אמיר בן-דוד
 
סדר יום חדש

יום שני, 11 מרץ 2024

 
 
רמדאן בצל המלחמה

כמו כמעט כל דבר שקשור למוסלמים ולערבים, מבחינת היהודים בישראל השם "רמדאן" גורר אסוציאציות של עימות ואלימות – סגרים, עוצר, הערכות מודיעין, היערכות מיוחדת לקראת. כל הג'ז הזה.

אבל עבור המוסלמים, רמדאן הוא החודש בשנה שבו המשפחה והקהילה מתכנסים. זה אמור להיות חודש של תפילות, צום ואז ארוחות מיוחדות, פנאי, חזרה לחיק המשפחה.

מוסלמים עולים למסגד אל-אקצא בשעות האחרונות לפני ערב הראשון של רמדאן, 10 במרץ 2024 (צילום: Jamal Awad/Flash90)
מוסלמים עולים למסגד אל-אקצא בשעות האחרונות לפני ערב הראשון של רמדאן, 10 במרץ 2024 (צילום: Jamal Awad/Flash90)

זה לא יקרה השנה. עיני כולם נשואות מצד אחד לרצועת עזה החרבה, ומצד שני למסגד אל-אקצא – שם עלולה בכל רגע לפרוץ תבערה גדולה. עם או בלי כוונת מכוון. הכול נפיץ מאוד, ריח אדי הדלק עולה מכל עבר, ונראה כי כולם מסתובבים עם קופסאות גפרורים.

תפילת תראוויח הראשונה של חודש רמדאן עברה אמש בשלום (יחסית) בהר הבית. היו דיווחים על כך שהמשטרה מנעה מצעירים להיכנס למתחם ההר, וברשתות החברתיות התחילו להסתובב סרטונים על תקריות של דחיפות וצעקות, ולרגע היה נדמה שהנה נפתחים שוב שערי הגיהינום (מתי הם בכלל היו סגורים לאחרונה?). למרבה המזל זה לא קרה.

אבל לפנינו עוד חודש ארוך שמתחיל היום, ואין לדעת איך הוא יסתיים. מאות שוטרים ולוחמי מג"ב הוצבו בעיר העתיקה בירושלים, על מנת לאפשר תנועה חופשית של המתפללים.

רמדאן בישראל לא ייראה השנה כבשנים קודמות. בחברה הערבית החליטו לא לקבל את פניו בתהלוכות המסורתיות ובחגיגות מקומיות צבעוניות ומקושטות, מתוך הזדהות עם המצוקה הגוברת בעזה.

בחברה הערבית החליטו לא לקבל את פני רמדאן בחגיגות מקומיות צבעוניות ומקושטות, מתוך הזדהות עם המצוקה הגוברת בעזה

חסן שעלאן מספר הבוקר ב"ידיעות אחרונות" כי אנשי ציבור ושיח'ים רבים קראו לציבור לא לבזבז מזון, ולא לפרסם ברשתות החברתיות צילומים מנקרי עיניים של שולחנות רמדאן חגיגיים ועמוסים כל טוב.

בנוסף, יצאה קריאה למוסלמים לא להקים "שווקי רמדאן" כמו בכל שנה ולא לערוך מסיבות אחרי הסעודה המפסקת, אלא להסתפק בפעילות משפחתית צנועה ושקטה בבתים.

 
רמדאן בצל האלימות
השוק בעיר העתיקה בירושלים בהכנות לקראת רמדאן, 10 במרץ 2024 (צילום: HAZEM BADER / AFP)
השוק בעיר העתיקה בירושלים בהכנות לקראת רמדאן, 10 במרץ 2024 (צילום: HAZEM BADER / AFP)

המלחמה בעזה היא לא הסיבה היחידה לאווירה הקודרת ברחוב הערבי סביב חודש רמדאן השנה. רק בשבת נורו למוות לא פחות מחמישה אזרחים ערבים, ואתמול נוסף להם קורבן שישי.

בסך הכל, 38 מאזרחי ישראל הערבים נרצחו מתחילת השנה (שמונה יותר מאשר בתקופה המקבילה בשנה שעברה, שהייתה שנת שיא באלימות בחברה הערבית). בנוסף נפצעו 120 בני אדם מירי. האלימות הרבה הזו גורמת לאווירה של חרדה ותחושה שהרחובות אינם בטוחים יותר.

בסך הכל, 38 מאזרחי ישראל הערבים נרצחו מתחילת השנה – שמונה יותר מאשר בתקופה המקבילה בשנה שעברה

שורת הרציחות בשבת כוללת את רציחתו של סעיד קעדאן, בן 60, בבאקה אל-גרבייה; עטיה אלג'ויני, בן 45, ועלי רחיל אבו-טראש, בן 30, שנורו למוות בתוך בית קפה בערד – הרקע, ככל הנראה, נקמת דם מתגלגלת בין שתי חמולות יריבות; בירכא נורה למוות הישאם אמון; ובכפר מרר נרצח פטין קיזל, בן דודו של ראש העיר הנבחר, תאיר קיזל.

למרות שורת מעשי הרצח הללו, ההתייחסות היחידה של השר לביטחון לאומי איתמר בן-גביר לנעשה בחברה הערבית הייתה הודעת גינוי שפרסם להתנהגותם של אוהדי הכדורגל של סכנין בסוף השבוע במשחק מול הפועל חדרה.

 
עיסא חוסל?
בכיר חמאס מרואן עיסא (צילום: שימוש לפי סעיף 27א לחוק זכויות יוצרים)
בכיר חמאס מרואן עיסא (צילום: שימוש לפי סעיף 27א לחוק זכויות יוצרים)

בצה"ל בודקים אם מרואן עיסא, סגנו של מוחמד דף, נהרג בתקיפה שבוצעה ברצועת עזה לפני יומיים.

על פי מידע מודיעיני, עיסא היה במתחם במחנה נוסייראת בזמן התקיפה, שהסתיימה עם הרוגים ופצועים במקום. בקרב הפלסטינים עלתה היום הסברה כי עיסא היה אחד ההרוגים.

עיסא נחשב ל"מספר 3" בצמרת חמאס בעזה, אחרי יחיא סנוואר ומוחמד דף. מייחסים לו תפקיד מרכזי וחשוב בשדרוג היכולות הצבאיות של גדודי עז א-דין אל-קסאם, הזרוע הצבאית של חמאס. הוא ניצל בעבר מכמה ניסיונות התנקשות.

 
עדכוני מלחמה
מיכאל גל, שנהרג בקרב בדרום רצועת עזה ב-10 במרץ 2024 (צילום: דובר צה"ל)
מיכאל גל, שנהרג בקרב בדרום רצועת עזה ב-10 במרץ 2024 (צילום: דובר צה"ל)
  • רס"ל (מיל') מיכאל גל, בן 29 מירושלים, לוחם בפלוגה המסייעת של גדוד 450, נפל בקרב ברצועת עזה.
  • לוחמי צה"ל ושב"כ איתרו והשמידו אתמול פירים התקפיים בחאן יונס ועצרו עשרות מחבלים.
  • משרד הבריאות ברצועת עזה מסר הבוקר כי מאז תחילת המלחמה נהרגו ברצועה 31,112 בני אדם ונפצעו 72,760. ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר אתמול כי על פי המידע המצוי בידי ישראל, מספר הנפגעים ברצועה נמוך בהרבה מהמספר שאותו מפרסם מדי יום משרד הבריאות בעזה, המצוי בשליטת חמאס.
  • הרמטכ"ל, רא"ל הרצי הלוי, רשם "הערה פיקודית" למפקד אוגדה 99, תא"ל ברק חירם, בעקבות הוראתו לפוצץ מתחם אוניברסיטה בדרום העיר עזה ללא אישור ממפקד פיקוד דרום, אלוף ירון פינקלמן. מזל שהוא לא חימם נקניקיות בשבת, הוא עוד היה נידון למאסר.
  • שר החוץ ישראל כ"ץ ובני משפחות של חטופים המוחזקים בעזה, המריאו הלילה לניו יורק כדי להשתתף בדיון של מועצת הביטחון של האו"ם על פשעי המין שביצעו מחבלי חמאס בשבעה באוקטובר.
 
חיפה אמרה כן לזקן
יונה יהב ביום הבחירות לרשויות המקומיות, 27 בפברואר 2024 (צילום: פלאש90)
יונה יהב ביום הבחירות לרשויות המקומיות, 27 בפברואר 2024 (צילום: פלאש90)

הבוקר התפרסמו התוצאות הסופיות של הסיבוב השני בבחירות המקומיות.

בקרב על ראשות העיר הגדולה ביותר שנשארה לסיבוב שני, הצליח יונה יהב בן ה-80 לזכות ב-62.6% מהקולות, להביס את יריבו, עו"ד דוד עציוני, ולחזור ללשכת ראש העיר, ממנה הודח בבחירות הקודמות.

יהב נחשב למועמד ליברלי וחילוני וזכה בבחירות לתמיכת הארגונים הירוקים ותנועת המחאה נגד ההפיכה המשטרית. מנגד, יו"ר ש"ס אריה דרעי קרא לתושבי חיפה לתמוך בעציוני והגדיר את הבחירות "מאבק על צביון העיר".

בבית שמש גבר שמואל גרינברג, שנתמך על ידי קואליציה של המפלגות החרדיות, על ראשת העיר המכהנת עליזה בלוך.

בבית שמש גבר שמואל גרינברג, שנתמך על ידי קואליציה של המפלגות החרדיות, על ראשת העיר המכהנת עליזה בלוך

באריאל הפסיד חבר הכנסת לשעבר אורן חזן ליאיר שטבון. חזן גדל באריאל ונהנה מתמיכת הליכוד וגם מהילת סלב ומפרופיל תקשורתי גבוה יחסית, בזכות התקופה הרועשת שכיהן בכנסת. זה לא הספיק לו מול יריבו, איש חינוך שנהנה מתמיכת הציונות הדתית.

בפרדס חנה-כרכור הדיח יוני חכימי את הגר פרי מראשות העיר, במה שנחשב לניצחון של תנועת המחאה, שארגנה במהלך השנה האחרונה הפגנות סוערות בצומת כרכור, ופעיליה תמכו בחכימי.

ברחובות גבר מתן דיל על זהר בלום. בקריית גת גבר כפיר סוויסה על ראש העיר המכהן, אבירם דהרי. שמחה יוסיפוב גבר על יריבו אלי אנקונינה, ויחזור לכהן כראש העיר אור עקיבא.

ברשויות הערביות נערכו אתמול סיבובים שניים ב-18 ישובים, בצל האלימות הקשה שמלווה בשנים האחרונות את השלטון המקומי. בין התוצאות הבולטות:

בערערה יחליף נזאר אבו עקל את ראש המועצה המכהן מודר יונס, המשמש גם ראש הוועד הארצי של הרשויות הערביות. בג'ת ניצח איש ההייטק אשרף חנדקלו , בן ה-35, את חוסאם ותד, נציג המשפחה הגדולה ביותר בכפר. חנדקלו יהיה הצעיר שבראשי הרשויות הערביות בארץ.

 
השנה של אופנהיימר. כצפוי
קיליאן מרפי מקבל את פרס האוסקר על זכייתו בקטגוריית השחקן הטוב ביותר, 10 במרץ 2024 (צילום: Patrick T. Fallon / AFP)
קיליאן מרפי מקבל את פרס האוסקר על זכייתו בקטגוריית השחקן הטוב ביותר, 10 במרץ 2024 (צילום: Patrick T. Fallon / AFP)

כפי שהיה צפוי, וכפי שניבאו טקסי הפרסים המקדימים, "אופנהיימר" הוא המנצח הגדול של טקס האוסקר שהסתיים לפנות בוקר.

הסרט גרף שבעה פרסים, כולל הפרסים הגדולים לסרט השנה, במאי (אוסקר ראשון לכריסטופר נולן), שחקן ראשי (אוסקר ראשון לקיליאן מרפי), שחקן משנה (אוסקר ראשון לרוברט דאוני ג'וניור) וצילום (הויטה ואן הויטמה, צלם הולנדי-שוודי, שנחשב על ידי רבים לבכיר צלמי הפילם בעולם, וזה האוסקר הראשון שלו).

"אופנהיימר" גרף שבעה פרסים, כולל הפרסים הגדולים לסרט השנה, במאי, שחקן ראשי, שחקן משנה וצילום

גם האכזבה הגדולה השנה הייתה צפויה מראש, ומנחה הערב ג'ימי קימל אף ניבא אותה כבר בתחילת האירוע כשאמר:

"אנחנו חוגגים היום את המיטב שבמיטב, ובעיקר את הלהיט הכי גדול של השנה, 'ברבי'. איזה הישג לקחת בובת פלסטיק שאף אחד כבר לא אהב ולהפוך אותה לאייקון פמיניסטי. וזה קרה בזכות גרטה גרוויג, שרבים האמינו שהיא הייתה צריכה להיות מועמדת לבימוי".

הקהל הגיב במחיאות כפיים סוערות וקימל המתין רגע ואמר "אתם מוחאים כפיים אבל אתם גם האנשים שלא הצביעו לה".

"ברבי" בכל זאת חזרה הביתה עם פרס אחד, על שיר הנושא של יקירי המערכת בילי אייליש ואחיה פיניאס.

גם בשנה שהסרט שהשניים נוטלים בו חלק מובס בכל הגזרות, הם מצליחים בכל זאת לחזור הביתה עם הפרס הנחשק. זה כבר האוסקר השני שלהם. ובילי אייליש רק בת 23. הספק מרשים.

 
עוד מכותבי זמן ישראל
 
זירת הבלוגים
 
 
סגירה
בחזרה לכתבה