אמיר בן-דוד
 
סדר יום חדש

יום שני, 18 מרץ 2024

 
 
העולם מאבד סבלנות

בארה"ב כבר נשמעים קולות ברורים ורמים של מיאוס כלפי ראש הממשלה בנימין נתניהו.

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן, שהתייצב לצד ישראל בתקיפות שלא זכורה כמוה מייד אחרי שבעה באוקטובר, כבר לא מנסה אפילו להסתיר את התיעוב שהוא חש כלפי ראש הממשלה והמדיניות שהוא מוביל, עם בעלי בריתו מימין.

הפגנה בתל אביב נגד הממשלה, 16 במרץ 2024 (צילום: מרים אלסטר/פלאש90)
הפגנה בתל אביב נגד הממשלה, 16 במרץ 2024 (צילום: מרים אלסטר/פלאש90)

ביידן כבר חתם על צו נשיאותי נגד מתנחלים שתקפו פלסטינים, התנה מכירת נשק לבעלות ברית (ובהן גם לישראל, כמובן) בהתחייבות לפעול על פי דיני המלחמה הבינלאומיים, כינה את נתניהו ב"שיחות סגורות" שהודלפו Asshole, והחליט שארה"ב תטפל בעצמה ובלי הסכמה ישראלית במשבר ההומניטרי בעזה (זה התחיל עם הצנחת סיוע, ונמשך עם הקמת רציף ימי בעזה).

השיא היה לפני ימים אחדים, כשביידן תקף את נתניהו בריאיון ואמר שהוא "גורם לישראל יותר נזק מתועלת".

השיא היה לפני ימים אחדים, כשביידן תקף את נתניהו בריאיון ואמר שהוא "גורם לישראל יותר נזק מתועלת"

ההצהרה חסרת התקדים של ביידן לוותה בנאום של צ'אק שומר, מנהיג הרוב הדמוקרטי בסנאט (והיהודי הבכיר ביותר בממשל האמריקאי) שאמר כי "נתניהו איבד את הדרך", קרא לבחירות בישראל וזכה על נאומו לברכות ולעידוד מביידן ובכירים אחרים בממשל.

לא רק הדמוקרטים מאבדים סבלנות כלפי ישראל. גם נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ, שהוא כרגע גם המועמד המוביל לזכות בבחירות הקרובות, אמר אתמול בריאיון ל"פוקס ניוז" שנתניהו "צריך לסיים את המלחמה בעזה, לעשות את זה מהר ולחזור לעולם של שלום".

הביקרת מאמריקה היא הכואבת ביותר, כי יכולותיה הצבאיות של ישראל תלויות במידה לא מבוטלת בתמיכה אמריקאית. אבל זו לא הביקורת היחידה בעולם. אתמול, בעת ביקורו בירושלים, מתח קנצלר גרמניה אולף שולץ ביקורת נוקבת על ישראל, כשראש הממשלה עומד כילד נזוף לידו. "איננו יכולים לעמוד מנגד ולצפות בתושבי עזה בסכנת רעב", אמר קנצלר גרמניה, "אלו לא הערכים שלנו".

ומה עונה ראש הממשלה על הביקורת הזו, מפי הידידים המובהקים של ישראל בעולם?

"לידידנו בקהילה הבינלאומית אני אומר, כל כך מהר שכחתם את שבעה באוקטובר? את הטבח הנורא ביותר שבוצע נגד יהודים מאז השואה? כל כך מהר אתם מוכנים לשלול מישראל את הזכות להגן על עצמה נגד מפלצות חמאס? כל כך מהר איבדתם את המצפון המוסרי שלכם?".

השאלה האמיתית שהציבור הישראלי יצטרך לשאול את עצמו ביום שבו נלך לבחור את ההנהגה שעליה יוטל התפקיד ההיסטורי לשקם את ישראל מהמשבר – היא מה היה חלקה של ההנהגה הישראלית הנוכחית בעובדה שתוך חודשים ספורים בלבד הפכנו כולנו מקורבנות של טרור מפלצתי, למי שכמעט כל העולם – כולל גדולי ידידינו – מתייחסים אליהם כאל מפלצות.

 
ליל קרב בשיפא
חייל צה"ל מציג לנציגי התקשורת מנהרה תת-קרקעית, שאותרה מתחת לבית החולים שיפא שבעזה, 22 בנובמבר 2023 (צילום: AP Photo/Victor R. Caivano)
מנהרה תת-קרקעית שאותרה מתחת לבית החולים שיפא בנובמבר 2023 (צילום: AP Photo/Victor R. Caivano)

דובר צה"ל דיווח לפנות בוקר כי חטיבה 401 של אוגדה 162 וכוחות מיוחדים של צה"ל, פשטו בשעה 02:30 הלילה על בית החולים שיפא שבמרכז העיר עזה.

הפקודה לפשיטה הלילית הדרמטית ניתנה לאחר שהצטבר מודיעין משמעותי – על ידי צה"ל ושב"כ – לפיו מפקדים בכירים בחמאס חזרו להשתמש בבית החולים ובמתקניו לפעולות טרור.

כוחות צה"ל כיתרו את בית החולים במפתיע באמצע הלילה, בתחילה עם כוחות מיוחדים שהגיעו למקום בחשאיות, ואז גם באמצעות טנקים ונגמ"שים שהטילו על המקום מצור, ובליווי מטוסי חיל האוויר, רחפנים ואמצעים טכנולוגים מיוחדים.

במרחב בית החולים נעצרו עד כה יותר מ-80 פלסטינים החשודים כפעילי חמאס. הלחימה במקום נמשכה גם בשעות הבוקר.

במרחב בית החולים נעצרו עד כה יותר מ-80 פלסטינים החשודים כפעילי חמאס. הלחימה במקום נמשכה גם בשעות הבוקר

שיפא הוא המוסד הרפואי הגדול ביותר ברצועת עזה. לפי צה"ל, חמאס מנסה להשמיש את שיפא מחדש למפקדת טרור ראשית בצפון הרצועה, במקביל לפעילות כבית חולים, כפי שהמקום תיפקד עד לפלישה הקרקעית הישראלית.

על פי דובר צה"ל, בפשיטה על בית החולים השתתפו חוקרי שב"כ ואנשי יחידה 504 לניהול חקירות בשטח, שמסייעים בחקירה מהירה של כל הנמצאים במקום. כוחות צה"ל הגיעו עם ציוד רפואי רב ומזון, כדי לספקו בהמשך לצוותים הרפואיים, אחרי שאלה יופרדו מהמחבלים.

נכון לשעות הבוקר, לוחם ישראלי אחד נפצע באורח קל בפשיטה הלילית, ובחילופי האש הכבדים שהיו במקום נהרגו מחבלים רבים, שחלקם – כך מדווח – ניהלו קרבות מתוך חדרי המוסד הרפואי.

ממשרד הבריאות של חמאס בעזה נמסר כי יש פצועים והרוגים רבים במתחם בית החולים. על פי ההודעה הפלסטינית שאין לה אישור ממקורות ישראלים, במקום פרצה שריפה שגרמה למקרי חנק רבים של עקורים וילדים בבניין 8 של בית החולים. "אנו קוראים לכל המוסדות הבינלאומיים להפסיק לאלתר את הטבח", נמסר בהודעה.

בהודעתו של דובר צה"ל, תא"ל דניאל הגרי, נאמר:

"צה"ל החל במבצע בעקבות מידע מודיעיני מבוסס שחייב פעולה מיידית. אנחנו יודעים שבכירים בחמאס התאגדו מחדש בתוך שיפא ומפקדים משם על פעולות נגד ישראל. הפעילות הממוקדת שלנו היא לא רק הכרח מבצעי, היא חובה גלובלית. אנחנו קוראים לכל מחבלי החמאס המסתתרים בבתי החולים להיכנע באופן מיידי. אסור לנצל מתקנים רפואיים לצרכי טרור, חמאס חייב לתת דין וחשבון".

 
מחכים לבשורה מקטאר
מפגינים קוראים לשחרור חטופים מחוץ לבסיס הקריה בתל אביב, 16 במרץ 2024 (צילום: Miriam Alster/Flash90)
מפגינים קוראים לשחרור חטופים מחוץ לבסיס הקריה בתל אביב, 16 במרץ 2024 (צילום: Miriam Alster/Flash90)

היום בצהריים תמריא לקטאר המשלחת הישראלית לניהול המשא ומתן על שחרור החטופים. בראש המשלחת עומד ראש המוסד דוד ברנע ואיתו יהיו ראש שב"כ רונן בר ואלוף (מיל') ניצן אלון, שאחראי על המאמץ המודיעיני סביב סוגיית החטופים.

"צוות המשא ומתן ביקש שיתנו לו סמכויות משמעותיות כדי שאפשר יהיה לשפר את העסקה", כותב הבוקר איתמר אייכנר ב"ידיעות אחרונות", "גורמי ביטחון סבורים שלמרות שהעסקה שחמאס שם על השולחן היא רעה ולא ריאלית, היא מהווה בסיס למשא ומתן".

"גורמי ביטחון סבורים שלמרות שהעסקה שחמאס שם על השולחן היא רעה ולא ריאלית, היא מהווה בסיס למשא ומתן"

רביב דרוקר כותב הבוקר ב"הארץ" כי בניגוד לקולות שנשמעים מכיוון ממשלת ישראל, עסקה בדוחה בהחלט אפשרית.

"בכירים המעורבים במגעים לעסקה – לאו דווקא מהצד הפוליטי – אומרים בשיחות סגורות שאם ינסה ראש הממשלה למסמס עסקה טובה, הם ישמיעו קול", כותב דרוקר, "אין זו הבטחה של מה בכך. בנימין נתניהו מבין שמרחב התמרון שלו מוגבל… זריקת עסקה לפח תהיה פשע, לא פחות".

 
עדכוני מלחמה
סרן דניאל פרץ, הוכרז חלל צה"ל חטוף בידי ארגון טרור ב-17 במרץ 2024 (צילום: דובר צה"ל)
סרן דניאל פרץ (צילום: דובר צה"ל)
  • צה"ל הודיע כי סרן דניאל פרץ, בן 22 מהיישוב יד בנימין, מפקד טנק במוצב נחל עוז, שנחשב עד כה לחטוף בעזה, נרצח בשבעה באוקטובר וגופתו מוחזקת ברצועה. אחיו, סרן יונתן פרץ, לוחם במגלן, נפצע בלחימה באותה שבת.
  • סמ"ר מתן וינוגרדוב, בן 20 מירושלים, לוחם בחטיבת הנח"ל, נפל אתמול בקרב בצפון רצועת עזה.
  • מטוסי קרב של חיל האוויר תקפו במהלך הלילה מטרות צבאיות של חיזבאללה בדרום לבנון.
  • מטרה אווירית חשודה חצתה הלילה את הגבול לישראל ונפלה צפונית לאילת. היא לא גרמה לנפגעים או לנזק.
  • צבא ירדן הודיע כי זיהה תנועות אוויריות חשודות שמקורן לא ידוע לאורך הגבול עם סוריה. עדי ראייה מסרו כי ראו מטוסי קרב חגים מעל העיר אירביד בירדן.
  • כוחות צה"ל עצרו את ראודה אבו עג'מיה, אסירה ששוחררה במסגרת עסקת החטופים הראשונה בין ישראל לחמאס. היא חשודה כי חזרה לפעול לגיוס פעילי טרור והוצאתם לפיגועים.
 
פוטין מלך רוסיה
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין נואם אחרי זכייתו בקדנציה חמישית, 18 במרץ 2024 (צילום: AP Photo/Alexander Zemlianichenko)
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין נואם אחרי זכייתו בקדנציה חמישית, 18 במרץ 2024 (צילום: AP Photo/Alexander Zemlianichenko)

קשה לומר שמדובר בהפתעה גדולה. אפילו לא בהפתעה קטנה. ולדימיר פוטין יצא למערכת בחירות מול שלושה מועמדי קש חסרי כל סיכוי, שלמעשה ידועים כמי שתומכים בו, ולמרבה האי-הפתעה הצליח לנצח אותם בקלות וברוב עצום ו"להיבחר" לכהונה חמישית כנשיא רוסיה, שתימשך עד 2030, לאחר שקיבל כ-88% מהקולות.

למרבה האי-הפתעה, פוטין הצליח "להיבחר" לכהונה חמישית כנשיא רוסיה, שתימשך עד 2030, לאחר שקיבל כ-88% מהקולות

נשוא אוקראינה וולודימיר זלנסקי אמר לאחר פרסום תוצאות הבחירות ברוסיה כי העולם לא צריך לתת לגיטימציה ל"חיקוי של בחירות". מהבית הלבן נמסר כי ברור לכולם ש"הבחירות לא היו חופשיות או הוגנות".

בנוסף להיעדרם הבולט של מועמדים בעלי משקל ציבורי ומעמד, הבחירות ברוסיה נערכו ללא משקיפים עצמאיים וללא כל אפשרות למתוח ביקורת על המשטר.

 
עוד מכותבי זמן ישראל
 
זירת הבלוגים
 
 
סגירה
בחזרה לכתבה