אמיר בן-דוד
 
סדר יום חדש

יום שלישי, 5 מרץ 2024

 
 
האו"ם מכיר בזוועות 7 באוקטובר

אחד העניינים המתסכלים והמקוממים ביותר שטלטלו את דעת הקהל בישראל אחרי השבעה באוקטובר, הייתה חומת האדישות ואפילו הספקנות בעולם בכלל, ובעולם הליברלי והפמיניסטי בפרט, בנוגע לזוועות שביצעו אנשי חמאס בשיטתיות בישראלים באשר הם – ובנשים ישראליות באופן אכזרי במיוחד.

מעשים חמורים רבים נודעו ברבים כבר בשבת השחורה, מאחר שמחבלי חמאס תיעדו והפיצו אותם בעצמם. אבל ככל שהתרבו העדויות על היקף הזוועות והאכזריות, כך היה נדמה שהעולם נאטם לשמוע, וממשיך לבקר את ישראל "החזקה" ו"הכובשת", בלי להכיר בעובדה שבאירוע הזה – ישראלים, ובעיקר ישראליות, היו הקורבנות לזוועה.

הפגנת נשים ב-4 בדצמבר 2023 מחוץ לבניין האו"ם בניו יורק במחאה על שתיקת המוסדות הבינלאומיים על מעשי האונס והפגיעות המיניות של חמאס ב-7 באוקטובר (צילום: יעקב בנימין/פלאש90)
הפגנת נשים ב-4 בדצמבר 2023 מחוץ לבניין האו"ם בניו יורק במחאה על שתיקת המוסדות הבינלאומיים על מעשי האונס והפגיעות המיניות של חמאס ב-7 באוקטובר (צילום: יעקב בנימין/פלאש90)

כעת – אחרי שכבר חלפו 150 ימים מהשבעה באוקטובר – ואחרי שתיקה מחפירה של ארגוני נשים בעולם, שחלקם שתקו לנוכח הטענות, הראיות והעדויות, וחלקם הסתפקו בגינויים מנומסים, הגיע מסמך רשמי של האו"ם, עליו חתומה פרמילה פאטן, תת-מזכ"ל האו"ם המופקדת על אלימות מינית באזורי עימות.

פאטן ביקרה בישראל בראש משלחת של מומחי רפואה ומשפט, גבתה עדויות, קיימה ראיונות חסויים עם 34 ניצולים ועדים לטבח, כולל חטופים ששוחררו ואנשי כוחות הצלה שהגיעו ראשונים לאזור המתקפה. היא וצוותה גם צפו ב-50 שעות של תיעוד מתקפת הטרור, עברו על כ-5,000 תמונות סטילס, ביקרו במכון לרפואה משפטית ובמחנה שורה, ועוד.

פאטן ביקרה בישראל בראש משלחת של מומחי רפואה ומשפט, גבתה עדויות, קיימה ראיונות חסויים עם 34 ניצולים ועדים לטבח

הדוח שפרסמה אתמול קובע בצורה חד-משמעית כי יש הוכחות רבות לשימוש באלימות מינית קשה במהלך המתקפה בשבעה באוקטובר, כולל הוכחות למקרי אונס ולמקרי אונס קבוצתיים בשלושה אתרים לפחות: אתר פסטיבל נובה וסביבתו, כביש 232 וקיבוץ רעים. הדוח מספק גם הוכחות למקרים של אונס גופות וירי בנשים ערומות וכבולות.

הדוח מאשר גם את טענות ישראל שחטופות וחטופים בשבי חמאס בעזה עברו אלימות מינית, שכנראה עדיין מתרחשת במקרה של החטופים שעדיין מוחזקים בעזה.

הדוח כולל קריאה לחמאס לשחרר את החטופים שבידיו באופן מיידי וללא תנאי, וקורא להעמיד לדין את האשמים בבית הדין הבינלאומי הפלילי בהאג.

הדוח גם קורא לשני הצדדים להכריז על הפסקת אש הומניטרית לאלתר וממליץ לממשלת ישראל לאפשר לוועדת החקירה של נציבות האו"ם לזכויות אדם גישה לישראל.

 
אז למה ישראל זועמת על האו"ם?
שגריר ישראל באו"ם גלעד ארדן נואם בפני מועצת הביטחון כשטלאי צהוב על דש בגדו. 30 באוקטובר 2023 (צילום: AP Photo/Eduardo Munoz Alvarez)
שגריר ישראל באו"ם גלעד ארדן נואם בפני מועצת הביטחון כשטלאי צהוב על דש בגדו. 30 באוקטובר 2023 (צילום: AP Photo/Eduardo Munoz Alvarez)

לכאורה, פרסום דוח כזה – המאשר סוף-סוף את מה שידוע בישראל כבר חמישה חודשים – היה אמור להיות רגע של הקלה ביחסים המתוחים בין ישראל לארגון האומות המאוחדות. אבל זה לא מה שקורה.

שר החוץ ישראל כ"ץ החליט אתמול להחזיר לארץ ל"התייעצויות דחופות" את שגריר ישראל לאו"ם גלעד ארדן. הרקע: זעם בישראל על כך שמזכ"ל האו"ם לא זימן באופן מיידי את מועצת הביטחון לדון בדוח הקשה של פאטן, ולא הורה להטיל על חמאס את הסנקציות המתבקשות, אחרי שהיקף הזוועות התברר מעל לכל ספק.

החלטתו של שר החוץ התקבלה ככל הנראה ללא ידיעת הדרג המקצועי במשרד, וללא התייעצות עם ארדן עצמו. היא מגיעה גם על רקע חשיפת הקלטות של מחבלי חמאס שהועסקו על ידי אונר"א, ארגון הפליטים של האו"ם, והשתתפו בעצמם בטבח של השבעה באוקטובר.

צה"ל חשף אתמול הקלטות, בהן נשמעים מחבלי חמאס שהועסקו כמורים באונר"א וכעובדים מן המניין בגופי הסיוע של הארגון.

צה"ל חשף אתמול הקלטות, בהן נשמעים מחבלי חמאס שהועסקו כמורים באונר"א וכעובדים מן המניין בגופי הסיוע של הארגון

אחד מהם, מורה לערבית בדיר אל בלח, נשמע מבודח כשהוא מספר איך נכנס לישראל בשבעה באוקטובר, השתתף בחטיפת אישה, והיה עד למעשי זוועות שבסופן "ירו להן בעיניים".

בהקלטה אחרת אומר מחבל נוסף, שעובד כמורה בבית ספר יסודי של אונר"א בחאן יונס, כי הוא נמצא בתוך שטח ישראל, "אצל היהודים, בפנים".

 
עדכוני מלחמה
פטניבין מקסוול (משמאל) שנהרג מפגיעת טיל נ"ט בצפון ב-4 במרץ 2023, עם אשתו ובנו (צילום: שימוש לפי סעיף 27א לחוק זכויות יוצרים)
פטניבין מקסוול (משמאל) שנהרג מפגיעת טיל נ"ט בצפון ב-4 במרץ 2023, עם אשתו ובנו (צילום: שימוש לפי סעיף 27א לחוק זכויות יוצרים)
  • פטניבין מקסוול, אזרח הודי בן 31, נהרג אתמול מפגיעת טיל נ"ט במושב מרגליות. שבעה נפצעו בתקרית – מהם שניים במצב קשה ואחד במצב בינוני. זה היה האירוע עם הכי הרבה נפגעים בחזית הצפונית מאז תחילת המלחמה.
  • צה"ל הודיע כי השמיד את המנהרה הגדולה ביותר שנחשפה ברצועת עזה, שהובילה ממחנה הפליטים ג'באליה בצפון הרצועה, עד סמוך למחסום ארז. זו הייתה מנהרה רחבה ומסועפת באורך של כארבעה קילומטרים ובעומק של כ-50 מטרים שנחשפה כחודשיים מתחילת המלחמה, ונחשבת לפרויקט בנייה עליו היה אחראי מוחמד סנוואר, אחיו של מנהיג חמאס בעזה יחיא סנוואר.
  • כוחות צה"ל ממשיכים הבוקר בתקיפות ופשיטות על תשתיות טרור בשכונת חמד בחאן יונס ובעיירה בית חאנון שבצפון הרצועה.
  • מטוס קרב של צה"ל יירט לפנות בוקר מטרה אווירית חשודה שחצתה את הגבול מכיוון סוריה.
  • צבא ארה"ב אישר הבוקר כי טיל בליסטי של המורדים החות'ים בתימן פגע במכולה במפרץ עדן. אין נפגעים.
  • הפלסטינים מדווחים כי כוחות הביטחון עצרו הלילה שלוש נשים ממשפחת ברגותי בכפר כובד שבנפת בנימין. לפי הפלסטינים, אחת הנשים – חנאן ברגותי – שוחררה בפעימה הראשונה של עסקת החטופים.
 
יום שלישי הגדול באמריקה
דונלד טראמפ בעצרת בחירות בגרינסבורו, צפון קרולינה, 2 במרץ 2024 (צילום: AP Photo/Chris Carlson)
דונלד טראמפ בעצרת בחירות בגרינסבורו, צפון קרולינה, 2 במרץ 2024 (צילום: AP Photo/Chris Carlson)

פרסום דוח האו"ם במקביל לביקורו של השר בני גנץ בוושינגטון – שמעורר מתיחות רבה בממשלה בישראל – לא ממש יעסיקו היום את אזרחי ארה"ב ואת התקשורת האמריקאית. תשומת הלב שם תופנה היום בעיקר ל"יום שלישי הגדול" של הפוליטיקה האמריקאית.

בעיתוי דרמטי, יממה לפני "סופר טיוזדיי", הפכו אתמול תשעה שופטי בית המשפט העליון בארה"ב את החלטת מדינת קולורדו לפסול את טראמפ מהתמודדות בבחירות בגלל "השתתפות בהמרדה" בעקבות אירועי 6 בינואר 2021.

ההחלטה, לפיה מדינות אינן יכולות להחיל את הסעיף בתיקון ה-14 לחוקה – האוסר על מי שהשתתף בהמרדה להתמודד על תפקיד ציבורי – במקרה של תפקיד פדרלי, התקבלה פה אחד על ידי תשעה שופטי העליון, כולל שלושת השופטים הליברלים.

ההחלטה תעניק היום רוח גבית לטראמפ, שגם כך נהנה ממומנטום חיובי מתמשך, ונראה כי דרכו סלולה להיות מועמד המפלגה הרפובליקאית בבחירות – ולפחות על פי הסקרים בתקופה האחרונה, נמצא כרגע בפוזיציה המבטיחה ביותר להיות שוב נשיא ארה"ב אחרי הבחירות בנובמבר.

על פי הסקרים בתקופה האחרונה, טראמפ נמצא כרגע בפוזיציה המבטיחה ביותר להיות שוב נשיא ארה"ב אחרי הבחירות בנובמבר

מה צפוי ביום שלישי הגדול, שיתחיל באמריקה בעוד שעות אחדות?

15 מדינות בתוספת טריטוריית סמואה האמריקאית – אי באוקיאנוס השקט, שכדאי לשנן את שמו לחידוני טריוויה עתידיים – יבחרו היום בכשני שלישים ממספר הצירים שדרוש למועמד כדי לנצח בפריימריז של מפלגתו.

הבחירות ייערכו מטקסס בדרום ועד אלסקה בצפון, ומקליפורניה במערב ועד מיין במזרח. כל מדינה שולחת מספר צירים שנקבע על פי גודלה.

שיטת החלוקה עצמה מסובכת למדי: יש מדינות שבהן "המנצח לוקח הכול", כלומר גורף לזכותו את כל הצירים גם אם גבר על מתחרהו בהפרש קטנטן. יש מדינות שבהן הצירים דווקא מחולקים באופן יחסי.

היסטורית, סופר טיוזדיי הוא בדרך כלל היום הגורלי שבו נקבעים סופית המועמדים לנשיאות. סופר טיוזדיי של 2016 נחשב ליום שבו דונלד טראמפ השתלט למעשה על המפלגה הרפובליקאית. אבל השנה אין הרבה מתח בציפייה לתוצאות.

לג'ו ביידן אין למעשה מתחרים ממשיים במפלגה הדמוקרטית, בשל הנוהג לא להציב תחרות לנשיא מכהן. והיתרון של טראמפ על המתחרה היחידה שלו, ניקי היילי, נראה כבר עכשיו בלתי ניתן לסגירה. לטראמפ יש כעת 244 צירים מול 43 של היילי, כשהיום יקבע גורלם של 865 צירים נוספים.

 
השמים הם לא הגבול
סא"ל ג', המפקדת הראשונה בצה"ל של בסיס חיל האוויר (צילום: דובר צה"ל)
סא"ל ג', המפקדת הראשונה בצה"ל של בסיס חיל האוויר (צילום: דובר צה"ל)

אחרי שהייתה האישה הראשונה שפיקדה על טייסת מבצעית, צפויה סא"ל ג' להיות האישה הראשונה בתולדות ישראל שתמונה למפקדת בסיס של חיל האוויר.

סא"ל ג' צפויה להיות האישה הראשונה בתולדות ישראל שתמונה למפקדת בסיס של חיל האוויר

ג' תמונה בקרוב למפקדת בסיס עובדה. היא בת 40, התגייסה לקורס טיס ב-2003 ושירתה כטייסת תובלה. בתפקידה האחרון הייתה ראש ענף תקיפה בלהק מבצעי אוויר.

סא"ל ג' גדלה ברמת אביב. אביה שירת כמוה כטייס תובלה והיה מפקד טייסת בחיל האוויר. בראיון ל"ידיעות אחרונות" ב-2020 היא אמרה, בין היתר:

"אני לא מתייחסת לעצמי כאישה שהגיעה להיות מפקדת טייסת, אלא כאדם עם כישורים מסוימים שהתאימו לזמן ולמקום. אני משווה את עצמי למקבילים שלי, לא לנשים אחרות. יש תפקיד שיש לו דרישות, צריך לעמוד בסטנדרט מאוד גבוה, ומי שחוצה את הרף הזה – מתקדם".

 
בצרפת ההפלות מוגנות
צרפתים חוגגים בכיכר טרוקדרו בפריז אחרי החלטת הפרלמנט הצרפתי להפוך את הזכות להפלה לזכות חוקתית, 4 במרץ 2024 (צילום: AP Photo/Oleg Cetinic)
צרפתים חוגגים בכיכר טרוקדרו בפריז אחרי החלטת הפרלמנט הצרפתי להפוך את הזכות להפלה לזכות חוקתית, 4 במרץ 2024 (צילום: AP Photo/Oleg Cetinic)

צרפת הפכה אתמול למדינה הראשונה בעולם שבה הזכות להפלה היא לא רק חוקית – אלא גם מעוגנת כזכות יסוד בחוקה הצרפתית.

צרפת הפכה אתמול למדינה הראשונה בעולם שבה הזכות להפלה היא לא רק חוקית – אלא גם מעוגנת כזכות יסוד בחוקה הצרפתית

הצעת התיקון לחוקה קודמה על ידי הנשיא עמנואל מקרון, בתגובה לפסיקת בית המשפט העליון בארה"ב לפני שנתיים, שביטלה הלכה למעשה את ההגנה החוקתית על זכותה המוחלטת של אישה אמריקאית להפסיק הריון.

צרפת מתירה הפלות בחוק מאז 1975, ואף אחת מהמפלגות היושבות בפרלמנט לא הביעה התנגדות לתיקון לחוקה, שמעניק לזכות להפלה מטריית הגנה חוקתית.

זו הפעם ה-25 שבה מאושר תיקון בחוקת הרפובליקה. סקרים מלמדים שהתיקון זוכה לתמיכה של 80% מהציבור הצרפתי. פעילים למען זכויות נשים העריכו אתמול, כי התיקון מבטיח שגם בעתיד – אם יהיו מי שיבקשו למנוע מנשים גישה להפלה – הם יתקשו מאוד לעשות זאת.

 
עוד מכותבי זמן ישראל
 
זירת הבלוגים
 
 
סגירה
בחזרה לכתבה