני הזה לא יגלוש.

שני הצדדים מחזיקים את הסיר הזה קרוב מאוד לנקודת הרתיחה, אבל מתאמצים שהמרק הים תיכוני הזה לא יגלוש

בימים האחרונים ישראל מרחיבה את היקף ההתקפות בעומק לבנון, ומפציצה יעדי חזבאללה בבקעת הלבנון, יותר מ-70 קילומטר מהגבול.

בין המטרות שהופצצו יש יעדים צבאיים בעלי חשיבות גדולה לארגון השיעי, שבתגובה הגדיל בצורה ניכרת את מספר הרקטות שהוא יורה לעבר ישראל – אבל מקפיד (בינתיים?) לא לתקוף רחוק יותר בעומק שטח המדינה, למרות שברור שיש לו את היכולת המבצעית לעשות את זה.

הכול נפיץ מאוד ויכול להתלקח למלחמה כוללת בכל רגע. דובר צה"ל פרסם אתמול את דבריו של מפקד פיקוד צפון, אלוף אורי גורדין, שאמר שיותר מ-300 אנשי חזבאללה נהרגו וכ-750 נפצעו. במספר הזה לא נכללים כמה עשרות אזרחים לבנונים שנהרגו בהפצצות צה"ל עד כה. בישראל מעריכים כי יחס האבדות בין ישראל לחזבאללה עומד בינתיים על 15:1 לטובת ישראל.

בני הערובה בסיטואציה המתוחה הזו הם עשרות אלפי ישראלים תושבי הצפון שפונו מבתיהם ועוקבים בעיניים כלות אחרי הרקטות של חזבאללה שהורסות את בתיהם ויישוביהם, וכמאה אלף תושבים מדרום לבנון שנאלצו לעזוב את בתיהם ולעבור צפונה – ומפעילים לחץ מן הצד השני.

"באופן שאפשרי כנראה רק בממשלת הטרלול הנוכחית, השר לביטחון לאומי צייץ אתמול דרישה מתגרה משר הביטחון לפתוח במלחמה כוללת נגד חזבאללה – מייד", כותב הבוקר הפרשן הצבאי של עיתון "הארץ", עמוס הראל, "הדברים נכתבו כאילו לשרים אין אחריות קולקטיבית על מדיניות הממשלה וכאילו ההחלטה הסופית נתונה בידי שר הביטחון, לא בידי ראש הממשלה".

 
עדכוני מלחמה
כוחות צה"ל, המשטרה ושירותי ההצלה בזירת פיגוע הדקירה במחסום המנהרות, 13 במרץ 2024 (צילום: חיים גולדברג/פלאש90)
כוחות צה"ל, המשטרה ושירותי ההצלה בזירת פיגוע הדקירה במחסום המנהרות, 13 במרץ 2024 (צילום: חיים גולדברג/פלאש90)
  • בחור בן 25 ובחורה בת 20 נפצעו הבוקר קל מדקירת סכין במחסום המנהרות בכניסה לירושלים. הדוקר, מוחמד אבו חאמד, בן 15 מהכפר אל-חאדר הסמוך למחסום, הגיע למקום רכוב על אופניים חשמליים. הוא נורה ונהרג.
  • חילופי אש כבדים היו הבוקר במחנה הפליטים ג'נין, בין כוחות צה"ל שהגיעו למקום כדי לעצור מבוקשים לבין מחבלים שהתבצרו במחנה. סוכנות הידיעות הפלסטינית מדווחת על שני הרוגים וארבעה פצועים. אין נפגעים לכוחות צה"ל.
  • בלבנון מדווחים הבוקר על רכב שהותקף על ידי כטב"ם ישראלי בדרום לבנון, סמוך לצור. יש במקום הרוג אחד, שזהותו טרם פורסמה.
  • לוחמי יחידת אגוז בעוצבת הקומנדו חיסלו אתמול חוליית מחבלים בחאן יונס שהייתה אחראית לשיגור רקטות רבות לישראל, כולל במהלך שבעה באוקטובר.
  • פיקוד המרכז של צבא ארה"ב הודיע כי ארבע ספינות אמריקאיות עושות את דרכן למזרח התיכון לצורך הקמת הרציף הימי שיאפשר לספינות להעביר סיוע הומניטרי לרצועת עזה דרך הים.
  • שש משאיות סיוע הומניטרי נכנסו הלילה מישראל ישירות לצפון הרצועה, לראשונה מאז תחילת המלחמה. הדבר נעשה כחלק מתוכנית ניסיונית להכניס סיוע הומניטרי לרצועה בלי שלחמאס תהיה אפשרות להשתלט עליו.
 
הכנסת תאשר היום את תקציב המדינה
יו"ר הכנסת אמיר אוחנה ויו"ר ועדת הכספים משה גפני על דוכן הכנסת בדיון על תקציב המדינה, 13 במרץ 2024 (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
יו"ר הכנסת אמיר אוחנה ויו"ר ועדת הכספים משה גפני על דוכן הכנסת בדיון על תקציב המדינה, 13 במרץ 2024 (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

מליאת הכנסת צפויה לאשר היום את תקציב המדינה – בהיקף שיא של 585.4 מיליארד שקלים – אחרי שתוקן ועודכן בשל הוצאות הענק הכרוכות במלחמה.

התקציב כולל שורה של גזרות כלכליות, אחרי שהממשלה נמנעה מלפגוע במשרדי ממשלה מיותרים ולבטל 5.7 מיליארד שקלים שנכנסו לתקציב בגלל הסכמים קואליציוניים.

ועדת הכספים של הכנסת אישרה את מסגרת התקציב ואת סעיפיו המתוקנים בסוף השבוע האחרון (אחרי עיכוב של כשלושה שבועות). באופן חריג, התקציב אושר לקריאה שניה ושלישית היום מבלי שוועדת הכספים סיימה לדון בחלק מסעיפיו החשובים.

באופן חריג, התקציב אושר לקריאה שניה ושלישית היום מבלי שוועדת הכספים סיימה לדון בחלק מסעיפיו החשובים

"השערורייה הגדולה היא העברת מאות מיליוני שקלים נוספים למטרות שקידמו ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר בצלאל סמוטריץ", כותב הבוקר הפרשן הכלכלי גד ליאור ב-ynet.

"כך אישרו השרים ממש ברגע האחרון, בתחילת השבוע, במשאל טלפוני, להעביר לפתע 25 מיליון שקל להגברת הזהות היהודית, כדי לזכות בתמיכת מפלגת נעם בתקציב. רק לפני ימים אחדים אישרו השרים ליצור 'קופת חירום' עבור שר הדתות, לכיסוי 'הוצאות בלתי צפויות' בתקציבי המועצות הדתיות ברחבי הארץ".

יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד נשא נאום במליאת הכנסת לקראת ההצבעה ואמר בין השאר:

"התקציב הזה, שמונח היום על שולחנה של הכנסת, קורע את המסיכה מעל כל דיבורי האחדות של הממשלה. אתם לא רוצים אחדות, אתם רוצים שישלמו עליכם. אתם לא רוצים לחיות ביחד, אתם רוצים לחיות על חשבון הציבור.

"חזרתם לכל החטאים הישנים, אבל על סטירואידים. כאילו לא קרה כלום. כאילו מתינו לא מונחים לפנינו וכאילו הכלכלה לא מתפרקת לנגד עינינו.
אתם אומרים לעם ישראל – ביחד ננצח אבל לחוד נשלם את המחיר".

 
המרוץ לבית גיל הזהב
ג'ו ביידן ודונלד טראמפ, המועמדים לנשיאות ארה"ב 2024 (צילום: AP Photo)
ג'ו ביידן ודונלד טראמפ, המועמדים לנשיאות ארה"ב 2024 (צילום: AP Photo)

עכשיו זה רשמי: ג'ו ביידן ודונלד טראמפ יתמודדו – שוב – ראש בראש בבחירות לנשיאות ארצות הברית, בנובמבר 2024.

השניים הבטיחו הלילה את הזכייה בפריימריז – טראמפ במפלגה הרפובליקאית וביידן במפלגה הדמוקרטית – אחרי שצברו מספיק קולות בוועידות שיתקיימו ביולי (רפובליקאים) ובאוגוסט (דמוקרטים). השניים ניצחו אמש בפריימריז שנערכו במדינות ג'ורג'יה, וושינגטון ומיסיסיפי.

ביידן וטראמפ התמודדו זה נגד זה ב-2020, אז היה טראמפ הנשיא המכהן וביידן המתמודד החיצוני. הפעם היוצרות מתהפכות. אם טראמפ ינצח, יהפוך לנשיא השני בהיסטוריה האמריקאית להיבחר לכהונה שנייה לא רצופה.

השניים גם קבעו שיא ב-2020 באשר לגיל המתמודדים – אז היה ביידן בן 78 וטראמפ בן 74. הפעם הם משפרים את השיא אף יותר – ולא משנה מי מהם ייבחר, זו תהיה הפעם הראשונה בהיסטוריה של ארה"ב שנשיא מכהן יהיה בעשור התשיעי לחייו במהלך הקדנציה.

לא משנה מי מהם ייבחר, זו תהיה הפעם הראשונה בהיסטוריה של ארה"ב שנשיא מכהן יהיה בעשור התשיעי לחייו

 
עוד מכותבי זמן ישראל
 
זירת הבלוגים
 
 
סגירה
בחזרה לכתבה