אמיר בן-דוד  
 
9 בתשע: סדר יום חדש עם אמיר בן-דוד
יום ראשון, 21 מאי 2023
 
הנתיב אל התקציב

השבוע הקרוב צפוי לעמוד בצילם של איומי משבר, סיבובי דאווין, הדלפות דרמטיות בתקשורת וקרבות כיפופיי ידיים מאחורי הקלעים, סביב תקציב המדינה.

על פי החוק, המועד האחרון להעברת תקציב המדינה לשנים 2023 ו-2024 יחול בשבוע הבא, ב-29 במאי. אם התקציב לא יאושר, הכנסת תתפזר וישראל תלך לבחירות. זו החרב שאיתה – לכאורה – מאיימים כעת על ראש הממשלה. למה לכאורה? כי החרב הזו מאיימת באותה מידה גם על המאיימים עצמם, שיודעים שהם יתקשו להסביר לבוחריהם למה הם הפילו את ממשלת החלומות של הימין.

מי מאיים ולמה? האיום העיקרי מגיע מכיוונו של יו"ר אגודת ישראל, שר השיכון יצחק גולדקנופף, שדורש תוספת תקציב של 672 מיליון שקל למוסדות תורניים של מפלגתו.

יו”ר אגודת ישראל, הרב יצחק גולדקנופף (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
יו"ר אגודת ישראל, הרב יצחק גולדקנופף (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

גולדקנופף טוען שהכספים הללו הובטחו לו בהסכמים הקואליציוניים, ומאיים שאם הם לא יועברו, הוא יתפטר מהממשלה ויחזור לכנסת, מהלך שכתוצאה ממנו יהיו לאגודת ישראל ארבעה חברי כנסת. אם הם יצביעו נגד התקציב – הוא לא יעבור.

גם אבי מעוז ממפלגת הימין הקיצונית "נעם" מאיים לפרוש מהקואליציה אם לא יתקבל תקציב להקמת "רשות לזהות לאומית" כפי שהובטח לו. איום נוסף מגיע מכיוונו של השר לביטחון לאומי איתמר בן-גביר, שדורש שני מיליארד שקלים למשרד הנגב והגליל, שלטענתו הובטחו לו במסגרת ההסכמים הקואליציוניים.

גם אבי מעוז מ"נעם" מאיים לפרוש מהקואליציה אם לא יתקבל תקציב להקמת "רשות לזהות לאומית" כפי שהובטח לו

ראש הממשלה בנימין נתניהו אותת בסוף השבוע שהוא לא מתכוון להתכופף בפני האיומים הללו ואמר: "אסור לפתוח מחדש את התקציב. זה יכול לסכן את אישורו בכנסת. אין ולא תהיה לנו ממשלה טובה יותר. ממשלה תקיפה, ממשלה שדואגת למורשת ישראל, להתיישבות בארץ ישראל".

ההערכות הן שבסופו של דבר תימצא נוסחה שתאפשר לפוליטיקאים המורדים לשמור על כבודם מול בוחריהם ולהציג מראית עין של הישג, והתקציב יאושר במועד.

 
המחאה נמשכת
מפגינים נגד המהפכה המשפטית בת
מפגינים נגד המהפכה המשפטית בת"א, 20 במאי 2023 (צילום: אבשלום ששוני/פלאש90)

שיירות מחאה מטעם ועדת המעקב של הציבור הערבי צפויות לחסום היום כבישים ברחבי הארץ. הן יצאו מכמה מוקדים בארץ – כפר מנדא, עין מאהל, רהט וכפר קרע – וייפגשו בשעה 12:00 בצומת לטרון, כדי לעלות לנסיעת מחאה משותפת אל הכנסת.

"אנחנו מאשימים – הפשיעה בחברה הערבית היא תוצר של מדיניות מכוונת", נכתב בהודעה שפורסמה אתמול מטעם ועדת המעקב, "לאחר שהאלימות שברה שיאים והקורבנות מתרבים מדי יום ביומו, הגיע הזמן לצאת למחאה אמיתית נגד ממשלת הימין".

מתחילת השנה נרצחו 80 בני אדם בחברה הערבית. רק שמונה מהמקרים פוענחו (לעומת 83% ממקרי הרצח בחברה היהודית שפוענחו). מקרה הרצח האחרון היה ביום שישי, כשפארס מסאעדה בן 28 מכפר יסיף נורה למוות ואדם נוסף נפצע קשה.

גם אתמול התקיימו בארץ הפגנות מחאה רבות נגד ההפיכה המשטרית. על פי דיווחי המארגנים, השתתפו בהפגנות השונות כ-285 אלף בני אדם (אחרי שבשבוע שעבר הנוכחות הייתה דלילה בהרבה, בשל המתיחות הביטחונית).

גם אתמול התקיימו בארץ הפגנות רבות נגד ההפיכה המשטרית. על פי המארגנים, השתתפו בהפגנות כ-285 אלף בני אדם

ההפגנה הגדולה ביותר נערכה, כרגיל, ברחוב קפלן בתל אביב. השתתפו בה כ-135 אלף איש שמחו הפעם נגד "ביזת הקופה הציבורית" לקראת ההכרעה על תקציב המדינה.

שאול מרידור, לשעבר ראש אגף התקציבים באוצר, נאם בהפגנה המרכזית בתל אביב ואמר: "הממשלה מקדמת אג'נדה משיחית קיצונית, לא מקשיבה לאנשי המקצוע ומתעלמת מאזהרות".

 
פרשת עוברים חדשה?
בית החולים אסותא ברמת החייל, תל אביב (צילום: אבשלום ששוני/פלאש90)
בית החולים אסותא ברמת החייל, תל אביב (צילום: אבשלום ששוני/פלאש90)

שמונה חודשים אחרי שנחשפה שערוריית החלפת העוברים באסותא ראשל"צ, נחשף בסוף השבוע מקרה נוסף של חשד למחדל הפרייה, הפעם בבית החולים אסותא רמת החייל.

המקרה החדש התגלה במקרה, בעקבות בדיקות גנטיות של הילד, על רקע בעיות בריאותיות, שבהן התגלה חוסר התאמה גנטית בין הילד – שנולד מהפרייה חוץ גופית שנערכה באסותא רמת החייל ב-2018 – לבין אביו.

צמרת משרד הבריאות אמורה לקיים היום דיון, שבסופו יוחלט האם להקים ועדת בדיקה חדשה למקרה הזה, או לבדוק אותו במסגרת ועדת הבדיקה שכבר הוקמה, לבדיקת המקרים הקודמים.

מאסותא לא דיווחו על המקרה למשרד הבריאות, לטענתם – על פי דרישת ההורים, שביקשו לא להרחיב את מעגל המעורבים במקרה. משרד הבריאות דוחה את הטענה הזו ומאשים את הנהלת אסותא כי היא פעלה בניגוד לנהלים המחייבים.

מטבע הדברים – מקרה הזה מעורר חרדות בקרב אלפי משפחות שעברו טיפולי הפריה בשנים האחרונות.

 
רוסיה כבשה את באחמוט
קרבות עזים בין אוקראינה ורוסיה בבאחמוט, 15 במאי 2023 (צילום: AP Photo/Libkos)
קרבות עזים בין אוקראינה ורוסיה בבאחמוט, 15 במאי 2023 (צילום: AP Photo/Libkos)

משרד ההגנה הרוסי הודיע הלילה כי רוסיה השלימה את כיבוש העיר באחמוט במזרח אוקראינה, אחרי שמפקד חברת שכירי החרב וגנר יבגני פריגוז'ין הודיע שלוחמיו כבשו את העיר, וכי הוא מתכוון להעביר את השליטה בעיר לצבא רוסיה במהלך השבוע.

הקרבות העקובים מדם על העיר המרכזית במחוז דונייצק נמשכו שמונה חודשים. אם רוסיה אכן השלימה את כיבוש העיר, זה יהיה הניצחון המשמעותי הראשון של מוסקבה מאז כיבוש העיר ליסיצ'נסק, בחודש יולי שעבר.

אם רוסיה אכן השלימה את כיבוש העיר, זה יהיה הניצחון המשמעותי הראשון של מוסקבה מאז כיבוש העיר ליסיצ'נסק, ביולי שעבר

כל זה קורה על רקע מתיחות רבה בין רוסיה למדינות המערב שמגדילות בצורה משמעותית את התמיכה באוקראינה, באספקת מטוסי קרב מתקדמים וחבילות סיוע בהיקף של מאות מיליארדי דולרים.

בהודעה משותפת שפרסמו אתמול מדינות ה-7G נאמר: "המלחמה האכזרית שמנהלת רוסיה היא איום לעולם כולו, והוא מהווה הפרה של הנורמות, הכללים והעקרונות היסודיים של הקהילה הבינלאומית".

 
זהר זיסאפל ז"ל
זהר זיסאפל (צילום: קבוצת רד־בינת)
זהר זיסאפל (צילום: קבוצת רד־בינת)

היום בשעה שלוש אחר הצהריים תיערך בבית הקברות בנחלת יצחק בתל אביב הלוויתו של זהר זיסאפל, שמת אתמול בגיל 74.

זיסאפל היה ממייסדי ענף ההייטק הישראלי – יזם סדרתי שהיה מעורב בעשרות סטארט-אפים. ב-1981 הוא הקים יחד עם אחיו יהודה את חברת "רד" שהפכה בהמשך ל"רד-בינת". זיסאפל ליווה את מהפיכת המיחשוב האישי, את מהפיכת האינטרנט, את מהפיכת הסלולר ואת עולם הסייבר.

על פי מחקר שנערך ב-2012 באוניברסיטת תל אביב, האחים יהודה וזהר זיסאפל אחראים ללא פחות מ-111 מיזמים טכנולוגיים וטיפחו לא פחות מ-56 יזמים סדרתיים, שעשו את צעדיהם הראשונים ב"רד בינת" והקימו בהמשך יותר מסטארטאפ אחד. סביר להניח שהמספרים האלה עוד גדלו מאז שנערך המחקר.

לפני שנה קיבלו האחים את אות הטכניון "על היותם מעמודי התווך של אומת הסטארט-אפ הישראלית".

 
המונדיאליטו מתחיל
נבחרת ישראל הצעירה (צילום: Seb Daly, UEFA/UEFA via Sportsfile)
נבחרת ישראל הצעירה (צילום: Seb Daly, UEFA/UEFA via Sportsfile)

הערב בשעה 21:00 תעלה נבחרת הנוער של ישראל בכדורגל למשחק הראשון במסגרת אליפות העולם לנבחרות צעירות עד גיל 20 (המונדיאליטו).

ישראל תתמודד הערב מול קולומביה, ביום רביעי נגד סנגל ובשבת הבאה מול יפן. המשחקים ישודרו ב"כאן 11".

נבחרת ישראל מגיעה לטורניר עם התואר המחייב סגנית אלופת אירופה. המונדיאליטו הוא זירה שמושכת אליה את בכירי סוכני הכדורגל בעולם, שמקווים לצוד שם כישרונות צעירים.

ההיסטוריה של המפעל כוללת את פריצתו של דייגו ארמנדו מרדונה שהיה הכוכב הגדול של מונדיאליטו 1979, את ליאו מסי שכיכב במונדיאליטו 2005, כולל צמד בגמר, ואת ארלינג האלאנד, השם החם בכדורגל האנגלי היום, שכבש תשעה שערים בניצחון של נורבגיה 12:0 על הונדורס במונדיאליטו 2019.

 
משהו לקרוא
 
למקרה שפספסת
 
זירת הבלוגים
 
 
סגירה
בחזרה לכתבה