אמיר בן-דוד  
 
9 בתשע: סדר יום חדש עם אמיר בן-דוד
יום רביעי, 31 מאי 2023
 
הולך ופוחת הדור

(הערת מערכת: אמיר בן-דוד בחופשה. הניוזלטר הזה נכתב על ידי עורכת זמן ישראל בירנית גורן, שממלאת את מקומו עד שישוב בשבוע הבא)

* * *

מאות אלפים ליוו אתמול למנוחות את הרב גרשון אדלשטיין, ראש ישיבת פוניבז' בבני ברק ומנהיגה הרוחני של יהדות התורה, שהלך לעולמו בגיל 100.

בצפיפות מדאיגה, כרבע מיליון אבלים התאספו ברחובות בני ברק ללוות את הרב שהיה ככל הנראה אחרון גדולי הדור בחברה החרדית הליטאית ובכלל.

המונים בהלווייתו של הרב גרשון אדלשטיין בבני ברק, 30 במאי 2023 (צילום: AP Photo/Ariel Schalit)
המונים בהלווייתו של הרב גרשון אדלשטיין בבני ברק, 30 במאי 2023 (צילום: AP Photo/Ariel Schalit)

אדלשטיין היה אחד מששת התלמידים הראשונים של ישיבת פוניבז' המפוארת, כשהוקמה בשלהי 1943. הוא נשאר בישיבה – שנקלעה למאבקים במשך השנים ואף פוצלה לשתי ישיבות המתקיימות זו לצד זו – עד יום מותו. מאז 2003, ישב גם במועצת גדולי התורה של דגל התורה.

אדלשטיין ירש את מקומו של הרב חיים קנייבסקי אחרי שהמנהיג הלך לעולמו בשנה שעברה. העובדה שאתמול לא ידע איש להעריך מי יירש את מקומו של אדלשטיין מעידה על נקודת מפנה משמעותית בחברה החרדית.

עבור החילונים ביננו, אדלשטיין ייזכר מצד אחד כמי שהיה הראשון לזהות את סכנות מגפת הקורונה והוביל את החברה החרדית באחריות לבריאות ויציבות, אחרי ההתפרצות הקולוסלית בימיה הראשונים של התפשטות המגפה; ומצד שני כמו שהתנגד בכל תוקף לשילוב לימודי ליבה במערכת החינוך החרדית וטרפד את ההסכם ההיסטורי שהושג בקיץ שעבר עם חסידות בעלז לשילוב לימודי ליבה בתמורה לתקציבים ממשרד החינוך.

מותו של אדלשטיין מסמן סוף לימי הרבנים הגדולים, המטילים את צילם על החצרות החרדיות ומכתיבים לנציגיהן בכנסת את המדיניות. מה המשמעות של זה עבור החברה החרדית, עוד מוקדם לומר.

מותו של אדלשטיין מסמן סוף לימי הרבנים הגדולים, המטילים את צילם על החצרות ומכתיבים מדיניות לנציגיהן בכנסת

הרב אליעזר כהנמן, נשיא ישיבת פוניבז', ספד אתמול לאדלשטיין באומרו: "אנחנו עומדים פה היום עם שינוי גדול – לא רק לישיבה אלא לכלל עם ישראל".

 
פיגוע רצחני בשומרון
דם על מושב לאחר פיגוע ירי בשומרון, 30 במאי 2023 (צילום: מועצה אזורית שומרון)
דם על מושב לאחר פיגוע ירי בשומרון, 30 במאי 2023 (צילום: מועצה אזורית שומרון)

מאיר תמרי, שנרצח אתמול בפיגוע ליד ההתנחלות חרמש, יובא היום למנוחות באחת בצהריים בבית העלמין שקד בצפון השומרון.

תמרי בן ה-32, אב לשני פעוטות בני שנה ושלוש, נורה אתמול כשנסע ברכבו סמוך לחרמש ונפצע אנושות. הוא הצליח להמשיך לנסוע בשארית כוחותיו לשער הכניסה ליישוב, ושם התמוטט.

מבצעי הפיגוע נמלטו מהמקום, ונכון להבוקר צה"ל עדיין מנהל חיפושים אחריהם.

הפיגוע העלה את חמתם של תושבי צפון השומרון, ובחרמש בפרט, שטענו אתמול כי מחסום צה"ל בסמוך לזירת הפיגוע פונה רק לאחרונה. ראש מועצה אזורית שומרון, יוסי דגן, אף טען כי המחסום פונה בשל לחץ בינלאומי:

"אם ממשלת ישראל לא הייתה נכנעת ללחץ בינלאומי, ומסירה את המחסומים הביטחוניים, כולל המחסום הזה, מאיר היה כאן איתנו היום, והערב היה שוב צוחק ומשחק עם ילדיו הקטנים ואשתו טל. אני דורש עכשיו את החזרת המחסומים הביטחוניים. אם חיילים היו עוצרים את המחבל במחסום שעדיין קיים אולם לא מאויש, מאיר היה עדיין איתנו".

צה"ל, יש לציין, לא מקבל הנחיות מהדרג הפוליטי היכן להציב מחסומים ואיפה לאייש אותם. ברחבי השטחים פזורים מחסומים צה"ליים המאויישים לפני מידע מודיעני, הערכת רמות מסוכנות וסבירות לחיכוך. לא שר הביטחון ובוודאי שלא כל דרג מדיני אחר יורה למח"ט בשטח איזה מחסום לאייש ואיזה לא.

 
העולם שייך לצעירים
שחקן נבחרת ישראל הצעירה בכדורגל ענאן חלאיילי חוגג את שער הניצחון בשמינית הגמר של המונדיאליטו עם מחווה ל”יוניקורן” של נועה קירל, 30 במאי 2023 (צילום: AP Photo/Ricardo Mazalan)
שחקן נבחרת ישראל הצעירה בכדורגל ענאן חלאיילי חוגג את שער הניצחון בשמינית הגמר של המונדיאליטו עם מחווה ל"יוניקורן" של נועה קירל, 30 במאי 2023 (צילום: AP Photo/Ricardo Mazalan)

הישג חסר תקדים לכדורגל הישראלי: בפעם הראשונה בהיסטוריה, נבחרת של המדינה מנצחת בשלבי הנוקאאוט של טורניר בינלאומי כלשהו.

נבחרת ישראל הצעירה הביסה הלילה את נבחרת אוזבקיסטן בשלב שמינית הגמר של המונדיאליטו – אליפות העולם בכדורגל לנבחרות עד גיל 20. ישראל ניצחה 1:0 עם שער של ענאן חלאיילי בדקה ה-97.  וברגע מתוק במיוחד, חלאיילי חגג את השער במחווה ל"יוניקורן" של נעה קירל.

ישראל תפגוש ברבע הגמר או את ברזיל או את תוניסיה, שייפגשו הערב בשמינית הגמר. ההימורים הם שברזיל תהיה זו שתנצח, מה שיעמיד אותה מול ישראל במשחק היסטורי (או לפחות היסטרי, אם לשפוט לפי הצרחות בשכונה) במוצאי שבת ב-20:30 (ערוץ 11 על השלט).

"זה רגע מרגש מאוד, צמרמורות בכל הגוף", סיכם חלאיילי את הלילה. "תודה לעם ישראל שתמך בנו ונישאר ער עד 02:00 בלילה. הרגשתי את זה, הייתה לי הרגשה טובה, ידעתי. יש פה ווינרים אחד אחד, חבורה של גברים. אני גאה בכל שחקן ושחקן פה".

 
ההפיכה המשטרית כבר כאן
יו”ר האופוזיציה יאיר לפיד בפגישה עם יו”ר המחנה הממלכתי בני גנץ, 10 במאי 2023
יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד בפגישה עם יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ, 10 במאי 2023

יאיר לפיד ובני גנץ אמורים להיפגש היום לדון במשבר שנוצר סביב בחירת ח"כ מטעם האופוזיציה לשבת בוועדה לבחירת שופטים. כזכור, סיעות יש עתיד והמחנה הממלכתי – כמו גם סיעת העבודה – מתקוטטות כרגע איזו מועמדת (או מועמד) יזכו בתמיכת כל קולות האופוזיציה בבחירות שיתקיימו בכנסת בעוד שבועיים.

יכול להיות שהמאבק הוא לשווא. כפי שפרסם שלום ירושלמי בזמן ישראל שלשום, ראש הממשלה בנימין נתניהו ואנשיו מאיימים למנות רק נציגים של הקואליציה לוועדה – אם לא תהיינה הסכמות בשיחות בבית הנשיא עד ה-14 בחודש.

גורם המעורב בשיחות טוען כי דווקא יש התחייבות של נתניהו לנשיא המדינה יצחק הרצוג לבחירת נציג של האופוזיציה. מקורבי הנשיא, הנמצא כעת באזרבייג'ן, אישרו בבאקו את הדברים לשלום ירושלמי. בלשכת נתניהו, לעומת זאת, מכחישים שיש התחייבות כזו.

גורם המעורב בשיחות טוען כי דווקא יש התחייבות של נתניהו לנשיא המדינה יצחק הרצוג לבחירת נציג של האופוזיציה

ובינתיים, אבנר הופשטיין חושף הבוקר בזמן ישראל מחקר של מכון "זולת", המחיש כי גל החוקים האנטי-דמוקרטיים מהחודשים האחרונים הוא שיא בתהליך אבולוציוני מתמשך של פגיעה בדמוקרטיה, שהחל עם היבחרו של נתניהו לתפקיד ראש הממשלה בפעם השנייה, ב- 2009, וממשיך ללא הפוגה מאז.

הדוח המסכם את המחקר, שחיבר ד"ר איתי מק, מונה מהלכים כמו חוקי יסוד הפוגעים בשיוויון, החלשה מתמדת של מעמד הכנסת, קמפיינים נגד בית המשפט העליון והתקשורת, יוזמות לצמצום מעמדם של היועצים המשפטיים ושורה של מהלכים הפוגעים בחברה הערבית בישראל – מהלכים אשר כולם מחזירים לדברי הדוח את הגלגל לאחור, אל עידן מפא"י המוקדמת.

 
מיסתורין באיטליה
היאכטה שטבעה באגם מג’יורה נמשת מהמים על ידי כוחות כיבוי האש האיטלקים, 30 במאי 2023 (צילום: שירותי הכבאות של איטליה)
היאכטה שטבעה באגם מג'יורה נמשת מהמים על ידי כוחות כיבוי האש האיטלקים, 30 במאי 2023 (צילום: שירותי הכבאות של איטליה)

איפה ג'ון לה קארה כשצריך אותו: התאונה הטרגית שגבתה את חייהם של ארבעה בני אדם באגם מג'יורה בצפון איטליה הופכת מיום ליום למסקרנת.

אמש נחשף כי ההרוג הישראלי בהתהפכות היאכטה הוא איש המוסד לשעבר ארז שמעוני. תמונתו אינה מותרת לפרסום מסיבות ביטחוניות. מקרב שלושת ההרוגים האחרים, לפחות שניים הם סוכני ביון איטלקיים. אתמול ישראל החזירה לארץ במטוס פרטי עשרה סוכני מוסד שהיו באותו שייט.

ההרוג הישראלי בהתהפכות היאכטה הוא איש המוסד לשעבר ארז שמעוני. תמונתו אינה מותרת לפרסום מסיבות ביטחוניות

אלו הפרטים הידועים עד כה: היאכטה יצאה להפלגה כשעל סיפונה 21 איש, למרות שהיא מיועדת ל-15. ככל הנראה, כל הנוכחים בספינה הם אנשי ביון בעבר וגם בהווה מישראל ומאיטליה. היאכטה נקלעה למזג אוויר סוער וטבעה בלב האגם. לפי דיווחים באיטליה, ההפלגה התקיימה למרות התראות מוקדמות על מזג האוויר.

רשמית, האירוע לשמו יצאה ההפלגה היה מסיבת יום הולדת לאחד הנוכחים. אבל בתקשורת האיטלקית – שמסקרת את האירוע באובססיביות ממש – כבר מועלות השערות לגבי סיבת המפגש של אנשי הביון, ובהכרח האם באמת מדובר בתאונה.

 
75 שנה לצה"ל
הקמת הטייסת הראשונה של צה”ל, 1948 (צילום: ארכיון משרד הביטחון)
הקמת הטייסת הראשונה של צה"ל, 1948 (צילום: ארכיון משרד הביטחון)

צבא הגנה לישראל חוגג היום 75 שנה להיווסדו. ב-26 במאי 1948 חתם ראש הממשלה דוד בן-גוריון על פקודה להקמת צבא-ההגנה לישראל. ב-31 במאי 1948 הוקם צה"ל.

"75 שנים חלפו", כתב הבוקר הרמטכ"ל הרצי הלוי באיגרת מיוחדת. "ישראל מדינה חזקה ומתפתחת, וכדרכן של חברות משגשגות חלות בה תמורות רבות. אתגרי הביטחון משתנים גם הם, ואיתם גם צה"ל.

"פקודת היום להקמת צה"ל נחתמה בשבועת לובשי המדים למשימת ההגנה על המדינה. שבועה זו נשמעת גם כיום מפי המתגייסים הצעירים, והיא עוברת כחוט השני בין הדורות: מדור המייסדים לדורנו אנו, ממשמרתם למשמרתנו. ביבשה, באוויר ובים, בכל הזירות ומול כל אתגר, נמשיך ונקיים את ההבטחהלהקדיש את כל כוחנו להגנת המולדת וחירות ישראל ולשמירה על ביטחון המדינה ואזרחיה".

לרגל האירוע, ארכיון משרד הביטחון חושף מסמכים ותמונות מהימים הראשונים של הקמת הצבא.

 
קים ג'ונג און שוב מלחיץ
טלוויזיה בתחנת רכבת בקוריאה הדרומית משדרת את שיגור לווין הריגול של קוריאה הצפונית לחלל, 31 במאי 2023 (צילום: AP Photo/Ahn Young-joon)
טלוויזיה בתחנת רכבת בקוריאה הדרומית משדרת את שיגור לווין הריגול של קוריאה הצפונית לחלל, 31 במאי 2023 (צילום: AP Photo/Ahn Young-joon)

מזמן לא הייתה לנו מנת דיקטטור משוגע שמאיים עם טיל גדול לארוחת הבוקר.

היום לפנות בוקר שיגרה קוריאה הצפונית לווין ריגול לחלל, אולם הרקטה שנשאה אותו התרסקה בלב ים. השיגור גרם לבהלה באזור, כשביפן ובקוריאה הדרומית הופעלו אזעקות והתושבים התבקשו להיכנס למקלטים.

שיגור הלווין הצפון קוריאני גרם לבהלה באזור, כשביפן ובקוריאה הדרומית הופעלו אזעקות והתושבים התבקשו להיכנס למקלטים

לווין הריגול אמור היה להחזיר את המנהיג העליון של קוריאה הצפונית, קים ג'ונג און, למרוץ החימוש מול ארצות הברית וקוריאה הדרומית, אחרי שהשיחות הדיפלומטיות בין הצדדים נקלעו לקיפאון.

ארצות הברית גינתה מייד את שיגור הנפל. דובר המל"ל האמריקאי אמר שהלווין ששוגר השתמש בטכנולוגיות בליסטיות ורק מגביר את המתיחות באזור, במקום לתרום ליציבות שם.

 
למקרה שפספסת
 
זירת הבלוגים
 
 
סגירה
בחזרה לכתבה